مراقبت از لب
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از لب؛ تمام راه‌ها و روتین‌های لب را بیاموزید!

به این مطلب امتیاز دهید

لب ها غدد چربی کمتری دارند و نمی توانند در برابر نور خورشید از خود محافظت کنند. همانطور که می‌دانید در زمستان پوست لب ترک می‌خورد؛ اما زمستان تنها فصلی نیست که سبب می‌شود پوست لب آسیب ببیند. لب‌ها در هوای خشک نیز دچار خشکی و ترک خوردگی می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. لب‌ها علاوه بر آن که در تکلم و غذا خوردن به کمک ما می‌آیند، در زیبایی چهره هم تأثیر بسزایی دارند. در فصل‌های سرد سال مراقبت از لب‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که خشک شدن لب هم زیبایی آن را کم می‌کند و هم فرد را آزار می‌دهد. در ادامه با روش‌های مراقبت از لب بیشتر آشنا می‌شوید.

پیشگیری از خشک شدن لب‌ها با روش‌های مراقبت از لب

اگر پوست خشکی دارید به احتمال زیاد خشکی پوست لب را هم بارها تجربه کرده‌اید چرا که پوست لب از دیگر بخش‌های پوست نازک تر است و چربی هم تولید نمی‌کند. اولین راهکار برای جلوگیری از خشک شدن لب‌ها این است که به اندازه کافی آب بنوشید و در گام دوم از مرطوب کننده‌های مخصوص لب و آبرسان‌ها استفاده نمایید. اگر رطوبت پوست لب شما از بین برود، لب‌ها دچار خشکی و حتی ترک می‌شوند.

مراقبت از لب
اولین راهکار برای جلوگیری از خشک شدن لب‌ها این است که به اندازه کافی آب بنوشید و در گام دوم از مرطوب کننده‌های مخصوص لب و آبرسان‌ها استفاده نمایید.
به پوستت جون تازه بده

برای درمان خشکی لب چه باید کرد؟

همیشه آب بنوشید. خیس کردن لب‌ها نمی تواند از خشک شدن آن جلوگیری کند و حتی باعث تشدید خشکی لب هم می‌شود. سعی کنید در معرض هوای سرد قرار  نگیرید و حتما قبل از خروج از خانه از یکی از محصولات مراقبت از لب‌ها مثل کرم‌ها و آبرسان‌ها استفاده نمایید.
اگر به طور دائم از رژلب‎‌هایی استفاده می‌‎کنید که رنگ ماتی دارند بدانید در معرض خشکی لب هستید. سربی که در رژلب وجود دارد علاوه بر اثرات مخربی که بر روی سلامتی شما دارد، پوست لب شما را هم دچار خشکی می‌کند. می‌توانید از تقویت کننده‌های لب و یا رژلب‌های دارای گلیسیرین و یا ویتامین ای برای مراقبت از لب خود استفاده نمایید. روغن نارگیل، روغن کرچک و ماسک خیار هم برای رفع خشکی لب مفید است.

بیشتر بخوانید: برجسته کردن لب بدون عمل جراحی و تزریق ژل

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

روشهای مناسب برای مراقبت از لب

لب‌های نرم و برجسته، ممکن است زیبا به نظر برسند، اما حفظ رطوبت و سلامت لب‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر شما هم مانند بیشتر افراد به پوست لب‌هایتان رسیدگی نکنید، ظاهر نرم، صورتی رنگ و برجسته خود را از دست خواهند داد. 

 برای مراقبت از لب‌ها آن را لایه برداری کنید.

شب‌ها پیش از رفتن به رختخواب، یک کرم مرطوب کننده با کیفیت روی لب هایتان بزنید و صبح‌ها با استفاده از یک حوله‌ی تمیز یا مسواک، پوست های خشک یا مرده آن‌ها را به آرامی جدا کنید. این کار باعث افزایش گردش خون در این ناحیه می‌شود.

لب‌های نرم و برجسته، ممکن است زیبا به نظر برسند، اما حفظ رطوبت و سلامت لب‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تغییر رنگ لب 

یکی از مشکلات رایجی که برای لب ها امکان دارد در هر فصلی پیش آید تغییر کردن رنگ لب هاست. که استفاده از کرم های حاوی ویتامین C و A و E و گذاشتن این کرم برروی لب برای مدتی می تواند تاثیر گذار باشد. اجازه دهید این کرم ها برای مدتی بر روی پوست لب شما باقی بمانند.

سیگار کشیدن ممنوع!

دود سیگار و مواد شیمیایی سبب پیری زودرس پوست شده و به مرور باعث می‌شوند لب‌ها تیره یا چروک به نظر برسند. عادت سیگار کشیدن، به لب‌ها ظاهری کدر و بی‌رنگ می‌دهد. اگر به سلامتی پوست و لب‌هایتان اهمیت می‌دهید بهتر است این عادت را ترک کرده و با افراد سیگاری کمتر معاشرت کنید.

هوای آلوده، دود سیگار و مواد شیمیایی می‌توانند سبب پیری زودرس پوست شده، یا کاری کنند که لب‌ها تیره یا چروک به نظر برسند. عادت هایی مانند سیگار کشیدن، می‌تواند این روند را تشدید کرده و به لب‌ها ظاهری کدر و رنگ پریده بدهند.

از ویتامین E استفاده کنید.

استفاده موضعی از ویتامین E روی لب سبب می‎‌شود تا لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید و ترک‌های لب، روی زیبایی چهره شما تاثیر منفی نگذارد. از دیگر فواید این ویتامین برای لب می‌توان به برجسته نمودن لب‌ها نیز اشاره کرد. ترک‌های لب عموما بر اثر خشکی زیاد ایجاد می‌شوند که چنانچه گفتیم به کمک ویتامین E می‌توان این مشکل را حل نمود.

کپسول ویتامین E را شکاف داده و روغن آن را روی لب‌هایتان بمالید. ویتامین E گردش خون را بهبود بخشیده و به تولید سلول‌های جدید پوست و نرمی لب‌ها کمک می‌کند.

معمولا با افزایش سن، کلاژن پوست لب کاهش پیدا می کند و همین امر انعطاف پذیری آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

خونریزی لب

معمولا با افزایش سن، کلاژن پوست لب کاهش پیدا می کند و همین امر انعطاف پذیری آن را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین، سیگار کشیدن اثرات بسیار مخربی بر پوست لب دارد و باعث خونریزی آن می شود. اگر سیگاری هستید، برای کنترل این موضوع باید سیگار را ترک کنید. سپس از روش تزریق کلاژن به لب ها استفاده کنید. این روش کمی هزینه بردار است. اگر نمی توانید این هزینه را بپردازید بهتر است پوست لب را مرطوب نگه دارید.

زخم لب

زخم لب نیاز به مراقبت از لب دارد. این زخم ها معمولا در اثر ابتلا به عفونت های ویروسی به وجود می آیند. اولین روش برای درمان مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری است. وقتی بیماری درمان شود این زخم ها خود به خود بهبود پیدا می کنند. اگر این زخم تب خال است می توانید از کرم مخصوص تب خال استفاده کنید. بهر حال کارشناسان توصیه می کنند که برای درمان زخم لب ابتدا باید به پزشک مراجعه شود تا ریشه اصلی این زخم مشخص گردد.

ترک لب

شاید بتوان گفت ترک لب یکی از مشکلات رایج در لب است و پس از آن نیازمند استفاده از راهکارهای مناسب برای مراقبت از لب است. بهتر است بدانید که لب ها هم در هوای خشک و هم در هوای سرد ترک می خورند. برای جلوگیری از این امر باید همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید و پوست ناحیه لب را مرطوب نگه دارید.

همیشه یک بالم لب با خود همراه داشته باشید.

 بالم لب‌ها حاوی چرب کننده و مرطوب کننده هستند که خشکی لب را از بین می‌برد. فرمولاسیون بیشتر آنها یکسان است و حاوی چربی و برخی روغن‌های معدنی یا صنعتی هستند تا از لب در برابر آسیب‌ها محافظت کنند و برای متراکم کردن این روغن‌ها از موم استفاده شده است.

از مهمترین و رایجترین ترکیباتی که در بالم لب‌ها وجود دارد میتوان به روغن جوجوبا، گلیسیرین، موم زنبور عسل و کره درخت قلم اشاره کرد. البته سایر ترکیبات مثل نگهدارنده‌های آب و درصدهای پایینی از اوره و… هم در آنها وجود دارد. در برخی از بالم لب‌ها که قرار است جلوی اشعه مضر آفتاب را بگیرند، ترکیبات ویژه دیگری هم اضافه شده است.

زمان مشخصی جهت ایجاد خشکی لب وجود ندارد و این مورد قابل پیش بینی نیست بنابراین همیشه حتی در زمان مسافرت یک بالم لب حاوی نرم کننده و مرطوب کننده همراه داشته باشید.

بالم لب‌ها حاوی چرب کننده و مرطوب کننده هستند که خشکی لب را از بین می‌برد.

لب‌هایتان را ماساژ بدهید

می‌توانید با استفاده از برخی روغن‌های مغذی، هر روز به مدت 5 دقیقه، لب هایتان را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون و مراقبت از لب‌ها شده و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

قالب یخ یک روش بسیار عالی و طبیعی برای درشت کردن لب هاست که سلول های مرده را از بین می‌برد. ماساژ دادن روزانه لب‌ها به مدت دو دقیقه با قالب یخ، جریان خون را در پوست لب افزایش داده و لب‌ها قرمز رنگ به نظر می‌آیند.

برای مراقبت از لب هایتان قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید

خوابیدن همراه با آرایش، برای پوست ضرر دارد و لب ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی اگر در پایان روز هیچ اثری از رژ لب یا محصولات آرایشی دیگر روی لب هایتان دیده نمی شود، پیش از رفتن به رختخواب، با پاک کننده‌ی آرایش، آن ها را تمیز کنید.به وسیله یک آرایش پاک کن مناسب قبل از خواب لب هایتان را پاک نمایید.

زمانی که از خانه بیرون می روید از رژ لب استفاده نمایید

بله خبر خوش این است که استفاده از رژ لب برای لب هایتان مفید است به دلیل این که لب ها هیچ سد حفاظتی در برابر محیط از خود ندارند. استفاده از رژ لب نه تنها این امکان را می‌دهد که یک لایه پوششی روی لب ها ایجاد نماید. استفاده از ضد آفتاب همچنین از لب هایتان در برابر آفتاب، هوای خشک، آلودگی و سایر فاکتورهای محیطی محافظت می‌کند.

برای خوش رنگ تر شدن لب‎‌ها چه باید کرد؟

با مراقبت از لب‌ها می‌‎توان زیبایی آن را بیشتر کرد. وقتی بدن شما به اندازه کافی آب داشته باشد لب‌ها متورم‌تر و زیباتر می‌شوند.

  • می‌توانید به لب‌های خود گلیسیرین بزنید. گلیسیرین لب‌های شما را نرم و خوشرنگ می‌کند.
  • روغن نارگیل باعث درخشان شدن رنگ لب ها می‌شود.
  • آب چغندر لب‌های شما را خوشرنگ می‌کند. آب گوجه فرنگی هم همین تأثیر را دارد.
  • ترکیب آبلیمو و عسل هم می‌تواند به نرم شدن لب‌های شما کمک کند.
  • ماسک انار باعث قرمز شدن لب‌های شما می‌شود. دانه های انار را له کنید و آب آن را به تنهایی یا همراه با شیر به لب‌های خود بزنید. استفاده چند باره از این ماسک باعث می‌شود لب‌های شما کاملا قرمز شوند.
ترکیب وازلین و آبلیمو به طور کلی باعث روشن شدن پوست می شود.

ماسک‌های خانگی برای رفع تیرگی لب‌ها

یکی دیگر از علل مراقبت از لب‌ها، پیشگیری و رفع تیرگی لب‌ها است. برای رفع تیرگی لب‌ها و روشن شدن آن می‌توانید از ماسک‌های خانگی زیر کمک بگیرید:

  • ماسک وازلین و آبلیمو: ترکیب وازلین و آبلیمو به طور کلی باعث روشن شدن پوست می شود. برای مراقبت از لب هم می‌توان از این ترکیب استفاده کرد و تیرگی‌های لب را رفع نمود.
  • ماسک شیر و زردچوبه: ترکیب شیر و زردچوبه می‌تواند تیرگی لب‌های شما را رفع کند.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث تیرگی لب می‌شوند؟

ماسک‌های خانگی برای لایه برداری لب‌ها

  • ماسک دارچین و عسل: برای رفع تیرگی لب‌ها می‌توانید از این ماسک لایه بردار استفاده نمایید.
  • ماسک آب پرتقال و شکر: می توانید آب پرتقال را با شکر مخلوط کنید و به لب‌ها بزنید. ماسک پوست پرتقال و شکر هم برای مراقبت از لب مفید است و پوست لب را لایه برداری می‌کند.
  • ماسک عسل و شکر: عسل، شکر و چند قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط نمایید و روی لب‌ها بزنید تا تیرگی لب‌های شما رفع شود.
  • فراموش نکنید پس از استعمال ماسک‌های لایه بردار، حتما از نرم کننده لب استفاده نمایید تا لب ها دچار خشکی نشود.
  • ماسک لایه بردار رنگی: با ترکیب پودر ژلاتین، آب داغ و رنگ خوراکی مورد نظرتان می‌توانید یک لایه بردار طبیعی لب بسازید که علاوه بر لایه برداری پوست لب و رفع تیرگی آن، لب شما را تا چند ساعت رنگ می‌کند.
فراموش نکنید پس از استعمال ماسک‌های لایه بردار، حتما از نرم کننده لب استفاده نمایید تا لب ها دچار خشکی نشود.

چرا گوشه‌های لب ترک می خورد؟

مراقبت از لب مانع ترک خوردن آن می‌شود. اما گاهی می‌بینیم که گوشه لب‌ها دچار ترک خوردگی شده است و فرد را موقع غذا خوردن یا صحبت کردن و خندیدن آزار می‌دهد. اگر مراقبت از لب جدی گرفته نشود این ترک‌ها حتی می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی شود. علت اصلی ترک خوردن گوشه لب کمبود ویتامین‌های ب به ویژه ویتامین ب 2 است.

افرادی که تازه دندان مصنوعی گذاشته‌اند و نمی‌توانند لب‌ها را کاملا روی هم بگذارند و یا دندان‌های آن‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد و لب‌ها کمی باز می‌ماند هم دچار ترک گوشه لب می‌شوند.

اگر عادت دارید به لب‌هایتان زبان بزنید بدانید که شما هم در معرض خطر ترک لب هستید. سیگار کشیدن و کمبود آهن هم از دیگر عوامل ایجاد ترک و زخم گوشه لب هست. البته بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و سرطان هم می‌تواند باعث ترک‌های گوشه لب شوند که البته ما در این مقاله با آن‌ها کاری نداریم.

مراقبت از لب برای درمان ترک گوشه لب

ترک‌های گوشه لب می‌توانند فرد را هنگام صحبت کردن و غذا خوردن آزار دهند. این ترک‌ها می‌توانند باعث ایجاد خونریزی و زخم و عفونت شود. درمان‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد.

درمان خشکی لب
مراقبت از لب‌ها مانند مراقبت از دیگر بخش‌های صورت نیازمند تغذیه درست است.
  • مصرف غذاهای دارای آهن و ویتامین ب: مراقبت از لب‌ها مانند مراقبت از دیگر بخش‌های صورت نیازمند تغذیه درست است. اگر ترک‌های گوشه لب به علت کمبود آهن و ویتامین ب ایجاد شده باشد با مصرف مواد غذایی حاوی آن‌ها یا مکمل‌های غذایی آهن و ویتامین ب می‌توان آن را درمان کرد.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا برای درمان التهابات و خشکی پوست مناسب است و باعث نرم شدن پوست و درمان ترک‌های گوشه لب می‌شود. البته لازم است درمان را روزی چند بار و تا چند روز دنبال نمایید.
  • استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل گزینه مناسبی برای درمان ترک‌های گوشه لب است. خاصیت نرم کنندگی روغن نارگیل و حفاظت در برابر خشکی پوست لب به درمان ترک‌ها کمک می‌کند.
  • استفاده از عسل: کمی عسل روی موضع ملتهب بمالید. عسل برای درمان زخم و التهاب بسیار مفید است.

چه زمانی نیاز است از یک پزشک کمک بخواهیم؟

گاهی اوقات، علاوه بر رعایت تمامی معیار های پیشگیرانه اشاره شده در بالا ممکن است باز هم نیاز به کمک باشد.
اگر تمامی درمان ها وترفندهای خانگی را امتحان کردید و بازبه نتیجه مطلوب نرسیدید زمان آن فرارسیده که به پزشک معالجتان مراجعه نمایید. آگاه باشید که کار از کار نگذشته باشد و در زمان مناسب مراجعه نمایید.

اگر ظاهر لب‌های شما دقیقا مانند سلبریتی‌ها یا تبلیغات روی مجله‌ها نیست، ناامید نشوید. هدف شما باید داشتن لب‌هایی سالم، مرطوب و نرم باشد و برای این منظور، درمان‌های خانگی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده یا دیگر روش‌های خانگی به شما کمک زیادی می‌کنند.

به یاد داشته باشید که اگر مراقبت از لب‌ها را جدی بگیرید، لب‌های شما دچار خشکی، زخم و یا تر خوردگی نمی‌شود. مراقبت از لب‌ها نوعی اقدام پیشگیرانه در مقابل مشکلات بعدی است و البته روشی برای افزایش زیبایی چهره.

شما چه روشی را برای شادابی و  مراقبت از لب‌هایتان پیشنهاد می‌کنید؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

چرا گوشه‌های لب ترک می خورد؟

مراقبت از لب مانع ترک خوردن آن می‌شود. اما گاهی می‌بینیم که گوشه لب‌ها دچار ترک خوردگی شده است و فرد را موقع غذا خوردن یا صحبت کردن و خندیدن آزار می‌دهد. اگر مراقبت از لب جدی گرفته نشود این ترک‌ها حتی می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی شود. علت اصلی ترک خوردن گوشه لب کمبود ویتامین‌های ب به ویژه ویتامین ب 2 است.

برای خوش رنگ تر شدن لب‎‌ها چه باید کرد؟

1. می‌توانید به لب‌های خود گلیسیرین بزنید. گلیسیرین لب‌های شما را نرم و خوشرنگ می‌کند. 2. روغن نارگیل باعث درخشان شدن رنگ لب ها می‌شود. 3. آب چغندر لب‌های شما را خوشرنگ می‌کند. 4. آب گوجه فرنگی هم همین تأثیر را دارد. 5. ترکیب آبلیمو و عسل هم می‌تواند به نرم شدن لب‌های شما کمک کند.

آیا سیگار کشیدن در زیبایی لب تاثیر گذار است؟

دود سیگار و مواد شیمیایی سبب پیری زودرس پوست شده و به مرور باعث می‌شوند لب‌ها تیره یا چروک به نظر برسند. عادت سیگار کشیدن، به لب‌ها ظاهری کدر و بی‌رنگ می‌دهد. اگر به سلامتی پوست و لب‌هایتان اهمیت می‌دهید بهتر است این عادت را ترک کرده و با افراد سیگاری کمتر معاشرت کنید.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی