مراقبت از ناخن
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه sahar.fard

26 نکته مراقبت از ناخن با روش‌های خانگی و گیاهی

5/5 - (2 امتیاز)

همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و مرتبی داشته باشند به‌ویژه داشتن ناخن‌های بلند و یکدست همیشه برای خانم‌ها مسئله مهمی بوده، اما حفظ ناخن‌های بلند هیچ‌گاه کار آسانی نبوده است. عادت‌های اشتباه نگهداری از ناخن‌های زیبایتان را از امروز ترک کنید. ناخن‌های سالم، محکم باید چند نکته را رعایت کرد. چه به ناخن‌های بلند علاقه داشته باشید و چه به ناخن‌های کوتاه، در هر حالت از داشتن ناخن‌هایی با ظاهر یکدست لذت می‌برید. برای تمام این امور مراقبت از ناخن و تکنیکی حتماً لازم نیست به آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی بروید و پول خرج کنید. شما می‌توانید این کار را در منزل به راحتی انجام دهید.

تحقیقات نشان داده است که ناخن‌های انسان به‌اندازه سُم اسب استحکام دارد اما چرا هنوز می‌شکنند؟! ترک خوردن و شکنندگی ناخن‌ها مشکل کاملاً متداولی است که می‌تواند ناشی از خشکی، رطوبت بیش ­ازحد و استفاده زیاد از محصولاتی مثل لاک پاک‌کن باشد. خوشبختانه درمان‌های طبیعی و گیاهی زیادی برای مراقبت از ناخن وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بدون مراجعه به سالن‌های زیبایی، به ناخن‌های دلخواهتان برسید!

نکته های مراقبت از ناخن

  • مرطوب کننده بزنید: برای داشتن ناخن هایی نرم و منعطف در برابر ضربه های محکم شما می توانید نرم کننده را به پایه ناخن های خود بزنید و زمینه بروز عفونت های ناخن و گوشه های آن را کاهش دهید. یکی از راه های نگهداری و حفظ سلامت ناخن باید پایه ناخن های خود را مرطوب نگدارید و از خشکی بیش از حد آن جلوگیری کنید. 
مراقبت از ناخن با روش‌های گیاهی فقط برای حس زیبایی نیست!
  • از سوهان‌های زبر استفاده نکنید: سوهان‌های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن هستند. این سوهان‌ها باعث ایجاد شکاف‌ها و ترک‌های کوچکی در ناخن می‌شوند و همین شکاف‌ها هستند که به مرور باعث شکستن ناخن می‌شوند. کارشناسان آرایشی توصیه می‌کنند از سوهان‌های نرم استفاده کنید و هنگام سوهان کشیدن، آن را به‌صورت رفت و برگشتی روی ناخن نکشید، بلکه باید خیلی آرام و با طمانینه آن هم در یک جهت سوهان کشید تا کمترین احتمال شکستگی ناخن به‌وجود بیاید.
  • ناخن جویدن را ترک کنید: یکی از عادت‌های غلط که باعث تضعیف ناخن‌ها می‌شود، ناخن جویدن است. ناخن جویدن فرم ناخن‌ها را تغییر می‌دهد و بزاق دهان عامل مور در ضعف و شکنندگی ناخن‌‌ها است. علاوه‌بر تضعیف ناخن شما با جویدن ناخن مقدار زیادی آلودگی و میکروب را از طریق دهان وارد بدن خود می‌کنید.

جویدن ناخن به خصوص در این روزهای پرخطر شیوع کرونا ترک کنید. روش‌های مختلفی برای اصلاح این عادت غلط وجود دارد، مثل استفاده از لاک ژل یا لاک و لوسیون‌های ناخن که باعث تلخ شدن ناخن‌ها می‌شوند.

  • روغن تقویتی بزنید: استفاده از روغن ها باعث مقاومت بیشتر و رشد ناخن های شما می‌شود که برای حفظ سلامت ناخن های شما بسیار مهم خواهد بود. روغن خود را داخل ظرفی ریخته و کمی گرم کرده و پس از خنک شدن ناخن های خود را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه داخل این ظرف روغن گذاشته و با این روش جذب سریعتر روغن ها به ناخن تان ممکن خواهد شد. پس از خارج کردن ناخن ها از روغن حال نوبت آن است که است که ناخن های خود را به وسیله انگشتان دست دایره وار حرکت داده و ماساژ دهید.
  • هرگز لاک های ناخن را نخراشید: خراشیدن لاک ناخن ها بدترین کاری است که می توانید با آنها انجام دهید. این باعث می شود سطح ناخن خشن و لکه دار شود. همچنین لایه بالایی ناخن ها را از بین می برد.
  • دستکش بپوشید: بسیاری از مواد شوینده صنعتی حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت تماس با ناخن ها به آن ها آسیب وارد می ‎کنند. برای جلوگیری از رسیدن هرگونه آسیب به ناخن هایتان بهتر است هنگام انجام کارهای منزل دستکش دست خود کنید و همچنین باید دقت کنید که بعد از اتمام کار لازم است تا دستکش های خود را شسته و در آفتاب آویزان کنید تا به طور کامل ضدعفونی شوند .
  • اجتناب از استون: همیشه لاک پاکن های فاقد استون را انتخاب کنید. استون روی ناخن ها و پوست سخت شده و بسیار آسیب پذیر می شوند این ناخن ها را خشک و باعث می شود آنها بشکنند.
همیشه لاک پاکن های فاقد استون را انتخاب کنید.
به پوستت جون تازه بده

۱۹ روش گیاهی برای مراقبت از ناخن در خانه!

مراقبت از ناخن با روش‌های گیاهی فقط برای حس زیبایی نیست! حقیقت این است که ظاهر ناخن می‌تواند در برداشت اولیه نسبت به فرد تأثیر به سزایی داشته باشد! آیا زمان دست دادن با کسی که ناخن‌های تمیز و سالمی دارد، احساس بهتری دارید یا با کسی که ناخن‌های کثیف، شکننده و زرد داشته باشد؟!

البته حتی اگر نگران تحت تأثیر قرار دادن دیگران به‌عنوان بخشی از کارهای روزمره خود نباشید، مراقبت از ناخن صرفاً در ایجاد حس خوب و لذت شخصی می‌تواند برایتان مفید باشد. لیست زیر ۱۹ درمان خانگی برای مراقبت از ناخن را شامل می‌شود که به شما در حفظ سلامت ناخن­هایتان کمک می­کند!:

۱.خیار

اگر غالباً از شکنندگی ناخن‌هایتان رنج می‌برید می‌توانید با استفاده از خیار به‌طور طبیعی از این مشکل خلاص شوید! این ماده سرشار از ویتامین‌هایی نظیر B3، B2، B1، E، A، C و حاوی کلسیم و آهن است. کافی است 5 دقیقه ناخن‌هایتان را در عصاره آب خیار خیس کنید.

۲. روغن درخت چای

مراقبت از ناخن با روش‌های گیاهی فقط برای حس زیبایی نیست! حقیقت این است که ظاهر ناخن می‌تواند در برداشت اولیه نسبت به فرد تأثیر به سزایی داشته باشد.
  • روغن درخت چای به دلیل خواص ضدقارچی شگفت ­انگیزش شناخته شده و می‌تواند در مراقبت از ناخن و سلامت آن کمک‌کننده باشد. در صورت بروز قارچ ناخن می‌توانید با استفاده از پنبه این روغن را به ناخن‌ها بمالید.

بیشتر بخوانید: قارچ ناخن چیست؟

برای تمیز کردن عمیق‌تر می‌توانید مقداری جوش‌شیرین به آب لیمو اضافه کنید تا خمیری نرم به دست آید.

۳.اسکراب ناخن با آب لیمو و جوش‌شیرین

برای سفید کردن ناخن‌هایتان نیازی نیست به سالن‌های زیبایی بروید می‌توانید تکه‌ای پنبه را به آب لیمو آغشته کنید و به ناخن‌ها بمالید؛ اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی ناخن‌هایتان بماند. برای تمیز کردن عمیق‌تر می‌توانید مقداری جوش‌شیرین به آب لیمو اضافه کنید تا خمیری نرم به دست آید. سپس این خمیر را به کمک مسواک به ناخن‌هایتان بمالید.

۴.چای گیاه دم‌اسبی

ثابت‌شده که گیاه دم‌اسبی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. نوشیدن ۲ فنجان چای دم‌اسبی یک روش ساده و آسان برای حفظ سلامت ناخن و جلوگیری از شکنندگی آن است.

۵.روغن پونه کوهی

این روغن حاوی تیمول است که ثابت‌شده دارای خواص ضدباکتریایی شگفت‌انگیزی است. اگر از قارچ ناخن یا سایر مشکلات باکتریایی ناخن رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم پنبه‌ای را به روغن پونه کوهی آغشته کنید و به ناخن‌هایتان بمالید!

۶.غذاهای غنی از بیوتین مصرف کنید

برای رشد سریع ناخن‌ها، مصرف غذاهای غنی از بیوتین- نوعی ویتامین B- ضروری است. مطالعات نشان داده است که بیوتین در عرض چند هفته می‌تواند ناخن‌های ضعیف و شکننده را مستحکم کند. برخی از غذاهای حاوی این ویتامین عبارت‌اند از: آجیل، گل‌کلم، تخم‌مرغ، موز و قارچ؛ سعی کنید آن‌ها را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

۷.ناخن‌هایتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید

روغن نارگیل می‌تواند ناخن‌هایتان را تغذیه و مرطوب کند و در حفظ سلامت کوتیکول­های ناخن مؤثر باشد. چند قطره روغن نارگیل برداشته و ناخن‌هایتان را با آن ماساژ دهید تا جذب شود. با انجام این کار ناخن‌هایتان بهبود یافته و محکم می‌شوند.

۸.سرکه سیب و آب

برای درمان عفونت ناخن، محلولی از سرکه و آب آماده کرده و ناخن‌هایتان را حدود ۳۰ دقیقه درون آن نگه دارید. برای درمان سریع‌تر می‌توانید تکه‌ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و روی ناخن بمالید.

فواید سیر برای مراقبت از ناخن بسیار زیاد است اما یکی از مهمترین مزیت آن بهبود قارچ ناخن پا است.

۹.سیر

فواید سیر برای مراقبت از ناخن بسیار زیاد است اما یکی از مهمترین مزیت آن بهبود قارچ ناخن پا است. بوته سیر حاوی خواص ضدمیکروبی است که می‌تواند قارچ‌های آزاردهنده ناخن را از بین ببرد. چند حبه سیر را خرد و له کرده تا خمیری شکل شود سپس آن را روی ناحیه آلوده بمالید.

۱۰.گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از بهترین منابع تقویت­ کننده ناخن و سرشار از ویتامین‌های A، C و بیوتین(B7) است که برای سلامت مو، پوست و ناخن ضروری است.

برای مراقبت از ناخن می‌توانید صبح‌­ها یک لیوان آب گوجه‌فرنگی ارگانیک بنوشید تا هم سلامت ناخن­‌هایتان تضمین شود و هم روزتان را با انرژی بیشتری آغاز کنید. همچنین با اضافه کردن چند برش گوجه‌فرنگی تازه به سالاد و ساندویچ شام و نهارتان، ناخن‌هایتان از شما تشکر می‌کنند!

بیشتر بخوانید: علت خطوط روی ناخن چیست؟

۱۱.روغن زیتون و لیمو

روغن زیتون یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی برای مراقبت از ناخن و همین‌طور پوست و مو است. آب لیمو نیز حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که از ناخن‌ها محافظت می‌کند، رشد آن را بیشتر می‌کند و لکه‌ها را از بین می‌برد.

۱۲.روغن ویتامین E

یکی دیگر از مرطوب‌کننده‌های طبیعی بسیار مؤثر برای مراقبت از ناخن و حفظ سلامت آن، روغن ویتامین E است که می‌تواند هم به‌صورت موضعی و هم خوراکی مصرف شود. هر شب قبل از خواب ناخن‌هایتان را با این روغن ماساژ دهید و بعد از ۲ هفته شاهد افزایش استحکام، زیبایی ظاهری و سرعت رشد ناخن‌های خود باشید!

۱۳.آب نارنج

برای مراقبت از ناخن می‌توانید به مدت ۱۰ دقیقه در روز، آن را در آب نارنج تازه بخیسانید تا آنتی‌اکسیدان موجود در آن جذب ناخن شده و به بهبود استحکام، ظاهر و همچنین رشد سریع‌تر ناخن کمک کند.

پس از اتمام کار به یاد داشته باشید که دستانتان را کاملاً آبکشی کنید تا اسیدسیتریک موجود در آب نارنج از روی پوست و ناخن پاک شود. سپس یک مرطوب‌کننده طبیعی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بذر کتان به ناخن‌ها بمالید تا رطوبتی که ممکن است در اثر خیساندن ناخن در آب نارنج ازدست‌رفته باشد به ناخن‌ها برگردانده شود.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۱۴.وازلین

وازلین می تواند باعث تقویت و مراقبت از ناخن های دست و پا شده و ناخن های شما را سفت و محکم کند. دست ها را با آب و صابون بشویید مقداری وازلین را بر روی ناخن ها و کل دست ماساژ دهید، بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند و سپس با آب و صابون بشویید.

۱۵.روغن هسته‌ی انگور

روغن هسته‌ی انگور می‌تواند ناخن‌های ضعیف‌تان را مرطوب نگه‌دارد و ترک‌خوردگی‌های آن را درمان کند. روغن هسته‌ی انگور را به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار را تکرار کنید.

۱۶.روغن بادام تلخ و شیرین

روغن بادام یکی دیگر از راه های مراقبت از ناخن است که برای سفت و محکم کردن ناخن‌ها استفاده می‌شود و در دو نوع تلخ و شیرین وجود دارد.

ویتامین E موجود در روغن بادام سبب تقویت و رطوبت رسانی به ناخن‌ها و جلوگیری از شکننده شدن آن‌ها می‌شود، همچنین روغن بادام بهترین سفت کننده ناخن است. برای اینکه از استفاده از روغن بادام به نتیجه مطلوب برسید، به مدت دو هفته هر روز ناخن‌هایتان را با روغن بادام ماساژ دهید تا به خوبی جذب آن‌ها شود.

۱۷.حنا

حنا یک تقویت کننده ناخن خانگی است که باعث تقویت و رشد ناخن‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید مقداری پودر حنا را در آب خیس کنید و بگذارید یک روز بماند.

سپس با کمک یک گوش پاک کن حنا را بر روی ناخن‌هایتان بمالید و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه روی آن بماند. در آخر ناخن‌ها را بشویید و از یک کرم مرطوب کننده برای نرم کردن ناخن‌ها کمک بگیرید. اگرچه ممکن است حنا رنگ ناخن‌ها را تغییر دهد، اما باعث تقویت و رشد سریع آن‌ها می‌شود.

۱۸.بابونه و نعنا

ترکیب گیاهی بابونه و نعنا یکی دیگر از روش های مراقبت از ناخن است. این دو گیاه باعث تقویت ناخن‌ها و معطر شدن آن‌ها به صورت طبیعی می‌شود. برای درست کردن این ترکیب یک قاشق چای‌خوری از بابونه و یک قاشق چای‌خوری از نعنا را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.

اجازه دهید برای مدت 2 ساعت بماند تا کاملا دم بکشد، سپس با کمک صافی آن را رقیق کنید. در انتها یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و دو قاشق آرد گندم را به این ترکیب اضافه کنید.

همه این مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی ناخن‌هایتان قرار دهید. برای یک ساعت صبر کنید سپس دست‌هایتان را با آب گرم بشویید. برای به دست آوردن نتایج بهتر این عمل را 1 یا 2 بار در هفته انجام دهید.

روتین ناخن به اندازه روتین مراقبت پوست مهم است

۱۹.زرده‌ی تخم ‌مرغ 

زرده تخم مرغ بهترین تقویت کننده ناخن است. اگر ناخن‌هایتان خشک، شکننده و ضعیف شده‌اند زرده تخم مرغ بهترین روش مراقبت از ناخن برای تقویت آن‌ها است. زرده تخم مرغ را جدا کنید و با کمی شیر مخلوط کنید. این ترکیب را برای مدت چند دقیقه روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید. استفاده از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر به خوبی کار مرطوب کردن ناخن‌ها را انجام می‌دهند.

روتین ناخن به اندازه روتین مراقبت پوست مهم است. همانطور که دیدیم روش‌های خانگی برای تقویت ناخن‌ها کم نیست و ممکن است هر شخص تجربیات متفاوتی در مراقبت از ناخن‌هایش داشته باشید. بیشتر اوقات ناخن‌ها از سلامت درونی خبر می‌دهند، به عنوان مثال ناخن‌های لایه‌لایه شده ناشی از کمبود آب و ویتامین است.

شکنندگی تضعیف ناخن‌ها بعد از ریمو کردن کاشت ناخن و پاک کردن لاک ژل بیشتر اتفاق می‌افتد و نیاز به مراقبت و توقیت ویژه دارند. لاک ناخن برای همه جذاب است اما اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌اس دارید، باید ابتدا به تقویت ناخن بپردازید.

کلام آخر اینکه ضعف ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد بنابراین قبل از آزمایش این روش‌های مراقبت از ناخن، توصیه می‌شود با یک پزشک مشورت کنید. آیا قبلاً از روش‌های درمانی فوق برای مراقبت از ناخن خود استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: +

آیا استفاده از روغن تقویتی برای ناخن مناسب است؟

استفاده از روغن ها باعث مقاومت بیشتر و رشد ناخن های شما می‌شود که برای حفظ سلامت ناخن های شما بسیار مهم خواهد بود. روغن خود را داخل ظرفی ریخته و کمی گرم کرده و پس از خنک شدن ناخن های خود را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه داخل این ظرف روغن گذاشته و با این روش جذب سریعتر روغن ها به ناخن تان ممکن خواهد شد. پس از خارج کردن ناخن ها از روغن حال نوبت آن است که است که ناخن های خود را به وسیله انگشتان دست دایره وار حرکت داده و ماساژ دهید.

نکته های مراقبت از ناخن چیست؟

1. مرطوب کننده بزنید 2. از سوهان های زبر استفاده نکنید 3. ناخن جویدن را ترک کنید 4. روغن تقویتی بزنید 5. هرگز لاک ناخن را نخراشید 6. دستکش بپوشید

آیا حنا برای تقویت ناخن مناسب است؟

حنا یک تقویت کننده ناخن خانگی است که باعث تقویت و رشد ناخن‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید مقداری پودر حنا را در آب خیس کنید و بگذارید یک روز بماند. سپس با کمک یک گوش پاک کن حنا را بر روی ناخن‌هایتان بمالید و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه روی آن بماند. در آخر ناخن‌ها را بشویید و از یک کرم مرطوب کننده برای نرم کردن ناخن‌ها کمک بگیرید. اگرچه ممکن است حنا رنگ ناخن‌ها را تغییر دهد، اما باعث تقویت و رشد سریع آن‌ها می‌شود.

چرا گوجه فرنگی برای تقویت ناخن مناسب است؟

گوجه‌فرنگی یکی از بهترین منابع تقویت­ کننده ناخن و سرشار از ویتامین‌های A، C و بیوتین(B7) است که برای سلامت مو، پوست و ناخن ضروری است. برای مراقبت از ناخن می‌توانید صبح‌­ها یک لیوان آب گوجه‌فرنگی ارگانیک بنوشید تا هم سلامت ناخن­‌هایتان تضمین شود و هم روزتان را با انرژی بیشتری آغاز کنید.

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی