ماسک نعنا
۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه sahar.fard

ماسک نعنا برای پوست؛ فواید و 10 دستورالعمل ساخت ماسک!

به این مطلب امتیاز دهید

نعنا به دلیل طعم متمایز، خاصیت تسکین دهندگی و فواید بی‌نظیرش برای سلامتی، به‌طور گسترده و در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از مصرف خوراکی، ماسک نعنا به دلیل خاصیت ضد میکروبی و خنک‌کنندگی و به دلیل وجود ماده‌ای فعال به نام منتول، در درمان و پیشگیری از عفونت‌های مختلف پوستی مانند جوش، آکنه، اگزما، آفتاب‌سوختگی و بثورات پوستی مؤثر است.

نعنا رایج‌ترین ماده در اکثر ماسک‌های صورت، شوینده‌های گیاهی صورت، شامپوها و حتی نرم‌کننده‌ها است. برگ نعنا یک ماده طبیعی عالی برای درخشندگی پوست صورت است. این گیاه خوشبو، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای جای نیش پشه، آکنه، جوش‌ های سرسیاه، تیرگی پوست و نیز خشکی پوست دارد. همچنین اثر خنک‌کنندگی آن شناخته‌شده است. در این مقاله مزایای مختلف نعنا و روش‌های مختلفی که می‌توانید از این ماده استفاده کنید را موردبررسی قرار می‌دهیم؛ با کیوت مگ همراه باشید.

فواید ماسک نعنا برای پوست

نعنا منبع فراوانی از منتول بوده و دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. این ماده اغلب در مرطوب کننده‌ها، تونر، نرم‌کننده، بالم لب و حتی شامپوها یافت می‌شود. ازجمله فواید ماسک نعنا برای پوست عبارت‌اند از:

ماسک نعنا برای پوست
نعنا منبع فراوانی از منتول بوده و دارای خواص ضد باکتریایی قوی است.

۱- روشن کردن پوست

نعنا اثر فوق‌العاده خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌ای روی پوست دارد. زمانی که روی پوست قرار می‌گیرد سبب کم‌رنگ شدن لکه‌ها می‌شود؛ درنتیجه بعد از هر بار درمان، پوست روشن و شاداب به نظر می‌رسد.

ماسک نعنا علاوه بر این که منافذ پوست را تمیز می‌کند باعث خشک شدن و از بین رفتن آکنه می‌شود.

نعناع یک اثر بسیار خوب و آرامش بخش روی پوست شما دارد. هنگامی که برای پوست اعمال می‌شود، به آن اجازه می‌دهد مشکلات و عیب ها را خوب و تسکین دهد. باعث می‌شود پوست شما بعد از هر درمان روشن و با طراوت تر به نظر برسد.

۲- درمان آکنه

نعنا خواص ضد باکتریایی داشته و حاوی اسید سالیسیلیک است؛ هر دو این مواد به‌طور مؤثری از بروز آکنه جلوگیری می‌کنند. همچنین نعنا حاوی ویتامین A است که ترشح چربی در پوست چرب و مستعد آکنه را کنترل می‌کند. ماسک نعنا حین اینکه منافذ پوست را تمیز می‌کند باعث خشک شدن و از بین رفتن آکنه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماسک سیب زمینی

 ۳- تسکین پشه گزیدگی و سایر تحریکات پوستی

خواص ضدالتهابی نعنا در تسکین پشه گزیدگی و سایر تحریکات پوستی آن مؤثر است. 

آبرسانی پوست با ماسک نعنا
نعنا به دلیل عناصر تشکیل‌دهنده‌ای که دارد با سفت کردن منافذ، رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از خشکی و خارش پوست می‌شود.

۴- آبرسانی پوست

نعنا به دلیل عناصر تشکیل‌دهنده‌ای که دارد با سفت کردن منافذ، رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از خشکی و خارش پوست می‌شود.

۵- شادابی پوست

نعنا یک قابض ­کننده ملایم است که می‌تواند سبب شادابی و طراوت پوست شود. همچنین منافذ را از گرد و غبار پاک کرده تا پوستی صاف، نرم و مرطوب داشته باشید.

۶- جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه هنگامی روی پوست تشکیل می‌شوند که آلودگی و چربی در منافذ قرار گرفته و آن‌ها را مسدود کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم نعنا منافذ پوست را تمیز نگه می‌دارد و آن‌ها را سفت می‌کند. نعنا باعث از بین رفتن جوش‌ها سرسیاه شده و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

۷- جوانسازی پوست

استفاده از ماسک نعنا می‌تواند سبب افزایش گردش خون و تغذیه مناسب پوست شده و به جوانسازی و سلامت پوست کمک می­کند. نعنا همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان است که پوست را از آسیب دور می‌سازد.

۸- پیری را کند می‌کند

اطمینان از تغذیه و آبرسانی پوست تنها راه کند شدن پیری پوست است. از آن‌جایی‌ که نعنا گردش خون را در پوست افزایش داده و آن را هیدراته می‌سازد مانع از ایجاد چین‌وچروک و خطوط ریز روی پوست می‌شود.

۹- درمان جای زخم و اسکار

اسید سالیسیلیک موجود در برگ نعنا به عملکرد بهینه سلول‌ها کمک می‌کند، سلول‌های مرده را از بین برده و از سالم بودن سلول‌های جدید اطمینان حاصل می‌کند. درنهایت با از بین بردن جای زخم و اسکار، پوستی شفاف به شما هدیه می‌دهد.

۱۰- کاهش تیرگی دور چشم

حلقه زیر چشم می‌تواند توسط عوامل بی‌شماری ایجاد شود اما نعنا با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد تیرگی را کاهش داده و از آن‌ها جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نعنا پوست را التیام بخشیده و آن را احیا می‌کنند. همچنین با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد از پوست زیر چشم در برابر آسیب محافظت می‌کنند. این آنتی اکسیدان ها به التیام پوست و احیای آن کمک می‌کنند. پوست زیر چشم شما آسیب پذیر و مستعد آسیب است – آنتی اکسیدان ها به وسیله خنثی سازی رادیکال های آزاد، آن را عاری از آسیب نگاه می‌دارند.

درمان آکنه با ماسک لیمو و نعنا
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نعنا پوست را التیام بخشیده و آن را احیا می‌کنند .
به پوستت جون تازه بده

۱۰ دستورالعمل ساده برای تهیه ماسک نعنا در خانه

تا به اینجا دریافتیم که نعنا فواید بی‌شماری برای پوست دارد اما چگونه می‌توانید آن را در روتین‌های مراقبت از پوست خود بگنجانید و از فواید آن بهره‌مند شوید؟ در لیست زیر چند دستورالعمل ساده برای تهیه ماسک نعنا در خانه را با هم مرور می‌کنیم:

۱- ماسک خیار، نعنا و عسل برای سفید شدن پوست

برای تهیه این ماسک به نصف فنجان خیار حلقه شده، ۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا و نصف قاشق مرباخوری عسل نیاز دارید. ابتدا همه مواد را با هم میکس کنید تا مخلوط صافی به دست آید. سپس این ترکیب را مانند ماسک روی صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. درنهایت با آب سرد بشویید. می‌توانید ۱ تا ۲ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

۲- ماسک لیمو و نعنا برای درمان آکنه

۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا را با هاون بکوبید تا له شود سپس ۱ قاشق چای‌خوری آب لیمو به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی آکنه، جوش و مناطقی که مستعد جوش هستند بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. از این ماسک می‌توانید یک‌بار در روز استفاده کنید.

می‌دانید این جوش‌ها چه زمانی ایجاد می‌شوند؟

زمانی که آلودگی و چربی در منافذ پوست شما نشسته و آن‌ها را مسدود نماید. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی ذکر شد، نعنا منافذ پوست را تمیز نگه می‌دارد و آن‌ها را سفت می‌کند. با این کار جوش‌های سر‌سیاه از بین خواهند رفت. همچنین از بروز مجدد آن‌ها پیشگیری می‌شود.

۳- ماسک نعنا و موز برای درخشان شدن پوست

برای تهیه این ماسک نصف موز را با ۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا در میکسر مخلوط کنید تا ترکیب صافی به دست آید. آن را به صورت بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب سرد بشویید. ۱ یا ۲ بار در هفته می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

۴- اسکراب پوست با مخلوط شیر، عسل، جو دوسر، خیار و نعنا

برای آماده‌سازی این ماسک به 1 قاشق غذاخوری جودوسر، ۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا، ۱ قاشق چای‌خوری عسل، ۲ قاشق چای‌خوری شیر و نصف خیار نیاز دارید. خیار را رنده و برگ‌های نعنا را له کنید سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید. این ماسک را به صورت بمالید و اجازه دهید ۷ دقیقه بماند تا خشک شود.

بعد از ۷ دقیقه صورت خود را به‌آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند. این کار را ۲ تا ۳ دقیقه ادامه دهید و سپس صورتتان را با آب سرد بشویید. هر ۲ تا ۳ هفته یک‌بار می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

حدود ۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا را با هاون بکوبید تا له شود سپس ۲ قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوطی صاف و یکدست به دست آید.

۵- ماسک نعنا و ماست برای خشکی پوست

حدود ۱۰ تا ۱۲ برگ نعنا را با هاون بکوبید تا له شود سپس ۲ قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوطی صاف و یکدست به دست آید. این ماسک را به صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. ۱ تا ۲ بار در هفته می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

۶- خیار و نعناع، كاهش دهنده التهابات پوستی

برای مقابله با اثرات نامطلوب گرما روی پوست از ماسک نعناع استفاده کنید. یک عدد خیار را رنده کرده و با نعناع تازه کوبیده شده و یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی صورت تان بمالید. این ماسک به علت دارا بودن خیار و نعناع نقش مفیدی در کاهش التهابات پوستی ایفا می کند.

۷- نعناع، عسل و سفیده تخم مرغ

برگ های نعنا را کاملاً خرد نمایید و با عسل و سفیده تخم مرغ کاملاً مخلوط نمایید و به صورت ماسک روی صورت خویش مالیده و بگذارید 20 دقیقه روی پوستتان بماند، سپس با آب ولرم پوست خود را بشورید و با ملایمت خشک نمایید. از سرم مرطوب کننده مناسب پوست های چرب استفاده نمایید تا طراوت و شادابی پوست شما حفظ شود.

بیشتر بخوانید: ماسک آووکادو؛

برگ‌های نعنا سرشار از فواید زیادی هستند و به کاهش آکنه‌های شدید و جوش‌ها کمک می‌کنند.

۸- نعناع و گلاب

ماسک گلاب از ماسک های طبیعی محبوب به شمار می‌رود. ترکیب نعناع و گلاب هم نتیجه مطلوبی برای زیبایی بیشتر شما به ارمغان می‌آورد. به مقدار لازم برگ نعناع تهیه کنید آنگاه آنرا له کنید و دو قاشق چای خوری به آن گلاب اضافه کنید سپس این ماسک نعناع را بر روی قسمت هایی از صورت که جوش دارو لک دار میباشد بمالید و پس از بیست دقیقه با آب خنک بشویید برای داشتن نتیجه مناسب روزی یک بار از این ماسک استفاده کنید.

۹- ماسک نعناع برای پوست نرمال

اگر پوست نرمالی دارید، ترکیب مناسب شما، ترکیبی است که منافذ صورتتان را پاک‌سازی کرده تا آکنه را کنترل نماید و همچنین پوستتان را آب‌رسانی کند. برای تهیه ماسکی با چنین ویژگی‌هایی، نعنا را با ۱ قاشق غذاخوری گلاب و نصف قاشق عسل ترکیب کرده و به پوستتان بزنید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، صورتتان را با آب خنک بشوئید. این ماسک صورت با نعنا را می‌توانید هفته‌ای یک یا دوبار استفاده کنید. خوب است بدانید ترکیب عسل و نعنا رنگ پوست شما را بهبود می‌بخشد و صورتتان را مرطوب نگه می‌دارد.

۱۰- نعنا و زردچوبه

برگ نعناع( به مقدار لازم) را به خوبی له کنید( میتوان به جای نعنای تازه از عرق نعنا استفاده کرد) و با یک قاشق چای خوری زردچوبه مخلوط کنید. نخست صورت خویش را بشویید و آنگاه خمیر آماده شده را روی صورت بمالید و به مدت ده دقیقه صبر کنید. پس از آن صورت را با آب خنک بشویید.

برگ‌های نعنا سرشار از فواید زیادی هستند و به کاهش آکنه‌های شدید و جوش‌ها کمک می‌کنند. همچنین برای خنک‌کردن و آب‌رسانی پوست می‌توان از این گیاه خوشبو استفاده کرد. از فواید دیگر ماسک نعنا می‌توان به رفع تیرگی پوست، کمک به کاهش لک‌ها و به‌طور کلی شادابی و نشاط پوست اشاره کرد.

برگ‌های نعنا از بسیاری جهات می‌توانند پوست شما را متحول کنند. چه بخواهید از آکنه خلاص شوید و چه به دنبال یک روش ساده برای حفظ سلامت پوست هستید کافی است ماسک نعنا را به روتین‌های مراقبت از پوست خود اضافه کنید. آیا تابه‌حال از ماسک نعنا استفاده کرده‌اید؟ در بخش نظرات از تجربه خود با ما بگویید.

چرا نعنا برای پوست مفید است؟

ماسک نعنا به دلیل خاصیت ضد میکروبی و خنک‌کنندگی و به دلیل وجود ماده‌ای فعال به نام منتول، در درمان و پیشگیری از عفونت‌های مختلف پوستی مانند جوش، آکنه، اگزما، آفتاب‌سوختگی و بثورات پوستی مؤثر است.

آیا نعنا برای تیرگی دورچشم مناسب است؟

حلقه زیر چشم می‌تواند توسط عوامل بی‌شماری ایجاد شود اما نعنا با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد تیرگی را کاهش داده و از آن‌ها جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نعنا پوست را التیام بخشیده و آن را احیا می‌کنند. همچنین با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد از پوست زیر چشم در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

جوش های سرسیاه چه زمانی ایجاد میشوند؟

جوش‌های سرسیاه هنگامی روی پوست تشکیل می‌شوند که آلودگی و چربی در منافذ قرار گرفته و آن‌ها را مسدود کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم نعنا منافذ پوست را تمیز نگه می‌دارد و آن‌ها را سفت می‌کند. نعنا باعث از بین رفتن جوش‌ها سرسیاه شده و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.

۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی