فواید نمک حمام
۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۶ دیدگاه admin

فواید نمک حمام و طرز استفاده صحیح

2.5/5 - (2 امتیاز)

فواید نمک حمام بسیار زیاد است و افرادی که تاکنون از این حمام استفاده نکرده‌اند، بدون شک با فواید آن آشنایی زیادی ندارند. بدون شک شما زمانی که یک روز خسته کننده را سپری می‌کنید، مایل هستید تا خستگی‌های خود را به طور کامل از بین می‌برید. حمام نمک خستگی‌های بدن را به طور کلی از بین می‌برد و به همین دلیل باید بدانید یکی از مهمترین فواید نمک حمام این است که خستگی‌های بدن را به طور کلی از بین می‌برد. برای اینکه آشنایی شما با فواید نمک حمام بیشتر شود در ادامه برخی از مهمترین مزیت‌های آن را بیان می‌کنیم تا اطلاعات شما در این مورد بیشتر شود.

نمک حمام چیست؟

اصطلاح نمک حمام به کلیه مواد حلال در آب گفته می‌شود که شامل مواد معدنی جامد و مناسب برای استحمام است.

فواید نمک حمام
حمام نمک خستگی‌های بدن را به طور کلی از بین می‌برد و به همین دلیل باید بدانید یکی از مهمترین فواید نمک حمام این است که خستگی‌های بدن را به طور کلی از بین می‌برد.

این مواد معدنی جامد معمولاً از سولفات منیزیم، گوگرد، کلرید سدیم (نمک طعام)، جوش شیرین (بی کربنات سدیم)، بوراکس و غیره تشکیل شده اند که به تمیزی بیش تر کمک کرده، استحمام را دلپذیرتر کرده، پاک کننده مواد آرایشی بوده و فواید پزشکی دارند که با توجه به خواص مواد معدنی طبیعی موجود در چشمه های آبگرم تولید می‌شوند.

معمولا به نمک حمام رنگ، اسانس و روغن اضافه میشود و در طول استفاده کف کرده، حالت جوشان به خود می‌گیرد. نمک های حمام به عنوان روشی آسان و ارزان برای درمان بیماری های روحی و جسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند، این نمک ها به راحتی در آب گرم حمام حل می‌شوند و از دیرباز برای کاهش درد و استرس به کار برده می‌شدند.

 نمک حمام دارای خواص زیر است:

  • تسکین درد عضلات و مفاصل
  • لایه بردار، از بین برندن سلول های مرده، بازسازی سلول های جدید
  • جوان کننده
  • شاداب کننده
  • مرطوب کننده
  • نرم کننده
  • روشن کننده
  • از بین برنده بوی بد بدن و بهره مندی از رایحه های ملایم و خوشایند در طول استفاده
  • احساس آرامش
  • از بین برنده درد
  • و از بین برنده تیرگی و کبودی پوست
نمک های حمام به عنوان روشی آسان و ارزان برای درمان بیماری های روحی و جسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند
به پوستت جون تازه بده

معرفی فواید نمک حمام

نمک حمام ماده ای است که استحمام را دلپذیر میکند. همانطوری که بیان نمودیم فواید نمک حمام بسیار زیاد است و برخی از این فواید موجب میشود که افراد زیادی از آنها استفاده نمایند. برخی از مهمترین فوایدی که در نمک حمام وجود دارد عبارت می‌باشد از :

۱. ریلکس کننده

یکی از مهمترین فواید نمک حمام که بسیاری از افراد این ویژگی آن را دوست دارند این است که ریلکس کننده می‌باشد، شما باید بدانید که آرامش بخش بودن این حمام و خاصیت ریلکس کننده آن از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌هایش به شمار می‌رود و افراد زیادی این ویژگی حمام را می‌پسندند.

از آنجایی که میزان منیزیم در نمک بسیار زیاد است عضلات را به خوبی نرم می‌کند تا منبسط شوند و همچنین باید بدانید در خون رسانی به بدن و گردش خون نقش بسیار مهمی دارد.

حمام شما اگر با آب داغ و نمک باشد، گرفتگی عضلات تان را به خوبی از بین می‌برد و درد فیزیکی را هم کاهش می‌دهد، بر این اساس کسانی که بعد از خستگی کار می‌خواهند خستگی خود را از بین ببرند انتخاب حمام نمک و فواید نمک حمام برای آنها بهترین انتخاب می‌باشد.

۲. سم زدا

یکی دیگر از فواید نمک حمام این است که سم‌هایی را که در بدن وجود دارد را از بین می‌برد. در واقع شما باید بدانید که این روش از جمله روش‌های درمانی به شمار می‌رود و به همین دلیل بسیاری از پزشکان این روش را به عنوان روشی برای از بین بردن سموم بدن شناخته‌اند.

پوست شما یکی از مکان هایی می‌باشد که توسکین زیادی را جمع آوری می‌کند و این توسکین ها همان سموم بدن می‌باشد که در اثر فعل و انفعالات در بدن به وجود می آید. یکی از بهترین راه های از بین بردن سموم بدن استفاده از حمام نمک می‌باشد، شما می توانید وان را پر آب کنید و در آن نمک آب گرم و نمک بریزید تا از این فواید نمک حمام هم استفاده کرده باشید.

نمک حمام
از دیگر فواید نمک حمام این است که می‌تواند به عملکرد آنزیم‌های بدن شما کمک بسیاری کند.

۳. بهبود پیدا کردن عملکرد آنزیم های بدن

از دیگر فواید نمک حمام این است که می‌تواند به عملکرد آنزیم‌های بدن شما کمک بسیاری کند. شما باید بدانید که آنزیم ها نقش بسیار مهمی در نگهداری کردن از سلول‌های بدن دارند و میزان فعالیت هایی که بین سلول ها وجود دارد را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

زمانی که مواد معدنی بدن شما کم شود، امکان دارد که بدن تان دچار مشکلات عضلانی و عصبی شود، به همین دلیل باید به بدن خود مواد معدنی برسانید. بسیاری از پزشکان بر این باور می‌باشند که اگر بدن شما کمبود مواد معدنی دارد، می توانید از طریق فواید نمک حمام منیزیم نمک را دریافت کنید و از طریق پوست به بدن خود برسانید.

۴. تنظیم کننده هورمون ها

منیزیم که در نمک وجود دارد دارای فواید بسیار زیاد دیگری هم نیز می‌باشد، در واقع باید بدانید از دیگر فواید نمک حمام این است که هورمون‌های بدن را به خوبی تنظیم می‌کند. خواب راحت شما و تنظیم شدن ضربان قلب تان به این فایده نمک باز می‌گردد. همچنین باید بدانید علاوه بر اینکه هورمون‌های بدن شما تنظیم می‌شود میزان قند خون‌تان هم تا حد بسیار زیادی تنظیم می‌گردد.

در واقع یکی از نکاتی که بسیار مهم است و باید به آن توجه داشته باشید این است که، تنها نباید به دلیل منیزیم موجود در نمک به سراغ حمام نمک بروید، بلکه گوگرد موجود در نمک هم در این امر نقش بسیار زیادی دارد و می‌تواند فعالیت‌های شیمیایی بدن را تنظیم کند.

فواید نمک حمام
همچنین باید بدانید علاوه بر اینکه هورمون‌های بدن شما تنظیم می‌شود میزان قند خون‌تان هم تا حد بسیار زیادی تنظیم می‌گردد.

۵. از بین برنده التهاب و حساسیت پوست

برخی از افرادی که پوست حساسی دارند و یا پوست آنها بیش از حد ملتهب می‌شود باید بدانند که می‌توانند از فواید نمک حمام در این مورد استفاده کنند. التهاب و قرمزی که در پوست به وجود می‌آید برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و باید روشی را برای درمان آن انتخاب کنند.

استفاده از نمک حمام در این امر نقش بسیار مهمی دارد و شما می‌توانید مقداری نمک در وان حمام خود بریزید و به خوبی آن را با آب گرم پر کنید، دقت داشته باشید که این آب باید گرم باشد، در غیر این صورت دانه های نمک در آب حل نمی‌شود. اگر 20 دقیقه در وان حمام نمک بمانید، التهاب، اگزما و حساسیت پوست شما از بین می‌رود و یا کاهش پیدا می‌کند.

۶. لایه برداری پوست

از دیگر فواید نمک حمام که می‌توانید از آن استفاده کنید، این است که، این حمام به عنوان لایه بردار به بهترین نحو ممکن می‌تواند عمل کند. اگر شما از آن دسته افرادی می‌باشید که می‌خواهند از یک لایه بردار مناسب برای پوست خود استفاده کنند، باید بدانید نمک حمام بهترین گزینه ای می‌باشد که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

اگر شما در وان حمام نمک خود مقداری روغن بادام هم اضافه کنید تاثیر آن بسیار بیشتر می‌شود، شما در حین حمام باید این آب را به آرامی روی بدن خود بکشید. خون رسانی به بدن شما با این حمام بسیار بهبود پیدا می‌کند و خواص گوگرد و منیزیم در این حمام موجب می‌شود که لایه‌های مرده در پوست شما از بین برود.  

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

بیشتر بخوانید: مزایای لایه برداری پوست

۷. روشن کننده پوست

همانطوری که بیان نمودیم یکی از فواید نمک حمام لایه برداری پوست می‌باشد، بنابراین زمانی که پوست شما لایه برداری مناسبی داشته باشد، پوست بسیار روشن تر و زیباتر می‌شود.

برخی از افراد که رنگ پوست‌شان گندمی می‌باشد باید بدانند که رنگ پوست آنها با این نمک از بین نمی‌رود و سفید تر نمی‌شود، ولی زمانی که لایه های چربی و یا آلودگی روی پوست شما وجود داشته باشد، منیزیم موجود در نمک حمام موجب می‌گردد پوست شما روشن تر شود و تمامی چربی ها و آلودگی های روی پوست را از بین ببرد.

نمک حمام
از دیگر فواید نمک حمام که می‌توانید از آن استفاده کنید، این است که، این حمام به عنوان لایه بردار به بهترین نحو ممکن می‌تواند عمل کند.

۸. از بین برنده درد

همه ما به خوبی می‌دانیم که آب گرم تاثیر بسیاری در درمان دردهای عضلانی بدن دارد، و به همین دلیل بهتر است که بسیاری از افراد از حمام آب گرم استفاده می‌کنند تا دردهای عضلانی بدن خود را کاهش دهند. اکنون باید بدانید اگر به آب گرم مقداری نمک اضافه کنید تاثیر آن در از بین بردن درد بسیار بیشتر است، چرا که منیزیم و گوگرد موجود در نمک دردهای را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

بیشتر کسانی که سن زیادی دارند و به دردهای عضلانی دچار می‌شوند، به دنبال بهترین راه برای درمان دردهای عضلانی خود هستند می‌توانند از فواید نمک حمام استفاده نمایند.

۹. شاداب کننده

شاداب کردن پوست از دیگر فواید نمک حمام به شمار می‌رود که شما می‌توانید از این مزیت نمک حمام هم استفاده کنید. شادابی پوست در روحیه شما هم تاثیر بسیاری می‌گذراد و به همین دلیل شما باید اگر به شادابی پوست خود اهمیت می‌دهید از نمک حمام استفاده کنید.

بسیاری از خانم ها و آقایانی که پوست تمیز و شادابی دارند از حمام نمک استفاده زیادی می‌کنند و به افراد دیگر هم این حمام را توصیه می‌کنند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد هم از حمام نمک استفاده می‌کنند.

حمام نمک
شاداب کردن پوست از دیگر فواید نمک حمام به شمار می‌رود که شما می‌توانید از این مزیت نمک حمام هم استفاده کنید.

۱۰. درمان بی خوابی و کمک به خواب بهتر

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از بی خوابی های شبانه کلافه شده‌اید و به دنبال یافتن راهی برای رهایی از این مشکل هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نمک حمام می‌باشد. نمک حمام سرشار از منیزیم می‌باشد. منیزیم هم به واسطه خواص تسکین دهنده ای که دارد، می‌تواند در عملکرد انتقال دهنده های عصبی تاثیر مثبتی داشته باشد و با کمکی که به تولید سروتونین در بدن می‌کند، باعث تنظیم خواب شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر خواب بر پوست صورت

موارد منع مصرف نمک حمام چیست ؟

خانم های باردار و شیرده باید بدانند که عوارض نمک حمام چیست؛ چرا که بدن آنان حساس تر بوده و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برایشان داشته باشد.

مضرات استفاده از نمک حمام برای خانم های باردار و شیرده خیلی زیاد است. به همین علت به زنان باردار توصیه می‌شود که از نمک حمام استفاده نکنند. مصرف نمک حمام در خانم های باردار و شیرده ممکن است علاوه بر آن که برای سلامتی خودشان ضرر داشته باشد، برای سلامتی کودکانشان هم خطرناک باشد.

نمک حمام دارای خاصیت ملینی است. بنابراین اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید، می تواند باعث ایجاد اسهال، نفخ و معده است. مواد معدنی موجود در این نمک اگر بیشتر از حد مجاز مصرف شود باعث بروز علایمی مانند تهوع، سردرد و سرگیجه می‌شود.

 نحوه مصرف نمک حمام

اگر نمک حمام را خریداری کرده ولی نمیدانید آن را چگونه استفاده کنید. اول اینکه بدانید نمک های حمام را میتوان بدون هیچ گونه افزودنی تنها با کمی آب به هر روشی که راحت تر هستید مصرف کنید. اما اگر میخواهید بهترین تکنیک ریلکسیشن را در چند گام ساده داشته باشید به موارد زیر توجه کنید:

  • دو پیمانه نمک حمام را داخل آب ولرم وان حمام بریزید.
  • دمای آب را گرم نه خیلی داغ که باعث قرمزی پوست شود انتخاب کنید.
  • کمی روغن گیاهی طبیعی با آن ترکیب کنید.
  • و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در وان استراحت نمایید.
  • تلاش کنید کمتر از ۲۰ دقیقه در وان نباشید تا نمک حمام بتواند به خوبی جذب بدن شما شود.
  • سپس بدن خود را شسته و با حوله خشک کنید.
  • سه بار در هفته به این روش حمام کنید.
  • افراد باردار بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند.
اول اینکه بدانید نمک های حمام را میتوان بدون هیچ گونه افزودنی تنها با کمی آب به هر روشی که راحت تر هستید مصرف کنید.

نکاتی برای انتخاب نمک حمام طبیعی

  • همیشه به دنبال نمک حمام طبیعی باشید.
  • نمک هایی را انتخاب کنید که از نمک دریایی واقعی ساخته شده‌اند تا از مواد معدنی و مغذی آن نیز بهره ببرید.
  • نمک های دریایی حمام ترجیح بیشتری دارند چرا که موجب خشکی پوست نمی‌شوند.
  • نمک های سنگی در حقیقت از سدیم کلوراید ساخته شده که موجب از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود.
  • وجود رنگ های مختلف نمک حمام دارای معنا و مفهوم خاصی است. به طور کلی نمک های حمامی که رنگ های سردی دارند اثرات تسکین دهنده داشته و در مقابل نمک هایی که رنگ های گرم دارند اثرات انرژی بخش دارند.
  • بیشتر اوقات نمک های حمام حاوی گیاهان و روغن های معطر است. ولی اگر شما انواع معطر را نمی‌پسندید، می‌توانید از مدل های ساده و بدون بو استفاده کنید.

به طور کلی باید بدانید فواید نمک حمام بسیار زیاد است و به همین دلیل می‌باشد که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. هر یک از فوایدی که برای حمام نمک بیان کردیم مزیت‌های بسیار زیادی دارند و تمامی آن فواید که بیان کردیم برای شما هم وجود خواهد داشت. نمک‌های حمام نه تنها برای جسم بلکه برای ذهن هم مفیدند.

آن‌ها می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌ها و آرامش کمک ‌کنند و استرس را از بین ببرند. میتوانیم هر زمانی که نیاز داشتیم، مدتی از وقت خود را به استفاده از نمک حمام اختصاص دهیم و علاوه بر تقویت ذهن و بدن خود، زیبایی پوستمان را هم تضمین کنیم.

نمک حمام چیست؟

اصطلاح نمک حمام به کلیه مواد حلال در آب گفته می‌شود که شامل مواد معدنی جامد و مناسب برای استحمام است. این مواد معدنی جامد معمولاً از سولفات منیزیم، گوگرد، کلرید سدیم (نمک طعام)، جوش شیرین (بی کربنات سدیم)، بوراکس و غیره تشکیل شده اند که به تمیزی بیش تر کمک کرده، استحمام را دلپذیرتر کرده، پاک کننده مواد آرایشی بوده و فواید پزشکی دارند که با توجه به خواص مواد معدنی طبیعی موجود در چشمه های آبگرم تولید می‌شوند.

آیا نمک حمام هورمون ها را تنظیم میکند؟

منیزیم که در نمک وجود دارد دارای فواید بسیار زیاد دیگری هم نیز می‌باشد، در واقع باید بدانید از دیگر فواید نمک حمام این است که هورمون‌های بدن را به خوبی تنظیم می‌کند. خواب راحت شما و تنظیم شدن ضربان قلب تان به این فایده نمک باز می‌گردد. همچنین باید بدانید علاوه بر اینکه هورمون‌های بدن شما تنظیم می‌شود میزان قند خون‌تان هم تا حد بسیار زیادی تنظیم می‌گردد.

موارد منع مصرف نمک حمام چیست؟

خانم های باردار و شیرده باید بدانند که عوارض نمک حمام چیست؛ چرا که بدن آنان حساس تر بوده و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برایشان داشته باشد. مضرات استفاده از نمک حمام برای خانم های باردار و شیرده خیلی زیاد است. به همین علت به زنان باردار توصیه می‌شود که از نمک حمام استفاده نکنند. مصرف نمک حمام در خانم های باردار و شیرده ممکن است علاوه بر آن که برای سلامتی خودشان ضرر داشته باشد، برای سلامتی کودکانشان هم خطرناک باشد.

۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی