لیزر درمانی چیست
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه admin

لیزر درمانی، انواع لیزر و کاربردهای آن در رفع جای جوش!

به این مطلب امتیاز دهید

لیزر درمانی کلمه‌ای است که این روزها زیاد می‌شنوید. معروف‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای لیزر در بهبود ضایعات پوستی و زیباسازی و جوانسازی صورت است. کک مک یک عارضه وراثتی است و با دارو و پماد نمی‌توان آن را درمان کرد اما لیزر به کمک کک مکی‌ها آمده و با حذف این کک مک‌ها به زیبایی پوست کمک می‌کند. از آنجا که لیزر درد و خونریزی به دنبال ندارد طرفداران زیادی دارد. نور لیزر بسیار باریک است و به همین خاطر به بافت‌های اطراف ضایعه آسیبی نمی‌زند در تیجه پزشکان زیادی هم تمایل دارند تا درمان‌های خود را با استفاده از نور پر توان لیزر انجام دهند. لیزر کاربردهای زیادی در زیبایی دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

آن‌چه خواهید خواند...

تمام آن‌چه که نیاز است در مورد لیزردرمانی اسکارها بدانید

لیزردرمانی اسکار یا جای آکنه‌ها شاید برای عده‌ای آخرین راهکار باشد. اما برای آن دسته از افراد که انواع روغن، سرم، روش‌های بازسازی مجدد پوست و انواع اسیدها را امتحان کرده‌اند، گاهی اوقات لیزردرمانی بهترین پیشنهاد از جانب پزشک متخصص برای صاف کردن پوست، کاهش قرمزی و خلاص شدن از جوش‌های مزاحم برای همیشه است.

پوست دارای اسکار، بسیار حساس است. فرقی نمی‌کند که اسکارها از نوع آتروفیک (فرورفته) که شامل انواع آیس‌پیک (ice pick) یا چکشی، رولینگ (rolling) یا دره‌ای، باکس‌کار (boxcar) یا واگنی باشند و یا نوعی شدید‌تر مانند کلوئید (keloid) یا گوشت اضافه و هایپرتروفیک (hypertrophic) یا برجسته، هرکدام از آن‌ها به نوعی پوست را مستعد آسیب می‌کنند.

اگر دارای هر نوع آسیب پوستی هستید که کهنه شده و درمان آن دشوار است، زمان آن رسیده که به یک کلینیک پوست مراجعه کنید.

به همین دلیل قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر درمانی حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اگر دارای هر نوع آسیب پوستی هستید که کهنه شده و درمان آن دشوار است، زمان آن رسیده که به یک کلینیک پوست مراجعه کنید. ما از یک جراح پلاستیک، متخصص لیزردرمانی و یک متخصص زیبایی درخواست کردیم تا به برخی از سؤالات کلیدی در زمینه درمان اسکار آکنه‌ها با لیزر پاسخ دهند:

به پوستت جون تازه بده

لیزردرمانی برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از هرگونه اقدام درمانی، مهم است که آکنه‌ها از نظر عفونت و التهاب بررسی شوند تا از خطر گسترش عفونت به سایر نواحی جلوگیری شود. به همین دلیل لیزردرمانی برای افرادی که جوش‌های آکنه‌ای آن‌ها بهبود یافته‌اند مناسب است.

به پیشنهاد متخصص زیبایی، برای آکنه‌های فعال، بهتر است قبل از هر گونه لیزردرمانی، آکنه‌ها تحت نظر یک متخصص پوست یا متخصص زیبایی برنامه درمانی مناسب را دنبال کنند تا پوست آمادگی لازم برای شروع درمان را پیدا کند. استفاده از محصولات پوستی، پمادهای موضعی، تجویز دارو و در برخی موارد تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می‌توانند جزء برنامه مراقبتی قبل از لیزردرمانی باشند.

لیزردرمانی برای چه نوع آکنه‌هایی مناسب است؟  

انواع بسیاری از اسکارها وجود دارند که می‌توانند توسط آکنه‌های سرسخت و مقاوم ایجاد شوند. از اسکارهای آتروفیک یا فرورفته گرفته تا هایپرتروفیک یا برجسته.

طبق توصیه متخصص لیزردرمانی و جراح پلاستیک، لیزردرمانی برای اسکارهای آتروفیک یا فرورفته بهتر نتیجه می‌دهد. برای مثال اسکارهای سنگفرشی (cobblestone) راحت‌تر از سایر اسکارها اصلاح می‌شوند. در رتبه بعد اسکارهای واگنی قرار دارند که آن‌ها نیز به درمان جواب می‌دهند. اما اسکارهای چکشی به دلیل دهانه تنگ و عمق زیادی که نسبت به دیگر انواع آکنه‌ها دارند، سخت‌تر درمان می‌شوند.

در حال حاضر چه دستگاه‌های قدرتمندی برای لیزردرمانی اسکار وجود دارند؟

خوشبختانه این روزها تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و این باعث شده است تا گزینه‌های بسیاری برای بهبودی انواع اسکار در دسترس باشد. همچنین دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند لایه درم پوست را ترمیم کنند.

از دستگاه‌های رادیو فرکانسی برای انواع رنگ پوست تا دستگاه‌های تزریق پرفشار برای انواع ضخامت پوستی، لیزرهای لایه‌بردار برای صافی پوست و لیزرهای رنگی برای تفاوت رنگی. اثری که آکنه‌ها برجای می‌گذارند ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین نوع و رنگ پوست نیز فاکتورهایی هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب درمان مناسب دخیل باشند. در نتیجه روند درمانی که پزشک برای هر فرد پیش می‌گیرد با دیگری متفاوت خواهد بود.

آکنه‌ها همچنین ممکن است باعث تغییر در رنگ پوست شوند که لیزرهای مختلفی مانند NdyAG می‌توانند مؤثر باشند.

بیشتر بخوانید: لیزر فوتونا از سیر تا پیاز!

عملکرد دستگاه‌ها جهت رفع اسکارها چگونه است؟

دستگاه‌های رادیو فرکانسی (RF)

این دستگاه با تولید امواج رادیویی با فرکانس بالا و عبور دادن آن‌ها از بافت بدن باعث تولید حرارت در آن می‌شود که منجربه بهبود تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌گردد. به گفته متخصص زیبایی، اکثر اسکارهایی که در اثر آکنه ایجاد می‌شوند، آتروفیک هستند. لایه درم در زیر این اسکارها آسیب‌دیده و نازک هستند.روند درمان در این اسکارها به این صورت است که اسکار را از اتصالی که آن را به شکل فرورفته نگه داشته است آزاد کرده و لایه درم زیر آن را ترمیم می‌کنند.

در این‌جا تعدادی از نوآوری‌ها را معرفی خواهیم کرد که شامل تکنولوژی JVR یا ترمیم حجمی سریع (jet volumetric remodeling) است. طی این فرآیند دارو با فشار خیلی زیاد بدون سوزن و درد، درون پوست تزریق می‌شود. تزریق فشرده، اسکار را منفجر می‌کند. سپس حفره ایجاد شده با دارو پر می‌شود که بدن آن را با کلاژن ساخت خودش جایگزین می‌کند.

نوآوری دیگر در این حوزه، استفاده از فیبر نوری در زیر پوست است. طی این پروسه تخصصی، لیزر از طریق یک میله فیبر نوری که نازک‌تر از قطر یک تار مو است به درون پوست ارسال می‌شود. نازک بودن این میله امکان دسترسی به زخم‌های عمیق‌تر و وخیم‌تر را فراهم می‌کند.

لیزرهای تهاجمی (Ablative)

در لیزرهای تهاجمی بخشی از بافت پوست را تخریب کرده و آن را به بازسازی عمیق پوست و کلاژن‌سازی تشویق می‌کنند. از نمونه‌های اصلی لیزرهای تخریبی می‌توان به لیزر کربن‌دی‌اکسید (CO2) یا اربیوم (erbium) اشاره کرد.

لیزرهای غیرتهاجمی (Non-ablative)

در این روش بافت پوست تخریب نمی‌شود و تنها با انتقال انرژی به محل درمان آن را مورد هدف قرار می‌دهد. با حرارت دادن به پوست، تولید کلاژن را در آن تقویت می‌کنند. به پیشنهاد متخصص زیبایی، از آن‌جا که در این روش هیچ بخشی از بافت پوست تخریب نمی‌شود، به زمان استراحت کمتری نیاز دارد. اما در مقابل تأثیر چندانی نخواهد داشت.  این بدین معنا است که این روش می‌تواند در کنار چند روش درمانی دیگر مفید باشد. اما به تنهایی نتایج چشمگیری نخواهد داشت.

لیزر پرتو کامل (full beam laser)

در این روش تمام سطح پوست تحت شعاع قرار می‌گیرد و روش درمانی است که توسط بیشتر لیزرهای سنتی استفاده می‌شود. این روش می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد اما  نیازمند دوره استراحت طولانی‌تری می‌باشد.

لیزرهای فرکشنال (fractional lasers)

در این روش پرتو لیزر به شعاع‌های بسیار باریک در حد میکرون تقسیم شده و بر سطح پوست تابیده می‌شود. بنابراین نواحی از سطح پوست سالم باقی می‌ماند که طبق گفته متخصص پوست این باعث می‌شود تا روند درمان سریع‌تر اتفاق بیفتد. همچنین احتمال بروز فرورفتگی و عوارض جانبی را نیز کاهش می‌دهد. لیزرهای فرکشنال تخریبی این امکان را فراهم می‌کنند تا قسمت‌های مختلف اسکار را به منظور تراشیدن آن و یا پر کردن و بازسازی نواحی فرورفته، مورد هدف قرار داد.

در این روش پرتو لیزر به شعاع‌های بسیار باریک در حد میکرون تقسیم شده و بر سطح پوست تابیده می‌شود.

لیزرهای رنگی (colour lasers)

این لیزرها براساس رنگشان روی یک هدف خاص کار می‌کنند. برای مثال، اگر اسکار مورد نظر متمایل به بنفش است، لیزر رنگی تنها بر روی آن تنظیم می‌شود و پوست پس‌زمینه آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. البته این کار به آسانی که به نظر می‌رسد نیست و در واقعیت پوست کمی درگیر خواهد شد. اما پزشک متخصص بسته به اثراتی که لیزر ممکن است بر روی هر فرد داشته باشد تنظیمات آن را شخصی‌سازی خواهد کرد تا بیشترین تأثیرات به همراه کمترین عوارض جانبی اتفاق بیفتد.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

چه خطراتی در لیزردرمانی اسکار وجود دارد؟

هنگامی که لیزردرمانی را شروع می‌کنید، پوست در دوره درمان دچار حساسیت به نور یا فتوسنسیتیویتی (photosensitivity) می‌شود. به همین خاطر باید بیش از قبل احتیاط به خرج دهید. برای این منظور به بیماران ضدآفتاب با فاکتور محافظتی 50 پیشنهاد می‌شود که به طور منظم از آن استفاده کنند تا پوستشان دچار تحریک یا هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation)  نشود.

همچنین درصورتی‌که پوست مستعد تحریک و هایپرپیگمنتیشن باشد باید قبل از لیزردرمانی تحت درمان‌های پیشرفته قرار بگیرد تا توانایی لازم برای شروع درمان را پیدا کند. به گفته متخصص زیبایی، لیزردرمانی اسکار آکنه‌ها برای همه توناژهای پوستی مناسب نیست. بیمارانی که طبق استاندارد پیتزوپاتریک (Fitzpatrick) رنگ پوست تیره‌‌تری دارند ممکن است نیاز باشد برای 4 تا 6 هفته از مهارکننده‌های تایروزیناز (Tyrosinase) استفاده کنند تا از هرگونه واکنش التهابی بعد از لیزردرمانی جلوگیری شود.

این کار باید با یک برنامه مراقبت پوستی مناسب همراه باشد تا اطمینان حاصل شود که پوست می‌تواند لیزردرمانی را تحمل کند. همچنین از حساسیت پوست بعد از اتمام دوره درمان نیز جلوگیری کرده و بهبودی سریع‌تری را فراهم خواهد کرد.

برای جلوگیری از بروز هایپرپیگمنتیشن نیز مهم است که از پوست در مقابل عواملی مانند ویروس تبخال محافظت شود. به ویژه اگر از لیزرهای تخریبی در اطراف لب‌ها استفاده شود. حتی اگر در طی دوره درمان هیچ تبخالی ندارید، ویروس‌های تبخال در بسیاری از افراد به صورت خفته وجود دارند و می‌توانند به وسیله لیزر دوباره در تمام صورت فعال شوند. بنابراین پیش از لیزردرمانی از داروهای ضدویروس به منظور پیشگیری، استفاده خواهد شد.

کاربردهای لیزر در زیبایی

  • حذف موهای زائد

با استفاده از لیزر می‌توان موهای زائد را حذف کرد. حذف موهای زائد طی چند جلسه لیزر درمانی و تاباندن اشعه لیزر به منطقه مورد نظر امکان پذیر است. به ویژه برای خانم‌هایی که به علت مشکلات  هورمونی، در ناحیه چانه و بناگوش دارای موهای زائد و ضخیم شده‌اند و این موضوع آنها را رنج می‌دهد لیزر درمانی کمک بزرگی بوده است. البته باید اول مشکلات هورمونی رفع گردد سپس اقدام به لیزر درمانی نمود تا نیاز به صرف وقت و هزینه دوباره برای لیزر موهای زائد نباشد.

لیزر درمانی
با استفاده از لیزر می‌توان موهای زائد را حذف کرد.

بیشتر بخوانید: آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

  • کمرنگ کردن ماسک حاملگی

ملاسما یا ماسک حاملگی یکی از عارضه‌های بارداری است که بعضی از خانم‌ها را تا آخر عمر درگیر می‌کند. امروزه با استفاده از لیزر می‌توان این لکه‌ها را بسیار کمرنگ کرد.

  • ترمیم پوست

برای ترمیم جای زخم، سوختگی و محل بخیه می‌توان از لیزر استفاده کرد.

  • حذف خالکوبی و تاتو

افرادی که خالکوبی یا تتو می‌کنند ممکن است چند سال بعد پشیمان شوند و بخواهند آن را پاک کنند. مثلا خانم‌هایی که تاتوی ابرو می‌کنند چند سال بعد تمایل دارند مدل ابروی خود را عوض کنند. لیزر درمانی در اینجا به کمک آنها می‌آید و به راحتی طی چند جلسه تاتو و خالکوبی آن‌ها را پاک می‌کند.

  • رفع جای جوش

جای جوش بلوغ ممکن است به لکه تبدیل شود یا حالت فرورفتگی پیدا کند. با استفاده از لیزر می‌توان پوست را در این محل ترمیم کرد

لیزر درمانی
ملاسما یا ماسک حاملگی یکی از عارضه‌های بارداری است
  • جوانسازی پوست

با استفاده از لیزر می‌توان پوست را به ساخت کلاژن ترغیب کرد و باعث جوانسازی پوست شد.

  • رفع تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن

با افزایش سن ممکن است لکه‌هایی در صورت ایجاد شود . در اطراف چشم چین و چروک ایجاد می‌شود و پوست صورت شل می‌شود. با لیزر درمانی می‌توان هم چین و چروک‌ها و لکه‌ها را از بین برد و هم پوست را سفت کرد.

  • لیپولیز

کاربرد دیگر لیزر که این روزها رایج شده است لیپولیز یا تجزیه چربی است. با استفاده از لیپولیز می‌توان در محل‌هایی که چربی زیاد است با لیزر آن را رفع کرد. مثلا افرادی که غبغب بزرگی دارند با کمک لیزر به زیباتر شدن صورت خود کمک می‌کنند.

  • لایه برداری پوست

با استفاده از لیزر CO2 می‌توان لایه سلول‌های مرده روی پوست را برداشت و به جوانسازی آن کمک نمود.

  • درمان ضایعات و بیماری‌های پوستی

ضایعات پوستی مثل بیماری صدف، ماه گرفتگی و لکه‌های برص را می‌توان با استفاده از لیزر حذف کرد.

انواع لیزرهای درمان کننده پوست

در روند جوانسازی و ترمیم پوست معمولا از سه نوع لیزر CO2 یا دی اکسید کربن، لیزر N-lite و لیزر اربیوم استفاده می‌شود. لیزر CO2 ماندگاری بالایی دارد. به همین علت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفع موهای زائد، رفع چین و چروک‌ها و از بین بردن جای جوش از لیزر دی اکسید کربن استفاده می‌شود.

با استفاده از لیزر CO2 فراکشنال لایه برداری پوست انجام می‌شود. لیزر N-lite در مواردی به کار می‌رود که مشکلات پوستی کوچکند. هزینه لیزر N-lite از دو لیزر دیگر کمتر است اما کاربرد کمی دارد. برای جوانسازی پوست با استفاده از تحریک ساخت کلاژن، می‌توان از این لیزر استفاده کرد.

لیزر اربیوم معمولا برای افرادی به کار می‌رود که رنگ پوست تیره تری دارند. برای درمان چین و چروک‌های ظریف از لیزر اربیوم استفاده می‌شود. دوره بهبود لیزر درمانی با لیزر اربیوم کوتاه‌تر است.

لیزر درمانی
اول از همه این که برای لیزر درمانی به جایی مراجعه نماید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد

قبل از لیزر درمانی چه اقداماتی باید انجام داد؟

اول از همه این که برای لیزر درمانی به جایی مراجعه نماید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد و متخصص ماهر هم این کار را انجام دهد. قبل از لیزر درمانی در مورد وضعیت سلامتی خود با پزشک یا متخصص صحبت کنید. لیزر درمانی برای افراد مبتلا به دیابت و روماتیسم مفصلی مضر است. قبل از لیزر درمانی حتما صورت خود را کاملا تمیز بشویید. آلودگی‌های صورت می‌تواند باعث بوز عفونت شود.

بیشتر بخوانید: درمان چروک صورت با لیزر؛ 

لیزر درمانی چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر لیزر درمانی در صورت انجام شود باید چشم شما بسته باشد. بی حسی به موضع تزریق می‌شود و صورت شما با ژل پوشیده می‌شود. سپس لیزر درمانی انجام می‌شود. تعداد جلسات لیزر درمانی بسته به نوع درمان و نوع پوست هر فرد متفاوت است. هر جلسه معمولا بین 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد.

آیا لیزر درمانی درد دارد؟

لیزر درمانی با کمی درد همراه است اما با استفاده از بی حس کننده‌ها و خنک کننده‌ها درد آن کم می‌شود یا این که اصلا دردی طی درمان حس نمی‌شود.

بعد از لیزر درمانی چه کارهایی باید کرد؟

پس از لیزر درمانی، موضعی که لیزر به آن تابیده شده به مدت دو ساعت باید پانسمان بماند. در این موضع تا چند روز التهاب و قرمزی وجود دارد. موضع را با کرم یا لوسیون مناسب چرب نگه دارید و در معرض آفتاب قرار نگیرید. تقریبا پس از سه روز خارش و پس از سه هفته التهاب موضع از بین می‌رود.

لیزر درمانی چه عوارضی دارد؟

برای لیزر درمانی حتما باید به افراد متخصص و ماهر مراجعه کنید. اگر لیزر درمانی طبق اصول و استانداردهای مورد نظر انجام نشود می‌تواند باعث عوارضی مثل زخم، آکنه، التهاب و عفونت شود. شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر درمانی التهاب  خارش است که معمولا پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود. در مواردی هم دیده شده که لیزر درمانی باعث تیرگی پوست و ایجاد کیست شده است. باز هم تأکید می‌کنیم که لیزردرمانی باید زیر نظر متخصص انجام بگیرد. بیشترین عوارض ناشی از لیزر درمانی به خاطر استفاده از انرژی بیشتر از‌اند ازه لازم و یا نوع لیزر نامتناسب با نوع درمان و عارضه بوده است یعنی به خاطر عدم تخصص و مهارت فردی که لیزر درمانی می‌کند.

مراقبت‌های بعد از لیزردرمانی اسکار چیست؟

مراقبت‌های بعد از لیزردرمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و مراقبت‌های پوستی که باید فوراً بعد از درمان اجرا شوند بسیار حیاتی هستند. این بسیار مهم است که به پیشنهادات دکتر یا متخصص زیبایی خود توجه کنید و سرسری از آن‌ها رد نشوید.

حتی برای لیزرهای غیرتخریبی نیز باید یک برنامه مرطوب‌کننده تجویز شده توسط پزشک دنبال شود. همچنین از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کرده و از ضدآفتاب مناسب نیز استفاده شود.

چند نکته مهم:

  • حداکثر برای ۴۸ ساعت بعد از درمان و همین‌طور در طول دوره درمان، احتمال قرمزی، تورم جزئی و گرما وجود دارد.
  • حداقل به مدت ۴۸ ساعت بعد از درمان از سونا، اتاق‌ بخار، باشگاه ورزشی و حمام داغ اجتناب کنید.
  • برای حداکثر ۵ تا ۷ روز از محصولات عطری و مراقبت پوستی لایه‌بردار بر روی ناحیه لیزر شده استفاده نکنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و با الیاف مصنوعی که با ناحیه لیزرشده برخورد دارند، خودداری کنید.
  • از یک ضدآفتاب با حداقل فاکتور محافظتی ۵۰ استفاده شود. درصورتی‌که ناحیه تحت درمان دائماً در معرض اشعه UV قرار دارد باید همیشه با ضدآفتاب پوشیده باشد و در طول روز نیز تجدید شود.

آیا لیزردرمانی اسکار دردناک است؟

طبق گفته متخصص زیبایی، لیزرهای غیرتخریبی اغلب حس ضربه ناگهانی یک نوار لاستیکی به همراه یک گرمای اضافه را در پوست ایجاد می‌کنند. بسته به نوع لیزر و عمقی که قرار است نفوذ کند، برای بیمار یک بی‌حسی موضعی تجویز خواهد شد تا بیمار در طول درمان راحت باشد.

حساسیت نسبت به لیزردرمانی کاملاً به آستانه تحمل فرد بستگی دارد. اما برای بیشتر افراد لیزردرمانی قابل تحمل است. برای خانم‌ها به ویژه قبل از دوره قاعدگی یا روزهای نزدیک به آن ممکن است کمی سخت‌تر باشد.

بسته به نوع لیزر و عمقی که قرار است نفوذ کند، برای بیمار یک بی‌حسی موضعی تجویز خواهد شد تا بیمار در طول درمان راحت باشد.

لیزرهای تخریبی معمولاً به مسکن بیشتری نیاز دارند به همین دلیل از کرم‌های پوستی قوی و یا حتی بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. اما روش ترمیم حجمی سریع (JVR) که از سوزن در آن استفاده نمی‌شود، حداقل درد را دارد.

با این اوصاف پیش‌بینی میزان دردی که لیزردرمانی ممکن است داشته باشد سخت است و کاملاً به فرد و نوع لیزری که استفاده می‌کند بستگی دارد. اما همیشه گزینه‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند روند درمان را برای افراد راحت‌تر کنند.

لیزردرمانی اسکار چه مدت طول می‌کشد؟

قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر درمانی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید واقعاً چه نتیجه‌ای از درمان حاصل خواهد شد و آیا مطابق انتظارات شما هست یا نه. نتایج ممکن است دائمی نباشند و شما به جلسات بسیاری نیاز داشته باشید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

شواهد پزشکی نشان داده است که برای درمان اسکار آکنه‌ها به یک برنامه‌ریزی مرحله‌ای نیاز است زیرا ممکن است با توجه به تغییراتی که در فرد رخ می‌دهد روند درمان دچار تغییر شود. به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. بیماران متفاوت‌اند اما یک دوره کامل لیزردرمانی به طور میانگین معمولاً بین 6 ماه تا 1 سال و نیم طول می‌کشد.

برای لیزردرمانی اسکار چه میزان باید هزینه کرد؟

هزینه‌ها از 300 پوند برای نواحی کوچک شروع می‌شود. اما هزینه کلی به برنامه درمانی که برای هر فرد تجویز می‌شود بستگی دارد.

توصیه نهایی

حتی با وجود دستان متخصص و بهترین تکنولوژی‌ها، از بین بردن کامل اسکارها هنوز ممکن نیست. دستگاه‌های قدرتمند روند بهبودی بدن را تحریک می‌کنند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که نتایج به دست آمده ماندگار باشند. فراموش نکنید لیزردرمانی یک روش درمانی تخصصی محسوب می‌شود. پس در صورتی‌که تمایل داشتید تا آن را امتحان کنید، حتماً به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و با یک پزشک متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنید.

 لیزر درمانی تنها مختص به از بین بردن جای جوش و آکنه نیست شما می‌توانید برای آشنایی با دیگر کاربردهای لیزر مقاله ما در زمینه لیزر درمانی و کاربردهای آن را مطالعه نمایید.

لیزردرمانی برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از هرگونه اقدام درمانی، مهم است که آکنه‌ها از نظر عفونت و التهاب بررسی شوند تا از خطر گسترش عفونت به سایر نواحی جلوگیری شود. به همین دلیل لیزردرمانی برای افرادی که جوش‌های آکنه‌ای آن‌ها بهبود یافته‌اند مناسب است.

در حال حاضر چه دستگاه‌های قدرتمندی برای لیزردرمانی اسکار وجود دارند؟

از دستگاه‌های رادیو فرکانسی برای انواع رنگ پوست تا دستگاه‌های تزریق پرفشار برای انواع ضخامت پوستی، لیزرهای لایه‌بردار برای صافی پوست و لیزرهای رنگی برای تفاوت رنگی. اثری که آکنه‌ها برجای می‌گذارند ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین نوع و رنگ پوست نیز فاکتورهایی هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب درمان مناسب دخیل باشند. در نتیجه روند درمانی که پزشک برای هر فرد پیش می‌گیرد با دیگری متفاوت خواهد بود.

چه خطراتی در لیزردرمانی اسکار وجود دارد؟

هنگامی که لیزردرمانی را شروع می‌کنید، پوست در دوره درمان دچار حساسیت به نور یا فتوسنسیتیویتی (photosensitivity) می‌شود. به همین خاطر باید بیش از قبل احتیاط به خرج دهید. برای این منظور به بیماران ضدآفتاب با فاکتور محافظتی 50 پیشنهاد می‌شود که به طور منظم از آن استفاده کنند تا پوستشان دچار تحریک یا هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) نشود.

قبل از لیزر درمانی چه اقداماتی باید انجام داد؟

اول از همه این که برای لیزر درمانی به جایی مراجعه نماید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد و متخصص ماهر هم این کار را انجام دهد. قبل از لیزر درمانی در مورد وضعیت سلامتی خود با پزشک یا متخصص صحبت کنید. لیزر درمانی برای افراد مبتلا به دیابت و روماتیسم مفصلی مضر است. قبل از لیزر درمانی حتما صورت خود را کاملا تمیز بشویید. آلودگی‌های صورت می‌تواند باعث بوز عفونت شود.

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

12 دیدگاه برای لیزر درمانی، انواع لیزر و کاربردهای آن در رفع جای جوش!

آدرس شما

سلام من تقریبا بیست سالمه پسرم من تمام صورتم پر مو شده و سبیل در اوردم ولی خودم شخصا دوست ندارم آیا‌راهی است که درمان بشه و میخوام یکم پوستم روشن بشه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی