اصول مراقبت از پوست مردانه
۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اصول مراقبت از پوست مردانه +معرفی 7 ابزار و نکات مهم استفاده!

به این مطلب امتیاز دهید

از آنجا که توجه به زیبایی در مردان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، متأسفانه نکات بهداشتی لازم برای برخورداری از پوستی شاداب و با طراوت نزد آقایان غالبا مورد اغماض واقع می‌شود.اگرچه که بسیاری از آقایان تمایلی به مراقبت از پوست ندارند یا کمتر برای آن وقت می‌گذارند اما واقعیت این است که مراقبت از پوست مردانه نیز به‌اندازه پوست زنان حائز اهمیت است!

پیروی از یک روتین  مراقبت از پوست مردانه تا میزان زیادی می‌تواند در حفظ سلامت و شادابی پوست تأثیرگذار باشد. همچنین از بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، خشکی و چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است که همیشه پیشگیری راحت‌تر از درمان بوده است!

۷ اصل مراقبت پوست آقایان

با حجم زیاد محصولات آرایشی و بهداشتی، مراقبت از پوست مردانه در بهترین حالت می‌تواند دلهره‌آور و در بدترین حالت گیج‌کننده باشد. شاید به این دلیل است که بسیاری از آقایان هیچ روتینی برای مراقبت از پوست خود ندارند که بخواهند در مورد آن صحبت کنند؛ درواقع نمی‌خواهند برای کشف یک محصول مناسب تلاش کنند یا شاید اصلاً اهمیتی نمی‌دهند!

پاک کردن آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی از سطح پوست یکی از ضروری‌ترین مراحل مراقبت پوست آقایان است

یکی از قدرتمندترین کارهایی که برای مقابله با مشکلات رایج پوستی(مثل آکنه، چروک و حتی آفتاب‌سوختگی) در آقایان از آن صحبت می‌شود، مراقبت از پوست است؛ که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت می‌تواند تفاوت چشمگیری در ظاهرشان ایجاد کند. مراقبت مؤثر از پوست چیزی فراتر از شستن صورت با صابون است.

یک روتین مراقبت پوست آقایان نیز مانند هر چیز ارزشمندی به تعهد، سازگاری و دقت نیاز دارد. هیچ‌کس انتظار ندارد که شما تفاوت اسید هیالورونیک و نیاسینامید را یک شبِ کشف کنید.

به‌هرحال یک روتین مراقبت از پوست مردانه فقط چند مرحله ساده است که بعد از چند هفته پیروی از آن، تفاوت را در چهره‌تان مشاهده خواهید کرد. اجازه ندهید تعداد مراحل شما را بترساند! یک روتین مناسب برای مراقبت پوست آقایان که فقط ۵ دقیقه زمان می‌برد شامل مراحل زیر است:

۱. شستشوی پوست مهمترین اصل مراقبت پوست آقایان است

پاک کردن آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی از سطح پوست یکی از ضروری‌ترین مراحل مراقبت پوست آقایان است. زمانی که سطح پوست از چربی اضافی و آلودگی‌ها موجود پاک می‌شود، سلول‌های مرده‌ای که روی سطح پوست جمع شده‌اند از بین رفته، پوست لایه‌برداری و تمیز می‌شود.

یک شوینده مناسب برای آقایان باید حاوی روغن‌های طبیعی باشد تا منافذ پوست را مسدود نکند. ذرات روغنی موجود در این شوینده‌ها به چربی و آلودگی‌های سطح پوست می‌چسبند و با شستشو به‌راحتی پاک می‌شوند.

برای مراقبت از پوست مردانه بهتر است از یک شوینده مناسب که حاوی مرطوب‌کننده و مقداری اسید سالیسیلیک است برای صورتتان استفاده کنید تا روغن پوستتان کنترل شود. دو بار در روز صورتتان را با شوینده بشویید. اگر می‌خواهید پاکسازی عمیق‌تری داشته باشید می‌توانید از فیس براش­های مردانه کمک بگیرید.

پاک کردن آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی از سطح پوست یکی از ضروری‌ترین مراحل مراقبت پوست آقایان است. بهتر است این کار با فیس‌براش انجام شود تا اثرگذاری ۵ برابری روی پوست را شاهد باشید.

شاید بپرسید که چرا نگفتیم از تونر بعد از شستشو استفاده کنید. واقعیت این است که اکثر مردان به تونر احتیاج ندارند اما اگر پوست چربی دارید یا با آکنه دست‌وپنجه نرم می‌کنید تونر می‌تواند یک گام ارزشمند در حفظ شفافیت و درخشندگی پوست شما باشد.

برای پاک کردن عمیق منافذ و خلاص شدن از شر چربی اضافی پوست، یک تکه پنبه را به مقداری تونر آغشته کنید و به صورت بمالید. تونر به تنظیم PH پوست بعد از پاکسازی کمک می‌کند.

حداقل کاری که مرطوب‌کننده‌ها می‌کنند این است که از خشکی پوست جلوگیری و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند

۲. لایه‌برداری

لایه‌برداری منظم در حفظ سلامت پوست آقایان بسیار مهم است زیرا پوست را از شر سلول‌های مرده که سبب مسدود شدن منافذ، کاهش کارایی محصولات مراقبتی و کدر شدن پوست می‌شود، خلاص می‌کند.

اما توجه داشته باشید که شما با هر بار اصلاح صورت درواقع لایه‌برداری می‌کنید بنابراین فقط هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری کافی است. به دنبال لایه‌بردارهای ملایم‌تر که حاوی آلفاهیدروکسی اسید هستند، باشید. یکی از بهترین راهکارهای انجام لایه‌برداری پوست در خانه استفاده از اسکین اسکرابر و میکرودرم خانگی است.

۳. مرطوب کردن پوست

از مهمترین مراحل اصول مراقبت پوست آقایان بعد از پاکسازی، استفاده از مرطوب‌کننده است. یک مرطوب‌کننده مناسب پوست آقایان نه‌تنها پوست را آبرسانی می‌کند بلکه باعث تغذیه و محافظت پوست می‌شود. همچنین یک مرطوب‌کننده مناسب باید حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها باشد.

برخلاف تصور رایج، حتی اگر پوستتان چرب است باید از مرطوب‌کننده استفاده کنید زیرا هیدراته نگه‌داشتن پوست نقش کلیدی در بهبود سلامت پوست دارد.بزرگ‌ترین دلیلی که در مورد استفاده نکردن مرطوب‌کننده از مردان می‌شنویم این است که احساس چسبندگی آن روی صورت را دوست ندارند.

هیچ‌کس دوست ندارد که این چسبندگی را در طول روز روی صورت خود احساس کند اما پیدا کردن یک مرطوب‌کننده سبک بسیار آسان است. حداقل کاری که مرطوب‌کننده‌ها می‌کنند این است که از خشکی پوست جلوگیری و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند، همچنین دارای اثر ضد پیری هستند. اگر به دنبال محصولی سبک‌تر هستید به‌جای کلمه “کرم” به دنبال کلماتی مانند “لوسیون” یا “ژل” روی محصولات باشید.

۴. کرم دور چشم

کرم دور چشم یک ابزار ساده برای مراقبت پوست آقایان است که می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی مانند پف، تیرگی و چین‌وچروک دور چشم را برطرف سازد. پوست اطراف چشم نازک‌تر از پوست بقیه صورت است بنابراین به مواد غلیظ‌تری نیاز دارد تا به‌راحتی رطوبت خود را از دست ندهد. صبح و شب بعد از شستن صورت، از کرم دور چشم استفاده کنید.

۵. سرم

سرم­‌ها قویتر از مرطوب‌کننده‌ها هستند و هدف آن‌ها انتقال سریع و مؤثر مواد فعال و مغذی به پوست است. خبر خوب اینکه برای هر نوع مشکل پوستی سرم وجود دارد اما خبر بد این است که شناختن و پیدا کردن یک سرم مناسب برای پوست اغلب دشوار است. سرم‌­هایی که حاوی مواد مغذی و آبرسان هستند برای پوست بسیار مفیدند. می‌توانید بعد از شستشو و قبل از مرطوب‌کننده دو بار در روز از سرم استفاده کنید.

ماسک مانند سرم از مواد غلیظ‌تری تشکیل شده و اغلب نگرانی‌های خاص پوستی را هدف قرار می‌دهد.

۶. ضدآفتاب

هر روز ضدآفتاب بزنید. اشعه ماوراءبنفش خورشید که هر روز با آن مواجه هستیم نه‌تنها باعث سرطان پوست می‌شود بلکه بزرگترین عامل پیری پوست نیز به شمار می‌رود. استفاده روزانه از ضدآفتاب مؤثرترین محصول ضدپیری است.

۷. ماسک برای مراقبت پوست آقایان هم مفید است

صدها نوع ماسک در بازار وجود دارد که همۀ آن مکمل اصول مراقبت پوست آقایان به شمار می‌روند. ماسک مانند سرم از مواد غلیظ‌تری تشکیل شده و اغلب نگرانی‌های خاص پوستی را هدف قرار می‌دهد. بهترین ماسک برای آقایان ماسک خاک رس است که برای پاکسازی عمیق پوست، از بین بردن آلودگی و چربی جمع شده روی پوست، بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از پوست آقایان در 8 گام

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت
به پوستت جون تازه بده

چند نکته مهم در مراقب پوست مردان:

با رعایت چند نکته بهداشتی ساده و آسان می‌توان همیشه پوست زیبا، شاداب و جوان داشت و از بروز چین و چروک، پیری زودرس و لک‌های نازیبا جلوگیری کرد:

  1. روزی یک بار صورت خود را با آب و صابون بشویید. اگر پوست چرب دارید از صابون مناسب برای پوست چرب استفاده کنید (صابونهای نوباکتریا Dove یا ژرودرم) و با آب گرم صورت خود را بشوئید. برای این کار می‌توانید از فیس براش استفاده کنید(توضیح در انتهای متن). پس از شست و شو صورت خود را با حوله نرمی پاک کنید، به این ترتیب که فقط حوله را با پوست تماس دهید و از کشیدن آن به صورت خود بپرهیزید. اگر پوست شما خشک است برای شستشو از آب سرد و صابون مناسب مثل صابون گلیسرین یا صابون بچه یا صابونهای ملایم دیگر استفاده کنید.
  2. پس از شست و شوی صورت، پوست خود را با کرم مرطوب کننده بپوشانید.
  3. هیچگاه در هنگام استحمام، صورت خود را بطور خشن با لیف نشوئید. از آب داغ بپرهیزید.
  4. برای تراشیدن ریش و سبیل، استفاده از ماشین ریش تراش از دو نظر بر تیغ ارجحیت دارد: اولا بی نیازی به صابون و در نتیجه پرهیز از عوارض صابون ها، ثانیا اثر ماساژ دهنده ماشین که خود جریان خون پوست را بیشتر می‌کند.
  5. اگر پس از تراشیدن صورت، پوست شما دچار سرخی یا جوش می‌شود آن را به وسیله پنبه آغشته به الکل یا گلاب پاک کنید و یا صورت خود را پس از تراشیدن، با مخلوطی از آب و کافور بشوئید.
  6. از تماس زیاد با آفتاب یا گرد و غبار بپرهیزید. در روزهای آفتابی حتی در فصول سرد سال، کرم ضد آفتاب بمالید.
  7. آسودگی جسمی و روانی داشته باشید.
  8. ورزش کنید. به ویژه پیاده روی در هنگام صبح.
  9. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از اضافه وزن بپرهیزید. سبزیجات و میوه جات مصرف کنید. مصرف چربی و نمک را به حداقل برسانید.
  10. از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  11. در روزهایی که با آفتاب زیاد، بادهای تند(هنگام موتورسواری) یا گردو غبار زیاد تماس دارید، صورت خود را با کرم محافظ که پزشک تجویز می‌کند بپوشانید.
  12. از مصرف بیش از حد شکلات، ادویه جات، چربی زیاد، فندق، پسته، تخم مرغ، کاکائو، قهوه، موز، آناناس و گردو بپرهیزید.
  13. خواب و استراحت منظم و کافی داشته باشید.
روزی یک بار صورت خود را با آب و صابون بشویید

استفاده از کف ریش مناسب

در ادامه بحث مراقبت از پوست مردانه باید گفت تا چندی پیش «کف ریش» فقط وسیله‌ای برای نرم کردن و تسهیل در امر تراشیدن ریش به شمار می‌رفت و به پوست توجهی نمی شد. اما در تهیه کف‌های جدید، سلامت پوست دقیقا مورد نظر قرار گرفته است.

از آنجا که مردان کمتر به سلامت پوست خود توجه دارند، پوست آنان ضخیم‌تر و به علت خشک شدن، آسیب پذیرتر می‌شود و لایه هیدرولیپیدی آن از بین می‌رود. این لایه نازک که از آب و مواد چربی تشکیل شده و از لایه سطحی پوست محافظت می‌کند اگر از بین برود، پوست نسبت به عوامل خارجی و میکروب‌ها حساس و آسیب پذیر می‌شود. کف ریش‌های جدید در حفظ این لایه نقش دارد.

نخستین بار در سال ۱۹۵۶، فردی به نام «ویلیامز» کف ریش مصنوعی را به صورت افشانه به بازار عرضه و استفاده از فرچه و صابون را مطرود نمود و اکنون کف‌های جدید به عنوان محافظی برای پوست صورت مردان مطرح است.

ماساژ صورت باعث ریلکس شدن عضلات زیر پوست و افزایش جریان خون می‌شود و کثیفی، جوش‌های سرسیاه و… را از صورت رفع می‌کند

در پایان لازم است وسیله‌ای مناسب که مانع از بروز چین و چروک زودرس در پوست صورت است را معرفی کنیم. این وسیله فیس‌براش است که دستگاهی کوچک و دستی با برس‌های متعدد برای شست و شو، پاکسازی و ماساژ است.

فیس براش شست و شوی صورت را ۵ برابر بهتر از حالت معمول انجام می‌دهد چرا که سریع و ملایم است. با ماساژ صورت باعث ریلکس شدن عضلات زیر پوست و افزایش جریان خون می‌شود و کثیفی، جوش‌های سرسیاه و… را از صورت رفع می‌کند. در مجموع به جوان سازی کمک شایانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این محصول اینجا را کلیک کنید. در مجموع داشتن یک روتین منظم برای مراقبت پوست آقایان می‌تواند از بروز هرگونه مشکل پوستی، قبل از بروز آن جلوگیری کند. اگر از روتین خاصی برای مراقبت از پوست مردانه پیروی می‌کنید خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مهم ترین اصل مراقبت از پوست آقایان چیست؟

پاک کردن آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی از سطح پوست یکی از ضروری‌ترین مراحل مراقبت پوست آقایان است. زمانی که سطح پوست از چربی اضافی و آلودگی‌ها موجود پاک می‌شود، سلول‌های مرده‌ای که روی سطح پوست جمع شده‌اند از بین رفته، پوست لایه‌برداری و تمیز می‌شود.

چه شوینده ای مناسب برای شستشو پوست آقایان هست؟

برای مراقبت از پوست مردانه بهتر است از یک شوینده مناسب که حاوی مرطوب‌کننده و مقداری اسید سالیسیلیک است برای صورتتان استفاده کنید تا روغن پوستتان کنترل شود. دو بار در روز صورتتان را با شوینده بشویید. اگر می‌خواهید پاکسازی عمیق‌تری داشته باشید می‌توانید از فیس براش­های مردانه کمک بگیرید.

آیا کرم دور چشم برای آقایان مناسب است؟

کرم دور چشم یک ابزار ساده برای مراقبت پوست آقایان است که می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی مانند پف، تیرگی و چین‌وچروک دور چشم را برطرف سازد. پوست اطراف چشم نازک‌تر از پوست بقیه صورت است بنابراین به مواد غلیظ‌تری نیاز دارد تا به‌راحتی رطوبت خود را از دست ندهد. صبح و شب بعد از شستن صورت، از کرم دور چشم استفاده کنید.

۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

16 دیدگاه برای اصول مراقبت از پوست مردانه +معرفی 7 ابزار و نکات مهم استفاده!

تو رو خدا تخفیف بذارید…

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی