تغذیه ای برای داشتن پوست شاداب و جوان
۱۰ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه admin

راهکارهای تغذیه ای برای داشتن پوست شاداب و جوان

به این مطلب امتیاز دهید

پوست بخشی از بدن ما بوده و بنابراین متأثر از آن است. تغذیه شما در کارکرد دستگاه‌های مختلف بدن اثر می‌گذارد و رنگ و زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از میان اندام‌های و دستگاه‌های مختلف بدن، کبد، خون و دستگاه گوارش نقش بیشتری در سلامت پوست شما بازی می‌کنند. تأمین پروتئین ها و ویتامین‌های پوست هم برای حفظ شادابی پوست بسیار مهم است. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با اصلاح رژیم غذاییتان، جوانی پوست خود را حفظ کنید.

نقش دستگاه گوارش در زیبایی پوست

اگر دستگاه گوارش شما دچار اختلال شود، ، پوست شما تیره و پیر می‌شود. پس سعی کنید تغذیه سالم داشته باشید. غذاهای چرب و فست فودی، نوشابه، و کنسروها به معده شما فشار می‌آورد. حجم غذایی که میخورید زیاد نباشد و سر موقع غذا بخورید. بخصوص شام را سر شب بخورید.

از میان اندام‌های و دستگاه‌های مختلف بدن، کبد، خون و دستگاه گوارش نقش بیشتری در سلامت پوست شما بازی می‌کنند.

همیشه زمانی  دست از غذا خوردن بکشید که هنوز چند لقمه مانده تا کاملا سیر بشوید. چون پیام سیر شدن کمی طول می‌کشد تا به مغز برسد.

افرادی که تا زمان سیری کامل یا حتی بعد از آن غذا می‌خورند، طراوت و جوانی پوست خود را به سرعت از دست می‌دهند. دم نوش آویشن هم به سلامت معده و درمان عفونت معده کمک می‌کند و هم فرایند پیری را به تأخیر می‌اندازد.

تغذیه
افرادی که تا زمان سیری کامل یا حتی بعد از آن غذا می‌خورند، طراوت و جوانی پوست خود را به سرعت از دست می‌دهند.
به پوستت جون تازه بده

نقش کبد در زیبایی پوست

کبد نقش پاکسازی خون را برعهده دارد، بنابراین هرچه بهتر کار کند، خون شما پاکیزه تر و پوستتان روشن‌تر خواهد شد. نوشابه، شکر و غذاهای چرب و سنگین باعث افزایش چربی کبد می‌شود پس تا حد ممکن از خوردن آنها اجتناب کنید. یکی از نشانه‌های کبد چرب تیره شدن پوست صورت است. اختلال در کار کبد باعث بروز لکه و خال در پوست از جمله پوست صورت می‌شود.

مواد غذایی که به سلامتی کبد کمک می‌کنند عبارتند از انگور، انار، آلبالو، زرشک، عناب، لبو، گریپ فروت، آجیل ها، ماهی، چای سبز  و سرکه سیب. این مواد هم از بروز چربی کبد پیشگیری می‌کنند و هم در درمان کبد چرب مؤثر هستند و به سلامت کبد کمک می‌کنند. حتما در طول روز از مواد غذایی که به سلامت کبد کمک می‌کند استفاده نمایید.

نقش خون در سلامت پوست

خون سالم و شفاف به شما پوست زیبا جوان، و خوشرنگ می‌دهد. سلامت جریان خون در سلامت پوست نقش مهمی دارد. پس باید تغذیه شما به گونه‌ای باشد که هم خونی پاکیزه داشته باشید و هم به کم خونی یا فقر آهن مبتلا نشوید. گلاب و عرق بید مشک هم به درمان کم خونی کمک می‌کنند و برای پوست هم بسیار مفید هستند.

قبل از خواب می‌توانید کمی گلاب یا عرق بید مشک بنوشید یا حتی صورت خود را با آن بشویید. نخود، آب گوشت، انجیر، زرده تخم مرغ عسلی، جگر، اسفناج، کاهو، پسته، بادام زمینی، سیب، موز و پیاز حاوی مقدار زیادی آهن هستند. با مصرف این مواد هم به درمان فقر آهن خود کمک کنید و هم جوانی و رنگ زیبای پوست خود را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: 50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم

نقش تغذیه در بافت پوست

پوست شما از بافت همبند و مجموعه ای از پروتئین ها تشکیل شده است. پروتئین های پوست به آن حالت کشسانی و به اصطلاح، الاستیسیته می‌دهند، تا زمانی که حالت ارتجاعی پوست حفظ شود، چین و چروک‌ها نمی‌توانند خود را نشان دهند. مهم‌ترین پروتئین پوست کلاژن نام دارد که شادابی و استحکام پوست را حفظ می‌کند.

برای ساخت کلاژن هم به زیرساخت‌های پروتئین نیاز است و هم به ویتامین C. بنابراین باید به اندازه کافی پروتئین مصرف نمود. پروتئین را می‌توان از طریق مواد غذایی مثل لبنیات، تخم مرغ، گوشت سفید، گوشت قرمز، قارچ و حبوبات تأمین کرد.

ویتامین C هم در موادی مثل مرکبات، گوجه فرنگی، طالبی، اسفناج، کلم، کیوی و آناناس وجود دارد. ویتامین C با حرارت و یا بر اثر گذشت زمان از بین می‌رود بنابراین باید سبزیجات و میوه‌های دارای ویتامین C را سریع و به صورت خام مصرف نمود.

ساده ترین راه‌های تغذیه ای که در پوست شما معجزه ایجاد می کند

مواد غذایی بلوک های سازنده هستند که بدن برای رشد، توسعه و ترمیم استفاده می‌کند. غذاهای سالم، گیاهان و مواد غذایی را برای انجام این کار فراهم می‌کنند. اگر خوب غذا نخورید، نمی‌توانید به درستی عمل بکنید حالا می‌خواهیم در مورد تغذیه جوان کننده پوست و خوراکی های زیبایی و شادابی چهره صحبت کنیم؛ 

راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که شما با رعایت آن‌ها به ویژه در در زمان ناشتایی به سلامت پوست و بدن خود کمک بسیاری می‌توانید کنید. البته قبل از هر چیز سعی کنید صبح زود از خواب برخیزید تا میزان بلغم و صفرای بدن شما کم شود و انرژی بیشتری داشته باشید و رنگ پوستتان روشن شود. سپس یکی از موارد زیر را انجام دهید:

زرشک بخورید

اگر پوست شما زیاد جوش می‌زند و یا جای جوش دارد زرشک بخورید. بهتر است شب قبل از خواب کمی زرشک را شسته و در یک استکان آب جوشیده ولرم بریزید و اجازه دهید تا صبح بماند. روز بعد آب زرشک را ناشتا بخورید.

تغذیه و پوست
بهتر است شب قبل از خواب کمی زرشک را شسته و در یک استکان آب جوشیده ولرم بریزید و اجازه دهید تا صبح بماند.

شکلات تلخ

این افسانه را که می‌گوید خوردن شکلات باعث جوش زدن می‌شود را فراموش کنید. شکلات تلخ پر از فلاونول که از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به بهبود رنگ چهره کمک کند.

افرادی که روزانه یک نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاونول می‌نوشید متوجه بهبود بافت پوست خود و کمتر شدن زبری و پوسته پوسته شدن آن می‌شوند و مقاومت بیشتری نسبت به آسیب اشعه UV دارند.

خاکشیر بخورید

خاکشیر برای درمان چربی کبد مفید است.، پروتئین دارد و سودا را برطرف می‌کند، پس در سلامت پوست هم بسیار مفید خواهد بود. خاکشیر را بشویید و در آب سرد حل کنید و در یخچال قرار دهید و هر صبح ناشتا بخورید. می توانید به آن عرق کاسنی هم اضافه کنید که برای سلامت کبد بسیار مفید است.

آب گرم و لیمو بخورید

برای درمان کبد چرب هر صبح ناشتا آب گرم و آب لیموی تازه با مقداری عسل بخورید. در تابستان می توانید از شربت آبلیمو استفاده کنید. تأثیر محسوس آبلیموی تازه را خیلی زود در رنگ پوستتان مشاهده خواهید کرد.

تخم شربتی بخورید

تخم شربتی سرشار از آهن، کلسیم و ویتامین  C است پس از آن غافل نشوید. مصرف تخم شربتی باعث لطافت و خوشرنگ شدن پوستتان می‌شود.

مصرف تخم شربتی باعث لطافت و خوشرنگ شدن پوستتان می‌شود.

شربت آلبالو بنوشید

نوشیدن شربت آلبالو با کمک به تصفیه خون و پاکسازی کبد، پوست شما را شفاف و روشن می‌کند.

اسفناج مفید برای پوست

اسفناج غنی از اسید فولیک، ویتامین ب است که به ترمیم دی ان ای کمک می‌کند و ممکن است خطر سرطان پوست را کاهش دهد. سبزهای مانند اسفناج، کلم پیچ، شلغم، برگ ها، بروکلی و مارچوبه همه غنی از ویتامین آ، آهن و ویتامین ک هستند. آهن با حمل اکسیژن حیاتی به گردش خون کمک می‌کند در حالی که ویتامین ک ممکن است به جلوگیری از  واریس کمک کند.

گل ختمی سفید جوش بلوغ را درمان می‌کند

برای درمان جوش، به ویژه جوش های دوران بلوغ، گل ختمی سفید تهیه کنید و آن را آسیاب نمایید. هر روز یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در یک لیوان آب جوشیده و سرد شده بریزید و اجازه دهید تا لعاب دهد، سپس آب آن را بنوشید. پس از مدتی جوش‌ها درمان می‌شود و پوستتان به حالت قبل بر می‌گردد.

آب بنوشید

مصرف آب برای حفظ زیبایی و سلامت پوست و سلامت بدن بسیار مفید است. سموم بدن با انحلال در آب دفع می‌شوند. سلول‌های بدن با استفاده از آب، استحکام و انعطاف خود را حفظ می‌کنند. کمبود آب پوست شما را خشک و چروک می‌کند پس حتما در طول روز آب کافی بنوشید.

اگر حوصله یا وقت کافی ندارید تا مواردی را که در بالا ذکر کردیم رعایت کنید، حداقل هر روز صبح در حالت ناشتا، یک لیوان آب جوشیده شده سرد یا ولرم بنوشید.

با رعایت تغذیه مناسب می‌توانید بدنی سالم و پوستی جوان و زیبا داشته باشید. یادتان باشد مهم‌ترین نکته این است که همیشه اعتدال را رعایت نمایید. هر کدام از مواد غذایی خاصیتی دارد، فقط به اندازه مصرف کنید.

تغذیه
کمبود آب پوست شما را خشک و چروک می‌کند پس حتما در طول روز آب کافی بنوشید.

توت

اگر به سلامت پوست صورت خود اهمیت می‌دهید، توت باید یک بخش حیاتی از رژیم غذایی شما باشد. زیرا توت دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان هست که با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به پوست آسیب برسانند، مبارزه می‌کند.

توت دارای ویتامین C است و برای تولید کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاژن باعث نرمی و چاق شدن پوست صورت می‌شود. سعی کنید مخلوطی از تمشک، شاه توت و زغال اخته را در رژیم غذایی خود قرار دهید و میوه‌هایی بخورید که تازه باشند و حرارت دیده نشده باشند و از این طریق می‌توانید بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر مواد غذایی ارگانیک در سلامت پوست

ماهی سالمون

اگر از مشکلات شایع پوستی مانند اگزما و آکنه رنج می‌برید، سعی کنید غذاهایی مانند ماهی سالمون که دارای امگا3 هستند را مصرف کنید. این ماده‌ی غذایی، التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه را کاهش می‌دهد.

این ماهی باعث افزایش رطوبت پوست می‌شود و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. ماهی سالمون یک منبع غنی سلنیوم است که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

 قارچ

قارچ علاوه بر خوشمزگی، خاصيت‌های بسياری براي پوست شما دارد، قارچ يک منبع غني از ديبوفلاوين و ويتامين B است كه هر كدام از آن‌ها برای پوست حياتی است.

ديبوفلاوين (ويتامين B2) بافت‌های پوستی را ترميم می‌كنند و به سالم ماندن آن‌ها كمک می‌كند همچنين تا حدی لكه‌های پوستی ناشی از تابش آفتاب را برطرف می‌كند، ديبوفلاوين به ترميم بافت‌های پوستی بعد از سوختگی‌ها، زخم‌ها‌ و جراحی‌ها بسيار كمک می‌كند.

مرکبات

پوست برای رشد و التیام پس از زخم به ویتامین C نیاز دارد که از مرکباتی مثل پرتقال تأمین می‌شود. مصرف مرکبات به‌ خاطر ویتامین B و فولات برای افزایش گردش خون زیر پوست و هیدراته نگه داشتن پوست توصیه می‌شود. به ‌علاوه اینکه مرکبات خاصیت لایه‌برداری پوست و پاک‌سازی پوست دارند. مصرف آب مرکباتی مثل پرتقال به ‌شکل ماسک صورت از روش‌های جوان‌سازی پوست بوده که جای جوش و آکنه را هم از بین می‌برد.

مصرف این مواد غذایی برای مراقبت از سلامت پوست بسیار مهم است اما باید توجه کنید که سبک زندگی تاثیر بیشتری بر روی پوست و زیبایی شما دارد. باید استرس اضطراب را کنترل کنید، بصورت منظم برنامه ورزشی را ادامه دهید و در کنارش غذای سالم و به مقدار مناسب بخورید.

کدام مواد غذایی برای سلامت کبد مناسب است؟

مواد غذایی که به سلامتی کبد کمک می‌کنند عبارتند از انگور، انار، آلبالو، زرشک، عناب، لبو، گریپ فروت، آجیل ها، ماهی، چای سبز  و سرکه سیب. این مواد هم از بروز چربی کبد پیشگیری می‌کنند و هم در درمان کبد چرب مؤثر هستند و به سلامت کبد کمک می‌کنند.

آیا گل ختمی برای درمان جوش مناسب است؟

برای درمان جوش، به ویژه جوش های دوران بلوغ، گل ختمی سفید تهیه کنید و آن را آسیاب نمایید. هر روز یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در یک لیوان آب جوشیده و سرد شده بریزید و اجازه دهید تا لعاب دهد، سپس آب آن را بنوشید. پس از مدتی جوش‌ها درمان می‌شود و پوستتان به حالت قبل بر می‌گردد.

خاکشیر چه خاصیتی دارد؟

خاکشیر برای درمان چربی کبد مفید است.، پروتئین دارد و سودا را برطرف می‌کند، پس در سلامت پوست هم بسیار مفید خواهد بود. خاکشیر را بشویید و در آب سرد حل کنید و در یخچال قرار دهید و هر صبح ناشتا بخورید. می توانید به آن عرق کاسنی هم اضافه کنید که برای سلامت کبد بسیار مفید است.

۱۰ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی