تأثیر لبخند بر پوست
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تأثیر لبخند بر پوست؛ نخندید تا پیر شوید!

به این مطلب امتیاز دهید

همۀ ما می‌دانیم که لبخند زدن برای روحیه‌مان خوب است اما آیا می‌تواند روی پوستمان تأثیر بگذارد؟ اگرچه متخصصان معتقدند که خندیدن می‌تواند یکی از دلایل بروز چین‌وچروک‌های موقتی یا دائمی روی پوست باشد اما فواید بسیاری نیز دارد که نباید نادیده گرفته شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد تأثیر لبخند بر پوست بدانید.

تاثیر لبخند بر پوست

چین‌وچروک‌های صورت اغلب در طول زمان و به دلیل حرکات مکرر عضلات هنگام لبخند زدن یا اخم کردن ایجاد می‌شوند. اگرچه در لبخند زدن نسبت به اخم کردن عضلات کمتری درگیر می‌شوند اما هر دو می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک در پوست صورت شوند.

تأثیر لبخند بر پوست
چین‌وچروک‌های صورت اغلب در طول زمان و به دلیل حرکات مکرر عضلات هنگام لبخند زدن یا اخم کردن ایجاد می‌شوند.
به پوستت جون تازه بده

آیا لبخند زدن باعث چین‌وچروک می‌شود؟

اطراف دهان یکی از اولین نقاط صورت است که ممکن است دچار چین‌وچروک شود. بخشی از این امر به نازکی پوست این ناحیه و از دست رفتن کلاژن(فیبرهایی که در انعطاف‌پذیری و سفتی پوست نقش دارند) مربوط می‌شود. پوست با ورود به ۲۰ سالگی، تقریباً ۱ درصد کلاژن کمتری تولید می‌کند.

علاوه بر کلاژن جنبه‌های دیگری از روند پیری پوست وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، مانند از دست دادن الاستین و گلیکوزآمینوگلیکان­ها که هر یک به انعطاف‌پذیری و آبرسانی پوست کمک می‌کنند. این موارد به‌عنوان پیری ذاتی یا طبیعی شناخته می‌شوند و به تأثیر لبخند بر پوست مربوط نمی‌شوند.

همچنین عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در تأثیر لبخند بر پوست و بروز خط لبخند نقش داشته باشند مثل ژنتیک، کمبود آب بدن، تغذیه نامناسب، استرس، نور آفتاب و کشیدن سیگار. شاید نتوان جلوی عواملی مثل افزایش سن یا ژنتیک را بر پیری پوست گرفت اما سایر عوامل مثل استرس و تغذیه نامناسب قابل‌کنترل هستند.

در کنار افزایش سن، عواملی دیگری که می‌توانند در تأثیر لبخند بر پوست و بروز خط لبخند نقش داشته باشند عبارت‌اند از ژنتیک، تغذیه نامناسب، استرس، نور آفتاب و کشیدن سیگار.
فواید لبخند برای پوست
اطراف دهان یکی از اولین نقاط صورت است که ممکن است دچار چین‌وچروک شود.

به‌طور کل دو نوع چین‌وچروک در صورت وجود دارد، موقت و دائمی؛ در بیشتر موارد چین‌وچروک‌هایی که در اثر لبخند ایجاد می‌شوند موقتی هستند. با این وجود تأثیر لبخند بر پوست و زیبایی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. برخی از فواید لبخند برای پوست عبارت‌اند از:

۱.با لبخند زدن جذاب‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسید:

لبخند زدن نه‌تنها می‌تواند جذابیت شما را بیشتر کند بلکه باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید. ماهیچه‌هایی که هنگام لبخند زدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند باعث می‌شوند که صورتتان کشیده‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. لبخند زدن حتی می‌تواند بر زیبایی گونه‌ها و لب‌ها نیز تأثیر بگذارد.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

۲.استرس را کاهش می‌دهد:

استرس می‌تواند در تمام وجود آدمی رخنه کند و زیبایی صورتش را تحت تأثیر قرار دهد. لبخند زدن نه‌تنها به شما کمک می‌کند خسته و فرسوده به نظر نرسید بلکه می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

۳.حس خوب ایجاد می‌کند:

یک لبخند ساده می‌تواند باعث ترشح نوروپپتیدها – که ارتباط عصبی را بهبود می‌بخشند- و همچنین انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین- که حس خوب را در شما ایجاد می‌کنند- شود. به لبخند زدن مانند یک داروی ضدافسردگی فکر کنید!

۴.لبخند زدن مسری است:

با هر لبخندی که می‌زنید می‌توانید روز بهتری را هم برای خود و هم برای اطرافیانتان بسازید. مغز به‌طور خودکار حالات چهره دیگران را متوجه می‌شود و تفسیر می‌کند، حتی گاهی اوقات ممکن است آن را تقلید کند! این بدان معناست که ممکن است با دیدن لبخند دیگران ناخودآگاه لبخند بزنید.

نکاتی برای جلوگیری از چین‌وچروک دور لب
با هر لبخندی که می‌زنید می‌توانید روز بهتری را هم برای خود و هم برای اطرافیانتان بسازید.

بیشتر بخوانید: روغن خراطین و لب؛ 

نکاتی برای جلوگیری از چین‌وچروک دور لب

اگرچه نمی‌توانید به‌طور کامل از روند طبیعی پیری و تأثیر لبخند بر پوست که منجر به چین‌وچروک صورت می‌شوند جلوگیری کنید اما با اتخاذ عادت‌های سالم زیر می‌توانید تسریع روند آن را کاهش دهید:

  • سیگار نکشید.
  • برای هیدراته ماندن بدن به مقدار کافی آب بنوشید.
  • مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید.
  • از یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید و در صورت لزوم از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • هر شب حداقل 7 ساعت بخوابید.
  • استرستان را کاهش دهید.
  • در صورت امکان از نوسانات وزن بدن اجتناب کنید.

روش‌های طبیعی برای درمان خط لبخند

احتمالاً مراجعه به یک متخصص زیبایی برای درمان چین‌وچروک عمیق صورت وقت زیادی از شما می‌گیرد و درعین‌حال ممکن است هزینه‌بر نیز باشد. ازاین‌رو برای کاهش تأثیر لبخند بر پوست پیشنهاد می‌شود زمانی که چین‌وچروک‌ها سطحی هستند از روش‌های خانگی و طبیعی زیر برای درمان کمک بگیرید:

  • اسانس‌های روغنی: برخی از اسانس‌های روغنی مثل اسانس کندر، لیمو، اسطوخودوس یا چوب صندل، در صورت رقیق شدن با یک روغن پایه باعث افزایش استحکام و گردش سلول‌های پوستی و درنتیجه کاهش چین‌وچروک می‌شوند. یک روز قبل استفاده از این روغن‌ها بهتر است تست پچ را روی آرنج انجام دهید تا مطمئن شوید که به این روغن‌ها حساسیت ندارید. دو بار در روز می‌توانید از این روغن‌ها برای کاهش چین‌وچروک نواحی لب و دهان استفاده کنید و دقت کنید که نباید آن‌ها را مستقیماً روی لب بمالید.
روش¬های طبیعی برای درمان خط لبخند
برخی از روغن‌های گیاهی که به‌طورمعمول برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند می‌توانند به‌عنوان درمان لحظه‌ای چین‌وچروک عمل کرده و درعین‌حال پوست را رطوبت­ رسانی کنند.
  • روغن‌های گیاهی: برخی از روغن‌های گیاهی که به‌طورمعمول برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند می‌توانند به‌عنوان درمان لحظه‌ای چین‌وچروک عمل کرده و درعین‌حال پوست را رطوبت­رسانی کنند.برخی از روغن‌های گیاهی که به‌طورمعمول برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند می‌توانند به‌عنوان درمان لحظه‌ای چین‌وچروک عمل کرده و درعین‌حال پوست را رطوبت­رسانی کنند. می‌توانید دو بار در روز از روغن‌هایی مثل روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن هسته انگور، روغن زیتون و روغن آفتابگردان برای نواحی آسیب‌دیده پوستتان استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که ممکن است باعث تقویت و انعطاف‌پذیری پوست شوند و همچنین از آسیب‌های ناشی از تابش خورشید جلوگیری می‌کنند. برخلاف اسانس‌های روغنی، می‌توانید روغن‌های گیاهی را مستقیماً روی لب‌ها بمالید.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی لب؛

به خاطر داشته باشید که این درمان‌های خانگی به کاهش ظاهر خطوط سطحی اطراف لب و دهان کمک می‌کنند و برای درمان چین‌وچروک‌های عمیق‌تر باید از روش‌های درمانی زیبایی نظیر بوتاکس، لیزر، میکرونیدلینگ، میکرودرم و فیلر کمک بگیرید.

کلام آخر اینکه یک روتین مناسب مراقبت از پوست می‌تواند تا میزان زیادی از بروز چین‌وچروک زودرس ناشی از لبخند جلوگیری کند. حتماً روزانه دو مرتبه صورتتان را بشویید و از مرطوب‌کننده و کرم‌های ضدپیری متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید. حداقل دو بار در هفته لایه‌برداری کنید تا از شر سلول‌های مرده پوستی که باعث چین‌وچروک بیشتر پوست می‌شوند، خلاص شوید.

آیا لبخند زدن باعث چین‌وچروک می‌شود؟

اطراف دهان یکی از اولین نقاط صورت است که ممکن است دچار چین‌وچروک شود. بخشی از این امر به نازکی پوست این ناحیه و از دست رفتن کلاژن(فیبرهایی که در انعطاف‌پذیری و سفتی پوست نقش دارند) مربوط می‌شود. پوست با ورود به ۲۰ سالگی، تقریباً ۱ درصد کلاژن کمتری تولید می‌کند.

چه عواملی در تاثیر لبخند بر پوست تاثیر دارد؟

همچنین عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در تأثیر لبخند بر پوست و بروز خط لبخند نقش داشته باشند مثل ژنتیک، کمبود آب بدن، تغذیه نامناسب، استرس، نور آفتاب و کشیدن سیگار. شاید نتوان جلوی عواملی مثل افزایش سن یا ژنتیک را بر پیری پوست گرفت اما سایر عوامل مثل استرس و تغذیه نامناسب قابل‌کنترل هستند.

چه نکاتی برای جلوگیری از چین‌وچروک دور لب را رعایت کنیم؟

1. سیگار نکشید. 2. برای هیدراته ماندن بدن به مقدار کافی آب بنوشید. 3. مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید. 4. از یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. 5. کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید و در صورت لزوم از ضدآفتاب استفاده کنید. 6. هر شب حداقل ۷ ساعت بخوابید. 7. استرستان را کاهش دهید. 8. در صورت امکان از نوسانات وزن بدن اجتناب کنید.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی