واریس صورت چیست؟
۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

واریس صورت چیست؟ علائم، دلایل و روش درمان

به این مطلب امتیاز دهید

منظور از واریس صورت رگ‌های کوچک قرمز یا بنفش رنگی است که معمولاً در اطراف بینی و گونه‌ها مشاهده شده و اغلب به آن‌ها “رگ‌های عنکبوتی” گفته می‌شود. این رگ‌ها در هر جایی از بدن ازجمله پاها می‌توانند ظاهر شوند، اگرچه واریس پا با واریس صورت متفاوت است. صورت شما واقعاً حساس است و وجود رگ‌های عنکبوتی روی بینی شما می‌تواند بدترین اتفاق باشد! با ما همراه باشید تا بیشتر با دلایل بروز این عارضه و روش‌های درمانی آن آشنا شوید. تلانژکتازی نوعی بیماری عروقی است که بر اثر آسیب به رگ‌های سطحی، ظاهری شبکه‌ای و قرمز به آنها می‌دهد و باعث متورم و منبسط شدن‌شان نیز می‌شود؛ به همین دلیل این مشکل به «رگ‌های عنکبوتی» نیز معروف شده است.

علل بروز واریس صورت

تلانژکتازی که معمولاً با نام رگ‌های عنکبوتی شناخته می‌شود، رگ‌های خونی منبسط و متورم هستند که در نزدیکی سطح پوست یا غشاهای مخاطی ایجاد می‌شوند.

این رگ‌ها در هر جایی از بدن ازجمله پاها می‌توانند ظاهر شوند، اگرچه واریس پا با واریس صورت متفاوت است.

آن‌ها اغلب به‌صورت خطوط صورتی روشن یا قرمز( و گاهی بنفش) ظاهر شده و هنگام فشار آوردن موقتاً سفید می‌شوند. تلانژکتازی یا رگ‌های عنکبوتی یک بیماری شایع است که سلامت افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد اما می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی‌تر باشد.

این بیماری می‌تواند به چندین دلیل در فرد بروز کند؛ برخی از دلایل اصلی بروز آن عبارت‌اند از:

  • افزایش سن: یکی از مهمترین دلایل ابتلا افراد به واریس یا رگ‌های عنکبوتی افزایش سن است. با افزایش سن پوست نازک‌تر و رگ‌ها ضعیف‌تر می‌شوند. همین مسئله سبب شده تا به رگ‌ها فشار بیشتری وارد شود و درنتیجه آسیب ببینند. تلانژکتازی صورت به‌طور متوسط از 38 سالگی آغاز می‌شود.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان درگیر این عارضه می‌شوند.
  • ژنتیک: وراثت یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز واریس صورت است. اگر تنها یکی از اعضای خانواده روی صورت خود رگ‌های عنکبوتی داشته باشد ممکن است این عارضه در شما نیز دیده شود.
واریس صورت
هورمون‌ها در دوران بارداری تغییر می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی در صورت شوند.
  • بارداری: هورمون‌ها در دوران بارداری تغییر می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی در صورت شوند. علاوه بر این، افزایش چشمگیر حجم خون می‌تواند به رگ‌ها فشار بیاورد. رگ‌های عنکبوتی صورت معمولاً در هر بارداری بیشتر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کهیر پوستی در بارداری چقدر خطرناک است؟!

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: بیش‌ازحد قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی روی گونه‌ها و بینی شود یا حتی آن‌ها را بزرگتر و برجسته‌تر کند.
  • رادیکال‌های آزاد: این رادیکال‌ها ذرات ریز و کوچکی هستند که در هوا حرکت می‌کنند و می‌توانند آرایش ژنتیکی پوست را تغییر داده و منجر به نقص و بیماری در افراد شوند. اگر به‌طور مکرر در معرض این رادیکال‌ها قرار بگیرید می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و سبب بروز واریس صورت شوند.
  • بیماری‌های پوستی: برخی بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما و آکنه که باعث التهاب در پوست می‌شوند می‌توانند در ایجاد رگ‌های عنکبوتی بروی صورت دخیل باشند. درواقع هر بیماری پوستی که باعث منبسط شدن یا تحریک طولانی‌مدت پوست می‌شود می‌تواند به رگ‌ها و مویرگ‌های ظریف آسیب برساند.
ظاهر شدن واریس صورت در افرادی که به بیماری‌های التهابی مانند آکنه یا روزاسه مبتلا هستند بسیار متداول است.
  • تغییرات فشار: تغییرات شدید فشار مانند عطسه شدید یا استفراغ نیز می‌تواند منجر به شکسته شدن رگ‌های خونی در صورت شود.
  • هورمون‌ها: قرص‌های ضدبارداری و تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، احتمال ابتلا به مویرگ‌های شکسته را در بدن افزایش می‌دهد.
واریس صورت
الکل رگ‌های خونی شما را رقیق می‌کند. هرچه بیشتر الکل مصرف کنید رگ‌های خونی و قرمز در صورت شما بیشتر می‌شود.
  • مصرف الکل: الکل رگ‌های خونی شما را رقیق می‌کند. هرچه بیشتر الکل مصرف کنید رگ‌های خونی و قرمز در صورت شما بیشتر می‌شود. با گذشت زمان الکل فشارخون را افزایش می‌دهد و باعث رقیق شدن رگ‌های صورت می‌شود.
    منبسط شدن مکرر سبب قفل شدن رگ‌ها در آن حالت می‌شود. همچنین ممکن است این رگ‌های واریسی نشان‌دهنده آسیب‌های کبدی باشند که معمولاً پس از سال‌ها سوءمصرف الکل ایجاد می‌شوند.
  • سبک زندگی: سبک زندگی شما و استعمال دخانیات به‌طور مستقیم می‌تواند در ایجاد رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست مؤثر باشد. اگر سبک زندگی شما فاقد فعالیت بدنی، خواب و تغذیه مناسب است احتمال اینکه رگ‌های عنکبوتی روی صورتتان آشکار شود بیشتر است؛ در این صورت بهتر است کمی به فکر تغییر سبک زندگی‌تان باشید.
به پوستت جون تازه بده

از کجا بدانیم به واریس صورت مبتلا شده‌ایم؟

تشخیص واریس صورت خیلی ساده است و می‌توان آن را با داروهای طبیعی هم درمان کرد، اما اگر شک دارید، برای تأیید آن به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند شما را در مسیر درست درمان قرار دهد. اگر رگ‌های عنکبوتی بخش وسیعی از صورتتان را درگیر کرده باشند، پزشک می‌تواند دارو تجویز کند یا اینکه درمان‌های سرپایی برایتان انجام دهد.

اگر واریس صورت شما به بیماری‌هایی ازجمله روزاسه ارتباط دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. در چنین مواردی پزشک ابتدا دلایل بنیادین مشکل را بررسی می‌کند و به‌تناسب آنها، درمان مناسبی به شما پیشنهاد می‌دهد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

پیشگیری از ایجاد واریس صورت

اقدام‌هایی که می‌توانید برای پیشگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از گرمای شدید: درجه حرارت بسیار بالا هنگام استفاده از چشمه‌های آب گرم، سونا یا به طور کلی هوای گرم، باعث منبسط شدن رگ‌های خونی شده و احتمال ظهور رگ‌های عنکبوتی را افزایش می‌دهد.
  • لباس‌های محافظتی: پوشاک و لوازم محافظ می‌تواند به جلوگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی ناشی از ضربه کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به کلاه ایمنی در هنگام بازی بیس‌بال، دوچرخه سواری یا موتورسیکلت سواری اشاره کرد.
  • محدودیت در قرار گرفتن در معرض نور خورشید: استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب می‌تواند احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی ناشی از آفتاب را کاهش دهد. همچنین اگر در منطقه گرم زندگی می‌کنید، در ساعات اوج گرما – که اواسط روز است – از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید.

درمان‌ها را اولویت‌بندی کنید:

مثلا اگر درحال درمان روزاسه هستید، حتما آن را ادامه دهید شاید واریس صورت به‌دلیل روزاسه ایجاد شده باشد. بعد از درمان روزاسه اگر بهبودی در واریس صورت حاصل نشد، برای درمان واریس اقدام کنید.

اگر رگ‌های عنکبوتی بخش وسیعی از صورتتان را درگیر کرده باشند، پزشک می‌تواند دارو تجویز کند یا اینکه درمان‌های سرپایی برایتان انجام دهد.

با این 6 روش، واریس صورتتان را درمان کنید!

مهم نیست که چه دلایلی سبب بروز رگ‌های عنکبوتی در صورت شما شده بلکه باید بدانید که این رگ‌ها به‌تنهایی از بین نمی‌روند و حتی ممکن است به‌مرورزمان بدتر شوند. ازآنجایی‌که این رگ‌ها در زیر پوست هستند بسیار ظریف بوده و به‌راحتی آسیب می‌بینند به‌عنوان‌مثال شستن بیش‌ازحد صورت یا شستن صورت با آب گرم می‌تواند سبب شکسته شدن بیشتر مویرگ‌ها شود.

اما چگونه می‌توان از رگ‌های عنکبوتی کنار بینی و روی گونه‌ها خلاص شد؟ خوشبختانه گزینه‌های درمانی متفاوتی برای رگ‌های عنکبوتی صورت، وجود دارد. مواردی که می‌توانید برای کاهش و جلوگیری از رشد این ناراحتی‌های کوچک انجام دهید عبارت‌اند از:

  • شستشوی منظم صورت: هنگام شستن صورت از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. توجه داشته باشید که لایه‌بردارها می‌توانند به پوست آسیب برسانند بنابراین از آن‌ها کمتر استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید حتماً بعد از شست و شوی صورت، از مرطوب‌کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. از خالی کردن جوش‌ها جدداً خودداری کنید!
  • استفاده از ضد آفتاب: اشعه ماوراءبنفش خورشید و سیگار دو منبع سازنده رادیکال‌های آزاد هستند. بنابراین در ساعات اوج گرما از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کرده و هنگام بیرون رفتن از منزل حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • رعایت رژیم غذایی: حتماً غذاهایی را بخورید که به پاکسازی کبد شما کمک کند، همچنین از مصرف بیش‌ازحد الکل خودداری کنید. بروز واریس صورت تنها بخشی از عوارض جانبی یک کبد ناسالم است. همچنین عدم مصرف غذاهای تند و فرآوری شده می‌تواند مانع از بروز رگ‌های عنکبوتی صورت شود.
واریس صورت
برای درمان رگ‌های عنکبوتی صورت می‌توانید از روش‌های تزریقی مثل بوتاکس نیز کمک بگیرید.
  • ورزش: برای بهبود گردش خون و قدرت رگ‌ها به‌طور منظم ورزش کنید.
  • لیزر درمانی: یکی از گزینه‌های درمان واریس صورت، درمان با لیزر است. سال‌هاست که از فناوری لیزر در این زمینه استفاده می‌شود و کاربردهای آن بی‌حدومرز است. گفته می‌شود که این روش درمانی برای از بین بردن رگ­های عنکبوتی بسیار مؤثر است.
  • سرکه سیب: سرکه سیب قابض است و پوست را محکم می‌کشد تا قرمزی کاهش پیدا کند. این ماده ممکن است به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی کمک کند. خیس کردن یک تکه پنبه در سرکه و استفاده از آن بر روی ناحیه مورد نظر نیز می‌تواند علائم ترکیدن رگ‌های خونی صورت را کاهش دهد.
  •  آلوئه‌ورا: ژل موجود در گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند در درمان قرمزی پوست مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا، مانند کرم‌های دارویی (هیدروکورتیزون)، قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که استفاده‌ی مکرر از این گیاه، سلولهای پوست را خشک می‌کند.

اگر تصمیم دارید از گیاه آلوئه‌ورا بر روی پوست خود استفاده کنید، حتما پس از هر بار استفاده، از مرطوب‌ کننده نیز استفاده کنید. همچنین، اگر از محصولات پوستی استفاده می‌کنید که حاوی آلوئه‌ورا هستند، دقت کنید که آبرسان و مرطوب‌کننده‌ی قوی هم در مواد موثر آنها وجود داشته باشد.

  • تزریق: برای درمان رگ‌های عنکبوتی صورت می‌توانید از روش‌های تزریقی مثل بوتاکس نیز کمک بگیرید. درواقع بهترین عملکرد آن جوان‌سازی کامل صورت است. به‌طورمعمول بوتاکس و سایر روش‌های پرکننده‌های پوستی لایه‌های مختلف پوست را درمان کرده و کمک می‌کنند تا با حفظ سلامت پوست جوانتر به نظر برسید. فقط به یاد داشته باشید که تزریق رگ‌های عنکبوتی را می‌پوشاند اما آن را از بین نمی‌برد.

بیشتر بخوانید: بوتاکس صورت؛ 

  • اسکلروتراپی: در این روش، تزریق ماده خاص به درون رگ‌ها، اثر آنها را طی چند هفته از بین می‌برد. پزشک محلول را در رگ‌های عنکبوتی تزریق می‌کند و باعث بسته شدن آنها می‌شود. در نتیجه، خون به جای عبور از این عروق، از رگ‌های دیگر که مشکلی ندارند و بر روی پوست مشخص نیستند، جریان پیدا می‌کند.

لیزر درمانی و سایر روش‌های کلینیکی، تنها توسط متخصصان حرفه‌ای و آموزش دیده باید انجام شود. عوارض جانبی این روش‌ها می‌تواند شامل افزایش قرمزی، خارش پوست و ایجاد زخم باشد.

در نتیجه، خون به جای عبور از این عروق، از رگ‌های دیگر که مشکلی ندارند و بر روی پوست مشخص نیستند، جریان پیدا می‌کند.
  • ویتامین C: مصرف مکمل‌های ویتامین C ممکن است به کاهش اثر ظاهری رگ‌های عنکبوتی صورت کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین در حفظ سلامت رگ‌های خونی نقش اساسی دارد. ویتامین C ممکن است به منعطف ماندن رگ‌های خونی و حفظ کلاژن سلول‌ها نیز کمک کند.
  • رتینوئیدها، برای لایه‌برداری سطحی‌ترین لایه پوست

کرم‌های موضعی، به‌ویژه آنهایی که حاوی رتینوئید هستند، به شما کمک می‌کنند تا رگ‌های عنکبوتی صورت‌تان کمتر نمایان باشد. از ترکیبات رتینوئید در درجه اول برای آکنه و روزاسه استفاده می‌کنند. وظیفه رتینوئیدها ازبین‌بردن خارجی‌ترین لایه پوست است.

رگ‌های عنکبوتی به ما آسیب نمی‌رسانند و باعث بیماری‌های دیگری هم نمی‌شوند. تنها مشکل آنها نازیبایی ظاهری آنهاست که می‌تواند برای ما آزاردهنده باشد. در برخی موارد، رگ‌های واریسی صورت ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند روزاسه باشد. اگر درباره علت ایجاد آنها مطمئن نیستید، برای معاینه و تشخیص دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه سن، ژنتیک، تغییر هورمونی و محرک‌های محیطی در بروز واریس صورت مؤثرند اما معمولاً با تغییر سبک زندگی، ورزش کردن، محدود کردن مصرف الکل و سیگار می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد. شما از چه روشی برای درمان رگ‌های عنکبوتی صورت خود استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.

آیا بیماری های پوستی باعث واریس صورت میشود؟

برخی بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما و آکنه که باعث التهاب در پوست می‌شوند می‌توانند در ایجاد رگ‌های عنکبوتی بروی صورت دخیل باشند. درواقع هر بیماری پوستی که باعث منبسط شدن یا تحریک طولانی‌مدت پوست می‌شود می‌تواند به رگ‌ها و مویرگ‌های ظریف آسیب برساند.

از کجا بدانیم به واریس صورت مبتلا شده‌ایم؟

تشخیص واریس صورت خیلی ساده است و می‌توان آن را با داروهای طبیعی هم درمان کرد، اما اگر شک دارید، برای تأیید آن به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند شما را در مسیر درست درمان قرار دهد. اگر رگ‌های عنکبوتی بخش وسیعی از صورتتان را درگیر کرده باشند، پزشک می‌تواند دارو تجویز کند یا اینکه درمان‌های سرپایی برایتان انجام دهد.

آیا بوتاکس وایس صورت را درمان میکند؟

برای درمان رگ‌های عنکبوتی صورت می‌توانید از روش‌های تزریقی مثل بوتاکس نیز کمک بگیرید. درواقع بهترین عملکرد آن جوان‌سازی کامل صورت است. به‌طورمعمول بوتاکس و سایر روش‌های پرکننده‌های پوستی لایه‌های مختلف پوست را درمان کرده و کمک می‌کنند تا با حفظ سلامت پوست جوانتر به نظر برسید. فقط به یاد داشته باشید که تزریق رگ‌های عنکبوتی را می‌پوشاند اما آن را از بین نمی‌برد.

۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی