مرطوب کردن پوست:
۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه sahar.fard

مرطوب کردن پوست: چگونه پوست خود را مرطوب نگه داریم؟ + دلایل اهمیت!

به این مطلب امتیاز دهید

پوست ما یک اندام زنده است که از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم، درم و هایپودرم (لایه چربی زیر جلدی)، که هر لایه عملکردهای مختلفی دارد.اپیدرم به طور مداوم ریخته می‌شود و حاوی ملانوسیت است که در ایجاد رنگ پوست نقش دارد.درم، لایه میانی، به پوست قدرت و انعطاف پذیری می‌بخشد. همچنین شامل گیرنده های درد و لمس است. در این مطلب به نکات مهمی که باید راجع به مرطوب کردن پوست بدانید پرداخته‌ایم در ادامه با کیوت مگ همراه باشید.

مرطوب کردن پوست

هایبپودرمیس به عنوان یک کمک فنر به حفظ گرمای بدن کمک کرده و بدن را از آسیب محافظت می‌کند. مشابه اندام های داخل بدن، پوست ما برای عملکرد صحیح به رطوبت کافی نیاز دارد. خشکی پوست می‌تواند روند طبیعی پوست را قطع کرده و باعث ضعیف شدن آن شود، که می‌تواند منجر به کاهش کشش و افزایش خطر شکاف، ترک خوردگی، التهاب و خونریزی شود. این می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد، به ویژه در بزرگسالان مسن.

مشابه اندام های داخل بدن، پوست ما برای عملکرد صحیح به رطوبت کافی نیاز دارد.
مشابه اندام های داخل بدن، پوست ما برای عملکرد صحیح به رطوبت کافی نیاز دارد.

در حالی که بدن از مکانیسم های طبیعی برای مرطوب نگه داشتن پوست ما برخوردار است، به دلیل هوای بسیار سرد، قرار گرفتن در معرض آفتاب، برخی از عوامل رژیم غذایی، کمبود آب بدن و انتخاب سبک زندگی، پوست ما می‌تواند خشک شود. خوشبختانه روش های زیادی برای جلوگیری از خشکی پوست و مرطوب و سالم نگه داشتن پوست وجود دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از کرم آبرسان پوست

به پوستت جون تازه بده

چگونه پوست به طور طبیعی هیدراته می‌شود!

لایه بیرونی پوست را شاخچه شاخی می‌نامند. این وظیفه محافظت از پوست در برابر عناصر خارجی، مانند آب و هوا و تهدیدهای احتمالی، مانند نیش زنبورها را دارد. لایه شاخی همچنین به تغییر در محیط فرد واکنش نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، در یک مکان مرطوب، پوست فرد آب را از هوا می‌گیرد تا آب بدن را بهبود بخشد.به همین دلیل است که پوست در پاسخ به محیط های گرم، مانند بعد از دوش گرفتن، متورم می‌شود. پوست هیدراته نیز نفوذپذیرتر است، که باعث افزایش سلامت و کشش پوست می‌شود، که برای جلوگیری از پارگی و عفونت برای حفظ عملکرد محافظتی پوست مهم است.

پوست همچنین حاوی مولکول هایی است که به عنوان عامل مرطوب کننده طبیعی نامیده می‌شوند. این ترکیبات هنگامی که فرد در معرض شرایط خشک قرار می‌گیرد، در تقویت احتباس مایعات در لایه خارجی پوست نقش دارد. بنابراین مرطوب نگه داشتن پوست باعث می‌شود تا در برابر شرایط خشکی مقاومت بیشتری داشته باشید.

مهمترین راه برای مرطوب کردن پوست نوشیدن آب فراوان است.
مهمترین راه برای مرطوب کردن پوست نوشیدن آب فراوان است.

از درون به خارج هیدراته بمانید

مهمترین راه برای مرطوب کردن پوست نوشیدن آب فراوان است. پوست حاوی 30٪ آب است که می‌تواند از طریق عرق از بین برود. به همین دلیل مهم است که برای آبرسانی مطلوب به آب بچسبید.

[su_panels panels_color=”#ebf6c1″ border_color=”#f5f9e9″ text_color=”#000000″ radius=”7″]یک مطالعه نشان داده است که مرطوب ماندن از داخل ممکن است به اندازه استفاده از یک مرطوب کننده موضعی بر روی پوست شما موثر باشد. بنابراین، در این مطالعه، مشخص است که ورودی بیشتر آب در رژیم غذایی منظم ممکن است بر روی فیزیولوژی طبیعی پوست، به ویژه در افرادی که مصرف آب روزانه کمتری دارند، تاثیر گذارتر است.نوشیدنی هایی با خاصیت ادرار آور، مانند الکل و قهوه، حتی در صورت نوشیدن آب بیشتر می‌توانند پوست را خشک کنند.[/su_panels]

از محصولات مناسب برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید

چهار نوع محصول اصلی وجود دارد که افراد می‌توانند برای آبرسانی به پوست خود استفاده کنند. این چهارتا لوسیون، کرم، پماد و ژل است.لوسیون ها برای مرطوب کننده‌های روز صورت و بدن بهترین هستند و وقتی بعد از اصلاح استفاده می شوند خوب عمل می‌کنند.

کرم‌های مخصوصی برای صورت وجود دارد که با بدن متفاوت است، اما همه کرم ها بهتر است در شب استفاده شوند، زمانی که چربی‌های سنگین‌تر می‌توانند بهتر در پوست فرو روند.پماد و ژل کمتر رایج است، اما پماد به دلیل درخشش چرب آن، برای افزودن یک لایه محافظ در محیط های غیر مرطوب مفید است. ژل ها اغلب در صورت استفاده می‌شوند زیرا به سرعت جذب می‌شوند، به این معنی که منافذ مسدود نمی‌شوند و باعث شکستگی پوست می‌شوند.

علاوه بر کرم‌ها بعضی از ابزارهای مراقبت از پوست نیز می‌توانند در هیدراته کردن پوست شما مفید باشند. برای نمونه اسکین اسکرابر باعث آبرسانی به بافت پوستتان می‌شود

اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

پاک کننده‌ها

[su_panels panels_color=”#eac1f6″ border_color=”#f5e9f9″ text_color=”#000000″ radius=”7″]انتخاب پاک کننده ای که صورت شما را خشک نکند و مرطوب کردن پوست را دچار اختلال نکند مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که پوست چرب به بهترین وجه به پاک کننده های حاوی ژله ای پاسخ می‌دهد . این مورد در مورد افرادی که با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند نیز صادق است.[/su_panels]

در مقابل، پاک کننده های حاوی لوسیون و کرم برای پوست های طبیعی و خشک بهترین هستند. اگر به طور مرتب با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید یا در آب و هوای سخت و هوای سرد زندگی می‌کنید، که می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد، استفاده از پاک کننده بر پایه روغن بسیار مهم است. همین قوانین در مورد شستشوی بدن نیز اعمال می‌شود.

پاک کننده های حاوی لوسیون و کرم برای پوست های طبیعی و خشک بهترین هستند.
پاک کننده های حاوی لوسیون و کرم برای پوست های طبیعی و خشک بهترین هستند.

مرطوب کننده ها

مرطوب کننده های موضعی می‌توانند عملکرد پوست را برای جلوگیری از خشکی و تقویت سلامت پوست بهبود بخشند. با این حال، همه مرطوب کننده ها به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که محصولات حاوی نفت بلافاصله با افزایش رطوبت باعث بهبود سلامت پوست می‌شوند.

 سرامید ماده دیگری است در مورد درماتیت آتوپیک، که به طور معمول اگزما نامیده می شود، به از دست دادن آب می‌کاهد.اگزما نوعی بیماری پوستی مزمن است که باعث ایجاد پوستی قرمز، خارش و پوسته پوسته شدن، بسیار خشک شدن و در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که کرم های سرامید به ویژه برای تقویت هیدراتاسیون پوست بسیار مفید هستند. 

علاوه بر این، اوره ماده‌ای است که ثابت شده باعث کاهش تحریک و بثورات در کودکان مبتلا به اگزما می‌شود.بهترین محصولات برای نوع پوست شما به عادت های زندگی، آب و هوا و سایر عوامل بستگی دارد. با این حال، استفاده از مرطوب کننده به طور مستقیم پس از استحمام می‌تواند باعث جذب پوست در درمان موضعی شود و در نتیجه پوست مرطوب تری ایجاد شود.

محیط خود را کنترل کنید

عوامل محیطی و آب و هوا نقش اصلی در سلامت پوست و مرطوب کردن پوست دارند. به عنوان مثال، دمای پایین و رطوبت کم به خشکی و خارش پوست کمک می‌کند زیرا عملکرد پوست را کاهش می‌دهد و آنها را در معرض استرس مکانیکی قرار می‌دهد.

[su_panels panels_color=”#f6e3c1″ border_color=”#f9f1e9″ text_color=”#000000″ radius=”7″]هوای سرد و خشک همچنین پوست را در برابر عوامل تحریک کننده پوست و آلرژی آسیب پذیرتر می‌کند و می‌تواند خطر شعله ور شدن اگزما را افزایش دهد.اگر در آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنید یک مرطوب کننده برای مبارزه با خشکی پوست یک روش عالی است زیرا قطرات باعث افزایش جذب آب پوست برای تقویت و نرم شدن آن می‌شوند.[/su_panels]

اجتناب از دوش آب گرم نیز برای خشکی پوست توصیه می‌شود زیرا باعث بدتر شدن آن می‌شود. استفاده از ضد آفتاب همچنین می‌تواند از پوست در برابر خشکی شدید در یک محیط گرم و خشک محافظت کند.متخصصان پوست حداقل 30 SPF را برای ضد آفتاب توصیه می‌کنند.به طور کلی، ضد آفتاب در پاسخ به قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، که منجر به افتادگی پوست، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست و سطح خشن می‌شود، و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

عوامل محیطی و آب و هوا نقش اصلی در سلامت پوست و مرطوب کردن پوست دارند.
عوامل محیطی و آب و هوا نقش اصلی در سلامت پوست و مرطوب کردن پوست دارند.

مراقبت از پوست شما

موثرترین راه برای مراقبت از پوست، مرطوب ماندن است. خوردن غذاهای سالم، استفاده از مرطوب کننده موضعی و پرهیز از استعمال دخانیات نیز هست زیرا می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت پوست برای سالهای آینده تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، اجتناب از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در محیط های شدید آب و هوایی – به ویژه مواردی که پوست را در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌دهد – می‌تواند از آسیب خورشید جلوگیری کرده و باعث سلامت طولانی مدت پوست شود. برای محافظت از پوست خود در فضای باز از کلاه و لباس استفاده کنید. همچنین وقتی مدت طولانی در خارج از خانه هستید، سعی کنید در داخل منزل نیز استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کرم آبرسان پوست

چرا باید از درون به خارج هیدراته بمانید؟

یک مطالعه نشان داده است که مرطوب ماندن از داخل ممکن است به اندازه استفاده از یک مرطوب کننده موضعی بر روی پوست شما موثر باشد. بنابراین، در این مطالعه، مشخص است که ورودی بیشتر آب در رژیم غذایی منظم ممکن است بر روی فیزیولوژی طبیعی پوست، به ویژه در افرادی که مصرف آب روزانه کمتری دارند، تاثیر گذارتر است.نوشیدنی هایی با خاصیت ادرار آور، مانند الکل و قهوه، حتی در صورت نوشیدن آب بیشتر می‌توانند پوست را خشک کنند.

چرا باید مرطوب کننده استفاده کنیم؟

مرطوب کننده های موضعی می‌توانند عملکرد پوست را برای جلوگیری از خشکی و تقویت سلامت پوست بهبود بخشند. با این حال، همه مرطوب کننده ها به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که محصولات حاوی نفت بلافاصله با افزایش رطوبت باعث بهبود سلامت پوست می‌شوند.

هوای سرد چه تاثیری در سلامت پوست دارد؟

هوای سرد و خشک همچنین پوست را در برابر عوامل تحریک کننده پوست و آلرژی آسیب پذیرتر می‌کند و می‌تواند خطر شعله ور شدن اگزما را افزایش دهد.اگر در آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنید یک مرطوب کننده برای مبارزه با خشکی پوست یک روش عالی است زیرا قطرات باعث افزایش جذب آب پوست برای تقویت و نرم شدن آن می‌شوند.

۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

23 دیدگاه برای مرطوب کردن پوست: چگونه پوست خود را مرطوب نگه داریم؟ + دلایل اهمیت!

لطفا یک مرطوب کننده خوب معرفی میکنید

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی