آموزش تشخیص نوع پوست
۲۵ دی ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آموزش تشخیص نوع پوست و روش مراقبت از آن

به این مطلب امتیاز دهید

بدون شک همه شما به خوبی می‌دانید که معیارهای زیادی برای تشخیص نوع پوست وجود دارد که باید با آنها آشنایی داشته باشید. در واقع همه ما به خوبی می‌دانیم که پوست یکی از مهمترین بخش‌های بدن به شمار می‌رود که باید از آن مراقبت زیادی نماییم. برای شناخت پوست سالم روش‌ها و راهکارهای بسیاری وجود دارد که شما اگر این راهکارها را جدی بگیرید و به آن توجه داشته باشید می‌توانید به خوبی متوجه شوید که آیا پوست شما سالم است و یا اینکه پوست سالمی ندارید.

آموزش تشخیص نوع پوست

برخی از افراد هستند که در شناخت پوست سالم قدرت و توانایی تشخیص ندارند و این مسئله به این دلیل است که دانش آنها در این مورد کمتر از دیگران می‌باشد، بر همین اساس در ادامه برخی از روش‌هایی که برای تشخیص نوع پوست وجود دارد را بیان می‌کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر شود.

پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت نمائید؛

پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت نمائید؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید پوست‌تان به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد. برای همین منظور باید نوع پوست خود را تعیین کرده و سپس اصول مراقبتی آن را بررسی نمایید. در کل پوست به پنج نوع‌ خشک، چرب ، ‌معمولی، حساس و یا ترکیبی تقسیم می‌شود. تعیین نوع پوست به عوامل متعددی بستگی دارد نظیر:

  • میزان رطوبت پوست: که سلامت و انعطاف پذیری پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • میزان چربی (لیپید): که نرمی و تغذیه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • میزان حساسیت پوست: که مقاومت پوست به مواد خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با ما همراه شوید تا در این مقاله ویژگی‌های انواع پوست و همچنین شرایط مراقبت‌ از آنها را با هم بررسی کنیم.

به پوستت جون تازه بده

روش‌هایی که در شناخت پوست سالم  وجود دارد

همانطوری که بیان نمودیم برای تشخیص نوع پوست باید به برخی از ویژگی‌های پوست خود دقت داشته باشید تا در مورد سالم بودن پوست خود اطمینان کافی را به دست آورید. نشانه‌هایی که در پوست سالم وجود دارد عبارت می‌باشد از:

  1. رنگ یکنواخت 

یکی از نشانه‌های اصلی که در شناخت پوست سالم می‌توانید به آن دقت نمایید، این است که رنگ تمامی نواحی پوست باید یکنواخت باشد. اگر شما از آن دسته افرادی باشید که پوست سالم و زیبایی دارند در تمامی بخش‌های پوست خود تمیزی و یکدستی را مشاهده خواهید کرد.

زمانی که رنگ پوست یکنواخت باشد نشانه این است که پوست شما سالم و جوان می‌باشد. در صورتی که رنگ پوست شما یکنواخت نباشد و در برخی از نواحی آن رنگ‌های تیره و یا  لکه‌هایی وجود داشته باشد، به این معنا است که پوست سالم ندارید و دچار مشکل پوستی شده‌اید.

باید بدانید که یکدست نبودن پوست شما متاًثر از عوامل بیرونی و درونیست که برای ریشه یابی و تشخیص درست بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.  

  1. بافت صاف

یکی دیگر از روش‌هایی که در تشخیص نوع پوست اهمیت بسیاری دارد و باید به آن توجه داشته باشید، این است که به پوست خود دست بکشید تا صاف بودن آن را متوجه شوید. اگر دست شما با برخی از ناهمواری‌ها برخورد کرد، باید بدانید که پوست شما سالم نمی‌باشد و باید به صورت جدی‌تری به پوست خود نگاه کنید.

زمانی که جوش‌های زیادی روی پوست ایجاد می‌گردد، بدون شک ناهمواری‌هایی را در سطح پوست ایجاد می‌کند، بر همین اساس باید به فکر حل کردن مشکل پوستی خود باشید و بتوانید این مشکل را درمان کنید.

برخی از مشکلات اینچنین که روی پوست ایجاد می‌شود را شما خودتان به تنهایی می‌توانید درمان کنید ولی برخی دیگر از آنها اگر می‌خواهید درمان کنید باید نزد پزشک متخصص بروید، چرا که پزشک پوست در این زمینه تخصص بیشتری دارد و به راحتی می‌توانید مشکلات پوستی شما را درمان کند.

مانی که جوش‌های زیادی روی پوست ایجاد می‌گردد، بدون شک ناهمواری‌هایی را در سطح پوست ایجاد می‌کند، بر همین اساس باید به فکر حل کردن مشکل پوستی خود باشید و بتوانید این مشکل را درمان کنید.
  1. آبرسانی

بدون شک شما با پوست‌هایی که بسیار خشک هستند و به آنها آبرسانی نمی‌شود آشنایی دارید، بر این اساس باید بدانید یکی دیگر از معیارهایی که برای تشخیص نوع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن می‌توانید کمک بگیرید، این است که آبرسانی کافی به پوست شما شده باشد. به طور معمول پوست‌هایی که سالم هستند به طور کامل آبرسانی شده‌اند و رطوبت کافی در پوست خود دارند.

زمانی که آبرسانی پوست سالم به خوبی انجام شده باشد، بدون شک شما احساس زیبایی زیادی خواهید کرد و آسیب‌های جدی به پوست شما وارد نمی‌گردد. برای تشخیص نوع پوست و اینکه پوست شما خشک نیست، باید دقت کنید به پوست خود که آیا در برخی از نواحی پوسته پوسته شده و یا نشده است.

اگر شما در صورت خود مشاهده نمودید که صورت‌تان پوسته پوسته شده است، باید بدانید مشکل پوستی در صورت خود دارید  و شما پوست سالمی ندارید. 

اینکه شما پوستتان آبرسانی نداشته باشد، به این معنی نیست که تغذیه شما نامناسب است، بلکه در این روش تشخیص نوع پوست به این معنی است که از روش‌های افزایش آبرسانی استفاده نکرده‌اید و بر همین اساس پوست شما آبرسانی نشده است. بر همین اساس شما باید برای حل این مشکل نزد پزشک که در زمینه آبرسانی پوست مراجعه کنید تا مشکل آبرسانی پوست شما را درمان کند.

  1. حس ها

حس‌ها یکی از بهترین معیارها و روش‌های تشخیص نوع پوست به شمار می‌رود . اینکه شما صبح زود با احساس سوزش و یا خارش در پوست خود بیدار می‌شوید یعنی مشکل پوستی دارید و بر همین اساس حس شما این موضوع را برایتان مشخص می‌کند.

هر یک از این نشانه‌هایی که شما در پوست خود احساس می‌کنید، نشانه بیماری پوستی خاصی می‌باشد، به عنوان مثال زمانی که شما حس می‌کنید خارش زیادی در پوست‌تان وجود دارد، باید بدانید که به کهیرهای پوستی دچار شده‌اید.

اگر شما چنین حس‌هایی را در پوست خود داشتید باید سریعا نزد پزشک مراجعه کنید تا شما را درمان نماید. برخی از مشکلات که در پوست ایجاد می‌شود بسیار خطرناک است و برخی از آنها حساسیت زا است، به هر صورت شما باید برای درمان آنها به پزشک مراجعه کنید تا با شناخت مشکل پوستی شما، مشکل را رفع کند.

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟ 

پوست معمولی

چنانچه پوست شما در گروه پوست‌های نرمال قرار بگیرد باید گفت که فرد خوش شانسی هستید چرا که پوست‌تان از تعادل خوبی در میزان آب و چربی برخوردار است. اگر پوستتان ویژگی‌های زیر را داشته باشد به نوعی جزو پوست‌های نرمال محسوب شده و می‌توانید خوشحال باشید که نیاز به مراقبت‌های خاص نخواهید داشت:

  1. فاقد هرگونه حساسیت شدید است.
  2. منافذ پوستی به سختی قابل رویت هستند.
  3. رنگ پوست شفاف و پرطراوت است.
  4. به طور کلی پوستی که هیچ نقصی در تعادل میزان رطوبت و چربی نداشته باشد.
زمانی که میزان رطوبت در سطح پوست کاهش یابد و یا پوست شما در معرض عوامل خشکی قرار ‌گیرد احتمالاً پوسته پوسته شده و یا ترک می‌خورد و برخی از نواحی آن زخم و یا ملتهب، تحریک شده و سرخ و برافروخته می‌شود.

مراقبت از پوست‌های معمولی

پوست‌های معمولی عموماً به دلیل تعادل در میزان رطوبت و چربی نیاز به مراقبت خاصی ندارند و صرفاً استفاده از یک کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده خوب برای آنان کافی خواهد بود.

پوست خشک

زمانی که میزان رطوبت در سطح پوست کاهش یابد و یا پوست شما در معرض عوامل خشکی قرار ‌گیرد احتمالاً پوسته پوسته شده و یا ترک می‌خورد و برخی از نواحی آن زخم و یا ملتهب، تحریک شده و سرخ و برافروخته می‌شود.

چنانچه پوست شما بیش از حد خشک باشد پشت دست‌ها، بازوها و پاهایتان زمخت و پوست پوست خواهد شد. خشکی پوست می‌تواند شواهد زیر را به همراه داشته باشد:

  1. رنگ پوست مات و گرفته می‌شود؛
  2. منافذ تقریباً نامرئی پوست نمایان می‌شوند؛
  3. ایجاد لکه‌های قرمز
  4. انعطاف‌پذیری کمتر پوست و ایجاد ترک و خشکی
  5. چین و چروک قابل مشاهده بیشتر

بنابراین اگر در پوستتان عوارض بالا را مشاهده کردید بدانید که پوست شما جزو پوست‌های خشک محسوب شده و نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از پوست خواهید داشت.

مراقبت از پوست‌های خشک

خشکی پوست متاثر از عوامل زیادی بوده که می‌توان با مراقبت‌های اصولی و منظم از تشدید برخی از آنها جلوگیری نمود. عواملی نظیر:

  • عوامل ژنتیکی
  • افزایش سن و یا تغییرات هورمونی
  • شرایط آب و هوایی چون باد، خورشید، سرما و یا اشعه ماوراءبنفش
  • گرمای داخلی بدن و آب‌رسانی محدود به بدن
  • حمام کردن و دوش گرفتن‌های گرم طولانی مدت
  • محتویات موجود در برخی از صابون‌ها، مواد آرایشی و عوامل تمیزکننده
  • استفاده از برخی داروها

بنابراین برای مراقبت از پوست‌های خشک دوش و حمام بیش از یکبار در روز توصیه نمی‌شود. افرادی که پوست‌ها خشک دارند در زمان استحمام نباید پوست خود را با لیف و فشار زیاد تمیز کنند. استفاده از صابون‌های دئودورانت برای این نوع پوست مجاز نیست در عوض لازم است از صابون و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده شود (مثل صابون بچه).

بلافاصله پس از حمام از کرم مرطوب کننده صورت استفاده کنید و در صورت لزوم در طول روز آن را تکرار کنید از دستگاه رطوبت ساز در خانه استفاده کرده و نگذارید دمای هوا بیش از حد گرم شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

پوست چرب

اکثر افراد اواخر عصر روی پوست خود احساس چربی می‌کنند اما در صورتی که میانه روز این حس را دارید در چرب بودن پوست خود شک نکنید. در بحث تشخیص نوع پوست باید گفت پوست‌های چرب برخلاف پوست خشک و حساس نسبت به محصولات آرایشی بهداشتی واکنش منفی نشان نمی‌دهند اما پوست‌های چرب مستعد ابتلا به آکنه هستند.

بیشتر بخوانید: چرا ژل شستشوی صورت پوست چرب مهم است!؟

خصوصیات پوست‌های چرب

  1. آکنه‌های مکرر (جوش‌های سر سیاه و سر سفید)
  2. منافذ باز پوست.
  3. درخشش و برق قابل مشاهده در طول روز.
  4. جوش در قسمت کمر و قفسه سینه.

مراقبت از پوست‌های چرب

در این مورد نیازی به استفاده از مرطوب کننده به صورت مکرر ندارید و پوستتان در معرض آسیب‌های کمتری نسبت‌ به پوست‌های خشک خواهد بود اما برای رهایی از منافذ باز پوست، بهتر است که از شوینده‌های ملایم استفاده کنید که ترشح چربی در سطح پوست را کاهش دهد.

همچنین با استفاده از فیس براش می‌توانید چربی اضافی از پوستتان را پاک کنید و موجب شادابی آن شوید. مصرف کرم‎های آب‎رسان برای پوست‎های چرب هم نباید فراموش شود.

پوست حساس

آن دسته از پوست‌هایی که هنگام استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دچار قرمزی، خارش، سوزش، جوش، التهاب، خشکی، اگزما، تاول، سفتی و یا ناراحتی می‌شوند به پوست‌های حساس مشهورند.

خصوصیات پوست حساس

  1. پوست نازک، بافت لطیف و منافذ باز که پوست را در برابر حملات خارجی آسیب‌پذیر می‌کند.
  2. چین و چروک زودرس
  3. احساس سفتی پس از پاکسازی پوست
  4. آسیب‌پذیری نسبت به سوختگی، روزاسه، آکنه، مواد آلرژی زا و اگزما
  5. واکنش‌پذیری بالا نسبت به شرایط آب و هوایی چون سرما و گرما
  6. بروز خارش، سرخی، کهیر و تاول روی سطح پوست پس از مصرف محصولات خاص

مراقبت از پوست حساس

به طور مداوم از کرم مرطوب‌کننده استفاده نمایید و از بکارگیری محصولات الکل‌دار و معطر پرهیز کنید. بجای لیف و کیسه کشیدن می‌توانید از دستگاه فیس براش برای پوست‌های حساس استفاده کنید.

پوست ترکیبی

پوست ترکیبی معمولاً در برخی نواحی خشک و نرمال بوده و در نواحی دیگر مثل پیشانی، بینی، چانه و اطراف دهان چرب است. پوست ترکیبی یکی از شایع‌ترین انواع پوست محسوب می‌شود و نیازمند مراقبت‎های پوستی متفاوتی در بخش‌های مختلف می‌باشد.

در تشخیص نوع پوست باید گفت که این مدل پوست به دلیل عوامل ژنتیکی و هورمونی بروز می‌کند که منجر به عدم تعادل در میزان تولید چربی و جایگاه آن می‌شود. پوست ترکیبی می‌تواند منجر به بروز:

  1. منافذ بیش از حد باز و خطر نفوذ آلودگی‌های محیطی
  2. دانه‌ها و جوش‌های سرسیاه
  3. پوست براق

مراقبت از پوست ترکیبی

از آنجایی که نواحی مختلط در این نوع پوست متفاوت هستند درمان‌های متفاوت نیز برای هر بخش ضروری است. به عنوان مثال برای پیشانی، بینی، چانه و اطراف دهان که چرب‌ترند استفاده از یک محصول ضد جوش مناسب می‌باشد در حالی که برای گونه‌ها که خشک‌ترند می‌توان از یک مرطوب کننده و پاک کننده استفاده کرد و در مواردی که جوش‌های سرسیاه بیشتر باشند می‌توان از ماسک‌های لایه‌بردار مثل اسکراب استفاده کرد که ضمن از بین بردن جوش‌های سرسیاه، چربی اضافی پوست را جذب کرده و موجب کوچک شدن منافذ پوست می‌شوند.

برای شستشوی صورت بهتر است از فیس براش استفاده کنید. فیس براش دستگاهی کوچکی است که برای شستشو، ماساژ و حتی آرایش پوست صورت کاربرد دارد.

شستشو با فیس براش ۶ برابر بهتر از حالت معمولی است. فیس براش برس‌های متعددی دارد که عضلات زیر پوست را ریلکس کرده باعث جوانی و شادابی پوست می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید. برای مشاهده محصولات اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از چروک پوست زودرس

نتیجه گیری در مورد تشخیص نوع پوست

 تمامی مواردی که در بالا بیان کردیم برای تشخیص نوع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها و معیارهایی که بیان کردیم به خوبی پوست خود را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه گردید که آیا پوست سالم و زیبایی دارید.

اینکه پوست هر فردی زیبا و بدون عیب باشد، آرزوی هر فردی است و بر همین اساس باید شما با روش‌هایی که پوست را زیباتر می‌کند و جوان‌تر می‌سازد آشنایی پیدا کنید تا از آنها استفاده نمایید.

از آنجایی که هر نوع پوست دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد شما باید برای تشخیص نوع پوست و استفاده از برخی روش‌ها برای اینکه پوست خود را زیباتر کنید، در ابتدا نوع پوست خود را مشخص نمایید، چرا که برخی از افراد دارای پوست چرب، برخی پوست خشک و … هستند که باید در ابتدا نوع پوست مشخص شود و سپس به فرکر زیباتر نمودن آن باشید.

چه زمانی پوست سالم و جوان است؟

زمانی که رنگ پوست یکنواخت باشد نشانه این است که پوست شما سالم و جوان می‌باشد. در صورتی که رنگ پوست شما یکنواخت نباشد و در برخی از نواحی آن رنگ‌های تیره و یا لکه‌هایی وجود داشته باشد، به این معنا است که پوست سالم ندارید و دچار مشکل پوستی شده‌اید.

افراد دارای پوست خشک چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

بنابراین برای مراقبت از پوست‌های خشک دوش و حمام بیش از یکبار در روز توصیه نمی‌شود. افرادی که پوست‌ها خشک دارند در زمان استحمام نباید پوست خود را با لیف و فشار زیاد تمیز کنند. استفاده از صابون‌های دئودورانت برای این نوع پوست مجاز نیست در عوض لازم است از صابون و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده شود (مثل صابون بچه).

شناخت پوست به چند عامل بستگی دارد؟

1.میزان رطوبت پوست: که سلامت و انعطاف پذیری پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 2.میزان چربی (لیپید): که نرمی و تغذیه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 3.میزان حساسیت پوست: که مقاومت پوست به مواد خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۲۵ دی ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی