پوست صورت سالم
۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۴۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پوست صورت سالم: مشخصات و چگونگی داشتن پوست صورتی سالم؟

به این مطلب امتیاز دهید

برای داشتن صورت سالم، باید مراقب پوست خود باشید. منافذ پوست شما باید هر روز با شستشوی ملایم پاکسازی شود، اما یادتان باشد از محصولات خشن که ممکن است مواد مغذی را از پوست شما بیرون بکشد، استفاده نکنید. در این مقاله قصد داریم به سوال متداولی که به تکرار از ما پرسیده می‌شود پاسخ دهیم، چگونه پوست صورت سالمی داشته باشیم؟

آن‌چه خواهید خواند...

پاسخ ساده و دم دستی به این سوال احتمالا این است که: دو بار در هفته پوست خود را مرطوب کنید. آن‌دسته از عادت‌های زندگی‌تان که پوست شما را فرسوده می‌کند، شناسایی کنید و با جدیت عادت‌هایی را که به داشتن پوست سالم کمک می‌کنند جایگزین سازید. اگر می‌خواهید مراحل خاصی را که برای سلامت پوست لازم است بدانید می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

روش‌هایی برای داشتن پوست صورت سالم

نوع پوست خود را شناسایی کنید:

۱.برای داشتن پوست صورت سالم نوع پوست خود را معین کنید

به‌منظور داشتن پوست صورت سالم باید بدانید که چهره شما چطور ناخوش می‌شود. [su_panels panels_color=”#faffd5″ border_color=”#fff18f” text_color=”#000000″ radius=”7″]پوست انسان به چهار نوع تقسیم می‌شود: نرمال، چرب، خشک و  مختلط.[/su_panels]

روش‌هایی برای داشتن پوست صورت سالم
روش‌هایی برای داشتن پوست صورت سالم

صورت شما ممکن است یک یا چند دسته از این انواع باشد؛ مثلاً ممکن است بخش‌هایی از صورتتان خشک‌تر و بخش‌هایی دیگر چرب‌تر یا سالم‌تر باشد. بیایید ویژگی‌های هر نوع پوست را بررسی کنیم:

پوست نرمال

نه خشک و نه چرب است. ملایم و صاف است. «پوست نرمال» گرچه نواقص کمی هم دارد، با ویژگی‌هایی مثل نداشتنِ حساسیت شدید، قابل مشاهده بودنِ منافذ و رنگی درخشان مشخص می‌شوند. پوست نرمال به‌اندازه سایر پوست‌ها نیاز به مراقبت ندارد. با این‌حال به این پوست هم برای حفظ سلامتی باید توجه کرد.

 پوست‌های چرب 

منافذی بزرگ و چهره‌ای روغنی و براق دارند. افرادی که دارای پوست روغنی هستند، بیشتر در معرض جوش‌های سرسیاه، کورک‌ها و غیره قرار دارند. این آسیب‌ها ناشی از استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت یا رطوبت بیش از حد، یا عدم تعادل هورمونی مثلاً در سن بلوغ است.

پوست خشک مات و با نشانه‌هایی از پوست مرده است. پوست خشک دارای منافذ تقریباً نامرئی و تا حدودی کششی است. این نوع پوست ممکن است با تکه‌های قرمز، خطوط مشهود و ظاهری خشن و خسته کننده به نظر برسد. پوست خشک از طریق ژنتیک، هورمون‌ها، قرار گرفتن در معرض عناصر، گرمای بیش از حد یا داروهای خاص به‌وجود می‌آید.

پوست مختلط

از انواع دیگر شایع‌تر است. گاهی اوقات روغنی و چرب است، گاهی اوقات خشک می‌شود و گاهی اوقات کاملاً سالم است.  این ویژگی‌ها ممکن است کاملاً موقعیتی باشد. معمولاً پوست مختلط در ناحیه T (سرتاسر پیشانی وناحیه پایینی بینی تا چانه) چرب است و طبیعی است که در جاهای دیگر خشک باشد.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست
مرتبا پوستتان را مرطوب کنید تا از خشکی آن جلوگیری کنید
مرتبا پوستتان را مرطوب کنید تا از خشکی آن جلوگیری کنید

۲. برای داشتن پوست صورت سالم چربی‌های پوست را پاک و منافذش را باز کنید

پوست روغنی به طور طبیعی پر منافذ و چرب است. بنابراین باید مواد شیمیایی و باکتری‌ها را از روی پوست برطرف کنید تا جلوی این حفره‌ها گرفته نشود. برای مراقبت از پوست روغنی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پوست خود را دو بار در روز (نه بیشتر) و بعد از آنکه از خوابی سنگین بیدار شدید شستشو دهید.
  • از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید ولی آنقدر پوست را نمالید که خشکِ خشک و زبر شود.
  •  جوش‌هایتان را فشار ندهید و نترکانید. به مرور زمان خودشان بهبود پیدا می‌کنند. 
  • از محصولاتی با برچسب <noncomedogenic> استفاده کنید. این محصولات منافذ را از بین می‌برند.
اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۳. برای داشتن صورت سالم پوست‌های خشک را مرطوب کنید

اگر چهره شما تمایل به خشکی دارد، برای جلوگیری از تحریک شدن، باید همیشه ملایم باشد. مرتبا پوستتان را مرطوب کنید تا از خشکیِ آن جلوگیری کنید و این مراحل را برای حفظ پوست صورت سالم خود دنبال کنید:

  • هنگام حمام کردن یا خشک کردن پوست آن را خشک نکنید. زیادی تمیز کردن یک صورت خشک ممکن است آن را قرمز کند یا پوست را شکننده کند. از صابون‌های نرم و ملایم استفاده کنید و از صابون دئودورانت اجتناب کنید.
  • پس از حمام، از مرطوب‌کننده‌ای غنی استفاده کنید. پماد‌ها و کرم‌ها احتمالاً برای پوست خشک از لوسیون‌ها بهتر باشند. سعی کنید در کیفتان همیشه لوسیونی داشته باشید و هر جا می‌روید با خود ببرید تا بتوانید در طول روز پوستتان را مرطوب نگه دارید. برای مواقعی که بیرون می‌روید کرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید تا هم پوستتان مرطوب شود هم از از اشعه‌های  UVایمن بماند.
  • دوش و حمام‌تان را کوتاه‌تر کنید. بیش از یک‌بار در روز حمام نروید. حتماً بعد از دوش گرفتن از مرطوب‌کننده استفاده کنید و اجازه ندهید که درجه حرارت محیط گرم شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض حرارت پوست را خشک می‌کند.
  • هنگام استفاده از مواد شوینده و حلال‌های خانگی دستکش بپوشید. بعضی از مواد شیمیایی خشن پوست را تحریک می‌کنند و در حالی که صورت خود را لمس می‌کنید به چهره شما نیز آسیب می‌زنند.

بیشتر بخوانید: ماساژ صورت چیست؟

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

۴. برای داشتن صورت پوست سالم در پوست‌های مختلط از روش‌های ترکیبی استفاده کنید

در آن بخش‌هایی که پوست شما چرب است، سعی کنید روغنش را حفظ کنید و از کرم‌های ضد آکنه استفاده کنید ولی در فضاها یا مواقعی که پوست شما خشک است، آن را به آرامی مرطوب کنید.

هنگامی که پوست شما سالم است، همچنان شست و شو را برای حفظ تعادل پوست ادامه دهید. اما برای بهبود شست و شو و افزایش کارایی شست و شو به همان شکلی که بارها توصیه شد یعنی به نرمی و آرامی می‌توانید از وسیله‌ای به نام فیس براش استفاده کنید.

این وسیله ۶ برابر شست و شوی صورت را بهتر از روش‌های معمولی انجام می‌دهد. به شدت نرم و ملایم است. وسیله‌ای کاملا مناسب برای ماساژ صورت، ریلکس کردن عضلات زیر پوست، آرایش و پخش مواد آرایشی روی پوست و پاک کردن صورت از جوش‌های سرسیاه، کثیفی و جلوگیری از چین و چروک زودرس خواهد بود.

شست و شو صورت را برای حفظ تعادل پوست ادامه دهید.
شست و شو صورت را برای حفظ تعادل پوست ادامه دهید.

۵. پوست صورت را با نوازش ملایم شست و شو دهید

از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که با نوع پوست شما (پوست چرب، پوست مختلط، پوست خشک) هماهنگ باشد. از پاک‌کننده‌های خشن اجتناب کنید چون که پوست طبیعی را خشک می‌کنند. مواد شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک و پراکسید بنزوئیل می‌توانند باعث تحریک و ایجاد تعادل هیدراتاسیون (که به‌خصوص برای ورزشکاران اهمیت دارد) شوند. از آنتی‌باکتریال‌های طبیعی مانند عسل یا جو استفاده کنید. اگر صورت را با محصولات اشتباه شست و شو دهید ممکن است خسته، نحیف و پر چین و چروک به‌نظر برسد.

  • ژل شست و شو برای پوست روغنی مناسب است. ولی برای پوست خشک، کرم مرطوب‌کننده مناسب‌تر است.  شست و شو با اسید سالیسیلیک یا پراکسید بنزوئیل می‌تواند به پاک‌کردن پوست مبتلا به آکنه مفید باشد. 
  • چهره خود را در نظر بگیرید. می‌توانید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. بسیاری از آنها حتی ممکن است در خانه نگهداری شوند. این مواد غذایی تمیزکننده و مرطوب‌کننده‌های خوبی برای پوست هستند.

۶. از شستن صورت خود با صابون ساده اجتناب کنید

مواد شیمیایی خشن که در بسیاری از صابون‌ها ساده وجود دارند، برای پاک کردن پوست مفید است؛ اما برای محافظت از آن مفید نیست. این صابون‌ها بر روی بقیه بدن عملکرد خیلی خوبی دارند ولی پوست صورت بسیار ظریف است و به راحتی زخمی می‌شود. در عوض، شستن صورت با محصولات با کیفیت بالا نوعی سرمایه‌گذاری است.

  • پوست شما اسیدی است، در حالی که صابون قلیایی است. مانع طبیعی پوست از اسید مانتل ساخته شده است. هنگامی که مقیاس pH (میزان اسیدی بودن) ۷ باشد طبیعی است. صابون‌هایی که کمتر ۷ باشد اسیدی است و اگر بیشتر از آن باشد قلیایی است. تعادل pH پوست، حتی زمانی که پوست بسیار چرب باشد، به طور کلی باید بین ۴ و ۶٫۵ باشد.
  •  از سوی دیگر، صابون بسیار قلیایی است بنابراین، اگر از صابون بر روی پوست خود استفاده کنید، درنظر گرفتن تعادل PH و اسید مالته، باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شود. 

۷. هر روز، صبح و شب، صورت خود را تمیز کنید

صورت خود را با آب گرم و پاک‌کننده ملایم صورت در سینک یا دوش شست و شو دهید. این مراحل را دنبال کنید:

  •  پوست خود را با آب گرم بشویید تا منافذ باز شود و رطوبت بیشتر شود. 
  • دست‌های خود را با صابون بشویید. چهره خود را به آرامی با نوک انگشتان خود، با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک، شست و شو دهید. بر روی پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه‌ها فشار بیشتری بیاورید.
  •  در ادامه با استفاده از یک لیف یا کیسه گرم و تمیز الگوی دایره‌ای را تکرار کنید. برای از بین بردن خاک و پوست مرده فشار کافی بیاورید. صورت را بشویید و این حرکات را با آب و پارچه تکرار کنید. 
  • در آخر آب خنک را روی صورت بپاشید تا منافذ پوست بسته شود. پوست شما باید براق و پاکیزه شده باشد. مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید و کار را تمام کنید.

۸. صورت خود را با یک کرم آکنه تمیز کنید

این ترکیب می‌تواند منافذ پوست را تمیز کند ولی ممکن است کمی زمان ببرد پس در کنار آن درمان‌های روزانه را ادامه دهید. هنگامی که پوست خود را شناختید، باید از یک رژیم پوستی استفاده کنید تا پوست صورت سالم داشته باشید که شامل موارد زیر است:

شستن صورت، یک تونر، داروهای ضد آکنه (اگر پوست دارای آکنه است) و یک مرطوب کننده متناسب با پوست یا از همه این موارد بهتر وسیله‌ای به نام فیس براش که در انتهای مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

  •  از کرم‌های ضد آکنه استفاده کنید، که حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید هستند. این محصولات می‌توانند در پاک کردن منافذ باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند، بسیار موثر باشند؛ اما در عین حال ممکن است پوست را از رطوبت و مواد مغذی تخلیه کنند. پس از خطرات و همچنین مزایای آن‌ها آگاه باشید. 

۹. اجازه ندهید عرق روی صورت شما خشک شود

بلافاصله بعد از اینکه کارتان را انجام دادید و عرق کردید خود را در محیط گرم نگه دارید و از آب یا یک حوله پاک استفاده کنید تا عرق را از چهره خود بشوید. هنگامی که عرق خشک می‌شود، پوست شما هر گونه باکتری‌ای را که به عرق منتهی می‌شود، خیس می‌کند.

۱۰. از لمس صورت خود اجتناب کنید، به ویژه هنگامی که چرب است

انگشتان شما روغن را به خود می‌گیرند و هنگامی که صورت خود را لمس می‌کنید، روغن به چهره شما منتقل می‌شود. این موضوع موجب بروز آکنه می‌شود. علاوه بر این، اگر صورتتان را بکشید یا با آن بازی کنید (برای مثال روش‌های موبری خیلی کششی) ممکن است قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.  ماهیچه‌های پوست ممکن است به تدریج شل و آویزان شوند. این موضوع باعث ایجاد چین‌و‌چروک می‌شود و سلامت پوست شما را به خطر می‌اندازد. یک قاعده کلی وجود دارد: دست‌هایتان را از صورتتان دور نگه‌دارید.

۱۱. با پوستتان با ملایمت رفتار کنید

تمیزکاری و اصلاح روزانه می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. برای حفظ ملایمت پوست و پوست صورت سالم نکات زیر را رعایت کنید:

  • محدود کردن زمان حمام آبِ‌گرم و حمام‌های طولانی

این‌کار روغن‌های پوست را از بین می‌برد. زمان حمام خود را محدود کنید و از گرم شدن آب حمام اجتناب کنید. آب گرم پوست را خشک می‌کند.

  •  اجتناب از صابون‌های قوی 

صابون‌های قوی و مواد شوینده روغن را از پوست می‌شویند و آن را خشک و پوسته پوسته می‌کنند. به‌جای آن، از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

  •  با دقت اصلاح کنید

برای محافظت از نرمی پوست قبل از اصلاح از کرم‌های مخصوص، لوسیون یا ژل استفاده کنید. تیغ‌های تمیز و تیز را به‌کار ببرید. تیغ را در جهت رویش مو بکشید، نه برخلاف رویش مو.

  •  پوست خشک را ماساژ دهید 

بعد از شستن صورت یا دوش گرفتن به آرامی پوست خشک شده صورتتان را با یک حوله خشک کنید تا رطوبت باقی مانده از بین برود. قبل از استفاده از تونر(تونیک) اجازه دهید صورتتان در معرض هوا خشک شود.

۱۲. یک بار یا دو بار در هفته لایه‌برداری کنید، نه بیشتر

لایه برداری راهی عالی برای کمک به سلول‌های مرده پوست است و می‌تواند منافذ را جمع کند و لکه‌ها را از بین ببرد. حداقل فشار را وارد کنید؛ شما تنها چند لایه اول پوست را لایه برداری می‌کنید. بهتر است مدت زمان طولانی با فشار کمتر این کار را انجام دهید تا اینکه یک دوره کوتاه مدت با فشار سنگین باشد. فراموش نکنید که بعد از لایه برداری پوستتان را مرطوب کنید.

  •  مخلوط آب و نوشابه نوعی اسکراب خالص خانگی است 

میزان برابری از این دو ماده را با هم مخلوط کنید، سپس مقدارش را تنظیم کنید تا به خمیری غلیظ تبدیل شود.  این ماده را هر ۲-۳ روز یک‌بار برای خارش‌های خفیف استفاده کنید.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست
لایه برداری راهی عالی برای کمک به سلول‌های مرده پوست است
لایه برداری راهی عالی برای کمک به سلول‌های مرده پوست است

۱۳. پوست خشک را مرطوب کنید

اگر پوست شما خشک است، از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد. از مرطوب‌کننده برای بازسازی پوست خود پس از لایه برداری و یا بعد از استفاده از هر نوع تمیزکننده خشن استفاده کنید. می‌توانید از روغن طبیعی نارگیل، آووکادو، درخت چای و غیره استفاده کنید تا پوست شما را مرطوب سازد.

اطمینان حاصل کنید که مرطوب‌کننده شما در برابر نور خورشید نیز از پوستتان محافظت کند. خسارات خورشید ممکن است عامل اصلی مسائل پوستی باشد، اما با استفاده از مرطوب کننده با حداقل ۱۵ SPF، می‌توانید از چین و چروک در آینده جلوگیری کنید و به کاهش پیری پوست کمک کنید.

۱۴. جوش‌ها و لکه‌ها را دستکاری نکنید

ممکن است به نظر برسد که فشار دادن یک جوش همه کثیفیِ آن را تخلیه می‌کند و آن را تمیز می‌کند ولی با این کار، در واقع باکتری، بیشتر به منافذ پوست منتقل می‌شود و به تدریج در منافذ، باکتری‌های بیشتری جمع می‌شود که علت واکنش زنجیره‌ای است. جوش‌ها از نقطه‌ای مرکزی گسترش می‌یابند.

  •  اگر جوشی روی صورتتان وجود دارد، آن را فشار ندهید. 
  • همیشه بعد از اینکه جوشی سر باز کرد، باز هم از الکل استفاده کنید. مالش الکل فقط رطوبت را ذخیره نمی‌کند، که پوست را نیز تازه نگه می‌دارد.

۱۵. برس آرایش خود را انتخاب کنید

اگر از برس آرایش استفاده می‌کنید، آنرا هر روز در آب آشامیدنی گرم شست و شو دهید. باکتری‌ها می‌توانند روی برس‌های آرایشی که بر روی آن‌ها چربی صورت و خاک نشسته‌اند به‌راحتی رشد کنند. هنگامی که این باکتری را بر روی صورت خود بریزید، منجر به آکنه و لکه می‌شود. ممکن است آکنه از بین برود ولی موارد جدی مثل زخم‌های تند و زننده به‌جای بگذارد.

هنگام آرایش، از محصولات ارزان قیمت اجتناب کنید و همیشه از پرایمر صورت استفاده کنید. هرگز فراموش نکنید قبل از رفتن به رختخواب آرایش را پاک کنید.

۱۶. یکی دوبار در هفته پوست خود را با ماسک صورت جوان کنید.

این کار می‌تواند پوست شما را از راه‌های مختلف محافظت کند. بسته به مواد تشکیل‌دهنده ماسک باعث جلوگیری از پیری و ایجاد لکه‌ها، چین و چروک و و منجر به روشن شدن پوست و… می‌شود. می‌توانید مواد پوشش‌دهنده را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زیبایی تهیه کنید، یا آن را از فروشگاه‌های وسایل خانگی خریداری کنید.  مواد افزودنی خوب شامل عسل، لیمو، شیر، آووکادو، ماست، جو، موز و خیار برای این‌کار بسیار مناسب هستند. 

۱۷. استفاده از وسیله‌ای به نام فیس براش

اما در کنار تمام این روش‌ها می‌توانید از وسیله‌ای استفاده کنید که تقریبا تمام این توصیه‌ها را یکجا انجام دهد. این وسیله فیس براش نام دارد. وسیله‌ای که شست و شوی ملایم صورت را تا ۶ برابر بهتر از دست انجام می‌دهد. ماساژ پوست و عضلات صورت به وسیله آن مانع از چین و چروک صورت شما می‌شود و در آرایش صورت و پخش مواد آرایشی بسیار خوب عمل می‌کند. این وسیله صورت شما را شفاف و جوان نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت با لیزر؛

 این وسیله به جرأت می‌توان گفت بهترین راه برای شست و شوی صورت از کثیفی هاست و کارکرد آن ۶ برابر بهتر از شست و شو با دست است . شست و شوی آن به شدت نرم و ملایم است. در ضمن برای ماساژ و ریلکس کردن عضلات صورت و در نهایت جوان‌تر ماندن عضلات صورت و جلوگیری چین و چورک‌های زودرس پوست بسیار موثر است و اینکه برای آرایش صورت و پخش مواد آرایشی بهترین وسیله است.
برای داشتن صورت پوست سالم در پوست‌های مختلط چه باید کرد؟

در آن بخش‌هایی که پوست شما چرب است، سعی کنید روغنش را حفظ کنید و از کرم‌های ضد آکنه استفاده کنید ولی در فضاها یا مواقعی که پوست شما خشک است، آن را به آرامی مرطوب کنید.
هنگامی که پوست شما سالم است، همچنان شست و شو را برای حفظ تعادل پوست ادامه دهید. اما برای بهبود شست و شو و افزایش کارایی شست و شو به همان شکلی که بارها توصیه شد یعنی به نرمی و آرامی می‌توانید از وسیله‌ای به نام فیس براش استفاده کنید.

آیا شستن صورت با صابون درست است؟

مواد شیمیایی خشن که در بسیاری از صابون‌ها ساده وجود دارند، برای پاک کردن پوست مفید است؛ اما برای محافظت از آن مفید نیست. این صابون‌ها بر روی بقیه بدن عملکرد خیلی خوبی دارند ولی پوست صورت بسیار ظریف است و به راحتی زخمی می‌شود. در عوض، شستن صورت با محصولات با کیفیت بالا نوعی سرمایه‌گذاری است.

آیا باید صورت خود را لمس کنیم؟

انگشتان شما روغن را به خود می‌گیرند و هنگامی که صورت خود را لمس می‌کنید، روغن به چهره شما منتقل می‌شود. این موضوع موجب بروز آکنه می‌شود. علاوه بر این، اگر صورتتان را بکشید یا با آن بازی کنید (برای مثال روش‌های موبری خیلی کششی) ممکن است قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. ماهیچه‌های پوست ممکن است به تدریج شل و آویزان شوند. این موضوع باعث ایجاد چین‌و‌چروک می‌شود و سلامت پوست شما را به خطر می‌اندازد. یک قاعده کلی وجود دارد: دست‌هایتان را از صورتتان دور نگه‌دارید.

۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۴۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

46 دیدگاه برای پوست صورت سالم: مشخصات و چگونگی داشتن پوست صورتی سالم؟

خوشبحال پوست نرمالها

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی