عوارض چاقی بیش از حد
۱۴ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه admin

عوارض چاقی بیش از حد

به این مطلب امتیاز دهید

بسیاری از افراد در مورد عوارض چاقی بیش از حد اطلاعاتی ندارند، ولی در این مورد که چاقی یک بیماری است اطلاعات کاملی دارند. چاقی یک بیماری است که موجب می‌شود شما به درستی نتوانید به فعالیت‌های خود رسیدگی کنید، به همین دلیل حرکت شما را محدود می‌کند. در ادامه مطالبی که ارائه می‌دهیم می‌خواهیم در مورد عوارض چاقی بیش از حد توضیحاتی را بیان کنیم تا اطلاعات شما در این مورد بیشتر شود. به طور کلی عوارض چاقی بیش از حد بسیار خطرناک می‌باشد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال راهی هستند تا چاقی خود را درمان کنند. در ادامه برخی از مهمترین عوارض چاقی را بیان می‌کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر شود.

دردسرها و عوارض چاقی بیش از حد

چاقی، یکی از علل مهم و قابل پیشگیری مرگ و میر می‌باشد. چاقی یک بیماری مزمن می‌باشد که می‌تواند به صورت جدی سلامت فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بیماری قلبی بخصوص بیماری عروق کرونر در افراد شود. بر اساس نتایج مطالعات اخیر، اضافه وزن و چاقی در جامعه ما شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است و حدود یک سوم افراد جامعه دچار عوارض چاقی می‌باشند.

عوارض چاقی بیش از حد
به طور کلی عوارض چاقی بیش از حد بسیار خطرناک می‌باشد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال راهی هستند تا چاقی خود را درمان کنند.

افراد بالای ۶۰ سال با احتمال بیشتری ممکن است دچار چاقی شوند ولی این معضل مختص افراد با سن بالا نمی‌باشد و حدود بیست درصد کودکان و نوجوانان ۲-۱۹ سال نیز دچار چاقی می‌باشند. با دانستن این تعداد زیاد افراد مبتلا به چاقی، می‌توان نتیجه گرفت که رفع چاقی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس قصد داریم در این مقاله به مشکل چاقی و عوارض آن بپردازیم.

به پوستت جون تازه بده

چاقی چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی که بیماری‌های دیگر را با خود به همراه می‌آورد، چاقی و اضافه وزن است. به تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی در بدن، چاقی و یا اضافه وزن گفته می‌شود که یک خطر جدی برای سلامتی است. معیار خام اندازه‌گیری چاقی، شاخص توده بدنی (BMI) است که به صورت وزن فرد (برحسب کیلوگرم) تقسیم بر مربع قد وی (برحسب متر) محاسبه می‌شود.

اگر نمایه توده بدن فرد بین ۲۵ تا ۲۹ باشد آن را اضافه وزن و از این حد بالاتر را چاق می‌گویند. فردی با BMI 30 یا بیشتر به طور کلی چاق و فردی با BMI برابر یا بیشتر از ۲۵ دارای اضافه وزن است.

یکی از مهم‌ترین عوارض چاقی، ایجاد زمینه برای پیدایش بقیه بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و … است. از این رو واجب است از چاقی پیشگیری کرده یا در صورتی که به آن مبتلا هستید به دنبال راه درمان باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر چاقی بر پوست

نتیجه چنین روندی، سرکوبیکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی که بیماری‌های دیگر را با خود به همراه می‌آورد، چاقی و اضافه وزن است. شدن هورمون‌های شادی‌آور نظیر سروتونین  و  دوپامین  است.

علل بروز چاقی چیست؟

چاقی یک بیماری پیچیده بوده و متخصصین به طور دقیق نمی دانند که بدن چگونه وزن و میزان چربی را تنظیم می کند ولیکن چیزی که کاملاً مشخص است، این است که دریافت کالری بیش از میزانی که فرد در طی روز جهت تولید انرژی مصرف می کند، منجر به افزایش وزن می شود.

ولیکن ریسک فاکتورهایی که منجر به چاقی می شوند، پیچیده بوده و معمولاً مجموعه و ترکیبی از ژنتیک، متابولیسم، سبک زندگی و فاکتورهای اقتصادی اجتماعی و علل روانشناختی می باشد. هم چنین برخی از بیماری های غدد درون ریز و برخی از داروها نیز می توانند منجر به افزایش وزن شوند.

ژنتیک

مطالعات نشان می‌دهند که احتمال بروز چاقی از طریق ژن، در خانواده انتقال می‌یابد و ژن های زیادی کشف شده اند که با چاقی در ارتباط می‌باشند. برای مثال ژن ها می‌توانند تعیین کنند که فرد چربی را در کدام قسمت خود ذخیره می‌کند. بیشتر محققین بر این باورند که به غیر از ژنتیک، عوامل دیگری نیز در شیوع بالای چاقی دخیل می‌باشند.

شیوه زندگی

خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی و نداشتن ورزش، هر دو در بروز چاقی مؤثر می‌باشند. اگر مقادیر زیادی از کالری دریافتی شما، از غذاهای ناسالم یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی شکر یا چربی هستند، می‌باشد، به احتمال زیاد دچار افزایش وزن خواهید شد.

اگر فعالیت فیزیکی مناسب و برنامه ورزشی مرتب در زندگی روزمره خود نداشته باشید، از دست دادن وزن و یا حتی حفظ وزن فعلی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

هر فرد در هر زمان می‌تواند با تغییر سبک زندگی و پیروی از رژیم های غذایی سالم تر و افزایش فعالیت فیزیکی، قدم بزرگی در جهت کاهش وزن خود بردارد.

عوامل عاطفی

پرخوری احساسی، غذا خوردن هنگامی که احساس ناراحتی یا بی‌حوصلگی می‌کنید، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. افرادی که خواب کافی ندارند، نیز در معرض خطر چاقی هستند. افرادی که شب ها کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه دارند بیشتر در معرض خطر چاقی هستند.

افرادی که شب ها کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه دارند بیشتر در معرض خطر چاقی هستند.

عوامل متابولیک

این که بدن شما انرژی را چگونه مصرف می‌کند، می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. سوخت و ساز بدن و هورمون ها در افراد مختلف متفاوت بوده و این فاکتورها نقش اساسی در میزان افزایش وزن خواهند داشت. برای مثال می‌توان به هورمون گرلین که به هورمون گرسنگی معروف است، اشاره کرد. این هورمون میزان اشتها را تنظیم می‌کند و ترشح این هورمون می‌تواند منجر به احساس گرسنگی شود.

مثال دیگری برای نقش عوامل هورمونی در چاقی می‌توان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اشاره نمود. زنان مبتلا به این بیماری سطح بالاتری از هورمون های خاصی را دارا می‌باشند، لذا در معرض خطر بالاتری برای چاقی می‌باشند.

نقش کربو هیدرات‌ها در اضافه وزن

مشخصا کربوهیدرات ها به روش های مختلفی به افزایش وزن کمک می‌کنند. محصول نهایی هضم کربوهیدرات، گلوکز است. هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش میابد، پانکراس برای آزاد کردن انسولین تحریک شده و انسولین ترشح میکند. این هورمون نیز رشد بافت چربی را افزایش داده و می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.

محصول نهایی هضم کربوهیدرات، گلوکز است. هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش میابد، پانکراس برای آزاد کردن انسولین تحریک شده و انسولین ترشح میکند.

معرفی برخی از عوارض چاقی بیش از حد

همانطوری که بیان کردیم عوارض چاقی بیش از حد بسیار خطرناک است و موجب بیماری‌های بسیاری در فرد می‌گردد، برخی از مهم‌ترین عوارض آن عبارت است از :

۱. دیابت

یکی از مهمترین عوارض چاقی بیش از حد بیماری دیابت نوع ۲ می‌باشد، که بسیاری از افرادی که چاق هستند به این بیماری دچار می‌گردند. سلول‌های چربی که در بدن وجود دارند موادی را ترشح می‌کنند که التهاب بدن را بسیار بیشتر می‌کند.

التهابی که در بدون به وجود می‌آید وجب می‌شود که سلول‌ها به انسولین واکنشی نشان ندهد و در این صورت بدن روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. زمانی که شیوه سوخت و ساز چربی در بدن به درستی کنترل نشود قند خون افراد بسیار افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل افراد به دیابت نوع 2 دچار می‌شوند.

یکی از مهمترین عوارض چاقی بیش از حد بیماری دیابت نوع ۲ می‌باشد، که بسیاری از افرادی که چاق هستند به این بیماری دچار می‌گردند.

اگر شما نمی‌خواهید به عوارض چاقی بیش از حد دچار شوید و دیابت نوع 2 نداشته باشید، بهتر است در رژیم غذایی خود دقت بیشتری به خرج دهید. یکی دیگر از راهکارهایی که موجب می‌شود شما به این بیماری دچار نشوید این است که، فعالیت خود را بیشتر کنید تا در کنترل قند خون شما تاثیر بسیاری بگذارد.

یکی از مهمترین مواردی که موجب می‌شود شما به بیماری نوع 2 دچار نشوید این است که وزن خود را به درستی کنترل کنید. کنترل کردن وزن به این که دچار عوارض چاقی بیش از حد نشوید بسیار تاثیرگذار است.

۲. سرطان

یکی دیگر از عوارض چاقی بیش از حد که بسیار خطرناک می‌باشد سرطان است. این بیماری یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود که هر زمانی که چاق باشید امکان دارد به آن دچار گردید.

بسیاری از تحقیقاتی که بر روی این بیماری انجام شده است بر این مبنا بوده که یکی از علت های مهمی که این بیماری در برخی از افراد به وجود می‌آید چاقی می‌باشد، چرا که بسیاری از بیماری‌های روده بزرگ، اندومتر، کیسه صفرا و … با چاقی ارتباط دارند.

عوارض چاقی بیش از حد
این بیماری یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود که هر زمانی که چاق باشید امکان دارد به آن دچار گردید.

۳. مشکل در تولید مثل

یکی دیگر از مهمترین عوارض چاقی بیش از حد این است که، در تولید مثل افراد مشکل به وجود می‌آید. زنانی که چاق هستند به سختی می‌توانند باردار شوند، چرا که بر اساس مطالعاتی که در مورد ناباروری در کشور آمریکا صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که 25 درصد از زنان نابارور اضافه وزن زیادی دارند.

علاوه بر این باید بدانید که یکی دیگر از عوارض چاقی بیش از حد این است که، امکان دارد شما فرزند خود را بی‌جهت سقط کنید. برخی از آقایانی که چاق هستند بر این باور می‌باشند که چاقی بر روی تولید مثل آنها تاثیری ندارد، در صورتی‌که آنها هم باید بدانند چاقی بر روی تعداد اسپرم و تحرک آنها تاثیر بسیاری دارد.

۴. فشار خون بالا

در افراد چاق با توجه به حجم بالاتر بدن، برون ده قلبی افزایش می‌یابد و هم چنین از بافت چربی، هورمون هایی ترشح می‌شود که می‌تواند منجر به انقباض عروقی شده و مجموع عوامل ذکر شده می‌تواند منجر به افزایش فشار خون در فرد چاق شود.

۵. مشکلات ریه

یکی دیگر از مهمترین عوارض چاقی بیش از حد مشکلاتی می باشد که در تنفس و ریه های فرد به وجود می‌آید. بر اساس تحقیقاتی که بر روی چاقی بیش از حد انجام شده است، بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که چربی اگر در بدن بیش از حد باشد، پایین رفتن دیافراگم را بسیار محدود می کند و همین امر موجب می‌شود که فرد به راحتی نتواند نفس بکشد.

شایع ترین بیماری‌هایی که در اثر چاقی بر روی تنفس اثر می‌گذارد آسم می‌باشد، که اگر دقت کرده باشید بسیاری از افرادی که چاق هستند به خوبی نمی‌توانند نفس بکشند.

عوارض چاقی بیش از حد
شایع ترین بیماری‌هایی که در اثر چاقی بر روی تنفس اثر می‌گذارد آسم می‌باشد، که اگر دقت کرده باشید بسیاری از افرادی که چاق هستند به خوبی نمی‌توانند نفس بکشند.

۶. اختلالات اسکلتی عضلانی

یکی دیگر از عوارض چاقی بیش از حد اختلال اسکلتی عضلانی می‌باشد. بسیاری از محققان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از مشکلاتی که در استخوان‌ها، مفاصل، عضلات و … به وجود می‌آید بر اثر چاقی بیش از حد می باشد.

افراد زیادی هستند که اضافه وزن دارند به دردهای زیادی دچار گشته‌اند، برخی از این دردها آرتروز، پا درد، کمر درد و … می‌باشد که دلیل اصلی تمامی آنها چاقی بیش از حد است.

بر این اساس باید بدانید که بسیاری از بیماری‌های عضلانی و اسکلتی بدن به دلیل چاقی است و به همین دلیل افراد به خوبی نمی‌توانند به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند، پر هرچه زودتر تلاش کنید چاقی خود را درمان کنید تا سال ها بیشتری را در سلامت و شادابی زندگی کنید.

۷. اختلالات خواب

بدون شک اختلالات خواب که در برخی از افراد چاق رخ می‌دهد یکی دیگر از عوارض چاقی بیش از حد می‌باشد. زمانی که فردی اضافه وزن زیادی داشته باشد، این اضافه وزن در ناحیه گردن او تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل امکان دارد فرد خروپف کند.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی این مورد از عوارض چاقی بیش از حد انجام شده است، بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی بیش از حد موجب می‌‌شود به ناحیه گردن هنگام خواب فشار وارد شود و به همین دلیل به خوبی نتواند نفس بکشد.

۸. افسردگی

یکی دیگر از عوارض چاقی افسردگی است. تحقیقاتی که در زمینه ارتباط چاقی و افسردگی انجام شده است نشان می‌دهند که شیوع افسردگی در افراد با شاخص توده بدنی بالا، بیشتر از سایرین است. چاقی و افسردگی در ارتباط باهم همانند یک جاده دوطرفه عمل می‌کنند به صورتی که افزایش چاقی باعث بیشتر شدن افسردگی و افزایش افسردگی باعث تشدید چاقی می‌شود.

علت چنین فرایندی این است که  با افزایش تعداد سلول‌های چربی در بدن، میزان مواد التهابی در خون افزایش می‌یابد  و این مواد با تأثیر بر مغز، عملکرد آن را تغییر می‌دهند. نتیجه چنین روندی، سرکوب شدن هورمون‌های شادی‌آور نظیر سروتونین  و  دوپامین  است. از سویی دیگر، افسردگی با تحت تأثیر قرار دادن تحرک و جنب‌وجوش فرد سبب تشدید چاقی می‌شود.

علت چنین فرایندی این است که  با افزایش تعداد سلول‌های چربی در بدن، میزان مواد التهابی در خون افزایش می‌یابد  و این مواد با تأثیر بر مغز، عملکرد آن را تغییر می‌دهند.

۹. بیماری کیسه صفرا

بیماری کیسه صفرا یکی دیگر از بیماری‌هایی می‌ باشد که از جمله عوارض چاقی بیش از حد به شمار می‌رود. سنگ‌های صفری قطعات سختی می‌باشند که از کلسترول تشکیل شده‌اند و در کیسه صفری باقی تشکیل می‌گردند. از آنجایی که این سنگ‌ها از کلسترول تشکیل می‌شوند امکان دارد که موجب بیماری کیسه صفری شوند.

این سنگ‌ها بسیار خطرناک هستند و امکان دارد که با وجود آنها شما در ناحیه معده خود احساس درد داشته باشید. بهترین راه درمان این بیماری این است که شما به آرامی وزن خود را کاهش دهید تا سنگ صفری از بین برود.

بیشتر بخوانید: راهکار چاق شدن صورت؛

۱۰. چربی غیر طبیعی در خون

یکی دیگر از عوارض چاقی بیش از حد وجود چربی‌های غیر طبیعی در خون می‌باشد. همانطوری که می‌دانید افراد چاق چربی زیادی در بدن خود دارند و آنها به قدری زیاد هستند که در هر ناحیه بدن وجود دارند و یکی از ناحیه‌های خطرناکی که نباید در آن وجود داشته باشند خون می‌باشد.

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن چربی در خون این است که مراقب تغذیه و رژیم غذایی خودتان باشید تا به این بیماری دچار نگردید.

چاقی عوارض مختلفی به همراه دارد که اگر کاهش وزن صورت نگیرد، این عوارض خود را نشان می‌دهد. چاقی قابل درمان است. همه درمان‌ها نیازمند تغییر در سبک زندگی، نوع و مقدار رژیم غذایی و فعالیت روزانه هستند. روش درمانی مناسب با توجه به شدت چاقی تعیین می‌شود. برای درمان باید به پزشک تغذیه مراجعه کنید و تحت نظر او رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

چاقی چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی که بیماری‌های دیگر را با خود به همراه می‌آورد، چاقی و اضافه وزن است. به تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی در بدن، چاقی و یا اضافه وزن گفته می‌شود که یک خطر جدی برای سلامتی است.

چاقی چگونه منجر به فشار خون میشود؟

در افراد چاق با توجه به حجم بالاتر بدن، برون ده قلبی افزایش می‌یابد و هم چنین از بافت چربی، هورمون هایی ترشح می‌شود که می‌تواند منجر به انقباض عروقی شده و مجموع عوامل ذکر شده می‌تواند منجر به افزایش فشار خون در فرد چاق شود.

چرا چاقی موجب افسردگی میشود؟

علت چنین فرایندی این است که  با افزایش تعداد سلول‌های چربی در بدن، میزان مواد التهابی در خون افزایش می‌یابد  و این مواد با تأثیر بر مغز، عملکرد آن را تغییر می‌دهند. نتیجه چنین روندی، سرکوب شدن هورمون‌های شادی‌آور نظیر سروتونین  و  دوپامین  است.

۱۴ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی