فواید روغن خردل برای پوست و مو
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید روغن خردل برای پوست و مو

به این مطلب امتیاز دهید

اگرچه مدت‌هاست از روغن خردل در پخت‌وپز و برای مصارف درمانی استفاده می‌شود اما این روغن مانند هر روغن دیگری که در آشپزی از آن استفاده می‌کنید نیست بلکه یک ابرقهرمان واقعی است! باور نمی‌کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید، مطمئناً نظرتان در این مورد تغییر خواهد کرد. روغن خردل هزاران سال است که در کشورهایی مانند هند، روم و یونان استفاده می‌شود، اگرچه برای اولین بار(حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح) در هند پرورش داده شده است.

 با فواید روغن خردل برای پوست آشنا شوید

در ابتدا این روغن  فقط برای مصارف دارویی مورداستفاده قرار گرفت؛ بقراط از دانه خردل برای تهیه برخی داروهای خاص استفاده کرد. فیثاغورس دانشمند یونانی، از آن به‌عنوان یک درمان طبیعی برای نیش عقرب استفاده می‌کرد. اما چندین دهه است که زنان شمال هند از روغن خردل برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند.

روغن خردل

رنگ تیره، عطر قوی و طعمی تند، از اصلی‌ترین ویژگی‌های این روغن است. این روغن در دمای 250 درجه سانتی‌گراد از دانه خردل استخراج شده و از طریق تقطیر خالص می‌شود. روغن خردل سرشار از چربی‌های مفید امگا3 و امگا 6 است و نسبت به سایر روغن‌ها، چربی‌های اشباع‌شده کمتری دارد.

فواید روغن خردل بسیار است. این روغن برای درمان بیماری‌های مربوط به قلب، پوست، مفاصل، ماهیچه‌ها و دیگر مشکلات، شناخته شده است. استفاده منظم از روغن خردل می‌تواند پوستی سالم و درخشان را به شما هدیه دهد. در ادامه با برخی از فواید روغن خردل بر پوست آشنا می‌شویم:

از بین بردن لکه‌های تیره صورت

ماساژ منظم صورت با روغن خردل می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره و رنگدانه­های پوست کمک کند. کمی روغن خردل، آرد نخودچی، 1 قاشق چای‌خوری ماست و چند قطره لیمو را با هم مخلوط کرده تا حالت خمیری به خود بگیرد، حال آن را به صورت و گردن خود بمالید.

بعد از حدود 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشورید. این کار را سه بار در هفته و به مدت چند ماه تکرار کنید تا از نتایج عالی آن شگفت زده شوید.

درخشان کردن پوست

روغن خردل سرشار از ویتامین A، B و E است که همه این‌ها خواص ضد پیری داشته و در سلامت پوست نقش دارند. برای اینکه پوستتان جوان به نظر برسد به مقدار مساوی روغن خردل و نارگیل را با هم مخلوط کنید و هر شب به مدت 15 دقیقه صورتتان را با آن ماساژ دهید سپس صورتتان را بشورید.

اگر به‌طور منظم از این ماسک استفاده کنید متوجه روشن‌تر شدن پوستتان خواهید شد. از دیگر فواید روغن خردل بر پوست این است که مانع بروز چین‌وچروک شده و علائم پیری را کاهش می‌دهد.

فواید روغن خردل بر پوست

ضد آفتاب طبیعی

اگر در خانه روغن خردل دارید نیازی نیست نگران آفتاب‌سوختگی باشید یا برای خرید کرم‌های ضد آفتاب گران‌قیمت، هزینه کنید. کافی است قبل از بیرون رفتن از منزل با مقدار کمی از این روغن شگفت‌انگیز، پوست خود را ماساژ دهید. مقادیر زیاد ویتامین E موجود در این روغن از پوست شما در برابر پرتوهای مضر UV و سموم محیطی محافظت می‌کند.

به یاد داشته باشید که نباید زیاد از این روغن به پوست بمالید چراکه پوست چرب گردوغبار و آلودگی‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند.

درمان بثورات و عفونت‌های پوستی

از دیگر فواید روغن خردل بر پوست می‌توان به خواص ضدالتهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قدرتمند آن اشاره کرد. ازاین‌رو می‌تواند مانع بروز عفونت‌هایی نظیر آماس پوستی، اگزما و پسوریازیس شده و به درمان بثورات و آلرژی‌های پوستی کمک ‌می­کند. همچنین از خشکی و خارش پوست جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: مزایای روغن دنبه برای پوست

دارای اثرات ضد پیری است

مقدار زیاد ویتامین E موجود در روغن خردل سبب کاهش چشمگیر چین‌وچروک و سایر علائم پیری پوست می‌شود، البته اگر به‌طور منظم استفاده شود.

به پوستت جون تازه بده

فواید روغن خردل برای مو

آیا روغن خردل می‌تواند برای مو هم مفید باشد؟ در جواب باید بگویم بله! روغن خردل رشد مو را تضمین می‌کند، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و باعث کاهش سفیدی و سایر مشکلات مرتبط با مو می‌شود. اگر به استفاده از روغن خردل برای موهای خود فکر می‌کنید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید. از فواید روغن خردل بر مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحریک رشد مو

ماساژ منظم مو به تغذیه پوست سر کمک می‌کند. روغن خردل با افزایش گردش خون در پوست سر سبب تحریک رشد مو می‌شود. این ماده حاوی پروتئین(یکی از اجزای اصلی مو) و اسیدهای چرب امگا 3 است؛ هر دو این مواد موهایتان را تغذیه کرده و سبب رشد مو می‌شوند.

استفاده از این روغن برای رشد مو بسیار آسان است. کافی است کمی از این روغن را کف دست خود بریزید و مو و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و سپس موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. بگذارید حدود 3 ساعت این روغن روی سر بماند، بعدازآن موهایتان را با شامپو بشویید. با چند بار استفاده، نتایج کاملاً قابل‌مشاهده خواهد بود.

تحریک رشد مو یکی از فواید روغن خردل بر مو است. ماساژ منظم مو با روغن خردل سبب افزایش گردش خون در پوست سر و درنتیجه رشد مو خواهد شد.

کاهش ریزش مو

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی از دیگر فواید روغن خردل بر مو است که مانع از ریزش مو شده و رشد سالم مو را تضمین می‌کند.

جلوگیری از سفیدی مو

روغن خردل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است ازاین‌رو استفاده منظم آن می‌تواند از سفیدی زودرس مو جلوگیری کند. قبل از خواب می‌توانید از این روش استفاده کنید، روغن خردل را روی موهای خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید.

فواید روغن خردل بر مو

بیشتر بخوانید: روغن خراطین و چاقی صورت؛

از شوره و خارش پوست سر جلوگیری می‌کند

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این  روغن ، داشتن پوستی سالم و عاری از شوره سر و خارش را تضمین می‌کند. مقدار مساوی از روغن خردل و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. موهای خود را با حوله بپوشانید و بگذارید دو ساعت بماند، سپس با شامپو بشویید. این کار را چندین بار در هفته انجام دهید و مطمئن باشید که کم‌کم شوره سرتان برطرف خواهد شد.

آبرسانی مو

این روغن  سرشار از چربی‌های طبیعی است بنابراین می‌توانید از آن به‌عنوان یک نرم‌کننده طبیعی استفاده کنید. با استفاده از روغن خردل به‌عنوان ماسک مو رطوبت را به موهای خود برگردانید و از داشتن موهایی نرم و درخشان لذت ببرید.

تنها نکته باقی‌مانده اینکه قبل از استفاده از روغن خردل روی پوست یا مو مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر هرگونه علامتی از یک واکنش آلرژیک مانند قرمزی، تورم، خارش یا بثورات پوستی دیده‌اید مصرف را متوقف کنید.

کلام آخر اینکه به‌راحتی می‌توانید از روغن خردل به‌عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌های موجود در بازار استفاده کنید. چه از آن برای پخت‌وپز استفاده کنید چه در پزشکی و چه به‌عنوان یک ماده در روتین مراقبت‌های پوست و مو، ناامید نخواهید شد. نظرات و تجربیات خود را در مورداستفاده از روغن خردل در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: +

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی