راهکار چاق شدن صورت
۲۲ تیر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

راهکار چاق شدن صورت؛ از ماسک تا خوراکی‌های لُپ‌ساز?

2/5 - (1 امتیاز)

اگرچه چاق شدن به خصوص از ناحیه صورت کار آسانی نیست اما به طور کلی افزایش وزن و تقویت ماهیچه‌ها باعث می‌شود تا صورت نیز پرتر و چاق‌تر به نظر برسد. تمرینات صورت و روش‌های طبیعی و پزشکی مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند تا صورت چاق‌تری داشته باشیم.

فرم صورت ممکن است به مرور و با بالا رفتن سن تغییر کند. زیرا با افزایش سن چربی‌های اطراف صورت از بین رفته و از حجم ماهیچه‌ها کاسته می‌شود. شکل صورت همچنین به وزن بدن و مقدار ماهیچه‌هایی که دارد نیز بستگی دارد.

برخی افراد ممکن است از صورت لاغر خود خسته شده و بخواهند صورتشان کمی چاق‌تر شود تا ظاهری گرد‌تر و پرتر پیدا کند. در ادامه همراه ما باشید تا با روش‌های خانگی، راهکارهای پزشکی و فاکتورهای مهمی که برای چاق شدن صورت باید در نظر گرفته شوند آشنا شوید:

برخی افراد ممکن است از صورت لاغر خود خسته شده و بخواهند صورتشان کمی چاق‌تر شود تا ظاهری گرد‌تر و پرتر پیدا کند.

آیا افزایش چربی و ماهیچه می‌تواند کمک کند؟

اگرچه افزایش وزن کلی بدن می‌تواند ظاهر پرتری به صورت بدهد. اما این امکان وجود ندارد که به هنگام چاق شدن طبیعی بدن تنها صورت تحت تأثیر قرار بگیرد. کار کردن روی عضلات صورت می‌تواند آن‌ها را قوی‌تر کرده و باعث شود پرتر به نظر برسند. برخی افراد از ورزش صورت برای لاغر کردن صورت خود استفاده می‌کنند. زیرا این تمرینات علاوه بر گرد و توپر کردن صورت باعث خوش‌فرم شدن آن نیز می‌شوند.

چه راهکارهایی باعث چاق شدن صورت می‌شوند؟

هر کسی که به دنبال چاق کردن صورت خود است باید مطمئن شود که روش ایمن و سالمی را برای این کار انتخاب می‌کند. در حالی که اساس چاقی، مصرف کالری بیش از نیاز روزانه بدن است؛ افراد باید مواد غذایی را انتخاب کنند که علاوه بر افزایش وزن، برای بدن نیز مفید باشند و به سلامت آن لطمه وارد نکنند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت
به پوستت جون تازه بده

ماسک های چاق کننده صورت

ماسک‌های صورت نیز می‌توانند پوست را رطوبت‌رسانی کنند. این ماسک‌ها به ویژه می‌توانند برای صورت‌هایی که در اثر افزایش سن لاغر به نظر می‌رسند، بسیار مفید باشند. در بسیاری از ماسک‌های موجود در بازار از فرمولاسیون ویژه‌ای استفاده می‌شود که فواید بسیاری می‌توانند برای پوست داشته باشند. این ترکیبات معمولاً عبارت‌اند از:

آلوئه ورا

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ژل آلوئه ورا با افزایش میزان کلاژن، خاصیت کشسانی و الاستیک پوست را بهبود بخشیده و به چاق شدن صورت و گونه ها کمک می‌کند. صورت را تمیز بشویید و خشک کنید حالا صورت را با ژل آلوئه ورا به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید، بگذارید بماند تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید. این روش را روزی دو بار تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ژل آلوئه ورا با افزایش میزان کلاژن، خاصیت کشسانی و الاستیک پوست را بهبود بخشیده و به چاق شدن صورت و گونه ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ماسک صورت آلوئه ورا بهترین طبیب پوست

استفاده از گیاه شنبلیله

با شنبلیله در عرض یک هفته می‌توانید صورت خود را چاق‌تر کنید. از آن‌جایی که این گیاه سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است، پوستی سالم برایتان به ارمغان خواهد آورد. شما می‌توانید صورت خود را با روغن این گیاه ۱ یا ۲ بار در روز ماساژ دهید یا این که پودر شنبلیله را با آب مخلوط کنید و از خمیر آن استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد از گذشت این مدت، با آب صورت خود را بشویید. می‌توانید روزانه از این ترکیب استفاده کنید.

گلاب و گلیسیرین 

سفت شدن پوست صورت در یک هفته – گلاب و گلیسیرین یک ترکیب فوق العاده برای چاق و سفت شدن صورت می‌باشد که خواص منحصر به فردی برای پوست و مرطوب کنندگی آن دارد. برای این که از این ترکیب برای چاق و سفت شدن صورت خود استفاده کنید، آن ها را با هم ترکیب کرده و هر شب پیش از خواب روغن چاق کننده صورت را روی گونه‌های صورت بمالید.

صبح پس از برخواستن از خواب صورت خود را با آب ولرم بشورید. پس از گذشت مدتی تاثیر بی نظیر این ترکیب را در تقویت و مرطوب کنندگی پوست خود می‌بینید. از این روش به صورت روزانه می‌توانید برای پرشدن چاق شدن صورت در یک هفته و چاقی صورت در کمترین زمان استفاده کنید.

ماسک گل رس یا خاک رس

گل رس یا خاک رس یکی از بهترین ماسک های صورت برای چاق تر شدن و تپل شدن صورت و گونه ها می‌باشد، گل رس در ترکیب با گلاب به آبرسانی پوست کمک کرده و بهبود خاصیت کشسانی پوست به چاقی صورت کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری گل رس را با یک قاشق مربا خوری گلاب ترکیب کنید و به صورت خمیر درآورید، این خمیر را بر روی صورت و گونه ها بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. این ماسک را هر روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

استفاده از شی‌باتر

شی‌باتر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد، زیرا در آن درصد بالایی از تریترپن، توکوفرول، فنل و استرول‌ها یافت می‌شود. تعدادی از طرفداران این ماده پیشنهاد می‌کنند که ۲ فنجان شی‌باتر را با نصف فنجان شکر دانه ریز مخلوط کنید و بعد از حمام روی گونه‌های خود بمالید.

این خمیر را به مدت ۵ دقیقه روی گونه‌های خود ماساژ دهید و سپس اجازه دهید تا ۵ دقیقه روی صورتتان به همین حالت باشد و در نهایت آن را با آب گرم بشویید.

ماسک پودر جوانه گندم

جوانه گندم به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین ای آب رسانی به پوست را افزایش داده و سبب افزایش خاصیت کشسانی پوست شده و به جوان سازی و چاق شدن صورت و گونه ها کمک می‌کند.

این خمیر را به مدت ۵ دقیقه روی گونه‌های خود ماساژ دهید و سپس اجازه دهید تا ۵ دقیقه روی صورتتان به همین حالت باشد و در نهایت آن را با آب گرم بشویید.

برای تهیه ماسک پودر جوانه گندم: یک قاشق غذا خوری پودر جوانه گندم را با دو قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف موز له شده ترکیب کنید. ترکیب را روی صورت بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با گرم بشویید.

می‌توانید به صورت دیگر ماسک جوانه گندم تهیه کنید:

یک قاشق غذا خوری پودر جوانه گندم را با دو قاشق غذا خوری ماست و نصف آووکادو له شده ترکیب کنید. بر روی صورت و گونه ها بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب ولرم خوب بشویید.

مواد مغذی حاوی چربی‌های مفید

برخی از مواد غذایی مفید هستند که به طور طبیعی کالری بالایی دارند و می‌توانند باعث افزایش وزن و پر‌ شدن صورت شوند. تنوع بسیاری در این نوع مواد غذایی وجود دارد که چند نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • آجیل و دانه‌های روغنی

آجیل‌ها و دانه‌های روغنی منابع طبیعی انرژی هستند و کالری بالایی دارند، اما سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مفید می‌باشند که به افراد کمک می‌کنند تا یک افزایش وزن سالم داشته باشند.به دلیل چربی‌های مفیدی که در آجیل و دانه یافت می‌شود، با خوردن آن‌ها می‌توانید جوان‌تر و شاداب‌تر شدن پوست خود را تجربه کنید.

چاقی صورت
خوردن آجیل و دانه‌های مغذی نقشه زیادی در پرشدن صورت دارد
  • شیر

شیر حیوانات معمولاً کالری بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی‌ها مانند شیرهای گیاهی، چای یا آبمیوه‌ها دارند. یکی دیگر از روش های چاق شدن صورت استفاده از مکمل های غذایی مانند شیر خشک و مکمل ویتامین E موجود در بازاراست.

  • ماهی چرب

ماهی‌های چرب سردسیری مانند سالمون، شاه‌ماهی و کاد حاوی کالری و چربی‌های مفید بیشتری نسبت به سایر انواع ماهی‌ها و گوشت قرمز هستند. از آن‌جا که پوست برای جوان ماندن به سلول‌های چربی نیاز دارد، این چربی‌ها می‌توانند به بهبود سلامت پوست کمک کرده و آن را شاداب و زیبا کنند.

چاق شدن صورت
تاثیر ماهی سالمون در چاقی صورت

مصرف برخی محصولات

برخی محصولات موضعی پوست را آب‌رسانی کرده و مصرف طولانی‌ مدت آن‌ها می‌تواند از سلول‌های پوست در مقابل پیری محافظت کند. در نتیجه پوست پرتر و سالم‌تر به نظر می‌رسد.

هیچ‌گونه مطالعه یا تحقیقی مبنی بر تأثیر چاقی محصولات موضعی بر صورت وجود ندارد. اما برخی افراد باور دارند که این محصولات برای آن‌ها مؤثر بوده است. اگرچه متدهای رایج زیر معمولاً ایمن‌تر هستند و از عوارض جانبی کمتری برخوردارند.

عسل یا شکر

عسل و شکر هر دو به طور طبیعی جاذب رطوبت هستند. آن‌ها رطوبت محیط را گرفته و درون پوست ذخیره می‌کنند در نتیجه پوست آب‌رسانی شده و شاداب‌تر و پرتر به نظر خواهد رسید.

عسل همچنین حاوی ویتامین‌ها، آنزیم‌های مفید و اسیدهای آمینه است. یک عسل با‌کیفیت حتی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید و برخی خصوصیات درمانی پوست است که استفاده منظم از آن بر روی پوست می‌تواند سلول‌های پوست را تغذیه کرده و از آن‌ها در برابر آسیب محافظت کند.

روغن‌ها

برخی افراد ادعا دارند که استفاده از روغن‌های طبیعی بر روی پوست می‌تواند به چاق و پرتر شدن گونه‌ها کمک کرده و باعث شود تا فرد جوان‌تر به نظر برسد.

هیچ‌گونه شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روغن‌های طبیعی بر روی صورت می‌تواند باعث چاق شدن این بخش از بدن شود. اگرچه براساس مطالب منتشر شده در یک مجله زیبایی، اسیدهای چرب ممکن است بین بیرونی‌ترین لایه‌های سلول‌های پوستی را پر کنند.

پرشدن صورت
روغن خراطین میتواند باعث چاقی صورت شود

برخی روغن‌های خاص هستند که در صورت استفاده مکرر می‌توانند برای پوست مفید باشند:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو
  • شی‌باتر
  • روغن بادام
  • روغن آملا
  • روغن خراطین

پوست هر فردی می‌تواند واکنش‌های متفاوتی به انواع روغن‌ها داشته باشد. به همین دلیل باید قبل استفاده از هر نوع روغنی آن را بر روی بخش کوچکی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که باعث واکنش‌های حساسیتی و یا مواردی مانند آکنه بر روی پوستتان نشود.

بیشتر بخوانید: روغن خراطین چیست؟ 

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر بوده و باعث آبرسانی بهتر به سلول های پوستی صورت می‌شود همچنین با خوردن میوه ها شما احساس سیری می‌کنید و کمتر سراغ تنقلات و مواد غذایی خشک مانند انواع فست فودها می‌روید.

هویج یکی از بهترین میوه ها ی کم کالری و آبرسان است که می‌توانید در طول روز آن را در میان وعده های غذایی تان مصرف کنید. این روند را تا یک هفته ادامه دهید تا بتوانید از این روش برای آبرسانی بهتر به سلول های پوستی صورت تان بهره بگیرید.

در وعده های غذایی به ویژه وعده شام سالاد کاهو و جوانه گندم بگنجانید و تاثیر آن را بر افزایش نشاط و شادابی صورت و پر شدن و چاق به نظر رسیدن آن ببینید.

نوشیدن آب و چاقی صورت

نوشیدن آب در طول روز اثر معجزه گری روی پوست و چاقی صورت دارد، به ویژه در شرایطی که مشغول تمرینات ورزشی و بدنسازی هستید. مردان و زنانی که به طورمنظم ورزش می‌کنند با لاغری صورت مواجه می‌شوند و بعد از مدتی احساس می‌کنند که زیبایی اولیه صورت شان از بین رفته است.

نوشیدن مقدار مناسب آب به این افراد کمک می‌کند آب میان بافتی سلول‌های صورت تامین شود و به این ترتیب به چاق تر شدن صورت و پرحجم شدن عضلات آن کمک کند.

انجام منظم ورزش صورت به حجیم شدن ماهیچه‌ها کمک کرده و باعث می‌شود صورت چاق‌تر به نظر برسد.

ورزش صورت

تحقیقی در سال 2018 برای بررسی تأثیر تمرینات صورت بر پیری انجام شد. در این تحقیق خانم‌های بین 40 تا 65 سال شرکت داشتند که به طور روزانه 32 تمرین صورت را به مدت 20 هفته انجام دادند که پس از اتمام این دوره متوجه بهبودی در ساختار صورت و پرشدن گونه‌ها شدند.

این مطالعه نمونه کوچکی بود و تحقیقات بیشتری لازم است تا این ادعاها ثابت شود. البته این مسئله باعث نشده است تا افراد از تمرینات صورت مانند یوگای صورت برای فرم‌دهی و پرکردن گونه‌هایشان استفاده نکنند. ورزش صورت همچنین می‌تواند شامل آدامس جویدن یا انواع ماساژها باشد.

انجام یک تحقیق نشان داده است افرادی که به مدت هشت ماه، ۳۰ دقیقه از روز را به ورزش صورت اختصاص داده بودند، در نهایت صورت‌های سفت‌تر و جوان‌تری داشتند.

تعدادی از تمرینات یوگای صورت شامل موارد زیر است:

  • لب‌ها را جمع کنید و در حالی ‌که لبخند می‌زنید عضلات گونه را به سمت بالا بکشید. سپس، انگشتان هر دست را دو طرف دهان خود قرار دهید و انگشت خود را برای کشیدن گونه‌ها هدایت کنید. این کار را به مدت ۲۰ ثانیه ادامه دهید.
  • در حالی ‌که دهانتان بسته است، داخل دهان را پر از هوا کنید تا قسمت خالی گونه‌ها پر شود. در این موقعیت ۴۵ ثانیه بمانید، سپس به آرامی هوا را خارج کنید.
  • دهان خود را در حالی ‌که لبخند می‌زنید به حالت O باز نگه دارید، سپس انگشت هر دست را روی همان گونه سمت خودش قرار دهید و به آرامی گونه‌‌ها را به بالا و پایین بکشید. این کار را برای ۳۰ ثانیه انجام دهید.

آیا متدهای پزشکی در این زمینه وجود دارد؟

در صورتی‌که روش‌های طبیعی و خانگی نتوانند در چاقی صورت مؤثر باشند، می‌توان از گزینه‌های پزشکی استفاده کرد. افرادی که به دنبال چاق شدن صورت خود هستند ممکن است روش انتقال چربی را انتخاب کنند. در این پروسه با استفاده از جراحی، چربی بخش دیگری از بدن را برداشته و به صورت تزریق می‌کنند.

برخی افراد ممکن است روش ایمپلنت گونه یا کاشت گونه را به عنوان یک راه‌حل دائمی انتخاب کنند. جراح برای برجسته کردن گونه‌ها یک ایمپلنت محکم را روی استخوان گونه می‌گذارد تا گونه‌ها برجسته‌تر به نظر برسند.

افرادی که به دنبال چاق شدن صورت خود هستند ممکن است روش انتقال چربی را انتخاب کنند.
  • تزریق ژل

تزریق ژل می‌تواند به نحو مؤثری، حجم ازدست‌رفته‌ی صورت را جایگزین کند و فرم صورت را بهبود دهد. نواحی از صورت که اغلب با کمک تزریق ژل، جوان‌ می‌شوند عبارتند از: گونه‌ها، خطوط خنده، گودی زیر چشم‌ها، چین و چروک دور دهان و لب‌ها.

عنصر اصلی اغلب ژل‌های تزریقی، هیالورونیک اسید است. این ماده مولکول‌های آب را جذب خود کرده و آنها را در خود نگه می‌دارد و بدین ترتیب پوست را برجسته و شاداب می‌کند. هیالورونیک اسید تزریق شده در صورت می‌تواند جایگزین حجم از دست رفته‌ی پوست شود و چین و چروک‌های پوستی را از بین ببرد و در مورادی که چاقی صورت با تغذیه امکان پذیر نمیباشد موثر است.

  • تزریق چربی

در این روش برای بازیابی شادابی و جوانی صورت و افزایش حجم صورت از چربی‌هایی استفاده می‌شود که از سایر نواحی بدن گرفته شده‌اند و این چربی‌ها پس از غنی‌سازی در صورت تزریق می‌شوند. تزریق چربی در صورت می‌تواند چهره‌ی شما را سالها جوان‌تر نشان دهد و پوست شما را صاف و هموار و درخشنده کند. با روش تزریق چربی می‌توان حجم از دست رفته در نواحی گیجگاهی را بازیابی کرد، افتادگی پلک‌ها را برطرف کرد، پوست شل و افتاده‌ی گونه‌ها و خطوط فکی را مجدداً لیفت نمود و به ناحیه چانه و زیر چانه فرم بهتری بخشید و آنها را را برجسته‌تر کرد.  

گزینه‌ای دیگر استفاده از درما فیلرها (dermal fillers) است. پزشکان پرکننده‌ها را در بخش‌هایی از صورت معمولاً گونه‌ها تزریق می‌کنند تا به صورت ظاهری پرتر و شاداب‌تر بدهند.

  • پروتز

امروزه از روش کاشت پروتز (ایمپلنت) کمتر استفاده می‌شود و به جای آن روش‌های تزریق ژل و تزریق چربی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این حال، روش کاشت پروتز یک راه حل دائمی و همیشگی برای چاق کردن صورت است. پروتز‌ها روی استخوان صورت قرار داده می‌شوند و می‌تواند برجستگی‌های دلخواه شما را در صورت ایجاد کنند.

از پروتز‌های مختلف چانه می‌توان برای افزایش برجستگی قدامی، تحتانی یا کناری چانه استفاده کرد. پروتز‌های چانه از طریق برشی که در داخل دهان و زیر لب بزرگ ایجادمی‌شود، در زیر یا کنار پلک پایین قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌های مخصوص خطوط فکی نیز می‌توانند برجستگی و فرم قسمت کناری و پایینی صورت را تصحیح کنند. پروتزهای پارانازال نیز پروتزهایی با فرم و ساخت سفارشی هستند که بین بینی و لب بالایی قرار می‌گیرند تا برجستی قدامی فک بالایی را زیادتر کنند.

از پروتز‌های مختلف چانه می‌توان برای افزایش برجستگی قدامی، تحتانی یا کناری چانه استفاده کرد.

توصیه نهایی

گذشته از افزایش وزن کلی بدن، هیچ روش قطعی که تنها باعث چاق شدن صورت شود وجود ندارد. اما این امکان وجود دارد که با انجام تمرینات صورت و یا استفاده از محصولات موضعی آن را به طور طبیعی پرتر کرد. گزینه‌های جراحی نیز وجود دارند که می‌توانند یک راه‌حل طولانی‌مدت را برای افراد فراهم کنند. البته جراحی همیشه خطراتی را در پی خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد نتایج درمان و مزایا و معایب آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

برخی از درمان‌های زیبایی ممکن است راه‌ حل طولانی‌‌تر را ارائه دهند. شما می‌توانید برای جلوگیری از لاغر شدن صورت به یک پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که در رابطه با هر روش درمانی ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید و در مورد گزینه‌های پزشکی مختلف مشاوره بگیرید تا بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید.

آیا افزایش چربی و ماهیچه می‌تواند کمک کند؟

اگرچه افزایش وزن کلی بدن می‌تواند ظاهر پرتری به صورت بدهد. اما این امکان وجود ندارد که به هنگام چاق شدن طبیعی بدن تنها صورت تحت تأثیر قرار بگیرد. کار کردن روی عضلات صورت می‌تواند آن‌ها را قوی‌تر کرده و باعث شود پرتر به نظر برسند. برخی افراد از ورزش صورت برای لاغر کردن صورت خود استفاده می‌کنند. زیرا این تمرینات علاوه بر گرد و توپر کردن صورت باعث خوش‌فرم شدن آن نیز می‌شوند.

آیا نوشیدن آب باعث چاقی صورت میشود؟

نوشیدن آب در طول روز اثر معجزه گری روی پوست و چاقی صورت دارد، به ویژه در شرایطی که مشغول تمرینات ورزشی و بدنسازی هستید. مردان و زنانی که به طورمنظم ورزش می‌کنند با لاغری صورت مواجه می‌شوند و بعد از مدتی احساس می‌کنند که زیبایی اولیه صورت شان از بین رفته است. نوشیدن مقدار مناسب آب به این افراد کمک می‌کند آب میان بافتی سلول‌های صورت تامین شود و به این ترتیب به چاق تر شدن صورت و پرحجم شدن عضلات آن کمک کند.

آلوئه ورا چگونه باعث چاقی صورت میشود؟

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ژل آلوئه ورا با افزایش میزان کلاژن، خاصیت کشسانی و الاستیک پوست را بهبود بخشیده و به چاق شدن صورت و گونه ها کمک می‌کند. صورت را تمیز بشویید و خشک کنید حالا صورت را با ژل آلوئه ورا به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید، بگذارید بماند تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید. این روش را روزی دو بار تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

۲۲ تیر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی