پی آر پی چیست؟
۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پی آر پی چیست؟ تزریق PRP یا پلاکت درمانی چقدر موثر است!؟

4/5 - (1 امتیاز)

پلاسمای غنی از پلاکت (platelet-rich plasma) یا همان پی آر پی (PRP) ماده ایست که با تزریق شدن به خون توانایی درمانی و بهبود دارد. پلاسما جزئی از خون شماست که در بر دارنده فاکتورهای خاص و پروتئین است. این موارد به انعقاد (لخته شدن) خون کمک می‌کنند. همچنین انواع خاصی از پروتئین‌ها در پلاسما وجود دارند که برای رشد سلولی مورد نیازند. ترکیب فعلی پی آر پی طی تحقیقات گسترده، با ایزوله کردن و انتخاب هدفمندانه از اجزا پلاسمای جدا شده از خون بدست آمده است. باور کلی این است که تزریق پی آر پی به بافت‎های آسیب دیده، موجب تحریک بدن شما برای تولید سلول‌های جدید و سالم می‌شود. طی این فرآیند سلول‎های جدید تولید شده جایگزین قسمت‎های آسیب دیده بافت مورد نظر می‌شود. همچنین با حضور فاکتور رشد در بافت مورد نظر طی تزریق پی آر پی این ترمیم بافتی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. فعلا کاربردهای این روش و تاثیرات آن به طور کامل به اثبات نرسیده، با این حال ورزشکاران بزرگ و افراد زیادی برای ترمیم آسیب دیدگی‌هایشان در حال انجام آن هستند.

PRP پی آر پی چیست؟

برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود. این مقدار تقریباً برابر با خونی است که برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر. نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند.

تزریق پی آر پی به بافت‎های آسیب دیده، موجب تحریک بدن شما برای تولید سلول‌های جدید و سالم می‌شود.

در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاکت‌های خونی است. احتمالاً با نقش اصلی پلاکت‌ها که لخته کردن خون و جلوگیری از خونریزی است، آشنا هستید. علاوه بر این، پلاکت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.

بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست شما تزریق می‌کنند. با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند. این فاکتورها سه عملکرد مهم انجام می‌دهند:

  • باعث تحریک تشکیل کلاژن می‌شوند. پروتئین کلاژن به نوعی سیمان بافت‌های شما است.
  • باعث تشکیل عروق خونی جدید می‌شوند.
  • باعث ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شوند.
به پوستت جون تازه بده

اهداف پی آر پی چیست؟

تحقیقات گسترده‎ای برای بررسی تاثیرات پی آر پی در جوانب مختلف سلامت انسان در حال انجام است که بعضی از آن‎ها را معرفی می کنیم:

  • ریزش مو

    پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو استفاده می‌کنند.یکی از روش‌‎های جلوگیری از ریزش مو و هم زمان تحریک رشد مجدد موهای از دست رفته تزریق پی آر پی به پوست سر است.خبر خوب این است که در سال 2014 تحقیقاتی انجام شد و تاثیر گذاری این روش بر طاسی مردان را به اثبات رساند.

پی آر پی
یکی از روش‎های جلوگیری از ریزش مو و هم زمان تحریک رشد مجدد موهای از دست رفته تزریق پی آر پی به پوست سر است.

کاشت مو

در کاشت مو، پی آر پی به صورت تزریق یا اسپری برای ناحیه‌ی گیرنده‌ی مو استفاده می‌شود. به این ترتیب فرآیند جای‌گیری گرافت‌‌ها در پوست سر با سرعت بیشتری انجام شده و زخم‌های کوچک ناحیه‌ی گیرنده نیز زودتر بهبود می‌یابد. همچنین اگر احتمال ایجاد اسکار برای بیمار وجود داشته باشد، پی آر پی تا حد خوبی این خطر را برطرف می‌کند.

اگر رشد موهای شما بعد از کاشت مو ضعیف باشد، می‌توان از PRP برای بهبود آن استفاده کرد.

  • جوانسازی پوست

    یکی از روش‌‎هایی که برای جوانسازی و از بین بردن جای لک‎ه‌های پوستی استفاده می‎شود میکرونیدلینگ است. در انجام میکرو نیدلینگ با خراش دادن سطح پوست توسط سوزن‎های خیلی ریز کلاژن سازی تحریک می‎شود. در روش جدید بعد از خراش دادن پوست توسط این سوزن‎ها، استعمال مایع پی آر پی روی سطح پوست باعث بهبود و تسریع نتیجه می‎شود.

مهم ترین کاربردهای پی آر پی در این زمینه عبارتند از:

  • درمان تیرگی دور چشم
  • جوانسازی کلیه نواحی صورت
  • موثر در درمان اسکار ناشی از آکنه و جراحی
  • خطوط ریز اطراف چشم (پنجه کلاغی ) و خطوط ریز اطراف لب ها
  • کل ناحیه ی صورت به جز نواحی که به تازگی تزریق فیلر و یا بوتاکس شده اند
همان طور که گفته شد استفاده از پی آر پی برای جوانسازی همراه با میکرونیدلینگ پوست انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: پروفایلو چیست؟

جوانسازی پوست با پی آر پی:

همان طور که گفته شد استفاده از پی آر پی برای جوانسازی همراه با میکرونیدلینگ پوست انجام می‌شود. این روش می‌تواند به کاهش چروک‌های پوستی، از بین بردن جای جوش‌ها، شفاف شدن پوست و جوانسازی پوستتان کمک کند. مراحل انجام آن به این صورت است:

  1. به طور کلی انجام میکرونیدلینگ به همراه پی آر پی به نسبت روش‎های دیگر مراقبت پوستی زمان انجام طولانی ندارد.
  2. این روش دو مرحله ایست، در مرحله اول میکرونیدلینگ انجام می‎شود که ممکن است 30 دقیقه به طول بیانجامد. انجام میکرونیدلینگ با درما رولرهای تایید شده انجام می‎شود.
  3. هم زمان با انجام میکرونیدلینگ روی سطح پوستتان، 1 سرنگ خونی که از شما گرفته شده (معمولا از ناحیه بازو) داخل سانتریفیوژ قرار داده می‎شود تا پی آر پی از سایر اجزا خونتان جدا شود.
  4. پی آر پی آماده شده روی نواحی تحت درمان بعد از انجام میکرونیدلینگ، ماساژ داده می‎شود. انجام میکرونیدلینگ قبل از مالیدن پی آر پی به سطح پوست، منافذ ریزی در پوست ایجاد می‎کند که باعث افزایش جذب پی آر پی می شود. سابقا پی آر پی به طور تزریقی داخل پوست مورد استفاده قرار می گرفت ولی در حال حاضر روش استفاده آن همراه با میکرونیدلینگ است.
  5. بعد از اتمام مراحل فوق کار پی آر پی و میکرونیدیلنگ شما به پایان می رسد. ممکن است پزشک معالج شما از سرم یا بالمی برای نرم شدن سطح پوست و کاهش التهاب و قرمزی پوستتان استفاده کند.
  6. قرمزی، کمی خون مردگی، خراش و التهاب در سطح پوست طبیعی است. می‌توانید مطب یا کلینیک پوستی را ترک کنید .و به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید تا این آثار موقتی هم از بین بروند.
یکی از روش‎هایی که برای جوانسازی و از بین بردن جای لک‎های پوستی استفاده می‎شود میکرو نیدلینگ است.
  • آسیب  و کشیدگی زردپی (تاندون)

    زردپی یا تاندون، بافت منسجم بندی می‎باشد که عضلات بدن را به استخوان‎ها متصل نگه ‎میدارند. زمانیکه به تاندون‎ها آسیبی وارد شود ترمیم آن به شدت زمان بر و سخت است. تاندون، بافتی به‌شکل نوار محکم و ضخیمی است که عضله را به استخوان متصل می‌کند. معمولا تاندون‌ها پس از آسیب‌دیدگی به‌کُندی بهبود می‌یابند.برخی از پزشکان برای بهبود آسیب‌های مزمن تاندون از تزریق پی آر پی استفاده می کنند. مناطقی که عموما تحت این روش درمان قرار می گیرند شامل آرنج، مچ‎ و زانو هستند.

  • آسیبب‌های ورزشی

    پزشکان از این روش درمانی برای بهبود آسیب‌های ورزشی مثل رگ به رگ شدن عضلات و مفاصل استفاده می کنند.

  • ترمیم‌های بعد از جراحی

    در برخی موارد که تاندون یا رباط دچار پارگی باشد تزریق پی آر پی به عنوان درمان مکمل همراه با جراحی انجام می‌شود. این روش بیشتر برای نواحی شانه و زانو مورد استفاده است.

  • ورم مفاصل

    تزریق پی آر پی برای التیام تورم مفاصل جایگزین تزریق هیالورونیک اسید شده، نتایج بعد از تزریق پی آر پی به شدت بهبود داشتند.

  • کاربرد پی آر پی در درمان تیرگی، گودی، پف و چروک اطراف چشم
اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

به تازگی، پی آر پی برای درمان تیرگی و چروک های ناحیه ی اطراف چشم (Preorbital) مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به میزان تیرگی و چروکها تعداد جلسات درمان تعیین می‌شود اما به طور متوسط در یک جلسه به میزان 1.5 میلی لیتر پلاسمای غنی از پلاکت به ناحیه Preorbital و چروک های پنجه کلاغی تزریق شده است.

اثر آن در بهبودی ناحیه ی مورد نظر سه ماه بعد از درمان با حالت اولیه مقایسه شد. بهبود در تیرگی و کاهش چروک در ناحیه ی اطراف چشم از نظر آماری بسیار معنی دار بوده است و امروزه به عنوان یک درمان موثر و بی خطر و برای ناحیه ی مورد نظر توصیه شده است.

توصیه های قبل، حین و بعد از پی آر پی

آماده شدن برای درمان

  • دو روز پیش از درمان مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا بدن و پوست شما کاملاً پرآب و هیدراته شود.
  • یک یا دو هفته پیش از دریافت درمان، چربی کمتری بخورید و میزان مصرف کافئین را نیز کاهش دهید.
  • اگر دارو یا مکملی مصرف می‌کنید، حتماً راجع به مصرف آن‌ها پیش از PRP با پزشک مشورت کنید. برخی از مکمل‌ها باعث افزایش خطر کبودی می‌شوند و نباید ۲ تا ۳ هفته پیش از درمان مصرف کنید.

حین درمان پی آر پی

درمان PRP از زمان دریافت نمونه‌ی خون تا پایان تزریقات، حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیق طول می‌کشد. برای برخی از بیماران که تزریق آزاردهنده یا دردناک است، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا از این جهت نگرانی نداشته باشند. محلول به کمک سرنگ به پوست یا محل مورد نظر تزریق می‌شود. برای درمان‌های مرتبط با کاشت مو، می‌توان در صورت نیاز، محلول را روی ناحیه گیرنده یا دهنده اسپری کرد.

محلول به کمک سرنگ به پوست یا محل مورد نظر تزریق می‌شود.

بعد از درمان

  • تا چهار ساعت پس از درمان، پوست خود را لمس نکنید. صبر کنید تا محل‌های تزریق بهبود یابند.
  • مراقب انتقال آلودگی‌ها از طریق باد، گرد و خاک و دستان نشسته باشد.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق، از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.
  • از قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی محل درمان خودداری کنید.
  • موضع تزریق شده تا ۴۸ ساعت شسته نشود
  • استفاده از عینک آفتابی
  • برای خوابیدن، چند بالش زیر سر خود قرار دهید یا به صورت نیمه خوابیده قرار بگیرید. سعی کنید محل درمان بالا قرار بگیرد و تماسی با بالشت نداشته باشد.
  • تا یک ماه پس از درمان، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ممکن است پوست شما تا یک هفته بعد از درمان کمی حساس باشد.
  • در صورت کبودی یا قرمزی برای دریافت درمان لازم با پزشک خود مشورت کنید.

آیا روش پی آر پی عوارض جانبی دارد؟

پی آر پی (PRP) یک روش کاملاً ایمن و بی‌خطر است. تنها عوارض جانبی آن، ورم و قرمزی مختصر در پوست می‌باشد. در بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، ممکن است خونریزی از پوست سر تا مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند و بهبودی آنها کمی بیشتر زمان ببرد.

اگر هنگام تزریق اقدامات بهداشتی انجام نشود، ممکن است پی آر پی صورت یا مو با عفونت همراه باشد. واکنش آلرژیک از دیگر عوارض نادر این روش درمانی است. آسیب‌های عصبی، آسیب‌های بافتی و کبودی‌های عمیق و غیرمعمولی از جمله عوارض نادر پی آر پی است که جلوگیری از آن‌ها تا حد زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد.

چه کسانی نباید پی آر پی دریافت کنند؟

تقریبا تمامی افراد می‌توانند از این روش درمانی برای بهبود اوضاع پوستشان استفاده کنند ولی افراد کمی ممانعت دارند که به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • خانم‎های باردار
  • در حال مصرف قرص راکوتان هستند یا به تازگی دوره مصرفشان تمام شده باشد
  • جوش فعال دارند
  • افراد مبتلا به مشکلات ژنتیکی پوست
  • بیماری خاص پوستی مثل اگزما داشته باشند
  • پوستشان به راحتی خراشیده و زخمی می شود
  • زخم ها روی پوستشان ماندگار است و درمان نمی‌شود
  • پوستشان آفتاب سوخته باشد
  • افرادی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند.
  • کسانی که به طور سنگین دخانیات مصرف می‌کنند.
  • کسانی که سابقه‌ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.

به هر حال پزشک معالج شما باید پرونده پزشکی و سابقه درمانی و سلامت شما را قبل از انجام میکرونیدلینگ و پی آر پی کاملا بررسی کند. پی آر پی از خون خود شما تهیه می‎شود، به همین دلیل امکان بروز پاسخ‎های آلرژیک و ابتلا به عفونت‌ها را به شدت کاهش می‎دهد.

اگر ازاین روش درمانی  برای جوانسازی پوست و به همراه میکرنیدلینگ استفاده شود، عوارضی مانند کبودی، خراش، قرمزی و گاها تاول بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست شایع و معمول هستند. این عوارض دقیقا بعد از انجام میکرونیدلینگ بروز می‌کنند و معمولا بعد از 4 تا 6 روز از بین می‌روند.

پی آر پی
پی آر پی از خون خود شما تهیه می‎شود، به همین دلیل امکان بروز پاسخ‎های آلرژیک و ابتلا به عفونت‎ها را به شدت کاهش می‎دهد.

اگر سابقه تبخال داشته باشید بعد از انجام پی آر پی امکان بروز آن وجود دارد. پس در صورت داشتن سابقه تبخال بهتر است آن را به پزشکتان مطرح کنید.

در صورتی که تزریق شود ممکن است هر تزریقی به درون پوست باعث بروز برخی پاسخ‌ها از طرف بدنتان شود. عوارض ناشی از هر گونه تزریقی می‎تواند شامل عفونت، آسیب رسیدن به بافت عصبی، درد ناشی از تزریق و آسیب بافتی باشد. البته انجام این کار تحت کنترل پزشک مجرب تمامی ریسک‎ها را به شدت کاهش می‌دهد.

تکرار تزریقات PRP

بسته به علت دریافت درمان، تکرار تزریقات پی آر پی نیز متفاوت است. معمولاً دو یا سه بار درمان به فواصل ۶ هفته انجام می‌شود. البته ممکن است برای مشاهده‌ی بهتر نتایج درمان، تا ۵ بار تزریق نیاز باشد. اگر درمان پی آر پی روی شما نتایج خوبی داشته باشد، انجام دو تزریق سالیانه به شما توصیه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل پروفایلو بهتر است یا هایفو؟

هزینه عمل پی آر پی PRP و دوره بهبودی بعد از آن چقدر است؟

کل فرایند فرایند پی آر پی شامل آماده‌سازی و تزریق آن در حدود 90 دقیقه به طول می‌انجامد. توصیه می‌شود که در 4 ماه اول شروع درمان، هر ماه یک جلسه تزریق پی آر پی را انجام دهید و بعد از آن در هر سال دو جلسه تزریق برای حفظ نتایج درمان انجام شود.

هزینه عمل پی آر پی توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده نمی‌شود، اما به طور کلی این روش هزینه منطقی و مناسبی دارد که افراد زیادی می‌توانند از عهده آن برآمده و از این روش موفق و کارآمد استفاده کنند. برای مقایسه بهتر به خاطر داشته باشید که هزینه عمل جراحی کاشت مو بسته به تعداد گرافت‌های مو که کاشته می‌شود بسیار متغیر است.

تاثیرگذاری پی آر پی

استفاده از این روش درمانی موجب تحریک رشد سلولی و نهایتا ترمیم بافت مورد نظر می‌شود. به همین جهت مشاهده نتایج آن سریعا بعد از دریافت پی آر پی قابل مشاهده نخواهد بود. اما بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه بهبود بافت تحت درمان را خواهید دید. صبور باشید و از دستورات پزشک پیروی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اگرچه تاثیر تزریق پی آر پی هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است، اما در حال حاضر شاهد عملکرد موثر آن برای زیباسازی و جوانسازی صورت و همچنین درمان دردهای گوناگون هستیم.

پی آر پی یک روش غیرتهاجمی بوده و کمترین حساسیت یا عوارض را به همراه دارد. در این مقاله به بررسی کامل پی آر پی و کاربردهای آن پرداختیم. تجربه شما در زمینه تزریق پی آر پی چیست؟ با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تزریق پی آر پی چگونه انجام می شود؟

پی آر پی از نمونه خون بیماران به صورت اوتولوگ بدست می آید. خون وریدی 30-20 سی سی بسته به تعداد پلاکت پایه یک فرد، با استفاده از کیت مناسب و تکنیک مورد استفاده، 3-5 سی سی پلاسمای غنی از پلاکت به دست می آورد. گرفتن خون با افزودن یک ماده ضد انعقادی مانند سیترات دکستروز A برای جلوگیری کلات شدن خون جهت بدست اوردن پلاسما استفاده می شود.

چند جلسه تزریق پی آر پی لازم است؟

تعداد جلسات و فواصل آن ها بر حسب شرایط بیمار تعیین می شود و ممکن است در هر شخص با شخص دیگر فرق داشته باشد. اگر PRP به منظور کمتر شدن درد در ناحیه ای تزریق می شود، برای اینکه نتیجه ای بهتر حاصل شود باید تمامی مراحل تزریق PRP به طور کامل انجام شود. در ضمن مدت زمان لازم جهت ترمیم کامل ناحیه ی آسیب دیده حداقل یک دوره زمانی ۶ ماهه خواهد بود. به نظر می رسد پاسخ بیولوژیکی بیمار بهترین آیتم برای تنظیم برنامه وی است.

هزینه عمل پی آر پی چقدر است؟

هزینه عمل پی آر پی توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده نمی‌شود، اما به طور کلی این روش هزینه منطقی و مناسبی دارد که افراد زیادی می‌توانند از عهده آن برآمده و از این روش موفق و کارآمد استفاده کنند. برای مقایسه بهتر به خاطر داشته باشید که هزینه عمل جراحی کاشت مو بسته به تعداد گرافت‌های مو که کاشته می‌شود بسیار متغیر است.

۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی