پیری زودرس پوست
3 دی 1399 ۰ دیدگاه

خوراکی‌هایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند

مطالب مرتبط:
8 ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند

آیا تابه‌حال این جمله به گوشتان خورده که “شما همان چیزی هستید که می‌خورید!”؟ و این می‌تواند درست باشد، چه زمانی که در مورد سلامت قلب صحبت می‌کنیم و چه در مورد زیبایی پوست!.

همه ما وقت و هزینه زیادی را صرف سلامت و حفظ جوانی پوست می‌کنیم اما تأثیر رژیم غذایی نادرست را در بروز پیری زودرس پوست نادیده می‌گیریم. درصورتی‌که برای پوست آنچه که می‌خورید بسیار مهم‌تر از چیزی است که به آن می‌مالید! ما می‌دانیم که حرف زدن در مورد یک رژیم غذایی سالم، از پیروی کردن آن راحت‌تر است اما این یادآوری به شما کمک می‌کند تا دریابید که چگونه برخی از غذاها می‌توانند بر سلامت پوستتان تأثیر بگذارند؛ پس تا پایان مقاله با مجله سلامت کیوت اسکین همراه باشید.

  • ۸ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند

۸ ماده غذایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند

مطمئناً نحوه عملکرد بدن و احساس خوبی که ازنظر جسمی داریم به سن ما بستگی دارد اما آیا می‌دانید که ممکن است پوستتان زودتر از شما پیر شود! سبک زندگی، رژیم غذایی، عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب همگی عواملی هستند که باعث می‌شوند پیرتر از سن خود به نظر برسید! بنابراین لازم است بدانیم که چه غذاهایی باعث پیری زودرس پوست می‌شوند:

 ۱- غذاهای سرخ‌شده:  اگر اشتیاقی به تردی غذا دارید به‌جای غذاهای سرخ‌شده سبزیجاتی مانند کرفس یا هویج را امتحان کنید زیرا مواد مضر موجود در چیپس خیلی سریع چشمه جوانی شما را خشک می‌کند! به‌طورکلی غذاهایی که در روغن با دمای بالا سرخ می‌شوند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر شده و سطح التهاب در بدن را افزایش می‌دهند که درنتیجه آن سلول‌های پوستی آسیب دیده و قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد.

غذاهای سرخ‌شده حتی اگر با روغن‌های گیاهی تهیه شوند می‌توانند تنفس سلولی را مختل کرده و عملکرد ایمنی بدن را کاهش دهند. اما این بدان معنا نیست که همه روغن‌ها ناسالم هستند. وقتی صحبت از روغن و پیشگیری از چین‌وچروک می‌شود بهتر است از چربی‌هایی استفاده کنید که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. می‌توانید روغن‌های گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کنید زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین E و فیتواستورل است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

‌علاوه بر این غذاهای سرخ‌شده نمک زیادی دارند که می‌توانند در پیری زودرس پوست مقصر باشند زیرا مصرف زیاد نمک منجر به از دست رفتن آب بدن و چروک شدن پوست می‌شود.

غذاهایی که در روغن با دمای بالا سرخ می‌شوند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد و افزایش سطح التهاب در بدن می‌شوند که درنتیجه آن سلول‌های پوستی آسیب دیده و قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد.
پیری زودرس پوست با شکر سفید
۲.شکر سفید:
شکر یکی از مدعیان بدنام در بروز مشکلات پوستی ناخواسته همچون آکنه است. خوردن بیش‌ازحد شکر سفید به‌طور منظم می‌تواند فرایند کلاژن سازی پوست را مختل کند. وقتی سطح قند در بدن بالا می‌رود فرایند پیری پوست تحریک می‌شود و این مشکل زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید بیشتر می‌شود. بنابراین به‌جای خوردن بستنی در ساحل از خوردن آبمیوه‌های طبیعی و بدون قند لذت ببرید. یا زمانی که هوس شیرینی دارید به سراغ شکلات تلخ بروید. مطالعات نشان داده است که زغال‌اخته به‌طور خاص می‌تواند از کاهش کلاژن­سازی پوست جلوگیری کند.

۳- کره یا مارگارین: تحقیقات نشان داده است کسانی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند نسبت به کسانی که از این مواد غذایی استفاده می‌کنند، آسیب پوستی و چین‌وچروک کمتری دارند. مارگارین از کره بدتر است زیرا حاوی اسیدهای چرب ترانس بالاست که می‌تواند به کلاژن­سازی و خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برساند. به‌جای کره، آووکادو روی نان بمالید زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری است.

۴.پروتئین فرآوری شده: بیکن، سوسیس، کالباس، هات‌داگ و حتی پیتزای پپرونی نمونه‌ای از گوشت‌های فرآوری­ شده هستند که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. این غذاها سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع‌شده، نیترات و سولفیت هستند که همگی باعث التهاب در بدن می‌شوند. این پروتئین‌ها برای هضم به زمان، انرژی و منابع زیادی نیاز دارند که می‌توانند منجر به ضعیف شدن سطح کلاژن و از دست رفتن آب بدن شوند. به‌جای آن از گوشت بوقلمون یا مرغ که مملو از پروتئین و اسیدهای آمینه هستند استفاده کنید چراکه به کلاژن سازی طبیعی پوست کمک می­کنند.
عوارض نوشیدنی های کافئیندار برای پوست

۵- نوشیدنی‌های کافئین­‌دار: نوشابه، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار اسیدی و حاوی مقدار زیادی قند هستند. علاوه بر این مقدار بالای کافئین و سدیم موجود در آن‌ها می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن و درنتیجه پیری زودرس پوست ‌شود! اگرچه این نوشیدنی‌های کافئین­دار بیشتر از پوست، خوابتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما داشتن یک الگوی نامنظم خواب با علائم پیری، چین‌وچروک، سیاهی دور چشم و خطوط ریز اطراف لب مرتبط است، بنابراین تا جایی که می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های کافئین­دار را کم کنید.

 ۶.الکل: پوست برای حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی خود نیاز به آبرسانی دارد اما الکل میزان آب بدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند مشکلاتی همچون چین‌وچروک، از بین رفتن کلاژن، پف و قرمزی پوست را ایجاد کند. همچنین مصرف الکل برخی عناصر مغذی مانند ویتامین A را در بدن کاهش می‌دهد که درنتیجه آن رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. 

۷- نان سفید: خوراکی‌هایی مانند نان سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که می‌توانند باعث التهاب در بدن شوند و به‌نوعی در بروز مشکلات پوستی و پیری زودرس پوست نقش دارند. اگر به دنبال یک جایگزین مناسب برای نان سفید هستید نان غلات انتخاب مناسبی است زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای پوست مفید است.

نقش لبنیات در پیری زودرس پوست

۸- لبنیات: اگرچه لبنیات منبع خوبی از کلسیم به شمار می‌رود که برای سلامت کلی پوست نیز ضروری است اما مصرف غذاهای لبنی در برخی از افراد با واکنش‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش، التهاب، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن همراه است. با بروز این واکنش‌های آلرژیک سطح استرس اکسیداتیو در بدن افزایش می‌یابد که خود یکی از اصل‌ترین دلایل پیری زودرس پوست به شمار می‌رود. برای تأمین کلسیم بدن بهتر است لوبیا، بادام، سبزیجات پهن‌برگ و انجیر را جایگزین لبنیات کنید.

درمجموع اگرچه می‌دانیم پیری پوست روند طبیعی افزایش سن است اما دلیلی نمی‌شود که نتوانیم جلوی پیری زودرس پوست را بگیریم. بدون شک با استفاده از کرم ضد آفتاب و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توان جلوی پیری زودرس پوست را گرفت.
3 دی 1399 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.