چگونه ناخن‌ تمیز داشته باشیم

بهداشت ناخن : چگونه ناخن‌ تمیز داشته باشیم

شکاف‌های باز در بدن محل مناسبی برای تجمع آلودگی‌ها هستند. ناخن‌های دست بخشی از بدن می‌باشند که در انجام بسیاری از کارها دخیل‌اند و این باعث می‌شود تا ناخن‌ به محلی برای تجمع  باکتری‌ها‌، پرز، سلول‌های مرده و دیگر آلودگی‌ها تبدیل شود.

در مطالعه‌ای که روی 20 دانش‌آموز انجام شد، زیر ناخن‌های هر20 تای آن‌ها حاوی دو باکتری به نام‌های استافیلوکوک (Staphylococcus) و سودوموناس (Pseudomonas) بود.

ناخن تمیز

مراقبت و تمیز نگه داشتن ناخن‌های دست نه تنها باعث می‌شود تا سالم و زیباتر به نظر بیایند بلکه از انتقال بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند. حتی اگر جرم‌هایی در زیر ناخن‌های خود دارید که دسترسی به آن‌ها سخت است، با روش‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.

تمیزکردن جرم‌های زیر ناخن

اگر به سبب شغلی که دارید گرد و خاک، روغن گریس و یا روغن موتور به زیر ناخن‌هایتان نفوذ می‌کند، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها این جرم‌ها را تمیز کنید.

شستن دست‌ها با مایع ظرف‌شویی

مایع‌های ظرف‌شویی می‌توانند دست‌ها و ناخن‌های شما را تمیز کرده و اغلب روغن گریس و چربی‌هایی که در زیر ناخن‌های شما تجمع کرده‌اند را پاک کنند.

استفاده از صابون مخصوص

شوینده‌های مخصوصی به منظور پاک کردن گریس و روغن وجود دارند که می توانید آن‌ها را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

حوله‌های نرم

با استفاده از حوله‌های نرم می‌توانید آن نقطه از زیر ناخن‌های دست که دسترسی به آن‌ها سخت است را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که حوله را بعد از هر بار استفاده بشویید.

 

آب ولرم

از آب ولرم ( نه سرد و نه داغ) برای شستن دست‌های خود  استفاده کنید، زیرا خشکی کمتری نسبت به آب داغ در پوست دست و ناخن‌ها ایجاد می‌کند.

پوشر یا چوب ناخن

با استفاده از این وسیله نوک تیز می‌توانید کثیفی‌ها را از زیر ناخن‌هایتان بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که همیشه بعد از جرم‌گیری از یک لوسیون نرم‌کننده روی ناخن‌ها و دست‌هایتان به منظور جلوگیری از خشکی آن‌ها استفاده کنید.

مراقبت‌های روزانه ناخن‌

مراقب روزانه از ناخن‌ها می تواند به سلامتی و تمیزی ناخن‌های دست بیشتر کمک کند.

کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها

واضح است که کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از تجمع باکتری و کثیفی در زیر آن‌ها جلوگیری می‌کند.
بنابراین همیشه به کوتاهی ناخن‌هایتان توجه کنید. بهترین زمان برای کوتاه‌کردن ناخن‌ها، بعد از استحمام است زیرا نرم‌تر شده و راحت‌تر کوتاه می‌شوند و همچنین توجه داشته باشید که هرگز از ناخن‌گیر شخص دیگری استفاده نکنید زیرا ممکن است منجربه انتقال قارچ، بیماری‌های پوستی و ایجاد عفونت گردد.

به هنگام شستن دست‌ها با آب و صابون، ناخن‌هایتان را فراموش نکنید

همیشه به هنگام شستن دست‌ها به تمیزی ناخن‌هایتان هم توجه کنید و سعی کنید صابون به زیر ناخن‌هایتان نفوذ کند. براساس مطالعه‌ای که بر روی چهار روش شستشوی بهداشتی دست‌ها در بین دستیاران دندان پزشک انجام شد، دریافتند که شستشوی دست‌ها با صابون‌های آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل در کاهش باکتری‌های تجمع یافته نوک انگشتان مؤثر می‌باشد. بنابراین از هر روشی که برای شستن دست‌هایتان استفاده می‌کنید از ناخن‌ها و نوک انگشتان خود غافل نشوید.

دست‌ها را کاملاً خشک کنید

خشک کردن دست‌ها احتمال ایجاد عفونت در ناخن‌ها را کاهش داده و از نرم شدن بیش از حد ناخن‌ها جلوگیری می‌کند.

از مرطوب کردن ناخن‌ها غافل نشوید

استفاده از مرطوب‌کننده برای دست‌ها، ناخن‌ها و کوتیکول باعث می‌شود تا ناخن‌هایتان انعطاف‌پذیر و سلامت بمانند.اگر اطراف ناخن‌هایتان پوسته پوسته شد، در صورت امکان آن را خیلی سریع و در جهت صاف جدا کنید.هرگز از دندان‌های خود به عنوان ناخن‌گیر استفاده نکنید زیرا این‌کار ممکن است به دندان‌هایتان آسیب زده و باعث نفوذ باکتری به ناخن‌هایتان شود.

آیا برس ناخن مؤثر است؟

برس‌های ناخن، برس‌های کوچک و دسته‌داری هستند که بسیار شبیه به مسواک بوده و برای تمیزکردن نواحی زیر ناخن که دسترسی به آن‌ها سخت است به کار می‌روند.برخی از افراد تصور می‌کنند که برس زدن ناخن‌ها به بهتر تمیزشدن آن‌ها کمک می‌کند.
اما تحقیقی در این رابطه انجام شده است که نشان می‌دهد هیچگونه تفاوتی بین افرادی که در هنگام شستن دست‌ها از برس ناخن استفاده می‌کنند و آن‌هایی که از این وسیله استفاده نمی‌کنند، وجود ندارد اما می‌تواند به خارج کردن جرم‌هایی مثل گرد و خاک که در زیر ناخن تجمع کرده‌اند کمک کند. توجه داشته باشید در صورت استفاده از برس ناخن، مهم است که بعد از هر بار مصرف، برس را شسته و اجازه دهید که در هوای آزاد خشک شود. این‌کار می‌تواند از آلوده شدن برس به باکتری جلوگیری کند.

چگونه از خشکی و شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری کنیم؟

اگر جزء افرادی هستید که از دست‌هایتان زیاد استفاده می‌کنید و در حرفه‌ای مشغول به کار هستید که ناخن هایتان زیاد در معرض شوینده‌ها قرار می‌گیرد، باید بدانید که در این صورت خطر شکنندگی ناخن‌هایتان افزایش می‌یابد.در ادامه به برخی از روش‌هایی که به محکم شدن ناخن‌هایتان کمک می‌کند می‌پردازیم.

1) تقویت‌کننده ناخن

حداقل هفته‌ای یک بار از یک تقویت‌کننده‌ ناخن استفاده کنید.
برخی از لاک و برق ناخن‌ها، حاوی الیاف نایلون هستند که موجب محکم شدن ناخن‌ها می‌شوند.

2) بیوتین

مصرف بیوتین باعث تقویت و محکم شدن ناخن‌ها می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه 2 تا 3 عدد از کپسول‌های 1 میلی‌گرمی بیوتین به مدت 6 ماه می‌تواند به مقاومت ناخن‌ها کمک کند. اما مقدار دوز مصرفی برای زنان باردار باید توسط پزشک تعیین شود.

3) کاهش استفاده از مواد قوی و مضر برای ناخن

استفاده از ژل‌ها و ناخن‌های اکریلیک و همچنین پاک‌کننده‌های ناخن که حاوی استن هستند را کاهش دهید. این مواد باعث ضعیف شدن لایه‌های بالایی ناخن می‌شوند. در صورت استفاده از این مواد، قبل از استفاده مجدد از آن‌ها مدتی به ناخن‌هایتان استراحت دهید. چند روز و حتی چند هفته طول می‌کشد تا سطح ناخن به طور کامل بازسازی شود.

4) استفاده از دستکش

پوشیدن دستکش به هنگام انجام کارهای منزل و فعالیت‌های روزانه می‌تواند از آسیب به ناخن‌هایتان جلوگیری کند. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده بعد از شستشوی دست‌ها و ناخن‌ها می‌تواند در حفظ رطوبت ناخن‌ها تأثیرگذار باشد.
بیشتر به دنبال محصولاتی برای ناخن‌هایتان باشید که حاوی لانولین هستند. روغن‌هایی همچون روغن بادام، نارگیل و ویتامین E می‌توانند باعث رطوبت‌رسانی پوست و ناخن‌های شما شوند.

نحوه تمیزکردن ناخن‌های پا

دسترسی به زیر ناخن‌های پا بسته به سطح انعطاف‌پذیری‌شان می‌تواند سخت باشد.
با استفاده از نکات زیر می‌توانید ناخن‌های پا را تمیز نگه دارید.

1) شستن و اسکراب پاها

  • انگشتان پاها را به صورت روزانه با آب و صابون شستشو داده و خشک کنید.
  • همچنین می‌توانید با استفاده از لوفا (یک نوع اسفنج گیاهی)، اسفنج‌های حمام و حوله‌ها، اطراف ناخن‌های پاها را تمیز کنید.

 

2) قراردادن پاها در ظرف آب ولرم و صابون

اگر هر روز حمام نمی‌کنید، پاهای خود را در یک ظرف آب ولرم و صابون قرار دهید. این روش می تواند به پاک‌سازی آلودگی‌های زیر ناخن‌های پا کمک کند. توجه داشته باشید که پس از اتمام کار، پاهای خود را شسته و کاملاً خشک کنید.

3) کوتاه کردن ناخن‌های پا بعد از حمام یا پاشویه

بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌های پا، بعد از حمام یا پاشویه است. زیرا ناخن‌ها نرم‌تر شده و راحت‌تر کوتاه می‌شوند. البته اگر بیماری مزمنی در پاهای خود دارید، بهتر است به مراکز پزشکی مراجعه کنید.

4) دقت کافی در خشک کردن پاها و ناخن‌ها

اگر خشک کردن پاها برایتان دشوار است می‌توانید یک حوله را روی زمین قرار داده و به وسیله انگشتان پا آن را گرفته و جمع کنید تا بتوانید بین انگشتان پاها را کاملا خشک کنید.

5) استفاده از لوسیون یا مرطوب‌کننده برای پاها و ناخن‌ها

به منظور جلوگیری از خشکی و ترک‌خوردگی پاها و ناخن‌های پا، از لوسیون‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید و همچنین قبل از پوشیدن جوراب‌هایتان مطمئن شوید که لوسیون کاملاً جذب و خشک شده است.انگشتان پاها را مرتباً از نظر داشتن علائم قارچی همچون لایه لایه شدن ناخن‌ها و علایم عفونتی مثل قرمزی، تورم و التهاب در ناخن‌ها بررسی کنید و اگر دسترسی به زیر پاهایتان برایتان دشوار است، می‌توانید از یک آینه برای مشاهده زیر پاهایتان استفاده کنید.

توصیه نهایی

مراقبت همیشگی از پاها و ناخن‌ها به تمیزی، سلامت و زیبایی ظاهر آن‌ها کمک می‌کند. اگر متوجه علائم غیرعادی مانند تغییر رنگ، قرمزی و تورم در ناخن‌هایتان شدید، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا این علائم می‌توانند نشان‌گر یک عارضه داخلی باشند.

عبارت  کلیدی: ناخن تمیز، بهداشت ناخن، ناخن

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *