پانچ صورت چیست؟
۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پانچ صورت چیست؟ هزینه عوارض و فواید رفع جای جوش صورت با پانچ

3/5 - (1 امتیاز)

 بیماران مبتلا به اسکارهای ناشی از آکنه اغلب ازنظر عاطفی بسیار رنج می‌برند و به دنبال راهی برای درمان هستند. پانچ صورت یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای جای جوش است که معمولاً نتایج عالی در این زمینه ارائه می‌دهد. اسکارهای عمیق، گسسته و کوچک معمولاً با این روش ۱۰۰ درصد درمان می‌شوند و این یکی از اصلی‌ترین مزایا پانچ صورت به شمار می‌رود؛ اگرچه ممکن است بیمار برای دستیابی به نتایج بهتر به سایر روش‌های درمانی مانند لیزر پوست، لایه‌برداری شیمیایی یا میکرودرم آبریژن نیاز داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید پانچ صورت چیست و چگونه انجام می‌شود تا پایان مقاله با ما همراه باشید!

پانچ صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر جهان است که گزینه‌های درمانی بی‌شماری برای مقابله با آن وجود دارد با این حال پس از برطرف شدن جوش، اسکارهای ناشی از آن به مشکل دیگری برای افراد تبدیل می‌شود! متأسفانه التهاب همراه با آکنه می‌تواند به بافت پوست آسیب برساند و باعث اسکار شود.

اغلب درمان اسکارهای آکنه دشوارتر از درمان خود آکنه است! برخی از سرسخت‌ترین اسکارهای آکنه، اسکارهای عمیق و باریک هستند که درمان مؤثر آن به یک رویکرد حرفه‌ای نیاز دارد. یکی از کلیدی‌ترین راه‌ها برای از بین بردن جای زخم، استفاده از تکنیکی به نام پانچ صورت است.

به پوستت جون تازه بده

پانچ صورت چیست؟

اما پانچ صورت نوعی عمل جراحی است که معمولاً برای درمان و رفع اسکار استفاده می‌شود. در این روش پزشک متخصص از یک ابزار نوک‌تیز که پانچ نامیده می‌شود برای سوراخ کردن و برش اطراف زخم استفاده می‌کند تا درنهایت آن را از بین ببرد.

معمولاً قبل از شروع درمان، زخم‌ها توسط قلم‌های جراحی علامت‌گذاری می‌شوند و پوست با یک مواد پاک‌کننده برای درمان آماده می‌شود. سپس درون بافت پیوندی و بافت اسکاری که قرار است تحت درمان قرار گیرد، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.

پانچ صورت نوعی عمل جراحی است که معمولاً برای درمان و رفع اسکار استفاده می‌شود. در این روش پزشک متخصص از یک ابزار نوک‌تیز که پانچ نامیده می‌شود برای سوراخ کردن و برش اطراف زخم استفاده می‌کند تا درنهایت آن را از بین ببرد.

سپس درون بافت پیوندی و بافت اسکاری که قرار است تحت درمان قرار گیرد، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.

دستگاه پانچ شامل یک سوزن سه قاعده‌ای یا یک سوزن ناکور به قطر ۱.۵ تا ۳.۵ میلی‌متر است که به کمک آن می‌توان رشته‌های بافت سلولی فیبروتیکی که باعث آسیب بافت زیرین می‌شوند را شکست. این سوزن‌ها در زاویه حاد مجاور زخم قرار می‌گیرند و موازی با پوست سوراخ‌های ایجاد می‌کنند.

سپس به‌صورت دورانی به جلو و عقب حرکت داده می‌شوند تا نوارهای فیبری در لایه عمیق درماتوم پوست انتقال یابند. درنهایت سوراخ باقی مانده، با یک بخیه کوچک بسته می‌شود. با انتشار رشته‌های فیبروتیک و تولید کلاژن جدید، پوست بهبودیافته و جای زخم از بین می‌رود.

به‌طور کل پانچ Grafting، پانچ Excision و پانچ Elevation تکنیک‌هایی هستند که با برش نواحی کوچک از جای زخم، پوست آسیب‌دیده را درمان می‌کنند. ممکن است فرورفتگی در پوست افزایش یابد که در این صورت می‌توان از پوست سایر نقاط بدن مثل پشت گوش برای ترمیم نواحی آسیب‌دیده استفاده کرد.

یکی از مزایا پانچ صورت این است که می‌تواند زخم‌های ناشی از آکنه و همچنین برخی آثار به‌جامانده از برداشت خال یا سایر اسکارهای تورفته و همین‌طور آتروفیک را درمان کند.

اگرچه این روش درمانی برای زخم‌های عمیق‌تر مثل اسکارهای آیس پیک (IcePick) یا باکس کار (Boxcar) و زخم‌های کمتر از ۳ میلی‌متر بهترین عملکرد را دارد اما برای زخم‌های بزرگتر مانند کلوئیدها یا زخم‌های مادرزادی احتمالاً پانچ صورت نتایج خوبی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آر اف صورت چیست؟

پس از این درمان، عمق اسکارها و زخم‌های فرورفته کمتر به نظر می‌رسد اما ممکن است تا چند روز با تورم‌های خفیف همراه باشد.

مزایا پانچ صورت

یکی از اصلی‌ترین مزایا پانچ صورت این است که سرپایی انجام می‌شود و بیمار پس از آن می‌تواند به خانه بازگردد. به جزء بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی، بقیه افراد با انواع پوست می‌توانند از پانچ صورت برای درمان زخم‌های خود کمک بگیرند.

همان‌طوری که پیش‌تر اشاره کردیم در طول این درمان از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود تا عمل راحت‌تر انجام شود. معمولاً برای بی‌حس کردن محل زخم از لیدوکائین و به‌ندرت از آرام‌بخش‌ها وریدی استفاده می‌شود. در طی این روش مقداری خونریزی رخ می‌دهد که در بالا بردن پوست و صاف شدن جای زخم‌های فرورفته مفید است.

پس از این درمان، عمق اسکارها و زخم‌های فرورفته کمتر به نظر می‌رسد اما ممکن است تا چند روز با تورم‌های خفیف همراه باشد. این تورم‌ها معمولاً بعد از یک تا دو هفته کاملاً از بین می‌روند. اگر قصد دارید که از این روش درمانی برای درمان اسکارهای ناشی از آکنه استفاده کنید باید کمی صبور باشید زیرا نتایج درمان ممکن است ۶ تا ۲۴ هفته دیده نشود. اگرچه این یک روش درمانی سرپایی است اما اقدامات احتیاطی تا چند هفته باید رعایت شود.

پوستی که تحت درمان قرار گرفته است تا ۲۴ ساعت آینده شروع به تولید سلول‌های جدید پوستی می‌کند اما حداقل یک هفته طول می‌کشد تا زخم های آن بهبود یابند. بخیه‌ها نیز یا جذب پوست می‌شوند و یا باید برداشته شوند. تا زمانی که زخم‌ها کاملاً خوب نشدند باید از انجام هرگونه تمرین ورزشی یا بلند کردن جسم سنگین اجتناب کنید.

۳ تا ۴ ماه اول ناحیه تحت درمان قرمز یا تیره به نظر می‌رسد که با تولید کلاژن جدید به‌تدریج روشن می‌شود. ممکن است ۹ ماه طول بکشد تا نتایج کاملاً آشکار شود. همچنین ناحیه تحت درمان ممکن است هنوز کمی کدرتر از رنگ طبیعی پوست شما به نظر برسد اما به‌سختی قابل‌مشاهده است و بسیار بهتر از اسکارهای قبلی شما خواهد بود.

برخی دیگر از مزایا پانچ صورت عبارت‌اند از:

  • درمان ۱۰۰ درصد اسکارهایی از نوع آیس پیک
  • کاهش جای زخم باقی مانده از آبله‌مرغان
  • کاهش زخم‌هایی که براثر سانحه ایجاد شده‌اند.
  • بهبودی آسان و بدون درد بودن از دیگر مزایا پانچ صورت به شمار می‌رود.
معمولاً خطرات و عوارض خاص روش‌های درمانی برای افراد، فقط در زمان مشاوره مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: آبله مرغان در بارداری؛ 

عوارض پانچ صورت

معمولاً خطرات و عوارض خاص روش‌های درمانی برای افراد، فقط در زمان مشاوره مشخص می‌شود. به‌طورکلی همه روش‌های درمانی تا حدودی دارای عوارض هستند. اگرچه عوارض پانچ صورت جزئی است و حتی بر نتیجه تأثیر نمی‌گذارد اما ممکن است رخ دهد. برخی از عوارض پانچ صورت عبارت‌اند از:

  • اگر زخم تقریباً به‌اندازه یک مدادپاک‌کن باشد و در ناحیه‌ای تحت کشش مانند پیشانی قرار داشته باشد برداشتن زخم با پانچ ممکن است باعث ایجاد زخم و خراشی شود که می­تواند به‌اندازه زخم اصلی باشد!
  • بروز عفونت که عموماً تحت عنوان پاپول موضعی شناخته می‌شود.
  • هماتوم ناشی از خونریزی
  • درد یا بروز حساسیت در ناحیه درمان شده یکی دیگر از معایب پانچ صورت است.
  • از دیگر معایب پانچ صورت این است که عمق برش‌ها در آن می‌تواند بسیار عمیق باشد و به عصب‌ها و رگ‌های خونی خصوصا در ناحیه فک پایین آسیب برساند.
  • تورم، کبودی و التهاب موقتی
  • بروز زخم‌های هیپروتروفی یا زخم‌های کلوئیدی که اغلب در پوست‌های پیر ایجاد می‌شود.
  • برخی از پزشکان هشدار می‌دهند که عمل پانچ می‌تواند نسبت به روش‌های دیگر دقت کمتری داشته باشد.
  • در بعضی از مواقع ممکن است پانچ صورت روش بدتری باشد چراکه برای از بین بردن زخم‌ها به برش‌های عمیق‌تر و بزرگتری نیاز دارد.
  • افزایش یا تغییر رنگ پوست(هایپرپیگمانتاسیون) یکی دیگر از معایب پانچ صورت است.

کلام آخر اینکه اگر قصد دارید از پانچ صورت برای درمان اسکار استفاده کنید بهتر است دو هفته قبل از عمل از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، موترین، ادویل، ناپروسین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده نکنید. ۳ تا ۵ روز قبل از عمل از مصرف ویتامین E و خوراکی‌هایی مثل سیر خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی پوست؛

تا چند روز بعد از درمان نیز همچنان نباید از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کنید و پانسمان را ۷ تا ۸ روز نگه دارید. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از مزایا پانچ صورت ببرید بهتر است تا قبل از بهبودی کامل، فعالیت‌ها را به حداقل برسانید و از انجام ورزش‌های شدید اکیداً خودداری کنید.

پانچ صورت چیست؟

اما پانچ صورت نوعی عمل جراحی است که معمولاً برای درمان و رفع اسکار استفاده می‌شود. در این روش پزشک متخصص از یک ابزار نوک‌تیز که پانچ نامیده می‌شود برای سوراخ کردن و برش اطراف زخم استفاده می‌کند تا درنهایت آن را از بین ببرد.

مزایا پانچ صورت چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مزایا پانچ صورت این است که سرپایی انجام می‌شود و بیمار پس از آن می‌تواند به خانه بازگردد. به جزء بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی، بقیه افراد با انواع پوست می‌توانند از پانچ صورت برای درمان زخم‌های خود کمک بگیرند.

چند هفته بعد پانچ صورت تورم های صورت بهتر میشود؟

پس از این درمان، عمق اسکارها و زخم‌های فرورفته کمتر به نظر می‌رسد اما ممکن است تا چند روز با تورم‌های خفیف همراه باشد. این تورم‌ها معمولاً بعد از یک تا دو هفته کاملاً از بین می‌روند. اگر قصد دارید که از این روش درمانی برای درمان اسکارهای ناشی از آکنه استفاده کنید باید کمی صبور باشید زیرا نتایج درمان ممکن است ۶ تا ۲۴ هفته دیده نشود.

۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی