فواید روغن زیتون برای پوست
۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید روغن زیتون برای پوست

3/5 - (1 امتیاز)

استفاده از روغن زیتون روی پوست فواید و خطراتی دارد. روغن زیتون یکی از روغن های اصلی در خانه است که به دلیل فواید سلامتی در رژیم های غذایی ما شناخته شده است و به نظر می‌رسد که این ماده برای پوست ما نیز مفید باشد. روغن زیتون سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و با بهبود رطوبت پوست، اثرات ضد پیری و تسکین آسیب های خورشید ارتباط دارد. روغن زیتون می‌تواند به تنهایی روی پوست استفاده شود یا به عنوان بخشی از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده های صورت و لوسیون ها باشد.

روغن زیتون چیست؟ فواید روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یک روغن بسته بندی شده مواد مغذی است که از فشار دادن زیتون تهیه می‌شود. این ماده غنی از چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان های سالم است که در صورت استفاده مستقیم از پوست ممکن است برای پوست مفید باشد.

فواید روغن زیتون برای پوست
روغن زیتون می‌تواند به تنهایی روی پوست استفاده شود یا به عنوان بخشی از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده های صورت و لوسیون ها باشد.

زیتون، مانند هلو و آلو، میوه ای نرم محسوب می‌شود. این به این معناست که آنها می‌توانند به راحتی کبود شوند و این بر کیفیت روغن تأثیر می‌گذارد. به دنبال روغن زیتونی باشید که روی آن برچسب “زیتون دستچین شده” را ذکر کرده باشد تا اطمینان حاصل کنید که محصولی با کیفیت بالا دارید.

پس از چیدن زیتون، آنها را در یک غلتک فولاد ضد زنگ قرار می‌دهیم که آنها را به صورت خمیر خرد می‌کند. سپس این خمیر در فرآیندی دیگر به آرامی با آب مخلوط می‌شود. این به بیرون کشیدن مولکول های روغن کمک می‌کند. بعد، خمیر زیتون در یک سانتریفیوژ قرار می‌گیرد، که اجزای جامد را از آب و روغن جدا می‌کند.

روغن زیتون چیست؟
این به این معناست که آنها می‌توانند به راحتی کبود شوند و این بر کیفیت روغن تأثیر می‌گذارد.

از آنجا که روغن زیتون به رطوبت پوست کمک می‌کند، می توان از آن برای مرطوب سازی بیشتر و درمان خشکی پوست استفاده کرد. چندین محصول آرایشی مانند کرم‌ها، صابون‌ها و لوسیون‌ها وجود دارد که برای مزایای پوست آن روغن زیتون به ترکیبات خود اضافه کرده اند.

به پوستت جون تازه بده

فواید روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون مملو از ویتامین‌ها، چربی‌ها و آنتی اکسیدان های سالم است و این اجزا می‌توانند به ظاهر سالم پوست کمک کنند. پوست را مرطوب می‌کند و آنتی اکسیدان های آن می توانند به بهبود علائم پیری کمک کنند.

 روغن زیتون سرشار از ویتامین‌های مختلفی از جمله A، D و k و همچنین ویتامین E است. همه این ویتامین‌ها از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که می‌توانند به‌سلامت پوست کمک کنند و از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری نمایند. 

در حال حاضر، ما از فواید روغن زیتون برای پوست می‌گوییم:

  • پوست را مرطوب می‌کند

جالب است بدانید در گذشته، رومی‌ها بعد از حمام روغن زیتون را به عنوان مرطوب کننده به کل بدن خود می‌زدند.

روغن زیتون به علت داشتن اسیدهای چرب مفید، پوست سفت و خشک را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. این روغن سلول‌های خشک پوست را با رطوبت رسانی مناسب، تغذیه می‌کند. در نتیجه، پوست شما نرم و صاف می‌شود.

شما هم می‌توانید برای درمان خشکی پوست، هر روز با 2 قطره روغن زیتون، پوست خود را رطوبت رسانی کنید.

بیشتر بخوانید: ماساژ صورت با روغن زیتون

  • علائم پیری را کاهش می‌دهد

رادیکال‌های آزاد، اکسیژن سلول‌های سالم پوست را می دزدند. در نتیجه، سلول‌های پوست خشک می‌شوند و می‌میرند و پوست‌تان چروک می‌شود.

افزون بر این، رادیکال‌های آزاد به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌زنند. به همین خاطر قابلیت ارتجاعی پوستتان کم می‌شود.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند هر روز از روغن زیتون استفاده کنید تا چروک‌ها و لکه‌های پیری پوست به تعویق بیفتد.

  • پوست را تمیز می‌کند

همانطور که گفتیم، روغن زیتون به خوبی می تواند مواد آرایشی و آلودگی‌های دیگر را از روی پوست پاک کند. برای این کار، 3 تا 5 قطره از روغن زیتون را روی یک توپک پنبه‌ای تمیز بریزید و آرایش خود را پاک کنید.

به ویژه، از این روش می‌توانید برای پاک کردن آرایش چشم خود استفاده کنید. چون روغن زیتون مژه‌ها و پوست زیر چشمتان را نیز آبرسانی می‌کند.

  • خطر آکنه را کاهش می‌دهد

شاید شنیده باشید که روغن زیتون برای مبارزه با آکنه مفید است. این روغن آنتی اکسیدان دارد و ضد التهاب است. زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند.

از آنجا که روغن زیتون پوست را آبرسانی می‌کند، برای این موضوع عالی است. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

2 قطره روغن زیتون را به صورت خوب بزنید. سپس، یک حوله‌ی گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

از آنجا که روغن زیتون پوست را آبرسانی می‌کند، برای این موضوع عالی است.

بیشتر بخوانید:‌ خواص روغن خراطین چیست؟

  • به بهبود زخم کمک می‌کند

بر اساس نتایج برخی تحقیقات، استفاده موضعی از روغن زیتون برای پوست می‌تواند بهبود زخم را تسریع کند. این ویژگی احتمالاً به دلیل محتوای بالای ویتامین E موجود در این روغن است؛

زیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش ظاهر اسکارها، از جمله جای زخم‌های ناشی از آکنه یا جراحی و یا حتی ترک‌های دوران بارداری بخصوص بر روی شکم می‌شود.

این ماده مغذی همچنین می‌تواند نسبت به لیپیدهای غشای سلولی برای تشکیل اسکار در طول بهبودی طوری عمل کند که درنهایت جای زخم کمتری باقی بماند که برای زیبایی پوست بسیار مهم است.

  • آبرسان لب‌ها

در بیشتر موارد، لب‌های خشک و ترک خورده نشانی از کمبود رطوبت است. خشکی و ترک لب‌ها ظاهر نامطلوبی به شما می‌دهد. می‌توانید مشکل لب‌های خشک خود را با روغن زیتون حل کنید.

این روغن لب‌های شما را نرم و مرطوب می‌کند. با چند ضربه‌ی آرام انگشت، روغن را روی لب‌های خود بمالید. وقتی لب‌هایتان نرم شد با یک مسواک تمیز سلول‌های مرده را از روی لب‌های خود پاک کنید.

  • اگر پوست تیره ای دارید

گاهی ممکن است پوست دچار تیرگی شود. این تیرگی گاهی ناشی از جای جوش، لک های پوستی و… است. برای درمان و برطرف کردن این تیرگی‌ها و برخورداری از پوستی زیبا و روشن، روغن زیتون استفاده کنید.

این روغن گردش خون را در پوست شما افزایش می‌دهد. در نتیجه باعث افزایش سرعت تغذیه رسانی به پوست می‌شود. به دنبال این اتفاق، سلول های آسیب دیده پوست ترمیم می شوند و زیبایی و طراوت پوست باز می گردد.

  • از زخم سوختگی جلوگیری می‌کند

روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند توکوفرول (Tocopherol) است که آسیب‌های خورشید بر پوست شما را ترمیم می‌کنند. پس، اگر پوستتان آفتاب سوخته شده، می‌توانید برای درمان آن از روغن زیتون استفاده کنید.

برای درمان آفتاب سوختگی با استفاده از روغن زیتون، در ابتدا صورت خود را با آب خنک بشویید. بعد، در حالی که هنوز صورتتان خیس است، 2 قطره روغن زیتون به آن بزنید. این روغن از پوسته پوسته شدن پوستتان نیز جلوگیری می‌کند.

مزایای روغن زیتون برای پوست
پوست را مرطوب می‌کند و آنتی اکسیدان های آن می توانند به بهبود علائم پیری کمک کنند.
  • پوست را لایه برداری می‌کند

جهت لایه‌برداری صورت و بدن و درمان قسمت‌هایی از آن که خشک و پوسته‌پوسته شده، می‌توانید روغن زیتون را با نمک دریایی مخلوط کرده و از این طریق یک اسکراب تهیه کنید. شما باید از نمک‌های دانه ریز برای مالیدن روی صورت و بخش‌های حساس بدن و از نمک‌های دانه درشت برای سایر نواحی‌ بدن تان استفاده کنید.

  • درمان پوست پاشنه های ترک خورده

اگر پاشنه‌های ترک‌ خورده باعث کاهش اعتماد به نفس شما شده است، حتما روغن زیتون را امتحان کنید. با استفاده از آب لیمو داغ پاشنه پاها را لایه برداری کنید و روغن زیتون را سخاوتمندانه روی آن بمالید تا پاشنه های پا رطوبت و نرمی بیشتری به خود بگیرد. برای درمان سریع تر می توانید جوراب بپوشید. بعد از این که پاهای خود را سنگ پا کشیدید، به آن‌ها روغن زیتون بزنید، خوب پاها را ماساژ دهید و سپس جوراب نخی بپوشید.

  • از پوست دور چشم مراقبت می‌کند

پوست دور چشم نازک‌ترین، نرم‌ترین و حساس‌ترین قسمت پوست در کل صورت است. به همین دلیل باید این پوست حساس را به خوبی آبرسانی کنید و مواد مغذی را به آن برسانید.

روغن زیتون چربی‌های مفیدی دارد که نیاز پوست ( نرمی، صافی و یکنواختی) را مهیا می‌کند. پس، می‌توانید از روغن زیتون به عنوان یک کرم دور چشم طبیعی استفاده کنید.

به آرامی یک قطره از آن را به زیر و اطراف چشم خود بزنید تا رطوبت آن حفظ شود و پوست دور چشمتان چروک نشود.

  •  یک ضد آفتاب طبیعی است

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که آزادانه در هوا معلقند و اگر در معرض تابش خورشید و سایر خطرات محیط زیستی باشند، ناپایدار می‌شوند.

رادیکال‌های آزاد وقتی که با پوست در تماس باشند از سلول‌های سالم پوست اکسیژن می‌دزدند و به پوست ما آسیب می‌زنند. آنتی اکسیدان‌ها بدن ما را از رادیکال‌های آزاد نجات می‌دهند.

روغن زیتون SPF بین 2-8 دارد. این ویژگی روغن زیتون را به یک ضد آفتاب طبیعی در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید و رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌کند.

متخصصان می‌گویند در وعده‌های غذایی خود از روغن زیتون استفاده کنید تا خواص ضد آفتاب آن را به دست آورید. همچنین، مصرف موضعی این روغن روی پوست تا حدی از آسیب‌های آفتاب بر پوست جلوگیری می‌کند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که آزادانه در هوا معلقند و اگر در معرض تابش خورشید و سایر خطرات محیط زیستی باشند، ناپایدار می‌شوند.

عوارض جانبی روغن زیتون

در حالی که روغن زیتون دارای بسیاری از مزایای و فواید است، اما برای همه مناسب نیست. چربی اضافی روی پوست شما می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و جوش های پوستی شود. همچنین ممکن است پوست شما را تحریک کند.

مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی می‌تواند به موانع پوست آسیب برساند و منجر به ایجاد پوست حساس و یا اگزما پوستی شود. اگر پوست حساسی دارید با احتیاط از روغن زیتون استفاده کنید. هرگز نباید روی پوست نوزاد استفاده شود.

حتی کسانی که پوست های چربی دارند، می توانند از این روغن برای درمان استفاده کنند. زیرا روغن زیتون به کنترل ترشح چربی پوست کمک زیادی می‌کند. اگر به زیتون یا به روغن آن حساسیت دارید، هرگز آن را به پوست خود نزنید. زیرا ممکن است نتایج منفی دریافت کنید.

در صورتی که پس از استفاده از این روغن متوجه واکنش های آلرژیک شدید، بلافاصله آن را از روی پوست خود بشویید. البته به طور کلی روغن های گیاهی حساسیت زا نیستند. اما باید هرگونه احتمالی را در مورد آنها در نظر گرفت.

نحوه استفاده از روغن زیتون

دو روش وجود دارد که می توانید روغن زیتون را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید.

اول، شما می توانید در محصولاتی استفاده کنید که روغن زیتون را به عنوان یک ماده اصلی ذکر کرده است. تعداد زیادی پاک کننده صورت، صابون و مرطوب کننده وجود دارد که از روغن زیتون به عنوان ماده تشکیل دهنده استفاده می‌کنند. مقدار کمی را به عنوان مرطوب کننده به پوست خود بزنید.

کمی می‌تواند پوست را چرب کند ولی می توانید با یک حوله تمیز روغن اضافی را پاک کنید. از بین بردن روغن اضافی مهم است زیرا به جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست کمک می‌کند. منافذ مسدود شده منجر به جوش های پوستی می‌شود.

از روغن زیتون می‌توان به عنوان بخشی از رژیم روزانه مراقبت از پوست یا در صورت احساس خشکی پوست، استفاده کرد. بعد از تمیز کردن پوست، یک لایه نازک بزنید تا صورتتان مرطوب شود.

روغن زیتون به رطوبت پوست کمک می‌کند، بنابراین پس از قرار دادن لوسیون و قبل از آرایش از آن استفاده کنید. اگر هر روز صبح یک کرم ضد آفتاب می‌زنید، یک لایه نازک از روغن زیتون را به آرامی قبل از ضد آفتاب بزنید و مقدار بیش از حد آن را پاک کنید.

نحوه استفاده از روغن زیتون
اگر تازه می‌خواهید از روغن زیتون روی پوست خود استفاده کنید، بهتر است آهسته پیش بروید.

همچنین می توان از روغن زیتون برای شستشوی آرایش بسیار در پایان روز استفاده کرد. اگر تا به حال مجبور شده اید ریمل ضد آب بزنید، می دانید که پاک کننده های آرایشی چقدر می توانند روی پوست شما خشن باشند. روغن زیتون به طور طبیعی آرایش پوست شما را برطرف می‌کند و باعث می‌شود از پاک کننده منظم شما بسیار موثرتر باشد.

بیشتر بخوانید: فواید روغن خردل برای پوست و مو

با تست کردن شروع کنید

اگر تازه می‌خواهید از روغن زیتون روی پوست خود استفاده کنید، بهتر است آهسته پیش بروید. یک روش آسان برای تشخیص اینکه پوست شما یک درمان روغن زیتون را تحمل می کند، استفاده از چند قطره روی یک تکه کوچک پوست و مشاهده  نتیجه آن است. اگر به مدت یک تا دو روز هیچ واکنش پوستی مشاهده نکردید، امتحان یک تکه بزرگ پوست بی خطر است.

اگر پوست شما قرمز یا ملتهب شد، پس می‌دانید که روغن زیتون بهترین انتخاب برای شما نیست. اگر پوستی حساس یا سابقه واکنش‌های آلرژیک دارید، تست کردن بسیار ضروری است.

ما بیشتر و بیشتر در مورد فواید روغن زیتون موضعی در پوست گفتیم. اگر به دنبال مرطوب کننده طبیعی یا پاک کننده آرایش هستید، روغن زیتون می‌تواند مناسب باشد. اگر می‌خواهید از روغن زیتون برای پوست صورت خود استفاده کنید، به یاد داشته باشید که کیفیت آن بسیار مهم است؛ 

بهتر است همیشه روغن اضافی را از پوست پاک کرده و از استفاده از آن روی پوست حساس خودداری کنید تا از بروز واکنش در آن خودداری کنید. به یاد داشته باشید که اگر ترکیب روغن زیتون در معرض نور یا گرما قرار گیرد، می تواند تغییر کند، بنابراین بطری خود را در یک مکان خشک و خنک مانند یخچال نگه دارید.خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را راجب استفاده از روغن زیتون برامون کامنت کنید.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یک روغن بسته بندی شده مواد مغذی است که از فشار دادن زیتون تهیه می‌شود. این ماده غنی از چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان های سالم است که در صورت استفاده مستقیم از پوست ممکن است برای پوست مفید باشد.

آیا روغن زیتون برای لایه برداری صورت مناسب است؟

جهت لایه‌برداری صورت و بدن و درمان قسمت‌هایی از آن که خشک و پوسته‌پوسته شده، می‌توانید روغن زیتون را با نمک دریایی مخلوط کرده و از این طریق یک اسکراب تهیه کنید. شما باید از نمک‌های دانه ریز برای مالیدن روی صورت و بخش‌های حساس بدن و از نمک‌های دانه درشت برای سایر نواحی‌ بدن تان استفاده کنید.

آیا روغن زیتون به رطوبت پوست کمک میکند؟

از آنجا که روغن زیتون به رطوبت پوست کمک می‌کند، می توان از آن برای مرطوب سازی بیشتر و درمان خشکی پوست استفاده کرد. چندین محصول آرایشی مانند کرم‌ها، صابون‌ها و لوسیون‌ها وجود دارد که برای مزایای پوست آن روغن زیتون به ترکیبات خود اضافه کرده اند.

۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی