سلولیت پا
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سلولیت پا چیست؟ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان سریع

به این مطلب امتیاز دهید

اگر الان در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً مانند اکثر انسان‌های بالغ سلولیت دارید. خلاص شدن از شر پوست فرورفته‌ای که باعث می‌شود ران‌های شما افتاده یا شل به نظر برسند قطعا دشوار است. با این حال، غیرممکن نیست. سلولیت پا زمانی ایجاد می‌شود که بافت چربی موجود در پوست به سمت بافت همبند که به عنوان سلولیت شناخته می‌شود، فشار وارد کند. این ضایعه در زنانی که اضافه وزن دارند شایع‌تر است، زیرا سلولیت اساساً سلول‌های چربی است که درست زیر پوست تجمع می‌یابند. همراه با ران‌ها، باسن و شکم نواحی رایجی از پوست بدن هستند که سلولیت می‌تواند در آن‌ها ظاهر شود و باعث شود تا پوست شما دارای چین و چروک و گودی، لکه‌دار و برجسته به نظر برسد. اما راه‌حل چیست؟ خوب، این مطلب را تا انتها بخوانید تا هر آنچه لازم است را درباره سلولیت و راه‌های خلاص شدن از شر آن بدانید!

سلولیت چیست؟

سلولیت نام مجموعه‌ای از چربی‌ها است که به بافت همبند زیر پوست شما فشار می‌آورند. این مشکل اغلب روی ران‌ها، شکم و باسن ظاهر می‌شود. سلولیت باعث می‌شود سطح پوست شما برآمده و چروکیده به نظر برسد و یا دچار گودی شود.

سلولیت پا زمانی ایجاد می‌شود که بافت چربی موجود در پوست به سمت بافت همبند که به عنوان سلولیت شناخته می‌شود، فشار وارد کند.

تخمین زده می‌شود بیش از 85 درصد از زنان 21 سال و بالاتر سلولیت دارند. اما این مشکل در مردان آنچنان رایج نیست. به طور کلی سه درجه از سلولیت وجود دارد. این سیستم درجه‌بندی به متخصصان اجازه می‌دهد تا شدت بیماری را ارزیابی کنند:

  • درجه 1 (خفیف). فرورفتگی سطحی پوست با ظاهری شبیه به «پوست پرتقال» و حضور یک تا چهار فرورفتگی خفیف در پوست.
  • درجه 2 (متوسط). موج‌های عمیق‌تر روی پوست با ظاهری «پنیر مانند» و حضور پنج تا نه فرورفتگی متوسط در پوست.
  • درجه 3 (شدید). موج‌های بسیار عمیق روی پوست با ظاهری “تشک مانند” و حضور 10 فرورفتگی عمیق یا بیشتر.
به پوستت جون تازه بده

علل ایجاد سلولیت

در اینجا به مهم‌ترین دلایل ایجاد سلولیت پا اشاره می‌کنیم:

  • افزایش سن
  • عدم تعادل هورمونی
  • التهاب بافت‌ها
  • از دست رفتن کلاژن
  • افزایش وزن
  • مصرف زیاد چربی، کربوهیدرات و نمک
  • گردش خون ضعیف
  • سبک زندگی غیر فعال

بیشتر بخوانید: چگونه کف پای نرمی داشته باشید؟

علائم، عوامل خطر و دلایل بروز سلولیت پا

سلولیت پا در ظاهر به صورت پوست فرورفته یا ناهموار به نظر می‌رسد و گاهی اوقات به عنوان داشتن بافت پنیری یا پوست پرتقالی توصیف می‌شود. شما تنها در صورتی می‌توانید سلولیت خفیف را مشاهده کنید که پوست خود را در ناحیه‌ای که سلولیت دارید، مانند ران‌هایتان فشار دهید.

سلولیت شدیدتر باعث می‌شود پوست شما به صورت معمول چروکیده و ناهموار و به همراه مجموعه‌ای از قله‌ها و دره‌ها دیده شود. سلولیت بیشتر در اطراف ران‌ها و باسن دیده می‌شود، اما در سینه‌ها، زیر شکم و بالای بازوها نیز ممکن است ایجاد شود.

درمان این بیماری لازم و ضروری نیست، اما اگر در مورد ظاهر پوست خود نگران هستید، با پزشک مراقبت‌های اولیه یا یک متخصص بیماری‌های پوستی (متخصص پوست) یا جراح پلاستیک در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

در مورد عوامل ایجاد سلولیت پا اطلاعات کمی وجود دارد. تا جایی که می‌دانیم، تارهای پیوندی فیبری که پوست را به عضله زیرین آن متصل می‌کنند و بین آن‌ها چربی قرار دارد، در ایجاد این بیماری نقش دارند. همانطور که سلول‌های چربی در بین این تارها جمع می‌شوند، به سمت پوست روی خود فشار می‌آورند، در حالی که این تارهای‌های بلند و سخت به سمت پایین (عضله‌ی زیرین) کشیده می‌شوند.

این امر باعث ایجاد یک سطح ناهموار یا گودی روی پوست می‌شود. علاوه بر این، عوامل هورمونی نقش زیادی در ایجاد سلولیت پا دارند، زیرا ژنتیک، ساختار پوست، بافت پوست و نوع بدن را تعیین می‌کند. عوامل دیگری مانند وزن و حجم عضلانی بر داشتن سلولیت تأثیر می‌گذارند، اگرچه افراد دارای تناسب اندام بسیار خوب نیز می‌توانند سلولیت پا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سلولیت شکم؛ 

عوامل دیگری مانند وزن و حجم عضلانی بر داشتن سلولیت تأثیر می‌گذارند، اگرچه افراد دارای تناسب اندام بسیار خوب نیز می‌توانند سلولیت پا داشته باشند.

سلولیت در زنان بسیار بیشتر از مردان رخ می‌دهد. در واقع، بیشتر زنان بعد از بلوغ دچار سلولیت می‌شوند. این امر به این دلیل است که چربی زنان به طور معمول در ران‌ها، باسن و شکم که مناطق رایج برای سلولیت هستند توزیع می‌شود. سلولیت همچنین با افزایش سن، زمانی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، شایع‌تر می‌شود.

افزایش وزن می‌تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند، اما برخی از افراد لاغر نیز سلولیت دارند. این بیماری معمولاً در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین ژنتیک ممکن است بیشترین نقش را در ایجاد سلولیت داشته باشد. یک سبک زندگی غیرفعال می‌تواند شانس شما را برای داشتن سلولیت افزایش دهد، همانطور که بارداری نیز ممکن است باعث بروز سلولیت پا شود.

بیشتر بخوانید: سلولیت چیست؟ 

درمان سلولیت ران پا

به طور کلی درمان سلولیت پا یا ران پا بیشتر شامل درمان‌های خانگی می‌شود. گزینه‌های درمانی زیر می‌توانند شما را از شر سلولیت پا خلاص کنند:

برای درمان سلولیت پا، آب زیادی بنوشید و هیدراته بمانید

سلول‌های پوست مانند بقیه سلول‌های بدن، برای عملکرد درست به آب نیاز دارند. آب به پوست کمک می‌کند تا ظاهری برآمده، چاق و سرزنده داشته باشد. محققان می‌گویند لایه چربی درگیر در سلولیت آب را در خود نگه می‌دارد. بنابراین، کم آبی می‌تواند به افزایش گودی پوست روی آن کمک کند. هر انسانی بسته به عواملی مانند:

  • سن
  • جنسیت
  • وضعیت سلامت
  • سطوح فعالیت
  • بارداری و شیردهی

به مقادیر مختلفی از نوشیدن آب به صورت روزانه نیاز دارد. برخی توصیه‌ها بیان می‌کنند بیشتر زنان بالغ سالم به حدود 2.7 لیتر آب در روز نیاز دارند.

درمان سلولیت پا با حفظ وزن سالم

فردی با هر وزنی ممکن است دچار سلولیت شود. با این حال، داشتن بافت چربی بیشتر در بدن، احتمال ایجاد سلولیت پا را افزایش می‌دهد. همچنین به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، داشتن وزن اضافی می‌تواند سلولیت را آشکارتر کند.

برای برخی افراد، کاهش وزن تدریجی و مداوم ممکن است به کاهش سلولیت کمک کند. با این حال، کاهش وزن زیاد، به خصوص وقتی به سرعت انجام شود، می‌تواند منجر به شل شدن پوست شود. این امر ممکن است سلولیت را بیشتر نمایان کند.

درمان سلولیت پا با استفاده از کرم یا لوسیون

بسیاری از سازندگان کرم‌ها و لوسیون‌ها ادعا می‌کنند محصولات آن‌ها می‌توانند ظاهر سلولیت را کاهش دهند و فرد می‌تواند طیف وسیعی از آن‌ها را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین پیدا کند.

چندین ترکیب موجود در این محصولات ممکن است ظاهر سلولیت را در صورت استفاده روزانه به حداقل برسانند، اما هیچ کدام در واقع ساختار پوست را تغییر نمی‌دهند. مثلا یکی از این ترکیبات کافئین است که می‌تواند سلول‌های چربی را کم آب کرده و بدین ترتیب، ظاهر سلولیت را کمتر نمایان کند.

با توجه به گفته محققان، محصولاتی با 0.3٪ رتینول (از مشتقات ویتامین A) ممکن است به ضخیم شدن پوست کمک کنند و منجر به کاهش ظاهر سلولیت شوند.

با این حال، ممکن است فرد مجبور باشد قبل از مشاهده نتایج، به مدت 6 ماه یا بیشتر از این محصولات استفاده کند. سایر ترکیبات رایج در کرم‌های سلولیت پا ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند و برای سلامت پوست مفید باشند. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین E و C
  • اسسین
  • فورسکولین
  • نیلوفر مقدس
  • کارنیتین

تمام محصولات پوستی می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. بنابراین قبل از استفاده گسترده از آن‌ها، آزمایش محصولات جدید روی ناحیه کوچکی از پوست ضروری است. اگر در عرض 48 ساعت هیچ واکنشی رخ ندهد، ممکن است استفاده از محصول در یک منطقه بزرگ‌تر بی‌خطر باشد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از کرم‌ها حاوی آمینوفیلین می‌توانند باعث اضطراب، ضربان قلب و مشکلات تنفسی شوند. بنابراین افرادی که از داروهای استنشاقی آسم استفاده می‌کنند باید از مصرف هر گونه محصول حاوی این ماده خودداری کنند.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از کرم‌ها حاوی آمینوفیلین می‌توانند باعث اضطراب، ضربان قلب و مشکلات تنفسی شوند.

مصرف پپتیدهای کلاژن

تولیدکنندگان مختلف، مکمل‌هایی از جمله عصاره کافئین، عصاره هسته انگور و جینکو بیلوبا را به عنوان محصولاتی که سلولیت را از بین می‌برند، معرفی می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند برخی از مکمل‌های پپتید کلاژن فعال زیستی ممکن است این اثر را در برخی افراد داشته باشند.

در مطالعه‌ای در سال 2015، محققان 105 شرکت‌کننده زن 24 تا 50 ساله که دارای سلولیت متوسط بودند را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه روزانه 2.5 گرم پپتیدهای کلاژن فعال زیستی خاصی را به مدت 6 ماه مصرف کردند. در مقابل، گروه دیگر در این مدت فقط دارونما مصرف کردند. شرکت‌کنندگان در گروه مکمل که در محدوده وزن سالم قرار داشتند، کاهش سلولیت و افزایش ضخامت پوست را تجربه کردند.

از آنجایی که سلولیت به نوارهای کلاژن موجود در پوست آسیب می‌رساند، مصرف کلاژن مکمل ممکن است به ترمیم این ساختارها و سایر ساختارهای پوست و افزایش متابولیسم در سلول‌های پوستی کمک کند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا و تا چه اندازه مکمل کلاژن ممکن است سلولیت را کاهش دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ماساژ پوستی را امتحان کنید

امروزه دستگاه‌های خاصی وجود دارند که ماساژ بافت عمیق پوست را برای کمک به کشش بافت‌های زیرین پوست، بهبود جریان خون و بهبود تخلیه لنفاوی انجام می‌دهند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند تخلیه لنفاوی دستی و مکانیکی (که برخی آن را نوعی ماساژ می‌دانند) ممکن است پیشرفته‌ترین نوع سلولیت را در کمتر از ۲ هفته کاهش داده و یا حتی درمان کند.

چندین سازنده دستگاه‌های ماساژ خانگی ادعا می‌کنند سلولیت را با تشویق جریان خون و بازسازی بافت زیرپوستی کاهش می‌دهند. این دستگاه‌ها شامل برس‌های خشک، ماساژورهای مکانیکی و غلتک‌های فوم هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین بخرید.

با این حال به گفته ACE، در حالی که دستگاه‌هایی مانند غلتک‌های فومی ممکن است به شکستن چسبندگی‌های کلاژن و شل شدن بافت‌های همبندِ سفت کمک کنند، اما سلولیت را از بین نمی‌برند.

امروزه دستگاه‌های خاصی وجود دارند که ماساژ بافت عمیق پوست را برای کمک به کشش بافت‌های زیرین پوست، بهبود جریان خون و بهبود تخلیه لنفاوی انجام می‌دهند.

ورزش کردن

AAD ورزش را در میان معدود درمان‌هایی که طبق تحقیقات معتبر نشان داده شده است که قطعا می‌تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد، فهرست کرده است. افزایش نسبت ماهیچه به چربی می‌تواند پوست را محکم‌تر و صاف‌تر کند.

در نتیجه‌ی آن، هر گونه سلولیت از جمله سلولیت پا کاهش می‌یابد. به گفته ACE، بهترین راه برای مقابله با سلولیت، افزایش سطح فعالیت بدنی است تا بدن به جای ذخیره چربی اضافی، آن را بسوزاند. تمرینات هوازی، مانند موارد زیر، ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کنند:

  • دویدن
  • پیاده روی
  • شنا كردن
  • دوچرخه سواري
  • رقصیدن

تمرینات قدرتی، به ویژه ورزش‌هایی که ران‌ها و باسن را هدف قرار می‌دهند، ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت پا کمک کنند. برخی از متخصصان یک برنامه کاردیو روزانه و دو یا سه جلسه تمرین قدرتی در هفته را توصیه می‌کنند. تمرینات خوب برای ران‌ها عبارتند از:

  1. اسکات

برای انجام اسکات:

  • بایستید و پاهای خود را کمی بیشتر از عرض باسن از هم باز کنید.
  • انگشتان پا را کمی به سمت بیرون بچرخانید و دستان خود را در کناره‌های خود قرار دهید، طوری که کف دست‌ها به سمت داخل و شانه‌ها به سمت پایین و عقب باشند.
  • عضلات مرکزی بدن را سفت کنید تا ستون فقرات محکم شود. قفسه سینه را به سمت بالا و بیرون، و سر خود را کمی به سمت بالا خم کنید و به آرامی وزن بدن را روی پاشنه‌ها قرار دهید.
  • پشت خود را صاف نگه دارید، به آرامی باسن خود را پایین بیاورید تا ران‌ها تقریباً با زمین موازی شوند.
  • سر خود را بالا نگه دارید، مرکز بدنتان را سفت و کمر را صاف نگه دارید. بازدم کنید و بالا بیایید. با فشار دادن پاشنه پا، باسن و زانوهای خود را دراز کنید.

2. لانژ

برای انجام لانژ:

  • روی هر دو پا بایستید.
  • یک پا را به جلو بروید و به آرامی هر دو زانو را خم کنید. زانوی عقب را تقریباً به زمین بچسبانید.
  • در طول این خم شدن، مطمئن شوید بالاتنه شما صاف است و عضلات مرکزی شما سفت هستند.
  • هنگامی که هر دو زانو به زاویه 90 درجه رسیدند، پای جلویی را فشار دهید تا به حالت ایستاده برسید.
  • این کار را با پای مخالف در جلو تکرار کنید.

یک مجموعه لانژ ممکن است شامل 10 تا 20 تکرار برای هر پا باشد و یک فرد می‌تواند دو تا چهار ست را در هفته انجام دهد.

تمرینات قدرتی، به ویژه ورزش‌هایی که ران‌ها و باسن را هدف قرار می‌دهند، ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت پا کمک کنند.

آیا رژیم غذایی بر سلولیت پا تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد عوامل تغذیه‌ای ممکن است در ایجاد و شدت سلولیت پا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه در سال 2016، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی، نمک و کربوهیدرات ممکن است به افزایش سلولیت کمک کنند، زیرا چربی‌ها می‌توانند التهاب را افزایش دهند، نمک‌ها می‌توانند احتباس آب را تشویق کنند و کربوهیدرات‌ها می‌توانند به تجزیه کلاژن کمک کنند.

مصرف زیاد چربی، نمک یا کربوهیدرات نیز می‌تواند به تولید سلول‌های چربی زیر پوستی کمک کند. این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که چندین ماده مغذی ممکن است به کاهش سلولیت کمک کنند، از جمله:

  • ویتامین‌های A، C و D
  • روی
  • پلی فنول‌ها، ترپنوئیدها و سیلیکون موجود در میوه‌ها و سبزیجات
  • چربی‌های تک و چند غیر اشباع ضد التهابی
تحقیقات نشان می‌دهد عوامل تغذیه‌ای ممکن است در ایجاد و شدت سلولیت پا نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تاثیر مواد غذایی ارگانیک در سلامت پوست

با این حال، تایید اثرات رژیم غذایی بر سلولیت نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به پایان مطلب بررسی سلولیت پا و راه‌های درمان آن می‌رسیم. این ضایعه اگرچه تاثیری روی سلامت بدن شما ندارد، اما ظاهر پوست ران پاهایتان را زشت می‌کند و برای رها شدن از شر آن، باید ترکیبی از درمان‌های دارویی، ورزش، رژیم غذایی و تغییرات در سبک زندگی را امتحان کنید.

منبع ++++++

سلولیت چیست؟

سلولیت نام مجموعه‌ای از چربی‌ها است که به بافت همبند زیر پوست شما فشار می‌آورند. این مشکل اغلب روی ران‌ها، شکم و باسن ظاهر می‌شود. سلولیت باعث می‌شود سطح پوست شما برآمده و چروکیده به نظر برسد و یا دچار گودی شود.

آیا رژیم غذایی بر سلولیت پا تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد عوامل تغذیه‌ای ممکن است در ایجاد و شدت سلولیت پا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه در سال 2016، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی، نمک و کربوهیدرات ممکن است به افزایش سلولیت کمک کنند، زیرا چربی‌ها می‌توانند التهاب را افزایش دهند، نمک‌ها می‌توانند احتباس آب را تشویق کنند و کربوهیدرات‌ها می‌توانند به تجزیه کلاژن کمک کنند.

مصرف پپتیدهای کلاژن چه تاثیری بر سلولیت دارد؟

تولیدکنندگان مختلف، مکمل‌هایی از جمله عصاره کافئین، عصاره هسته انگور و جینکو بیلوبا را به عنوان محصولاتی که سلولیت را از بین می‌برند، معرفی می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند برخی از مکمل‌های پپتید کلاژن فعال زیستی ممکن است این اثر را در برخی افراد داشته باشند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی