هیدروتراپی و تأثیر آن بر پوست
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

هیدروتراپی چیست؟ مزایا، معایب و هزینه‌های آب درمانی

به این مطلب امتیاز دهید

آیا می‌خواهید راز داشتن پوست درخشان و چهره‌ای سالم را بدانید؟ یک لیوان آب بخورید! می‌دانم که این جمله تکراری را بارها شنیده‌اید اما حقیقت همین است. آب درمانی می‌تواند راه‌حل نهایی شما برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی باشد من‌ جمله افتادگی پوست، آکنه، لک و هر آنچه که نمی‌بینید! با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه آب می‌تواند زیبایی را به پوستمان هدیه دهد. قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان از آب برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌کنند؛ حمام‌های رومی، چشمه‌های آب گرم، شنا درمانی، دوش بخار و سونا نمونه‌هایی از آب درمانی را به تصویر می‌کشند که امروزه با نام هیدروتراپی شناخته می‌شود. سباستین کنیپ، راهب باواریایی قرن نوزدهم پدر هیدروتراپی مدرن نامیده می‌شود که از ترکیب آب گرم و سرد برای درمان بیماری‌ها بهره گرفته است– روش‌های وی هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هیدروتراپی چیست؟

هیدروتراپی می‌تواند به گونه‌های متفاوت انجام شود، در این روش کل بدن یا یک قسمت مشخص‌شده از بدن مانند صورت در مدت‌زمان مشخصی زیر آب گرم(پرفشار) قرار گرفته و بلافاصله در معرض آب سرد قرار می‌گیرد.

هیدروتراپی
قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان از آب برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌کنند؛

یک نمونه ساده از این عملکرد این است که ابتدا دوش آب گرم و بلافاصله بعد از آن دوش آب سرد بگیرید تا منافذ پوست در سرمای آب بسته شود یا اینکه مدتی در سونا بنشینید و بلافاصله بعد از آن دوش آب سرد بگیرید؛ این کار را چندین بار تکرار کنید. این کار به سیستم لنفاوی اجازه می‌دهد تا آکنه و هرگونه آلودگی در منافذ باز پوست را پاک کند.

آب درمانی

آب درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت پوست است. این روش باعث بهبودی مشکلات مختلف به‌ویژه موارد مرتبط با ضعف سیستم ایمنی، گردش خون و کمبود سوخت‌وساز بدن، می‌شود. اگر هیدروتراپی با سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم و مکمل‌های باکیفیت و داروهای گیاهی ترکیب شود بهتر عمل می‌کند. چندین جلسه هیدروتراپی می‌تواند در کاهش التهاب، تحریک گردش خون و تخلیه آلودگی‌ها از منافذ پوست مؤثر باشد.

آب درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت پوست است. چندین جلسه هیدروتراپی می‌تواند در کاهش التهاب، تحریک گردش خون و تخلیه آلودگی‌ها از منافذ پوست مؤثر باشد.

آب درمانی
آب درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت پوست است.
به پوستت جون تازه بده

فواید و خواص آب درمانی

فواید هیدروتراپی بسیار زیاد است و نه‌تنها روی سلامت جسمی تاثیر دارد، بلکه برای بهبود شرایط روحی و روانی هم موثر است. برای اینکه متوجه شویم خواص آب درمانی چیست، در ادامه به برخی از کاربردها و مزایای این روش درمانی اشاره می‌کنیم.

  • آرام کردن و کاهش تنش‌های بدنی 
  • کاهش دردهای مفصلی
  • رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • روشی در دسترس 
  • بهبود شرایط روحی و روانی بیمار
  • تقویت عضلات بدن
  • کمک به افزایش سوخت‌وساز بدن
  • کمک به کاهش حملات آسم ناشی از تمرین‌های هوازی
  • مناسب برای زنان باردار
  • حفظ و افزایش انعطاف بدنی
  • افزایش سرعت جریان خون
  • کمک به کاهش مشکلات ناشی از بیماری‌های ریوی، قلبی و روماتیسم
  • مناسب برای افراد مسن و کسانی که مشکلات حرکتی دارند

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب برای پوست، مو و سلامتی

آب درمانی یا هیدروتراپی چه کاربردهایی به همراه دارد؟

فیزیوتراپیست ها برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها از هیدروتراپی استفاده می‌کنند. از جمله کابردهای بسیار مطرح آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

دردهای مزمن را کاهش می دهد

تمامی اشخاصی که به هر دلیل دچار دردهای مزمن هستند؛ می‌توانند از این روش درمانی استفاده کرده و دردها خود را بهبود بخشند یا حتی از شر آن ها خلاص شوند. هیدروتراپی به طور کلی باعث بهبود بخشیدن حرکات طبیعی، بالا رفتن طول عمر، بالا رفتن کنترل عضلات و قدرت، دردهای مختلف را کاهش می‌دهد.

از جمله بیماری های شایع که با استفاده از آب درمانی می‌توان برای بهبود آن ها اقدام کرد، می‌توان به یبرومیالژیا، سندرم درد منطقه ‌ای پیچیده و همچنین بیماری‌های اسکلتی-عضلانی که زمان زیادی از به وجود آمدن آن ها گذشته است را می‌توان نام برد. برخی از بیماران از این روش به عنوان درمانی واحد استفاده می‌کنند؛ اما برخی دیگر در کنار هیدروتراپی روش های دیگر را نیز انجام می‌دهند.

می‌توانند از این روش درمانی استفاده کرده و دردها خود را بهبود بخشند یا حتی از شر آن ها خلاص شوند.

فواید آب درمانی برای افسردگی

آب درمانی به جز مواردی که به سلامت جسم کمک می‌کند در تأمین سلامت روح نیز تاثیر بالایی دارد. خیلی از افراد از اضطراب، استرس یا افسردگی رنج می‌برند. فرایند آب درمانی در این افراد منجر به کاهش فشار خون ناشی از استرس می‌شود و از این طریق حال روحی فرد را بهتر می‌کند.

هم چنین قرار گرفتن زیر دوش آب یا آب استخر با ترشح اندروفین احساس بهتری به فرد می‌دهد و به این ترتیب باعث کاهش واکنش‌های بدن در برابر اضطراب می‌شود. به این ترتیب به افرادی که مشکلات روحی دارند آب درمانی به عنوان یک روش موثر درمانی توصیه می‌شود.

اسکین اسکرابر، درما اف

بهبودی سریع بعد از تمرینات ورزشی

ورزشکاران گاهی اوقات از اشکال مختلف هیدروتراپی استفاده می‌کنند که در آن آب گرم و سرد را متناوب استفاده می‌کنند. بسیاری احساس می‌کنند که این نوع کنتراست آب درمانی به آنها کمک می‌کند تا از تمرینات سخت رهایی یابند و از درد طولانی ماهیچه‌ها جلوگیری کنند.

آب درمانی برای رباط زانو

آب درمانی برای بهبود دردهای رباط زانو، آرتروز و رماتیسم‌های مربوط به مفصل زانو کاربرد دارد. زیرا با استفاده از آب و بدون انجام ورزش‌هایی که به زانو و عضله‌ها فشاری مضاعف بیاید، می‌توان به‌وسیله کاهش وزن در آب و مقاومتی که آب ایجاد می‌کند تمرین‌های اصلاحی را انجام داد. 

راه رفتن، کشش عضلانی یا راه رفتن روی تردمیل در آب و تمرین‌هایی که به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند، در درمان مشکلات رباط زانو موثر هستند.

آب درمانی برای دیسک کمر

آب درمانی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر موثر است. معمولا در کنار فیزیوتراپی، هیدروتراپی نیز تجویز می‌شود. در جلسات آب درمانی دیسک کمر، توصیه می‌شود که در عمق آب قرار بگیری به‌طوری‌که آب تمام گودی کمر شما را بپوشاند. 

بعد از انجام تمرین‌ها و خروج از استخر حتما کمر خود را بپوشانید تا دچار گرفتگی عضلانی نشوید. آب گرم در هیدروتراپی جریان خون را در ناحیه آسیب‌دیده بیشتر می‌کند و موجب شل شدن عضلات آن بخش می‌شود. بنابراین، بهتر است در انتهای تمرین‌ها حدود ۵ دقیقه در آب جکوزی بروید. آب درمانی و انجام تمرین‌های قدرتی و کششی به بهبود دردهای کمر کمک شایانی می‌کند.

آب درمانی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر موثر است. معمولا در کنار فیزیوتراپی، هیدروتراپی نیز تجویز می‌شود.

فواید آب درمانی برای تقویت ریه

آب خاصیت ویسکوزیته دارد و فشار بالاتر از هوا دارد. همان‌طور که آب به ماهیچه‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند دامنه‌ی فعالیت ریه‌ها و قلب را نیز افزایش می‌دهد به این ترتیب می‌تواند یک فایده‌ی دیگر برای آب درمانی در نظر گرفت.

انواع هیدروتراپی و تأثیر آن بر پوست

هیدروتراپی گونه‌های متفاوتی دارد و اغلب در مراکز بهداشتی، چشمه‌های آب گرم یا حتی در خانه انجام می‌شود. برخی از انواع متداول آب درمانی که بر پوست تأثیر می‌گذارد عبارت‌اند از:

تأثیر آب درمانی بر پوست

75 درصد از بدن شما را آب تشکیل می‌دهد و هرگونه کمبود آب روی بدن شما ازجمله پوست که بزرگترین عضو بدن است تأثیر می‌گذارد. اگر پوستتان آب کافی نداشته باشد خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. پوست خشک بیشتر در معرض لکه‌های پیری و چین‌وچروک قرار می‌گیرد، ازاین‌رو نباید تأثیر آب درمانی بر پوست را نادیده گرفت. در ادامه برخی از مزایا آب درمانی بر پوست را باهم مرور می‌کنیم:

۱. حمام آب گرم

بسته به شرایط تا 30 دقیقه در آب گرم دراز بکشید. می‌توانید به این آب نوعی نمک به نام نمک Epson، گل‌های معدنی، روغن‌های آروماتراپی، زنجبیل و نمک دریا اضافه کنید. این مواد معدنی به آبرسانی پوست کمک کرده و هرگونه التهاب و خشکی پوست را از بین می‌برند.

دوش گرفتن در حمام آب گرم نیز نوعی آب درمانی است. همچنین ممکن است فرد برای تقویت بیشتر اثر این روش، نمک حمام و مواد معدنی، روغنهای اساسییا سایر مواد مفید را به آب استحمام خود اضافه کند. روغن های اساسی و حیاتی غبارت اند از : روغن کدو حلوایی، روغن اسطوخدوس و روغن یلانگ یلانگ.

۲. حمام بخار یا حمام ترکی

این حمام‌ها درواقع اتاق‌های بخاری گرم و مرطوب هستند. بخار به بدن کمک می‌کند تا ناخالصی‌ها را آزاد کرده و از طریق تعریق دفع کند.

همچنین ممکن است فرد برای تقویت بیشتر اثر این روش، نمک حمام و مواد معدنی، روغنهای اساسییا سایر مواد مفید را به آب استحمام خود اضافه کند.

۳. سونا

وقتی بدن در معرض خشکی و گرما سونا قرار می‌گیرد عرق می‌کند و از این طریق سلول‌های مرده، باکتری و آلودگی‌های موجود در منافذ پوست از بین می‌رود.

۴. کنتراست درمانی

بعد از دوش آب گرم زیر دوش آب سردی که بتوانید سرمای آن را تحمل کنید بروید و 30 ثانیه بمانید. این چرخه را تا سه مرتبه تکرار کنید و از درخشندگی پوستتان لذت ببرید!

۵. حمام سیتز

حمام  سیتز یک حمام کم عمق است که در آن از آب گرم یا سرد استفاده می شود. به عبارت دیگر افراد می تواند برای استفاده از این روش، یک لگن را پر از آب نمایند. پزشکان ممکن است برای تسکین دردهای ناشی از مشکلاتی مانند اسپاسم یا بواسیر، نشستن در لگن های کوچک را توصیه کنند.

۶. آب درمانی با دمای متناوب

هیدروتراپی متضاد شامل چندین شکل مختلف آب درمانی به صورت مرحله ایو متناوب می باشد، یعنی ابتدا فرد در معرض آب گرم و سپس در معرض آب سرد (یا بلعکس) قرار می گیرد. نتیجه ی این روش، تقویت گردش و کاهش علائم خاص آن فردمی باشد. این روش را برخی از پزشکان تایید و برخی رد می کنند.

۷. هیدروتراپی با غوطه ور شدن در آب

در این روش فرد برای تسکین خود در آب غوطه ور میشود. این کار را در استخر، جکوزی، لگن و وان حمام می‌توان انجام داد.

وقتی بدن در معرض خشکی و گرما سونا قرار می‌گیرد عرق می‌کند و از این طریق سلول‌های مرده، باکتری و آلودگی‌های موجود در منافذ پوست از بین می‌رود.

تأثیر آب درمانی بر پوست

۷۵ درصد از بدن شما را آب تشکیل می‌دهد و هرگونه کمبود آب روی بدن شما ازجمله پوست که بزرگترین عضو بدن است تأثیر می‌گذارد. اگر پوستتان آب کافی نداشته باشد خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. پوست خشک بیشتر در معرض لکه‌های پیری و چین‌وچروک قرار می‌گیرد، ازاین‌رو نباید تأثیر آب درمانی بر پوست را نادیده گرفت. در ادامه برخی از مزایا آب درمانی بر پوست را باهم مرور می‌کنیم:

  1. بهبود کارایی غدد لنفاوی با هیدروتراپی

    گرفتگی غدد لنفاوی عامل اصلی ایجاد التهاب و بیماری در بدن است. اگر غدد لنفاوی به‌خوبی جاری نباشند سلول‌ها از ضایعات خود مسموم شده و مایع لنفاوی به یک چاه سمی تبدیل می‌شود و درنتیجه خستگی، تورم، عفونت، التهاب و بیماری در بدن اتفاق می‌افتد. یک سبک زندگی بی‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب و یک محیط سمی، همگی در بروز این مشکل نقش دارند.

هیدروتراپی با تنظیم کارایی غدد تعریق به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، سموم را از بدن دفع می‌کند و درخشندگی را به پوست هدیه می‌دهد. همچنین هیدروتراپی به کاهش احتباس مایعات کمک می‌کند و حتی در سایر بیماری‌ها مانند سلولیت نیز تأثیر قابل‌توجهی دارد. یک سیستم لنفاوی فعال و کارآمد، سبب افزایش کیفیت و کارایی سلول‌ها و جریان خون در بدن می‌شود.

هیدروتراپی با تنظیم کارایی غدد تعریق به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، سموم را از بدن دفع می‌کند و درخشندگی را به پوست هدیه می‌دهد.
  1. آب درمانی ضخامت و تراکم پوست شما را بهبود می‌بخشد

    حدود 30 درصد از کل آب بدن در پوست وجود دارد و حفظ این درصد برای حفظ درخشندگی، کاهش چین‌وچروک و از بین رفتن رطوبت ناشی از عوامل محیطی بسیار حائز اهمیت است.

  2. آب درمانی به دفع سموم بدن کمک می‌کند

    بدن در حین آب درمانی دچار تعریق شده و از این طریق می‌تواند به دفع سموم بدن کمک کند.

  3. آب درمانی سبب بهبود عملکردهای طبیعی پوست می‌شود

    حفظ آب بدن، از بین بردن سموم بدن جهت جذب بهتر ویتامین D و محافظت از بدن در برابر اشعه آفتاب ازجمله عملکردهای طبیعی پوست است. کاملاً بدیهی است که مصرف آب نقش مهمی در سالم نگه‌داشتن پوست دارد.

بیشتر بخوانید: هیدرودرمی چیست؟

تأثیر آب درمانی بر پوست
نه‌تنها آب منشأ زندگی در این سیاره خاکی است بلکه به همان اندازه برای حفظ کیفیت زندگی نیز مهم است.

مواد منع مصرف هیدروتراپی

بعضی شرایط ممکن است به خوبی به هیدرو تراپی پاسخ ندهند و یا بدتر از آن، حتی وضعیت فرد بیمار را بدخیم و شدید تر بکند. بنا بر این بهتر است در صورت تمایل به انجام این روش، حتما با پزشک خود مشورت نمایید و با صلاحدید وی این روش درمانی را در پیش بگیرید. مواردی که آب درمانی برایشان توصیه نمی شود، می تواند شامل گزینه های زیر باشد:

  • گاهی اوقات استفاده از گیاهان و روغن‌های گیاهی در حمام آب گرم می‌تواند یک واکنش آلرژیک معروف به نام آماس پوستی را برای برخی از افراد ایجاد کند.
  • گرمای بیش‌ازحد محتمل‌ترین عارضه جانبی آب درمانی است که می‌تواند بسیار مضر باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که فرد زمان زیادی را در آب گرم صرف کند.
  • حمام سرد نباید برای افراد مسن یا کودکان خردسال استفاده شود.
  • افرادی که از بیماری قلبی رنج می‌برند از حمام سونا اجتناب کنند.
  • بیماری های قلبی عروقی
  • افرادی که دارای سابقه ضعف و غش هستند، نباید از آب گرم به مدت طولانی استفاده کنند
  • فشار خون بالا، افزایش جریان خون می تواند فشار بیشتری بر قلب ایجاد کند.
  • خانم هایی که دوران عادات ماهیانه شان را طی می کنند
  • کاهش حساسیت به گرما و یا سرما
  • افرادی که تب دارند
  • کسانی که ترس از آب دارند
  • افرادی که دارای زخم های باز می باشند
  • بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی
  • افرادی که دچار برخی از انواع سرطان ها می باشند
  • برخی التهابات (هیدرو تراپی برای درمان آسیب دیدگی های حاد توصیه نمی گردد)
بعضی شرایط ممکن است به خوبی به هیدرو تراپی پاسخ ندهند و یا بدتر از آن، حتی وضعیت فرد بیمار را بدخیم و شدید تر بکند.

چگونه در خانه آب درمانی کنیم؟

روش‌های رایج آب درمانی در منزل عبارت است از:

  • آب نمک درمانی: با حل کردن نمک دریایی در آب گرم و اضافه کردن روغن‌های گیاهی و معطر می‌توانید پاهای خود را در آن پاشویه کنید.
  • بخور آب گرم: بخار آب گرم برای پاک‌سازی منافذ پوست و سینوس‌ها می‌تواند مفید باشد. این کار را می‌توانید زیر دوش آب گرم انجام دهید.
  • دوش آب گرم: انجام تمرین و حرکات ورزشی زیر دوش آب گرم می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلانی و دردهای استخوانی کمک کند.

نه‌تنها آب منشأ زندگی در این سیاره خاکی است بلکه به همان اندازه برای حفظ کیفیت زندگی نیز مهم است. بنابراین تعلل نکنید و اولین قدم را برای داشتن پوستی سالم و درخشان بردارید. هیدروتراپی نوعی روش درمانی است که می‌تواند به شما در درمان بسیاری از مشکلات پوستی همچون آکنه کمک کند. اگر قبلاً این روش درمانی را امتحان کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.  

هیدروتراپی چیست؟

حمام‌های رومی، چشمه‌های آب گرم، شنا درمانی، دوش بخار و سونا نمونه‌هایی از آب درمانی را به تصویر می‌کشند که امروزه با نام هیدروتراپی شناخته می‌شود. سباستین کنیپ، راهب باواریایی قرن نوزدهم پدر هیدروتراپی مدرن نامیده می‌شود که از ترکیب آب گرم و سرد برای درمان بیماری‌ها بهره گرفته است– روش‌های وی هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آب درمانی چیست؟

آب درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت پوست است. این روش باعث بهبودی مشکلات مختلف به‌ویژه موارد مرتبط با ضعف سیستم ایمنی، گردش خون و کمبود سوخت‌وساز بدن، می‌شود. اگر هیدروتراپی با سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم و مکمل‌های باکیفیت و داروهای گیاهی ترکیب شود بهتر عمل می‌کند. چندین جلسه هیدروتراپی می‌تواند در کاهش التهاب، تحریک گردش خون و تخلیه آلودگی‌ها از منافذ پوست مؤثر باشد.

برای بهبود دردهای رباط زانو آب درمانی مفید است؟

آب درمانی برای بهبود دردهای رباط زانو، آرتروز و رماتیسم‌های مربوط به مفصل زانو کاربرد دارد. زیرا با استفاده از آب و بدون انجام ورزش‌هایی که به زانو و عضله‌ها فشاری مضاعف بیاید، می‌توان به‌وسیله کاهش وزن در آب و مقاومتی که آب ایجاد می‌کند تمرین‌های اصلاحی را انجام داد. 

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی