مکمل کلاژن چیست؟
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۴ دیدگاه admin

مکمل کلاژن چیست و تزریق آن چه تاثیری بر روی پوست شما دارند!

به این مطلب امتیاز دهید

کلاژن یکی از پروتئین‌های مهم بدن است که در همه جا از جمله پوست دیده می‌شود. کلاژن به معنای چسب است و سلول‌ها را کنار هم نگه می‌دارد و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. برای جلوگیری از پیر شدن صورت و ایجاد چین و چروک باید به کافی بودن میزان کلاژن در بدن هم توجه کرد. در صورت نیاز به تزریق کلاژن و یا مصرف مکمل‌های کلاژن ساز پرداخت.

با افزایش سن، ناخن‌ها ضخیم‌تر می‌شود، خاصیت ارتجاعی پوست کم می‌شود، زخم‌ها دیر‌تر خوب می‌شود و شکستگی‌ها دیرتر ترمیم می‌شود همه این‌ها نشانه‌های کم شدن میزان کلاژن در بدن است که فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن می‌باشد.

مکمل کلاژن چیست؟!

با رعایت رژیم غذایی مناسب که هم اسید آمینه‌های اولیه ساخت پروتئین کلاژن را در بر داشته باشد و هم ویتامین C مورد نیاز برای انجام متابولیسم ساخت کلاژن، می‌توان پیری را به تعویق‌اند اخت و آثار آن را کمرنگ‌تر نمود. کلاژن انواع مختلفی دارد اما 90 درصد از کلاژن‌های موجود در بدن کلاژن نوع 1 هستند.

تزریق کلاژن
در تصویر سمت چپ، فیبرهای کلاژن (به رنگ سفید) ساختاری مشخص و سازمان یافته دارند و پوست جوان است اما در تصویر سمت راست کلاژن‌ها ساختار خود را از دست داده و تعدادشان کم شده است در نتیجه پوست پیر شده است
به پوستت جون تازه بده

عوامل مؤثر در کاهش و افزایش تولید کلاژن در بدن

مواد غذایی حاوی ویتامین ث مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات  سیر؛ و مواد غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات کلاژن سازی را افزایش می‌دهند. آب استخوان مرغ یا گاو و گوسفند دارای مقادیر زیادی کلاژن است. ژلاتین هم یک ماده غذایی سرشار از کلاژن است. مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 سبب افزایش تولید کلاژن می‌شوند.

بعضی از ماهی‌ها مثل ماهی آزاد، ماهی تن، مغزهایی مثل بادام، بادام هندی و گردو و روغن‌های گیاهی از مواد غذایی حاوی امگا 3 هستند. مصرف زیاد مواد قندی، سیگار کشیدن و پرتوهای فرابنفش خورشید باعث کاهش تولید کلاژن می‌شوند.

مکمل‌های کلاژن

مکمل‌های غذایی کلاژن

وجود کلاژن در بدن باعث تشویق بدن به تولید کلاژن بیشتر می‌شود به همین علت امروزه یکی از راه‌های مبارزه با پیری مصرف مکمل خوراکی کلاژن است.

هنوز تأثیرات مثبت یا منفی این مکمل‌ها کاملا تأیید نشده است. همه کلاژن مصرفی جذب بدن نمی شود و یا این که ممکن است این کلاژن تجزیه شده و به دیگر پروتئین‌های مورد نیاز بدن تبدیل شود اما می‌تواند در تحریک ساخت کلاژن توسط بدن نقش داشته باشد. البته در مطالعاتی دیده شده است که مصرف مکمل کلاژن در خانم‌های مسن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست آنان شده است.

کلاژن‌های خوراکی باعث افزایش رشد مو و ناخن و روشن شدن رنگ پوست می‌شوند. رطوبت پوست را افزایش داده و باعث تسریع بهبود زخم‌ها می‌شود. البته مصرف مکمل‌های غذایی کلاژن علاوه بر پوست، تاثیرات مثبت دیگری هم در استخوان ها، غضروف‌ها و تاندون‌های بدن دارند و به طور کلی استحکام آنها را افزایش می‌دهند. 

هنوز بی خطر بودن مکمل‌های خوراکی کلاژن ثابت نشده است؛ همچنین ممکن است عوارضی مثل احساس سنگینی، سوزش معده و یا حساسیت در پی داشته باشد. به هر حال، اگر فردی مایل به مصرف کلاژن خوراکی باشد بهتر است قرص‌های دارای کلاژن و ویتامین ث را مصرف کند یا همزمان با مصرف کلاژن، مواد غذایی یا قرص‌های حاوی ویتامین C مصرف کند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

بیشتر بخوانید: کلاژن چیست؟

تزریق کلاژن به جوان شدن پوست کمک می‌کند

برای افزایش میزان کلاژن پوست و حفظ استحکام و شادابی آن از روش تزریق کلاژن به پوست استفاده می‌شود. تزریق کلاژن به پوست یک روش آسان، بی خطر و غیر تهاجمی است که همیشه نتایج مثبتی به دنبال دارد. معمولا یک بار تزریق برای هر فرد کافی است و تنها تعداد کمی از بیماران هستند که به تزریق مجدد نیاز پیدا می‌کنند.

کلاژن تزریقی به بدن یا از بدن گاو گرفته می‌شود و یا از انسان گرفته می‌شود. کلاژن‌های زیدرم و زیپلاست، کلاژن‌های گاوی هستند و کلاژن‌های کازمودرم و کازموپلاست کلاژن‌های انسانی هستند. کلاژن‌های گاوی ممکن است در تعداد کمی افراد حساسیت ایجاد کنند بنابراین قبل از تزریق به تست آلرژی نیاز دارند اما کلاژن‌های انسانی این مشکل را ندارند.

می توان از بدن خود فرد هم کلاژن تهیه کرد. مثلا افرادی که جراحی شکمی ابدومینوپلاستی داشته‌اند می‌توانند پوست شکم خود را تا 5 سال تحت شرایط خاص نگهداری کنند و از آن کلاژن استخراج کنند و برای تزریق به پوست صورت خود به کار ببرند. البته به طور کلی چون کلاژن یکی از پروتئین‌هایی است که در حالت عادی در بدن وجود دارد، معمولا تزریق آن بی عارضه و بدون مشکل خواهد بود.

تزریق کلاژن

تزریق کلاژن چه اثراتی بر صورت دارد؟

  •  باعث پر شدن گونه‌ها می‌شود
  • با به لب‌ها باعث برجسته شدن آن می‌شود
  • تزریق به پوست صورت باعث سفت شدن پوست می‌شود و از افتادگی پوست صورت جلوگیری می‌کند. سفت شدن پوست به خاطر سفت شدن دیواره سلول‌های پوستی اتفاق می‌افتد.
  • چین و چروک‌ها بخصوص آنهایی که تازه هستند را از بین می‌برد
  • باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود.
  • مقاومت پوست را در برابر تابش‌های خورشید افزایش می‌دهد.
  • تزریق کلاژن به پوست سبب کند شدن فرایند پیری در آن می‌شود.
  • افرادی که صورت‌های لاغری دارند می‌توانند با تزریق کلاژن صورت خود را پر کنند.
  • تزریق کلاژن خط اخم بین ابروها و روی پیشانی را کمتر و کمرنگ‌تر می‌کند.
  • با تزریق کلاژن فرورفتگی‌های ناشی از جای جوش کم‌تر به چشم می‌خورند.

کرم‌های کلاژن چه اثراتی دارند؟

این روزها بازار تبلیغات برای محصولات مرتبط با پوست و مو خیلی داغ است. احتمالا نام کرم‌های حاوی کلاژن را شنیده اید. کلاژن یک پروتئین با‌اند ازه بزرگ است و نمی تواند از سطح پوست جذب شود.

بنابراین کرم‌های حاوی کلاژن تنها اثری که دارند مرطوب نگه داشتن پوست است که البته این اثر را با کرم‌های مرطوب کننده ارزان‌تر هم می‌توان مشاهده کرد.به تازگی شامپوهای حاوی کلاژن هم وارد بازار شده‌اند که مشخص است تنها با چند دقیقه شامپو زدن کلاژن جذب پوست نمی شود.

بیشتر بخوانید: انواع مرطوب کننده پوست صورت

معایب تزریق کلاژن

تزریق کلاژن هزینه بسیار بالایی دارد و اثر آن دائمی نیست. کلاژن می‌توان پوست را تحریک به ساخت کلاژن کند اما تا زمانی که در بافت پوست کلاژن تزریقی وجود داشته باشد. همه کلاژن تزریق شده جذب پوست می‌شود و کلاژن‌های جذب نشده خیلی زود از بدن دفع می‌شوند بنابراین اگر کسی واقعا به دنبال جوانسازی پوست خود باشد، باید هر چند ماه یک بار تزریق کلاژن انجام دهد.

خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی باید از تزریق کلاژن اجتناب کنند.

مکمل کلاژن چیست؟!

با رعایت رژیم غذایی مناسب که هم اسید آمینه‌های اولیه ساخت پروتئین کلاژن را در بر داشته باشد و هم ویتامین C مورد نیاز برای انجام متابولیسم ساخت کلاژن، می‌توان پیری را به تعویق‌اند اخت و آثار آن را کمرنگ‌تر نمود. کلاژن انواع مختلفی دارد اما 90 درصد از کلاژن‌های موجود در بدن کلاژن نوع 1 هستند

کم شدن میزان کلاژن پوست را تشخیص بدهیم؟

با افزایش سن، ناخن‌ها ضخیم‌تر می‌شود، خاصیت ارتجاعی پوست کم می‌شود، زخم‌ها دیر‌تر خوب می‌شود و شکستگی‌ها دیرتر ترمیم می‌شود همه این‌ها نشانه‌های کم شدن میزان کلاژن در بدن است که فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن می‌باشد.

عوامل مؤثر در کاهش و افزایش تولید کلاژن در بدن چه چیزهایی هستند؟

مواد غذایی حاوی ویتامین ث مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات سیر؛ و مواد غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات کلاژن سازی را افزایش می‌دهند. آب استخوان مرغ یا گاو و گوسفند دارای مقادیر زیادی کلاژن است. ژلاتین هم یک ماده غذایی سرشار از کلاژن است. مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 سبب افزایش تولید کلاژن می‌شوند.

تزریق کلاژن چه اثراتی بر صورت دارد؟

1. چین و چروک‌ها بخصوص آنهایی که تازه هستند را از بین می‌برد 2. باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. 3. مقاومت پوست را در برابر تابش‌های خورشید افزایش می‌دهد. 4.تزریق کلاژن به پوست سبب کند شدن فرایند پیری در آن می‌شود.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی