۱۲ نکته طلایی برای زیبا نگه داشتن مو
10 شهریور 1400 ۲۰ دیدگاه

مهم‌ترین نکات زیبایی مو+ 12 نکته طلایی برای زیبا نگه داشتن مو

مطالب مرتبط:

12 نکته طلایی برای زیبا نگه داشتن مو

داشتن موهای سالم و براق تأثیر زیادی بر زیبایی دارد و حتی می‌تواند باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شود بنابراین چه کسی آرزوی داشتن چنین موهایی را ندارد؟! با این حال در دنیای مدرن امروزی حفظ زیبایی مو کار چندان ساده‌ای نیست. دنبال کردن تازه‌ترین ترندهای آرایش و رنگ‌آمیزی مو، اغلب منجر به آسیب دیدن و ضعیف شدن موها می‌شود. اگر می­خواهید در مورد حفاظت از موها بیشتر بدانید در این راهنما تمام توصیه‌های لازم برای، رشد، درخشندگی و زیبا نگه داشتن موها ارائه شده است؛ با ما همراه باشید.

  • ۱۲ نکته طلایی برای زیبا نگه داشتن مو

۱۲ نکته طلایی برای زیبا نگه داشتن مو

صرف‌نظر از بافت و جنس مو، حفاظت از موها بخش مهمی از روتین‌های زیبایی به شمار می‌رود. اگر داشتن موهای زیبا، براق و سالم یکی از مهمترین چیزهایی است که می‌خواهید به آن برسید باید نگهداری و حفاظت از موها را جدی بگیرید. چه خودتان در خانه برای داشتن موهای زیبا تلاش می‌کنید و چه برای این کار به سالن‌های آرایشی می‌روید بدانید که زیبا و سالم نگه داشتن موها یک فرایند بسیار پیچیده است. در لیست زیر ما ۱۲ نکته طلایی برای زیبایی مو را با هم مرور می‌کنیم:

۱.موهایتان را با آب سرد بشویید:

با رعایت این نکته قدرت رشد موهایتان افزایش می‌یابد. آب سرد لایه بیرونی موها را صافت تر می‌کند و مانع از دست رفتن رطوبت، گره خوردن و آسیب مو می‌شود. به‌هیچ‌وجه موهایتان را با آب گرم نشویید زیرا باعث شکنندگی موها می‌شود. کیفیت آب نیز می‌تواند بر زیبایی موها تأثیر بگذارد. بنابراین اگر برایتان مقدور است از یک فیلتر یا دستگاه تصفیه برای افزایش کیفیت آب استفاده کنید.

شستن موها با آب سرد یکی از کلیدی­ترین نکته­ ها برای حفظ زیبایی مو است. آب سرد لایه بیرونی موها را صافت تر می‌کند و مانع از دست رفتن رطوبت، گره خوردن و آسیب مو می‌شود.  

حفظ زیبایی مو  با انتخاب شامپو مناسب

۲.از شامپوی مناسب استفاده کنید:

دیگر وقت آن است این باور غلط را برای همیشه کنار بگذارید که نباید موها را زیاد شستشو دهید! حقیقت این است که برای مراقبت از موهایی با جنس و بافت متفاوت، روتین‌های متفاوتی وجود دارد. بنابراین اگر احساس می­کنید موهایتان به شستشو نیاز دارد می­توانید آن­ها را به‌دفعات بشویید اما مطمئن شوید که از شامپوی مناسب استفاده می‌کنید. اگر عادت دارید که هر روز موهایتان را بشویید یک شامپو برای شستشوی روزانه انتخاب کنید.

انتخاب یک شامپو مناسب با توجه به جنس مو و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید بسیار مهم است. به‌عنوان مثال در تابستان به یک شامپویی که حاوی مرطوب‌کننده است نیاز دارید زیرا موها زیر نور خورشید خشک می‌شوند. برای افرادی که پوست سر حساسی دارند توصیه می‌شود از شوینده‌های گیاهی برای شستشوی موها استفاده کنند. استفاده مکرر از شوینده‌های قوی می‌تواند به پوست سر آسیب برساند. برای حفظ سلامت و زیبایی مو به محصولاتی که حاوی پروتئین هستند توجه کنید. 

۳.موهایتان را به‌درستی آبکشی کنید:

جهت حفاظت از موها زمان آبکشی مطمئن شوید که شامپو کاملاً از روی موهایتان پاک شده است. برای داشتن موهای زیبا حتی اگر فکر می‌کند موهایتان تمیز است یک‌بار آبکشی کنید و یک دقیقه دیگر مجدداً آن را بشویید. این امر همچنین تأثیر به سزایی در حفظ سلامت پوست سر دارد. ماندن بیش‌ازحد شامپو روی موها می‌تواند باعث خشکی و زبری آن شود.

۴.برای جلوگیری از شکنندگی موها از نرم‌کننده استفاده کنید:

نکته دیگری که برای حفاظت از موها و حفظ زیبایی آن باید در نظر بگیرید استفاده از نرم‌کننده‌ها است زیرا اولین سد دفاعی از موها در برابر آسیب‌های محیطی به شمار می­روند. نرم‌کننده‌ها اغلب حاوی روغن‌های طبیعی سبک هستند که از مو در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید نیز محافظت می‌کنند. اگر می‌خواهید موهای سالم و زیبا داشته باشید هرگز نباید استفاده از نرم‌کننده را کنار بگذارید.

برای حفاظت از موها به‌آرامی شانه بزنید

۵.موهایتان را به‌آرامی شانه بزنید:

اگرچه هر روز شانه کردن موها به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می‌کند اما نباید موهایی که هنوز خیس هستند را شانه بزنید؛ صبر کنید تا حداقل ۸۰ درصد موها خشک شوند. البته یک استثنا در مورد این قاعده وجود دارد و آن اینکه می‌توان از شانه‌های دندانه درشت برای شانه کردن موهای خیس استفاده کنید. افرادی که موهای خشک و آسیب‌دیده دارند حتماً از یک نرم‌کننده استفاده کنند زیرا چنین محصولاتی از آسیب و اصطکاک موها زمان شانه زدن جلوگیری می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند قبل از شانه زدن مو از یک روغن سبک برای موها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که سلول‌های مرده پوست سر از بین بروند و درعین‌حال باعث آبرسانی و افزایش گردش خون در اطراف فولیکول‌های مو می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند.

 نکته دیگری که زمان شانه زدن مو باید به آن توجه کنید انتخاب برس مناسب است. هرگز از برس و شانه‌های فلزی استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد اصطکاک، کشیدگی و درنتیجه شکنندگی موها می‌شود. برای موهای بلند و پُر از شانه‌های دندانه درشت و برای موهای کوتاه و کم‌پشت می‌توانید از شانه‌های دندانه ریز استفاده کنید. 

۶.خشک‌کردن بیش‌ازحد موها را متوقف کنید:

سشوار کشیدن خوب است اما اگر موهای خشکی دارید این کار را متوقف کنید و محافظت از مو در برابر حرارت را در اولویت قرار دهید. گرما به‌راحتی رطوبت را از ساقه مو کم می‌کند و باعث شکنندگی و ضعیف شدن موها می‌شود. اتو و دستگاه‌های فر مو صدمات زیادی به موهای شما وارد می‌کنند. اگر نمی‌توانید از این ابرازها کمتر استفاده کنید، یک محافظ حرارتی مناسب بهترین گزینه است. بنابراین قبل سشوار یا اتو مو از یک اسپری محافظ حرارتی برای موها استفاده کنید و آن را به ساقه و انتهای مو که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، بمالید.

 ۷.از موهای خود در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کنید: 

پوست سر و موهای شما نیز درست مانند پوست صورتتان می‌تواند بسوزد- که به‌راحتی نمی‌توانید آن را احساس کنید. سوختگی پوست سر در اثر تابش اشعه ماوراءبنفش خورشید، در ابتدا می‌تواند باعث قرمزی، لایه‌برداری و خارش شود. اشعه UV می‌تواند مانند دکلره روی موها عمل کند. این نورها ساختار پروتئینی مو را تخریب می‌کنند و باعث آسیب‌پذیری و ضعیف شدن تارهای مو می‌شوند. برای جلوگیری از این امر، مخصوصاً در امتداد فرق سر یا  هر ناحیه‌ای که موها نازک هستند، از کرم موی ضدآب که حاوی فیلترهای UV هستند استفاده کنید.

زیبا نگه داشتن مو با کوتاهی!

۸.برای حفظ سلامت و جلوگیری از شکنندگی، موهایتان را کوتاه کنید:

برای حفظ سلامت و زیبایی مو بهتر است هر ۱۰ تا ۱۲ هفته نیم سانتی‌متر از موهایتان را کوتاه کنید. نازکی و دوشاخه بودن انتهای تارهای مو درنهایت باعث شکننده شدن بیشتر مو شده و از رشد آن جلوگیری می‌کند. 

۹.از ویتامین‌ها استفاده کنید:

داشتن موهای زیبا و سالم بازتابی از سبک زندگی سالم است. بنابراین برای حفظ سلامت و زیبایی مو از یک رژیم غذایی سالم و متنوع که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است پیروی کنید. رژیم‌های سخت باعث شکنندگی و حتی ریزش مو می‌شوند. از بین بردن چربی‌های سالم و کمبود پروتئین در رژیم غذایی تأثیر منفی زیادی بر سلامت موها دارد. متخصصان توصیه می‌کنند ماهی، آجیل و روغن زیتون را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اگرچه تغذیه سالم نکته کلیدی در زیبایی مو به شمار می‌رود اما استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز نقش مهمی در حفظ سلامت مو دارند. اگر موهای ضعیف و بی‌جانی دارید بهتر است بلافاصله مصرف مکمل B12 را شروع کنید و همچنین مصرف اسیدهای چرب ضروری را افزایش دهید. ترکیب ویتامین‌ها با تغذیه مناسب می‌تواند به رشد موها کمک کند و آن‌ها را سالم و براق نگه دارد. حتماً قبل از مصرف هرگونه ویتامین با یک پزشک متخصص مشورت کنید. ماسک‌های روغنی نیز می‌توانند موهایتان را از بیرون تغذیه کنند و مانع شکنندگی و موخوره شوند. به‌طور مثال روغن آرگان برای ترمیم و افزایش رشد مو بسیار مفید است.

۱۰.از روبالشتی‌های ابریشمی استفاده کنید:

روبالشتی‌های ابریشمی یا ساتن برخلاف روبالشتی‌های پنبه‌ای مانع از بروز اصطکاک در موها می‌شوند و همچنین احساس فوق‌العاده­ای به شما می‌دهند!

۱۱.از حوله‌های نرم و مایکروفایبر برای خشک‌کردن موها استفاده کنید:

قرار دادن موها در حوله‌های حمام مخملی می‌تواند باعث شکنندگی آن­ها شود زیرا موهایتان در الیاف بافته‌شده آن گیر می‌کند. به‌جای این حوله‌ها بهتر است از یک پارچه نخی یا حوله مایکروفایبر فوق‌العاده نازک برای خشک‌کردن موهایتان استفاده کنید.

۱۲.به موهایتان استراحت دهید:

این حقیقت که موهای طبیعی و دست‌نخورده بسیار سالم‌تر از موهای رنگ شده است را نمی‌توان انکار کرد. علاوه بر این می‌دانیم که حالت‌دهی با گرمای زیاد و استفاده از محصولات حالت‌دهنده می­تواند باعث آسیب به مو شود. بنابراین برای حفظ زیبایی مو بهتر است به‌طور دوره‌ای به موهایتان استراحت دهید و از محصولات حالت‌دهنده و رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنید.

کلام آخر اینکه بافت و جنس موها در افراد مختلف، متفاوت است و این اولین نکته‌ای است که زمان حفاظت از موها باید به آن توجه کنید. پیروی از چند نکته ساده مثل شستشو و شانه کشیدن صحیح موها، در کنار رژیم غذایی سالم و استفاده از محصولات مناسب می‌تواند  تفاوت چشمگیری در زیبایی مو و ظاهر کلی آن ایجاد کند.
10 شهریور 1400 ۲۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.