شستشوی پوست خشک و حساس
۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۳۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

12 روش شستشوی پوست خشک و حساس + ابزارهای مورد نیاز شستشوی صورت

به این مطلب امتیاز دهید

شستشوی پوست خشک و حساس به طور روزانه باعث حذف عوامل مزاحم و اضافی مثل چربی اضافه، آرایش و آلودگی از سطح منافذ و شفافیت پوست می‎شود. از این رو محصولات شستشوی صورت از لوازم و تجهیزات اصلی و مورد نیاز هر کسی میباشد. اولین قدم شناسایی نوع پوستتان و محصولات متناسب با پوست شماست.  اگر پوست حساسی دارید باید این کار با دقت بیشتری انجام شود.  امروز می‌خواهیم راه‌های صحیح شستشوی پوست خشک را خدمتتان معرفی کنیم. با یک شستشوی صحیح بخش مهمی از سلامت و زیبایی پوستتان را تامین کرده‌اید، با کیوت مگ همراه باشید.

12 روش شستشوی پوست خشک

۱) یک بار در روز صورتتان را بشویید

 اگر پوست شما کاملا خشک باشد، بیش از یک بار شستن آن در روز فقط آن را خشک‌تر می‌کند.  بهتر است که پوست خود را شب‌ها بشویید تا پیش از رفتن به رختخواب، گرد وخاک، عرق و آلودگی‌ها از پوست برطرف شود. صبح ها، فقط روی صورتتان آب گرم بپاشید یا آن را با دستمال مرطوب پاک کنید. لزومی ندارد از شستشوی کامل استفاده کنید. همیشه مرطوب کننده به صورت داشته باشید تا پوستتان از لکه زدن در امان بماند.

۲) از صابون ملایم یا روغن به عنوان پاک کننده استفاده کنید

پوست خشک شما هنگام شست و شو خشک‌تر می‌شود، بنابراین مهم است که تمیزکننده خود را با دقت انتخاب کنید.

به دنبال پاک کننده‌ای بسیار سبک باشید که برای پوست خشک فرموله شده باشد، یا سعی کنید از روغن به عنوان پاک کننده استفاده کنید. برای استفاده از روغن، به راحتی صورت خود را مرطوب و روغن خود را اعمال کنید. می‌توانید از روغن بادام، زیتون، ججوبه، نارگیل و غیره استفاده کنید. برای پاک کردن صورت خود با حرکت دایره‌ای از روکش استفاده کنید، سپس روغن را با آب گرم بشویید.

 اگر می‌خواهید از یک پاک کننده بازاری استفاده کنید، به دنبال آن باشید که لارو سدیم یا سولفات لورث نداشته باشد. سولفات‌ها مواد تمیز کننده خشنی هستند که پوست شما را خشک‌تر می‌کنند. 

اگر پوست شما کاملا خشک باشد، بیش از یک بار شستن آن در روز فقط آن را خشک‌تر می‌کند.
اگر پوست شما کاملا خشک باشد، بیش از یک بار شستن آن در روز فقط آن را خشک‌تر می‌کند.

۳) برای از بین بردن پوست مرده لایه برداری کنید

اگر پوست شما خشک است ممکن است به بیش از یک یا دو بار در هفته نیاز به لایه برداری داشته باشید. با استفاده از یک فیس براش نرم(توضیح در انتهای متن) یا با حرکت دایره‌ای دست‌ها لکه‌های خشک را روزانه ماساژ دهید. کلید آن این است که بدون اینکه پوستتان خشک یا تحریک شود آن را لایه برداری کنید.

اگر پوستتان بسیار خشک باشد، می‌توانید از روغن استفاده کنید. گوشه‌ای از یک حوله نرم یا پنبه را به روغن نارگیل (یا یک روغن غنی به انتخاب خودتان) آغشته کنید و روی صورت بکشید. با حرکت دایره ای، روغن را به صورت خود بمالید. این کار نه تنها پوست شما را تغذیه می‌کند، آن را می‌پوشاند.

از برس دست و یا سایر مواد ساینده بر روی پوست خود استفاده نکنید. پوست خشک نسبت به پوست نرمال و چرب بیشتر در معرض پوسیدگی و چروک شدن است، بنابراین مهم است که آن را به آرامی ماساژ دهید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۴) شستشو با آب سرد یا ولرم

آب داغ باعث می‌شود پوست خشک، خشک‌تر شود، بنابراین از آب سرد یا ولرم برای شستشو استفاده کنید. استفاده بیش از حد از آب راه دیگری برای خشک کردن پوست است، بنابراین فقط از چلپ چلوپ یا پاشیدن آب استفاده کنید. همچنین می‌توانید میزان آب مورد استفاده خود را کاهش دهید و صورت خود را با حوله‌ای مرطوب به جای میزان زیاد آب شست و شو دهید.

۵) پوست خود را با یک حوله نرم نوازش دهید و خشک کنید:

از یک حوله نرم و کرکی استفاده کنید تا رطوبت را از پوست خود بیرون بکشید. آن را به جلو و عقب بکشید. زیاد فشار دادن حوله باعث می‌شود که پوست ملتهب یا پوسته پوسته شود.

برای پوست خشک مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید تا پوست شما تازه و هیدراتاسیون شود
برای پوست خشک مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید تا پوست شما تازه و هیدراتاسیون شود

۶) شست‌و شو را با یک مرطوب کننده غنی پایان دهید

برای پوست خشک مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید تا پوست شما تازه و هیدراتاسیون شود.

مرطوب کننده‌های طبیعی یا دست ساز اغلب برای پوست خشک مناسب هستند، زیرا سایر مرطوب کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی‌اند و می‌توانند باعث تحریک و خشکی شوند. به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که حاوی کره شیا، کیک کیک، یا یکی دیگر از مواد مغذی و نرم کننده پوست است تا پوست شما از خشک شدن محافظت شود. اگر پوست شما چند ساعت پس از شستشو تمیز ماند، سعی کنید از روغن نارگیل یا آلوئه ورا برای پوست خود تجدیدنظر کنید.

برای اینکه عملکرد شستشوی صورت را بهبود بخشیده و تسهیل کنید ما به شما دستگاه فیس‌براش را توصیه می‌کنیم. فیس‌براش وسیله‌ای دستی و کوچک است که با برس‌های متعددی که دارد ۶ برابر بهتر از حالت معمول صورت را شست و شو می‌دهد چرا که حرکتی سریع و در عین حال ملایم دارد.

شستشو با فیس براش پوست را به خوبی ماساژ می‌دهد و باعث تقویت عضلات زیر پوست و پرخون شدن آن می‌شود. از این وسیله همچنین می‌توانید برای پخش کردن مواد آرایشی روی صورت استفاده کنید. فیس براش کثیفی و جوش‌های سرسیاه را از صورت به راحتی برطرف می‌کند و استفاده از آن باعث جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این محصول اینجا را کلیک کنید.

7) استفاده از شوینده‌های آبرسان

از آنجایی که پوست‌های خشک رطوبت زیادی ندارند، آب چندان مطلوبی هم در پوست خود نخواهند داشت، به همین دلیل برای شستشوی پوست خشک حتما باید از شوینده‌هایی که آبرسان هستند استفاده کنید. این شوینده‌ها در انواع متعددی تولید می‌شوند که هر‌یک از آنها ویژگی‌های گوناگونی دارند.  شما برای اینکه یکی از بهترین نوع آن را خریداری نمایید باید از پزشکان و متخصصانی که در این زمینه تجربه دارند کمک بگیرید. استفاده کردن از این شوینده‌ها هر صبح و هر شب به افرادی که پوست خشک دارند توصیه می‌شود. 

دقت داشته باشید که اگر پوست شما بیش از حد خشک می‌باشد باید برای شستشوی پوست خشک و استفاده کردن از این شوینده‌ها دقت بیشتری داشته باشید، چرا که چربی‌های صورت شما از این طریق به خوبی از بین می‌رود، به همین دلیل سعی کنید بهترین و ملایم‌ترین شوینده‌ها را برای پوست خود انتخاب کنید، چربی‌هایی که سطحی هستند و بر روی پوست نشسته‌اند با استفاده کردن از این شوینده‌ها به طور کامل از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی پوست در خانه؛

8) میسلار واترها

این نوع از موادی که برای شستشوی پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پوست را آرام‌تر می‌کنند و موجب می‌شوند که پوست دچار التهاب و یا آسیبی نشود. نیاسین امید یکی از بهترین موادی می‌باشد که در این ماده‌های شوینده قرار دارد که پوست را آرام می‌نماید و همچنین از اینکه پوست دچار التهاب شود جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده آن هیالورونیک اسید می‌باشد که این ماده رطوبت پوست را به خوبی حفظ می‌کند و می‌تواند پوست را از آلودگی‌هایی که در درون آن وجود دارد پاکسازی نماید. املاح و ترکیباتی که در این نوع مواد شوینده وجود دارد، بسیار عالی و ایده آل می‌باشد، بر همین اساس به بسیاری از کسانی که پوست خشک دارند استفاده کردن از این ماده‌های عالی را توصیه می‍نماییم.

9) صابون‌های مخصوص

صابون‌هایی که معمولی هستند برای شستشوی پوست خشک به هیچ عنوان مناسب نمی‌باشند و به پوست آسیب جدی وارد می‌کنند. دقت داشته باشید حتی کسانی که پوست‌های چرب هم دارند نباید از صابون‌های معمولی استفاده کنند، چرا که در صورت خود احساس کشیدگی می‌کنند و این احساس اصلا برای پوست مناسب نمی‌باشد.

 شما برای انتخاب کردن صابون برای شستشوی صورت خود باید از پزشکان و متخصصانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید، چرا که آنها تخصص و دانش بیشتری در مورد شستشوی پوست خشک دارند و می‌توانند بهترین نوع صابون شستشو را به شما معرفی کنند، این صابون‌ها متنوع هستند و هر یک از آنها ویژگی‌های گوناگونی دارند. 

10) پدهای آرایش پاک کن

پدهای آرایشی یکی از بهترین انتخاب‌هایی می‌باشد که برای شستشوی پوست خشک از آنها استفاده کنید. این پدها تمامی آلودگی‌هایی را که در صورت وجود دارد را به خوبی از بین می‌برد، البته دقت داشته باشید که باید از مواد عالی و با‌کیفیتی برای پوست صورت خود استفاده کنید و سپس با استفاده از این پدهای آرایش پاک کن آلودگی‌های روی صورت خود را به خوبی از بین ببرید.

پدهای آرایشی یکی از بهترین انتخاب‌هایی می‌باشد که برای شستشوی پوست خشک از آنها استفاده کنید.
پدهای آرایشی یکی از بهترین انتخاب‌هایی می‌باشد که برای شستشوی پوست خشک از آنها استفاده کنید.

این نوع از پدها به عنوانی یکی از بهترین جایگزین‌های صورت به شمار نمی‌روند و شما در صورتی می‌توانید از آنها استفاده کنید که دسترسی به آب نداشته باشید، چرا که باید بدانید هیچ ماده‌ای مانند آب نمی‌تواند صورت شما را به خوبی تمیز کند. در انتخاب این پدها باید دقت داشته باشید که نوع نرم و پنبه‌ای آن را انتخاب کنید، چرا که برخی از آنها بافت بسیار خشکی دارند و به همین دلیل به پوست‌های خشک آسیب جدی وارد می‌کنند.

11) مرطوب کننده‌ها

استفاده کردن از مرطوب کننده برای شستشوی پوست خشک بسیار مناسب می‌باشد و در واقع باید بدانید استفاده کردن از آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. پوست‌هایی که خشک هستند باید روزی ۳ بار به طور کامل مرطوب شوند. کرم‌ها و روغن‌هایی که برای پوست چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار عالی و بی نقص می‌باشد، ولی دقت داشته باشید که در انتخاب کردن آنها باید بهترین و با کیفیت‌ترین آنها را خریداری کنید، چرا که برخی از آنها کیفیت مناسبی ندارند و پوست شما را حساس‌تر می‌کنند، به همین دلیل از پزشک و یا متخصصی که در این زمینه تجربه بیشتری دارد راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید، چرا که آنها به خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

استفاده کردن از مرطوب کننده برای شستشوی پوست خشک بسیار مناسب می‌باشد
استفاده کردن از مرطوب کننده برای شستشوی پوست خشک بسیار مناسب می‌باشد

12) شستشو صورت با دست را فراموش کنید

 یکی از نکاتی که در شستشوی پوست خشک بسیار اهمیت دارد و شما باید به این موضوع اهمیت زیادی دهید، این است که از شستشوی صورت با دست جدا خودداری کنید  شستشوی صورت با دست باعث انتقال آلودگی دست به پوست می‌شود. از این گذشته نمی‌تواند منافذ پوست را به خوبی تمیز نماید. بهتر است به جای شستشوی صورت با دست از فیس‌براش استفاده نمایید.
بر این اساس کسانی که پوست خشک دارند بهتر است به پزشک و یا متخصص ماهر و متبحری مراجعه کنند تا به بهترین نحو ممکن صورت خود را هر روزه بشویند.
بر این اساس کسانی که پوست خشک دارند بهتر است به پزشک و یا متخصص ماهر و متبحری مراجعه کنند تا به بهترین نحو ممکن صورت خود را هر روزه بشویند.

شما برای شستشوی پوست خشک اگر اطلاعات زیادی ندارید می‌توانید از پزشکان و یا متخصصانی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند کمک بگیرید، آنها به خوبی می‌توانند شما را در این زمینه کمک کنند، چرا که دانش و علم لازم و کافی را در این مورد دارند. بر این اساس کسانی که پوست خشک دارند بهتر است به پزشک و یا متخصص ماهر و متبحری مراجعه کنند تا به بهترین نحو ممکن صورت خود را هر روزه بشویند.

شستشوی پوست خشک و حساس به طور روزانه باعث حذف عوامل مزاحم و اضافی مثل چربی اضافه، آرایش و آلودگی از سطح منافذ و شفافیت پوست می‎شود. از این رو محصولات شستشوی صورت از لوازم و تجهیزات اصلی و مورد نیاز هر کسی می‌باشد. اولین قدم شناسایی نوع پوستتان و محصولات متناسب با پوست شماست. اگر پوست حساسی دارید باید این کار با دقت بیشتری انجام شود. در ابتدای این مقاله به ابزارهای مرسوم برای تمیز کردن و شستشوی پوست خشک و حساس خواهیم پرداخت و در ادامه از روش‌های شستشوی انواع پوست خشک برای شما خواهیم گفت.

به پوستت جون تازه بده

ابزارهای متداول برای شستشوی پوست خشک و حساس

شوینده‌‌های آبرسان

شویندهای حاوی سرامیدهای ضروری و هیالورونیک اسید برای شستشوی صبح و شب مناسب می‎‌باشند. اگر پوستتان بیش از حد خشک و دهیدراته باشد باید شستشو را با دقت بیشتری انجام دهید. با شستشوی پوست، شما چربی‎های پوست را خارج می‎‌کنید؛ پس با انتخاب شوینده‎های ملایم‎تر نسبت به افراد دارای پوست معمولی یا چرب می‎توانید همراه با شستشو میزانی آب‎رسانی به پوست انجام دهید و چربی‌های سطحی را به طور کامل حذف نکنید.

میسلار واترها

میسلار واترهای دارای نیاسین امید (ضد التهاب و ارام کننده پوست) و هیالورونیک اسید (حفظ رطوبت پوست) و ۳ سرامید ضروری ،پاکسازی راحت و بدون تحریکی روی پوست انجام می‌دهند. املاح و ترکیبات موجود در میسلار واترها نتیجه‎ای عالی و ایده‎آل برای پوست‎های خشک و حساس به ارمغان می‎آورد.

این نوع از موادی که برای شستشوی پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند
این نوع از موادی که برای شستشوی پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند

صابون‌های شستشوی صورت

صابون‎‌‌های معمولی برای پوست صورت آسیب رسان و خشک کننده‌اند. حتی افراد دارای پوست چرب بعد از شستشوی صورت با صابون احساس کشیدگی روی سطح پوستشان دارند و این نشانه خوبی نیست!

 از صابون‌های مناسب شستشوی پوست صورت خشک و حساس که حاوی روغن‎های طبیعی و مواد مرطوب کننده‌اند استفاده شود. در مورد انتخاب این نوع صابون‎ها به محتویات تشکیل دهنده دقت شود. راه بهتر مشورت با پزشک پوستتان یا مشاوران داروخانه‌هاست. 

پدهای آرایش پاک کن

پدهای آرایشی برای پاک کردن آلودگی‌ها و آرایش از سطح پوست گزینه‎ای سریع و قابل استفاده‌اند. ولی هیچ موقع جایگزینی کامل برای شستشوی صورت نیستند. در موارد خاص که دسترسی به آب و امکان شستشو نباشد استفاده از پدهای آرایش پاک کن به همراه میسلار واتر ها، مخصوصا میسلار واترهای دو فاز دارای یک فاز روغنی کمک کننده است. بعضی پدها بافتی زبر و آسیب رسان و خشک دارند، از پدهای پنبه‌‎ای که بافتی نرم و یکنواخت دارند مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست اگزمایی

براش ابریشمی کیوت اسکین

استفاده ازفیس براش کیوت اسکین برای شستشوی کامل روی پوست به همه افراد با انواع پوست پیشنهاد می‎شود. اگر پوست خشک و حساسی دارید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از براش ابریشمی (مناسب دستگاه های  CIH-F801/CIH-F802/CIH-F803 ) می‌‎باشد. براش ابریشمی برای شستشوی روزانه شما گزینه بسیار مناسبی است. در نهایت از هر روشی برای پاکسازی پوستتان استفاده می‎‌کنید ،استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده بعد از پاکسازی فراموش نشود!

بسیاری از افرادی که پوست خشک دارند در مورد شستشوی پوست خشک اطلاعات زیادی ندارند، به همین دلیل شاید پوست خود را به گونه‌ای شستشو دهند که بعد از مدتی دچار آسیب جدی شود. این دسته از افراد باید برای مراقبت کردن از پوست خود و همچنین در مورد شستشوی پوست خشک اطلاعات بیشتری به دست آورند تا به بهترین نحو ممکن بتوانند صورت خود را شستشو دهند.

اگر شما به صورت روزانه پوست خود را به خوبی بشویید، منافذ آن از آلودگی‌هایی که امکان دارد در درون پوست وجود داشته باشد پاکیزه می‌گردد، شما اگر از آن دسته افرادی هستید که پوست حساسی دارد باید به درستی به پوست خود رسیدگی نمایید که روشهای شستشوی پوست خشک بسیار متفاوت می‌باشد و هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های متنوعی دارد، برای اینکه با این روش‌ها و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه برخی از مهمترین آنها را معرفی می‌کنیم.

افراد دارای پوست خشک باید چگونه صورت خود را بشورند؟

شستشوی پوست خشک و حساس به طور روزانه باعث حذف عوامل مزاحم و اضافی مثل چربی اضافه، آرایش و آلودگی از سطح منافذ و شفافیت پوست می‎شود. از این رو محصولات شستشوی صورت از لوازم و تجهیزات اصلی و مورد نیاز هر کسی می‌باشد. اولین قدم شناسایی نوع پوستتان و محصولات متناسب با پوست شماست. اگر پوست حساسی دارید باید این کار با دقت بیشتری انجام شود.

افراد دارای پوست خشک باید چند بار در روز صورت خود را بشورند؟

اگر پوست شما کاملا خشک باشد، بیش از یک بار شستن آن در روز فقط آن را خشک‌تر می‌کند. بهتر است که پوست خود را شب‌ها بشویید تا پیش از رفتن به رختخواب، گرد وخاک، عرق و آلودگی‌ها از پوست برطرف شود. صبح ها، فقط روی صورتتان آب گرم بپاشید یا آن را با دستمال مرطوب پاک کنید. لزومی ندارد از شستشوی کامل استفاده کنید. همیشه مرطوب کننده به صورت داشته باشید تا پوستتان از لکه زدن در امان بماند.

برای از بین بردن پوست مرده صورت باید چه کرد؟

اگر پوست شما خشک است ممکن است به بیش از یک یا دو بار در هفته نیاز به لایه برداری داشته باشید. با استفاده از یک فیس براش نرم(توضیح در انتهای متن) یا با حرکت دایره‌ای دست‌ها لکه‌های خشک را روزانه ماساژ دهید. کلید آن این است که بدون اینکه پوستتان خشک یا تحریک شود آن را لایه برداری کنید.

شوینده های ابرسان پوست خشک کدامند؟

1. میسلار واترها 2. صابون‌های مخصوص 3. پدهای آرایش پاک کن 4. مرطوب کننده‌ها

۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۳۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی