مراقبت از پوست در هوای سرد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست در هوای سرد؛ 17 راه برای محافظت از پوست در هوای سرد

به این مطلب امتیاز دهید

خنکای فصل پاییز و سرمای زمستان گرچه برای برخی افراد دلچسب است اما اگر با مراقبت از  پوست در هوای سرد  همراه نباشد مشکل‌ساز خواهد شد. سرما، باد و رطوبت کم هوای بیرون به علاوه هوای گرم و خشک درون خانه که در نتیجه عملکرد وسایل گرمایشی ایجاد می‌شود می‌توانند رطوبت پوست را کاهش داده و باعث خشکی پوست شوند. در صورتی که پوست دائماً تحت این شرایط قرار بگیرد، تحمل خود را از دست داده و دچار قرمزی، خارش و ترک می‌شود که در شرایط حاد مشکلات پوستی همچون اگزما و آکنه را به همراه خواهد داشت.

پوست برای این‌که در فصول سرد سال وضعیت متعادلی داشته باشد و دچار آسیب نشود، نیازمند یک برنامه مراقبت از پوست در هوای سرد است که علاوه بر سطح پوست، از درون نیز به بهبود وضعیت آن کمک کند. در این صورت می‌توان از تأثیرات مضر سرما بر روی پوست جلوگیری کرده و آن را سالم و جوان نگه داشت.

مراقبت از پوست در هوای سرد

در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی درباره مراقبت از  پوست در هوای سرد را برای شما بازگو کنیم :

نکته: فراموش نکنید که قبل از هر اقدامی پوست خود را تمیز کنید.

به پوستت جون تازه بده

چربی‌های مفید به ویژه امگا ۳

بهترین روش برای این‌که پوست خود را انعطاف‌پذیر و نرم نگه دارید این است که آن را از درون مرطوب کنید. پوست شما به چربی نیاز دارد تا نرم، منعطف و سالم باشد. مواد غذایی طبیعی و ارگانیک مانند تخم‌مرغ، مغزها، دانه چیا، آووکادو، گوشت‌های بدون چربی مانند ماهی، بوقلمون، مرغ و گوشت گاو، لبنیات پرچرب و شیر (البته اگر به لبنیات یا لاکتوز موجود در آن‌ها آلرژی نداشته باشید) همگی سرشار از چربی‌های مفید هستند که به طور چشم‌گیری در سلامت پوست و بدن مؤثر خواهند بود.

حتی افرادی که بدن آن‌ها قادر به تحمل لاکتوز نیست باید بتوانند مقدار کمی ماست یا پنیر خوب تخمیر شده مصرف کنند. زیرا تخمیر خوب لبنیات می‌تواند از مقدار لاکتوز آن‌ها کاسته و موجب هضم بهتر آن‌ها شود. معمولاً ماست‌های سفت و پنیرهای تند و کهنه حاوی لاکتوز کمتری نسبت به ماست‌های خامه‌ای و رقیق و پنیرهای شیرین‌ و تازه‌ هستند.

مراقبت از پوست در هوای سرد
پوست شما به چربی نیاز دارد تا نرم، منعطف و سالم باشد.

همچنین مطمئن شوید که شیر و گوشتی که مصرف می‌کنید از گاو صددرصد علف‌خوار تهیه شده باشد. ماهی‌های کوچک مانند ساردین و آنچوی سرشار از چربی‌های مفید، ویتامین و مواد معدنی هستند و از جیوه کمتری نسبت به ماهی‌های بزرگ‌تر برخوردارند به علاوه ارزان‌تر از سایر ماهی‌ها نیز هستند.

از منابع خوب دیگر چربی‌ها می‌توان به روغن نارگیل و روغن زیتون اشاره کرد که با هر چیزی می‌توان آن‌ها را مصرف کرد. همچنین روغن جگر ماهی که سرشار از امگا3 است را نیز می‌توانید هفته‌ای یک بار مصرف کنید.

میوه و سبزی بخورید

پوست برای این‌که سالم و مرطوب بماند به ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، C و E، روی و سلنیوم نیاز دارد که از طریق سبزیجات می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. نمک‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها به حفظ آب بدن و هیدراته ماندن آن کمک می‌کنند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

تا می‌توانید سبزی بخورید اما در مصرف میوه زیاده‌روی نکنید زیرا قند موجود در میوه‌ها می‌تواند منجربه التهاب شده و تأثیرات بدی بر روی پوست و بدن داشته باشد. همینطور بهتر است از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛

مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید

یکی از بهترین و البته آسان‌ترین روش‌ها برای مرطوب‌کردن پوست، نوشیدن آب است. آب به هیدراته ماندن بدن کمک کرده و رطوبتی که پوست به آن نیاز دارد را تأمین می‌کند.

همچنین نوشیدن چای نیز می‌تواند مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست زیرا برای این‌که مایعات در بدن حفظ شوند لازم است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، نمک و چربی‌های مفیدی که در سبزیجات، میوه‌ها و مغزها وجود دارند نیز مصرف شوند.

ورزش

ورزش و عرق کردن به گرم شدن بدن شما کمک کرده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. به‌علاوه با افزایش چرخش خون باعث رسیدن مواد مغذی به پوست می‌شود. بنابراین ورزش کردن را از سر بگیرید تا هم خوش‌اندام شوید و هم پوست بهتری داشته باشید.

مراقبت از پوست در هوای سرد
ورزش و عرق کردن به گرم شدن بدن شما کمک کرده و منافذ پوست را تمیز می‌کند.

درجه ترموستات را پایین نگه دارید

بخاری‌ها را کم کنید و درجه وسایل گرمایشی را پایین بیاورید. سعی کنید دمای خانه و دفتر کار خود را کمی خنک‌تر نگه دارید و در عوض لباس بیشتری بپوشید. وسایل گرمایشی را در شب‌ها خاموش کنید و به جای آن از پتو بیشتری استفاده کنید. با پایین نگه داشتن دما و فراهم کردن محیطی خنک‌تر هوشیاری بیشتری در طول روز خواهید داشت و خواب بهتری را در شب تجربه خواهید کرد.

خودتان را بپوشانید

ممکن است لازم به گفتن نباشد اما زمانی که هوا سرد است سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است با لباس، دستکش، روسری، کلاه و هر پوشش دیگری خودتان را بپوشانید تا پوستتان در برابر عواملی که باعث از بین رفتن رطوبت می‌شوند، محافظت شود.

از خود در برابر آفتاب محافظت کنید

سرد و زمستانی بودن هوا به این معنی نیست که آفتاب نمی‌تواند به پوست شما آسیب بزند. درصد بالایی از اشعه‌های مضر UVA هنوز هم در جو نفوذ می‌کنند که می‌توانند باعث پیری پوست شما شود. بنابراین همانطور که در تابستان محتاط بودید در زمستان هم احتیاط به خرج دهید.

به دلیل سرد بودن هوا معمولاً تمام بدن با لباس‌های زمستانی پوشیده می‌شود و تنها برخی نواحی مانند صورت و دست‌ها در معرض آفتاب قرار می‌گیرند که کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب می‌توانند از آن‌ها محافظت کنند.

لباس‌های نرم و لطیف بپوشید

الیاف مصنوعی می‌توانند باعث تحریک پوست‌های خشک، سرد و حساس شوند. سعی کنید در طول زمستان به ویژه به هنگام خواب لباس‌های نرم‌تر با الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید. همچنین لباس‌های خود را خشک نگه دارید و در صورتی که خیس شدند آن‌ها را عوض کنید.

با جوراب و دستکش بخوابید

اگر سرما خورده‌اید و یا پوست دست و پاهایتان آسیب دیده‌ است، با جوراب و دستکش بخوابید تا رطوبت پوستتان حفظ شده و از سایش آن با پتو و ملافه‌ها در طول شب جلوگیری شود. همچنین برای لطافت بیشتر می‌توانید قبل از پوشیدن جوراب و دستکش از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

کمتر لایه‌برداری کنید

هرگز در لایه‌برداری زیاده‌روی نکنید. انجام آن هفته‌ای یک بار کافی است مخصوصاً اگر معمولاً صورت خود را با لیف بشویید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

مصرف محصولات بر پایه الکل ممنوع

به هنگام خرید محصولات بهداشتی و آرایشی به مواد تشکیل دهنده آن‌ها دقت کنید که آیا از الکل در آن استفاده شده است یا نه. الکل چربی پوست را از بین برده و آن را خشک می‌کند. به ویژه محصولات لایه‌بردار و قابض منافذ پوست که می‌توانند برای پوست بسیار خشن باشند.

از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید

یکی از اصلی‌ترین نکات مراقبت از پوست در هوای سرد استفاده از ماسک‌های آبرسان است.اگر پوست خشکی دارید شاید لازم است که از یک ماسک آبرسان خانگی تهیه شده از مواد مرطوب‌کننده طبیعی مانند ماست، شیر، زرده تخم‌مرغ، آووکادو و یا روغن نارگیل، جوجوبا و روغن زیتون استفاده کنید.

مراقبت از پوست در هوای سرد
اگر پوست خشکی دارید شاید لازم است که از یک ماسک آبرسان خانگی تهیه شده از مواد مرطوب‌کننده طبیعی مانند ماست، شیر، زرده تخم‌مرغ، آووکادو و یا روغن نارگیل، جوجوبا و روغن زیتون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اصول مراقبت از پوست در پاییز 

ماسک شیر:

  • پودر شیر یا شیر خشک 4/1 فنجان
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه:

پودر شیر را با کمی آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری غلیظ به دست آید سپس آن را روی تمام پوست خود پخش کنید و بعد از این‌که ماسک خشک شد با آب گرم صورت خود را بشویید. به همین آسانی می‌توانید با استفاده از موادی که در دسترس دارید برای پوست خود ماسک درست کنید.

 از دستگاه بخور استفاده کنید

اگر هوای خانه یا محیط کارتان خیلی خشک است می‌توانید از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت هوا تنظیم شده و از خشک شدن بیش از حد پوستتان نیز جلوگیری شود.

مراقبت از پوست در هوای سرد
اگر هوای خانه یا محیط کارتان خیلی خشک است می‌توانید از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت هوا تنظیم شده و از خشک شدن بیش از حد پوستتان نیز جلوگیری شود.

پوستتان را با آب سرد بشویید

به هنگام حمام و شستشوی صورت از آب سرد و یا ولرم استفاده کنید نه آب داغ. به خصوص اگر پوست صورتتان حساس است هرگز از آب داغ برای شستشوی آن استفاده نکنید. به مدت طولانی زیر دوش آب نمانید زیرا هر چه بیشتر پوستتان در معرض آب باشد، رطوبت بیشتری از دست می‌دهد.

برای شستن دست‌ها هم از آب سرد یا ولرم استفاده کنید تا از خشکی آن‌ها جلوگیری شود. شما همچنین می‌توانید از یک فیلتر کلرگیر برای دوش حمامتان استفاده کنید تا با حذف کلر موجود در آب از خشکی پوست جلوگیری کند.

از صابون‌های ملایم استفاده کنید

یا از صابون‌های ملایم برای بدن خود استفاده کنید، یا کلاً مصرف آن را کنار بگذارید. صابون‌هایی تهیه کنید که حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و یا روغن نخل باشند. بهترین صابون‌ها از روغن‌های طبیعی، بدون ترکیبات تحریک‌کننده تهیه می‌شوند. هرگز صورت خود را با صابون نشویید مگر در صورتی که بخواهید آرایش و ضدآفتاب خود را پاک کنید که برای این مورد نیز روغن نارگیل می‌تواند به شما کمک کند، در غیر این صورت برای شستشوی عادی تنها کافی است از آب و یک لیف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:‌ تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست

آرایش خود را با روغن نارگیل پاک کنید

روغن نارگیل برای پاک کردن آرایش گزینه مناسبی است زیرا نه تنها باعث خشکی پوست نمی‌شود، بلکه رطوبت پوست را افزایش داده و باعث شادابی و لطافت آن می‌شود. از روغن‌های طبیعی دیگر نیز می‌توانید به جای روغن نارگیل استفاده کنید.

از روغن‌های طبیعی به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید

اگر پوست خشکی دارید از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست استفاده کنید. این روغن‌ها با ترکیبات مغذی که دارند پوست را تغذیه کرده و آن را نرم و لطیف می‌کنند.  شما می‌توانید این روغن را برای صورت، دست‌ها، پاها و یا هرجایی از بدنتان استفاده کنید.


روغن‌های طبیعی معمولاً بی‌خطر هستند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای کرم‌ها و لوسیون‌هایی باشند که با ترکیبات مصنوعی پر شده‌اند. اگر پوست خشکی دارید حتماً بلافاصله بعد از حمام و یا شستشوی صورت و دست‌ها، زمانی که آن‌ها هنوز خیس هستند از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

شما می‌توانید تمام این ترفندها را بر روی لب‌ها، ناخن‌ها و موها نیز پیاده کنید اما به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • لب‌های خشک:

در طول روز به ویژه مواقعی که بیرون از منزل هستید، لب‌های خود را با روغن نارگیل یا یک بالم لب حاوی موم عسل رطوبت‌رسانی کنید. همچنین می‌توانید از یک محصول طبیعی حاوی لانولین (Lanolin) که خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد، استفاده کنید.

  •  ناخن‌های خشک:

از روغن نارگیل، روغن زیتون، وازلین و یا یک محصول طبیعی حاوی لانولین استفاده کنید.

  •  موهای خشک:

از روغن نارگیل، روغن زیتون و یا روغن جوجوبا استفاده کنید. اگر موهای چربی دارید می‌توانید از سرکه سیب برای زدودن چربی‌ها کمک بگیرید.

  • نکته:

به یاد داشته باشید که هرگز موهایتان را وقتی خیس هستند شانه یا سشوار نکشید زیرا موهای خیس بیش از مواقعی که خشک‌اند مستعد آسیب هستند.

توصیه نهایی:

با عبور از فصول گرم سال و آغاز سوز و سرما لازم است که یک برنامه مراقبت از پوست در هوای سرد برای خود درنظر بگیرید  زیرا در تمام طول سال نمی‌توانید یک روند را دنبال کنید و باید با توجه به آب و هوا آن را تغییر دهید.  با رعایت کردن چند نکته ساده و البته یک برنامه روزانه مناسب می‌توانید پوستتان را در برابر آسیب‌های شایع پوستی این فصل ایمن کنید و با پوستی سالم و زیبا آن را پشت سر بگذارید.

چرا برای مراقبت از پوست باید میوه و سبزی بخوریم؟

پوست برای این‌که سالم و مرطوب بماند به ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، C و E، روی و سلنیوم نیاز دارد که از طریق سبزیجات می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. نمک‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها به حفظ آب بدن و هیدراته ماندن آن کمک می‌کنند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

در هوای سرد باید چه جنس لباسی بپوشیم؟

الیاف مصنوعی می‌توانند باعث تحریک پوست‌های خشک، سرد و حساس شوند. سعی کنید در طول زمستان به ویژه به هنگام خواب لباس‌های نرم‌تر با الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید. همچنین لباس‌های خود را خشک نگه دارید و در صورتی که خیس شدند آن‌ها را عوض کنید.

پوست های خشک باید از چه مرطوب کننده ای استفاده کنند؟

اگر پوست خشکی دارید از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست استفاده کنید. این روغن‌ها با ترکیبات مغذی که دارند پوست را تغذیه کرده و آن را نرم و لطیف می‌کنند. شما می‌توانید این روغن را برای صورت، دست‌ها، پاها و یا هرجایی از بدنتان استفاده کنید.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی