پاک کردن تتو از پوست
۱۷ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه sahar.fard

۷ روش پاک کردن تتو از پوست

به این مطلب امتیاز دهید

اگرچه خالکوبی‌­ها احساسات و دیدگاه‌های ما را به تصویر می‌کشند اما گاهی اوقات یادآور یک تصمیم یا خاطره اشتباه از گذشته هستند، در چنین مواقعی فقط پاک کردن تتو از پوست می‌تواند ما را آرام کند! به‌طور کل حذف تتو به سه روش کلی انجام می‌شود: جراحی، لیزر و درمان‌های خانگی. اگر پول کافی دارید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر خالکوبی خود خلاص شوید توصیه می‌شود از لیزر برای پاک کردن تتو استفاده کنید در غیر این صورت استفاده از درمان‌های خانگی نیز می‌تواند تا حدودی در پاک کردن تتو از پوست مؤثر باشد. در این مقاله ۷ روش مؤثر برای پاک کردن تتو از پوست ارائه شده است؛ با کیوت مگ همراه باشید.

 پاک کردن تتو از پوست

یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای پاک کردن تتو از پوست، جراحی است. در این روش پوست خالکوبی‌شده با جراحی برداشته و سپس پوست اطراف آن را به هم می‌دوزند. برخی از جراحان از پیوند پوست برای پوشاندن محل برش(در خالکوبی‌­های بزرگ) استفاده می‌کنند. عموماً از این روش برای از بین بردن خالکوبی‌­های کوچک استفاده می‌شود و در مورد خالکوبی­‌هایی که سطح وسیعی از پوست را پوشش داده‌اند کارساز نخواهد بود.

پاک کردن تتو از پوست
هزینه این روش درمانی به طرح و اندازه تتو بستگی دارد اما نسبت به لیزر و درم آبریژن کم‌هزینه‌تر است.
به پوستت جون تازه بده

ریموو کردن انواع رنگ تاتو

اگر برای تاتوی بدن شما از جوهرهای خاص با ماندگاری بالا استفاده شده باشد، امکان دارد تتو به صورت کامل پاک نشود. تتو با جوهر سیاه ‌این رنگ برای پاک کردن تاتو است. رتبه دوم به رنگ قرمز تعلق می‌گیرد. رنگ قرمز هم به سادگی پاک می‌شود.

اگر از رنگ‌های قهوه‌ای خرمایی، آبی و یا سبز پررنگ برای تاتو استفاده کرده‌اید، خوب است بدانید که این رنگ‌ها در برابر لیزر اندکی مقام‌تر هستند. همچنین ممکن است بعضی از رنگ‌ها مانند زرد، نارنجی و قهوه‌ای به هیچ عنوان با لیزر از بین نروند. دوباره تاکید می‌کنیم که تنها کسی که می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد، یک پزشک متخصص پوست است.

پاک کردن تتو از پوست با جراحی
یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای پاک کردن تتو از پوست، جراحی است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست بعد از تتو زدن

۱. روش جراحی

پاک کردن تتو از پوست با جراحی، یک روش تهاجمی است که باید توسط پزشک انجام شود. ابتدا جراح، پوست شما را با بی‌حسی موضعی( یا بی‌حسی عمومی) بی‌حس می‌کند تا حین جراحی احساس درد نکنید. سپس با ابزاری نوک‌تیز و چاقوی جراحی شروع به بریدن پوست خالکوبی‌شده می‌کند.

در انتها پوست اطراف را به هم کوک می‌زند. این جراحی بسته به اندازه طرح خالکوبی ممکن است چند ساعت طول بکشید. بهبودی کامل محل جراحی نیز ممکن است چندین هفته طول بکشد و گاهی جای بخیه باقی می‌ماند!

تا چند روز بعد از جراحی برای جلوگیری از عفونت، پماد یا کرمی که توسط پزشک تجویز شده است را باید مرتباً استفاده کرد. محل جراحی باید همیشه تمیز نگه داشته شود و حداقل برای دو هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرد.

همچنین از انجام فعالیت‌های شدید بلافاصله بعد از جراحی(که باعث کشش ناحیه موردنظر می‌شود) جداً خودداری شود. اگرچه این روش نسبت به سایر روش‌های پاک کردن، تهاجمی‌تر است بااین‌حال تنها روش مطمئن برای از بین بردن کامل تتو به شمار می‌رود. هزینه این روش درمانی به طرح و اندازه تتو بستگی دارد اما نسبت به لیزر و درم آبریژن کم‌هزینه‌تر است.

۲. از بین بردن خالکوبی با لیزر

اکثر کارشناسان، لیزر را موفق‌ترین و مقرون ­به‌صرفه‌ترین روش برای از بین بردن خالکوبی می‌دانند. بااین‌حال لیزر درمانی بسیار گران و دردناک است؛ تنها عامل مثبت برای محبوبیت این روش، خروجی مطلوب آن است. امروزه اکثر کلینیک‌های زیبایی از لیزر برای پاک کردن تتو از پوست استفاده می‌کنند.

تکنسین لیزر پوست خالکوبی‌شده را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند سپس لیزر را روی پوست قرار می‌دهد. پرتوی لیزر به اپیدرم نفوذ کرده و جوهر موجود در لایه میانی پوست را به ذرات کوچک‌تر تقسیم می‌کند که به‌راحتی توسط بدن خارج می‌شود. بعد از لیزر ممکن است پوست خونریزی کند، تاول بزند و یا متورم شود.

در حال حاضر لیزر درمانی یکی از محبوب ترین روش های درمانی برای پاک کردن تتو از پوست است.
از بین بردن خالکوبی با لیزر
بعد از لیزر ممکن است پوست خونریزی کند، تاول بزند و یا متورم شود.

 طول دوره درمان با لیزر در افراد مختلف متفاوت است اما به‌طورکلی حدود ۶ تا ۸ جلسه طول می‌کشد. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است که فاصله جلسات بین ۶ تا ۸ هفته باشد. تعداد جلسات به اندازه، رنگ، محل و سن تتو بستگی دارد که عموماً در جلسه اول توسط متخصص پوست تخمین زده می‌شود. 

لیزر چگونه باعث پاک شدن تاتو می شود؟

لیزر با شکستن رنگدانه ها با یک پرتو نور با فرکانس بالا، تاتو را پاک می‌کند. رنگدانه سیاه تاتو تمام طول موج های لیزر را جذب می‌کند و آن را به ساده ترین رنگ تبدیل می‌کند. رنگ های دیگر را فقط می‌توان با لیزرهای انتخاب شده بر اساس رنگدانه موجود در مواد خالکوبی پاک کرد.

برای پاک کردن تاتو با لیزر اولین قدم ویزیت شدن توسط یک متخصص پوست با تجربه می‌باشد که بتواند تاتوی شما را ارزیابی کند و در مورد این روند به شما توضیح دهد و همچنین با توجه به سن، نوع پوست و سابقه پزشکی شما بهترین روش پاک کردن تاتو را به شما پیشنهاد دهد.

پاک کردن تاتو با لیزر چند جلسه زمان می‌برد؟

پاک کردن تاتو بسته به رنگ، محل، زمان انجام تاتو و عوامل دیگر می‌تواند بین ۲ تا ۱۱ جلسه زمان ببرد. بین جلسات درمانی فواصل منظمی وجود دارد تا پوست فرصت التیام و پاکسازی رنگدانه‌های تاتو را داشته باشد.

معمولاً ۴۰ تا ۴۵ روز بین هر جلسه درمانی فاصله هست. در تصاویر زیر تاثیر لیزر Q-switched بر روی تاتوی ابرو را پیش از درمان، بعد از اولین جلسه و بعد از چهارمین جلسه می‌بینید. هر جلسه‌ی درمان تاتو شما را کمرنگ‌تر می‌کند.

از بین بردن خالکوبی­‌های رنگی با لیزر بسیار دشوارتر است و برای مؤثر بودن ممکن است به طول موج‌های مختلف نیاز باشد.

از بین بردن خالکوبی­‌های رنگی با لیزر بسیار دشوارتر است و برای مؤثر بودن ممکن است به طول موج‌های مختلف نیاز باشد. بهترین کاندید برای لیزر کسانی هستند که پوست روشن‌تری دارند زیرا لیزر درمانی سبب تغییر رنگ پوست‌های تیره می‌شود.

خالکوبی‌­های قدیمی با لیزر درمانی بیشتر محو می‌شوند اما از بین بردن خالکوبی­‌های جدید با لیزر دشوارتر است. هزینه درمان با لیزر به اندازه، رنگ و سن تتو بستگی دارد. پاک کردن تتو از پوست با لیزر باید اولین انتخاب شما برای درمان باشد زیرا معمولاً جای زخمی باقی نمی‌گذارد و هیچ عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. مراقبت‌هایی که بعد از درمان با لیزر باید رعایت شود:

  • هر روز از پماد ضد باکتری روی پوست بمالید. پماد به بهبود پوست کمک کرده و خطر عفونت را کاهش می‌دهد.
  • ناحیه تحت درمان را همیشه تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید.
  • پوسته یا تاول ایجادشده در محل لیزر را نکنید.

آیا پاک کردن تاتو با لیزر دردناک است؟

لیزر کردن تاتو می‌تواند دردناک باشد. برای جلوگیری از این اتفاق از بی‌حسی موضعی به شکل کرم یا تزریق استفاده می‌کنیم.

آیا لیزر کردن تاتو برای همه ممکن است؟

بله تقریباً همه افراد می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای کسانی که شرایط سلامت کلی مساعدی ندارند، از مشکلات سیستم ایمنی رنج می‌برند و باردار یا شیرده هستند، نمی‌توانیم لیزر درمانی انجام بدهیم.

بعضی از نقاط استخوانی بدن مانند مچ دست، جناق سینه و مچ پا هنگام ریموو کردن تتو درد بیشتری دارند.

۳. درم آبریژن و پاک کردن تتو از پوست

این روش در دسته روش ­های جراحی قرار می­گیرد. در طی یک جلسه معمول درم آبریژن برای پاک کردن تتو از پوست، متخصص پوست، ناحیه خالکوبی‌شده را با داروی بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. سپس از یک دستگاه ساینده که با سرعت بالا در حال چرخش است لایه خارجی پوست را از بین می‌برد تا بتواند جوهر تتو زیر آن را بیرون بکشد.

عموماً این روش در مطب انجام می‌شود و مدت‌زمان جراحی هم به اندازه و رنگ تتو بستگی دارد. پاک کردن خالکوبی‌­های بزرگ با رنگ‌های مختلف ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. ازآنجایی‌که پوست را می‌سابد کاملاً دردناک است، همچنین به اندازه جراحی و لیزر موفقیت‌آمیز نیست اما گاهی اوقات می‌تواند بیشتر خالکوبی­‌های موجود را از بین ببرد.

افرادی که پوست حساس دارند یا از بیماری‌های پوستی مانند اگزما رنج می‌برند کاندیدای خوبی برای استفاده از درم آبریژن نیستند. استفاده از داروهای رقیق‌کننده قبل از درم آبریژن ممکن است شما را در معرض خونریزی، کبودی و تغییر رنگ پوست قرار دهد. افرادی که پوست تیره دارند بیشتر در معرض تغییر رنگدانه­های پوستی هستند. هزینه درم آبریژن بسته به اندازه و رنگ تتو متفاوت است.

برای جلوگیری از عفونت و کاهش جای زخم ممکن است پزشک معالج یک کرم ضد باکتری تجویز کند که باید به پوست بمالید. ناحیه درمان احتمالاً تا چند روز بعد از جراحی، پوستی قرمز یا صورتی رنگ دارد و ممکن است کمی دردناک باشد. بهبود زخم آن تقریباً ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. صورتی بودن ناحیه درمان نیز معمولاً طی ۸ تا ۱۲ هفته کم‌رنگ‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: درم ابریژن چیست؟

۴. پاک کردن تاتو با لایه برداری

در روش‌های لایه برداری، لایه اپی درم پوست از بین می‌رود، جوهر و رنگدانه‌های تاتو از لایه میانی پوست خارج می‌شود. از روش‌های لایه برداری برای پاک کردن تاتو می‌توان به فرکشنال co2 و درم ابریژن اشاره کرد.

این روش باعث می‌شود ناحیه‌ای که تاتو آن پاک شده است، حساس و دردناک شود. همچنین از نظر نتیجه این روش غیر‌ قابل‌ پیش‌بینی است و معمولا فقط باعث کم رنگ شدن تاتو می‌شود. روش لایه برداری معمولا در کنار لیزر استفاده می‌شود.

۵. نور پالس شدید (Intense Pulsed Light)

روش نور پالس شدید با شکستن رنگدانه‌های رنگی به از بین بردن اپیدرم کمک می‌کند. با گذشت زمان، ناحیه مورد نظر بهبود می‌یابد و جای خود را به لایه جدیدی از پوست خود می‌دهد.

بهترین نکته در مورد نور پالس شدید این است که برخلاف لیزر درمانی، در از بین بردن خالکوبی بسیار مؤثر است و درد کمتری دارد اما روی افرادی که رنگ پوستشان تیره است، به خوبی جواب نمی‌دهد. همچنین، این روش از روش لیزر گران‌تر است.

نکته: پاك كردن تاتو در یک جلسه امکان پذیر نیست و نیاز است تا فرد در چندین جلسه به مرکز درمانی مراجعه کند.

درمان¬های خانگی برای پاک کردن تتو از پوست
برای جلوگیری از عفونت و کاهش جای زخم ممکن است پزشک معالج یک کرم ضد باکتری تجویز کند که باید به پوست بمالید.

۶. روش‌های آرایشگاهی

در آرایشگاه‌ها پاک کردن تاتو غیر ممکن است. آرایشگرها و تاتوکارها صرفاً با وارد کردن جوهر همرنگ با پوست شما می‌توانند روی تاتو را بپوشانند. این روش شاید بدترین کاری باشد که می‌توانید با تاتوی خود بکنید. به دو دلیل:

  • در بیشتر موارد تاتو به خوبی پنهان نمی‌شود؛
  • اگر با استفاده از روش‌های آرایشگاهی تاتوی خود را بپوشانید، دیگر نمی‌توانید با استفاده از روش‌های لیزری آن را پاک کنید.

۷. روش پاک کردن خالکوبی یا تاتو با سمباده

این آخرین نکته مهم در مورد نحوه پاک کردن خال کوبی در خانه با ترکیبات طبیعی است. در حقیقت، این کار بسیار ساده‌ای است و شما نیاز ندارید که مواد اولیه زیادی برایش تهیه کنید.

روش کاغذ سنباده روشی است که ناحیه را مالش می‌دهید و پوست برداشته می‌شود. بیشتر افرادی که این روش را امتحان می‌کنند، از کاغذ سنباده و آلوئه ورا برای مالش دادن پوست و تجزیه جوهر استفاده می‌کنند.

آیا ریموو کردن تتوی بدن درد دارد؟

اینکه روند ریموو کردن تتوی بدن چه مقدار درد دارد، کاملا بستگی به آستانه تحمل درد شما دارد. ولی احتمالا این درد از درد تتویی که انجام دادید بیشتر نیست. به طور کلی انجام تتو دردناک تر از ریموو کردن آن است. اما به هر حال اگر قصد ریموو کردن تتوی بدن را دارید، باید بدانید که درد مختصری در انتظار شماست.

بعضی از نقاط استخوانی بدن مانند مچ دست، جناق سینه و مچ پا هنگام ریموو کردن تتو درد بیشتری دارند. خوشبختانه روش هایی هست که می‌توان این درد را کاهش داد. به کمک کرم های بی حسی موضعی و دستگاهی که باد سرد را روی پوست بدهد، این درد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. کرم لیدوکائین را قبل از ریموو کردن تتو روی ناحیه مورد نظر بمالید. بیست دقیقه تا نیم ساعت بعد پوست این ناحیه بی حس خواهد شد.

درمان‌های خانگی برای پاک کردن تتو از پوست

بسیاری بر این باورند که پاک کردن تتو از پوست دردناک و گران است اما با کمک درمان‌های خانگی می‌توان بدون درد و هزینه، هرگونه نقشی را از روی پوست پاک کرد، اگرچه نتایج آن بعد از یک سال یا بیشتر قابل‌مشاهده خواهد بود! ۳ درمان خانگی زیر می‌توانند در از بین بردن خالکوبی مؤثر باشند:

  • مالیدن نیم ساعت مخلوط آب لیمو و نمک می‌تواند به محو شدن تتو کمک کند.
  • استفاده از خمیر آلوورا، ماست، نمک و عسل روی خالکوبی به مدت نیم ساعت از دیگر روش‌های خانگی برای پاک کردن تتو از پوست است.
  • برخی افراد از اسکراب نمک برای از بین بردن خالکوبی استفاده می‌کنند که اکنون منسوخ شده است! در این روش پوست را به مدت نیم ساعت یا بیشتر با نمک می‌سابند تا تیره شود. سپس باید ناحیه درمان را با یک پماد آنتی‌بیوتیک بپوشانید. بعد از ۷ تا ۸ روز لایه بالایی پوست جدا شده و جوهر تتو کم‌رنگ‌تر می‌شود. بعد از ۱.۵ تا ۲ ماه که پوست کاملاً خوب شد می‌توانید این روند را دوباره تکرار کنید.

اسکراب زردآلو و نمک

مقداری اسکراب زردآلو را با مقداری نمک مخلوط کرده و روی تاتو بمالید. نمک لایه بالایی پوست را مورد سایش قرار می‌دهد و اسکراب زردآلو جوهر را محو می‌کند. با این حال، این روش تنها تا حدی در از بین بردن تاتو موثر است اما جای تاتو را به طور کامل پاک نمی‌کند. برای پاک کردن تاتو ابرو با مواد گیاهی می‌توان از اسکراب زردآلو و نمک استفاده کرد.

علاوه بر این، استفاده از عسل، آلوئه ورا و ماست با هم برای پوست معجزه می‌کند و حتی جای زخم باقی نمی‌گذارد.

عسل با آلوئه ورا، ماست و نمک

این معجون طبیعی خانگی راهی عالی برای از بین تاتو است. اگرچه ممکن است برای خلاص شدن از شر خالکوبی کمی زمان‌بر باشد اما بدون شک بهترين روش پاک كردن تاتو ابرو در خانه است. علاوه بر این، استفاده از عسل، آلوئه ورا و ماست با هم برای پوست معجزه می‌کند و حتی جای زخم باقی نمی‌گذارد.

تنها چیزی که نیاز دارید، این است که آلوئه ورا، عسل، نمک و ماست را با هم مخلوط کنید. بعد از اینکه ناحیه مورد نظر خود را تمیز کردید، مخلوط را روی آن بگذارید و ناحیه مورد نظر را با آن ماساژ دهید. با گذشت زمان و پس از چندین بار استفاده، تاتو شما محو می‌شود.

 آیا کرم های پاک کردن تتو، واقعا تتو را پاک می‌کنند؟

امروزه برخی کرم ها و روغن هایی در بازار موجود شده است که ادعا می‌کنند بعد از استفاده از آنها تتو پاک می‌شود. این کرم ها با سفید کردن و لایه برداری از پوست به پاک کردن جوهر تتو کمک می‌کنند. هیچ کدام از این کرم ها تتوی بدن را کامل از بین نمی‌برند.

بهتر است بدانید که در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) هیچ گونه پماد و یا کرم رفع تتو را تایید نکرده است. این سازمان هشدار می‌دهد که این کرم ها می‌توانند عوارض جانبی بدی مانند زخم، کلوئید و سوزش ایجاد کنند.

 آیا همه تتوها ریموو می‌شوند؟

خیر، حذف تتوی بدن بستگی به نوع جوهر مورد استفاده برای تتو دارد. اگر برای تتوی بدن شما از جوهرهای خاص با ماندگاری بالا استفاده شده باشد، امکان دارد تتو به صورت کامل پاک نشود. تتو با جوهر سیاه ساده ترین رنگ برای پاک شدن است. رتبه دوم به رنگ قرمز تعلق می‌گیرد. رنگ قرمز هم به سادگی پاک می‌شود.

ما اگر از رنگ های قهوه ای خرمایی، آبی و یا سبز پر رنگ برای تتو استفاده کرده اید، خوب است بدانید که این رنگ ها در برابر لیزر اندکی مقام تر هستند. همچنین ممکن است بعضی از رنگ ها مانند زرد، نارنجی و قهوه ای به هیچ عنوان با لیزر از بین نروند. دوباره تاکید می‌کنیم که تنها کسی که می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد، یک متخصص پوست است.

اگر برای تتوی بدن شما از جوهرهای خاص با ماندگاری بالا استفاده شده باشد، امکان دارد تتو به صورت کامل پاک نشود.

پاک شدن تاتو بستگی به وسعت ناحیه تاتو، کیفیت رنگ به کار رفته، عمق قرار گیری رنگدانه در پوست، سن بیمار و مدت زمانی که از تاتو کردن سپری شده است و جنس پوست بستگی دارد در یک فرد ممکن است تا ۹۰ درصد تاتو حذف شود و در فرد دیگر با توجه به عوامل ذکر شده در بالا این درصد کاهش پیدا کند که با توجه به نظر پزشک متخصص پوست، تعداد جلسات درمان با لیزر با توجه به عوامل ذکر شده در بالا برای افراد مختلف می‌باشد.

کلام آخر اینکه روش‌های زیادی برای پاک کردن تتو از پوست وجود دارد اما ازنظر هزینه، اثربخشی و زمان بهبودی باهم متفاوت‌اند. آشنایی با این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را با توجه به بودجه و نوع پوست خود انتخاب کنید. شما از چه روشی برای از بین بردن خالکوبی خود استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پاک کردن تاتو با لیزر چند جلسه زمان می‌برد؟

پاک کردن تاتو بسته به رنگ، محل، زمان انجام تاتو و عوامل دیگر می‌تواند بین ۲ تا ۱۱ جلسه زمان ببرد. بین جلسات درمانی فواصل منظمی وجود دارد تا پوست فرصت التیام و پاکسازی رنگدانه‌های تاتو را داشته باشد. معمولاً ۴۰ تا ۴۵ روز بین هر جلسه درمانی فاصله هست.

محبوب ترین روش پاک کردن تتو چیست؟

یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای پاک کردن تتو از پوست، جراحی است. در این روش پوست خالکوبی‌شده با جراحی برداشته و سپس پوست اطراف آن را به هم می‌دوزند. برخی از جراحان از پیوند پوست برای پوشاندن محل برش(در خالکوبی‌­های بزرگ) استفاده می‌کنند.

آیا ریموو کردن تتوی بدن درد دارد؟

اینکه روند ریموو کردن تتوی بدن چه مقدار درد دارد، کاملا بستگی به آستانه تحمل درد شما دارد. ولی احتمالا این درد از درد تتویی که انجام دادید بیشتر نیست. به طور کلی انجام تتو دردناک تر از ریموو کردن آن است. اما به هر حال اگر قصد ریموو کردن تتوی بدن را دارید، باید بدانید که درد مختصری در انتظار شماست.

۱۷ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی