قرص راکوتان چیست
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

قرص راکوتان چیست؟ شیوهٔ مصرف، عوارض، بایدها و نبایدها

به این مطلب امتیاز دهید

امروزه افراد، خیلی بیشتر به زیبایی و پوست خود اهمیت می‌دهند. یکی از مسائلی که امروزه افراد زیادی برای درمان آن به پزشکان متخصص پوست مراجعه می‌کنند، جوش و آکنه می‌باشد. از آنجایی که جوش‌ها در صورت وجود برای طولانی مدت می‌توانند باعث ایجاد منافذ باز، لکه و چال در صورت شوند پس بهتر است برای اینکه زیبایی و نشاط پوست صورت از بین نرود، هرچه سریعتر برای درمان جوش‌ها اقدام کرد. یکی از درمان‌هایی که برای از بین بردن جوش و آکنه توصیه می‌شود استفاده از قرص راکوتان می‌باشد.

به طور معمول برای درمان جوش و آکنه پزشکان ابتدا قرص بنزوییل پروکساید را تجویز می‌کنند اما در صورتی که این دارو و درمان‌های دیگر جوابگو نبود و وضعیت جوش‌ها وخیم بود، به سراغ قرص راکوتان می‌روند. قرص راکوتان با کم کردن چربی پوست باعث می‌شود جوش‌ها خیلی سریع درمان شوند.

جوش‌ها به دلیل فعالیت بیش از حد سبوم از غدد سباسه به وجود می‌آیند. سبوم تولید شده باعث می‌شود غده چربی مسدود شود و این مسدودیت باعث می‌شود چربی جریان مناسبی نداشته باشد و زیر پوست انباشته شود. باکتری‌هایی که باعث به وجود آمدن این آکنه‌ها می‌شوند از سبوم تغذیه می‌کنند و باعث به وجود آمدن اسید‌های چربی و ایجاد التهاب برروی پوست می‌شوند؛ حال استفاده از قرص راکوتان با کم کردن فعالیت غدد سباسه به کاهش چربی کمک می‌کند و در این صورت باکتری‌های کمتر رشد می‌کنند و التهاب پوست نیز کمتر می‌شود. استفاده از قرص راکوتان می‌تواند باعث ایجاد عوارضی شود، که ما سعی کرده‌ایم رایج‌ترین این عوارض را برای اطلاع بیشتر شما در زیر قرار دهیم.

عوارض جانبی شایع قرص راکوتان

مشاهده عوارض زیر باعث نارضایتی بسیاری از افراد شده است اما افرادی که توانسته‌اند این عوارض را تحمل کنند، در آخر معجزه‌ی این قرص را برای از بین بردن و درمان جوش‌های بزرگ و چرکی مشاهده کرده‌اند:

قرص راکوتان
جوش‌ها به دلیل فعالیت بیش از حد سبوم از غدد سباسه به وجود می‌آیند.
  • خشکی پوست که می تواند با علائمی همچون خارش، التهاب، لایه برداری و … دیده شوند.
  • التهاب،خشکی و ترک خوردن لب‌ها
  • افزایش تری گلیسرید، کلسترول و قند خون
  • سر درد
  • زیاد شدن آنزیم‌های کبدی
  • کم شدن گلبول سفید خون
  • احساس درد در ماهیچه‌ها و مفاصل
  • تغییرات در پلاکت خون
  • کم خونی
  • وجود خون و پروتئین در ادرار

عوارض جانبی که در زیر آمده است جزء عوارض جانبی کلی دارو می‌باشند که در صورت مشاهده حتما باید به دکتر مراجعه کرد:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد شدید
  • افسردگی
  • اختلال در بینایی و احساس تاری چشم
  • التهاب جای جوش
  • مشکلات در سیستم عصبی
  • عوارض قرص راکوتان در دوران بارداری
قرص راکوتان
اینکه چه کسانی می‌توانند از قرص راکوتان استفاده کنند به دستور پزشک بستگی دارد
به پوستت جون تازه بده

چگونه می توان قرص راکوتان را مصرف کرد ؟

اینکه چه کسانی می‌توانند از قرص راکوتان استفاده کنند به دستور پزشک بستگی دارد و به همین دلیل اگر شما می‌خواهید به صورت خودسرانه از این قرص استفاده کنید باید دقت بسیاری داشته باشید، چرا که به هیچ عنوان این کار صحیح نمی‌باشد. پزشک در برخی از موارد مانند از بین بردن جای جوش، قبل از عملی بینی، لاغری و … استفاده از قرص راکوتان را توصیه می‌کند.

از آنجایی که هر فردی سیستم بدن متفاوتی دارد، پزشک باید تمامی موارد را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و بعد از آن استفاده از قرص راکوتان را تجویز کند.

میزان استفاده و اینکه چگونه از قرص راکوتان استفاده کنید کاملا به نظر پزشک شما بستگی دارد. از آنجایی که پزشکان در این زمینه تخصص بیشتری دارند به خوبی می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و میزان مصرف قرص‌های راکوتان را برای شما مشخص نمایند.

به طور کلی بیشتر کسانی که از قرص‌های راکوتان استفاده می‌کنند، یک الی دو بار در روز از آن استفاده می‌نمایند و زمانی که بخواهند آن را مورد استفاده قرار دهند باید معده شان پر باشد. برخی از افراد امکان دارد یک روز فراموش کنند که از قرص خود استفاده کنند و شاید این اشتباه را انجام دهند که روز دوم دو عدد قرص میل کنند، که این روش بسیار اشتباه است می باشد و باید از انجام دادن آن به طور جدی خودداری کنند.

چه افرادی نباید این دارو را مصرف کنند؟

از آنجایی که قرص راکوتان یک دارو بسیار قوی می‌باشد پس بهتر است قبل از استفاده، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. ما در زیر تعدادی از مواردی که برای مصرف این قرص منع دارند را آورده‌ایم.

  • مادران شیرده و باردار نباید به هیچ وجه از این قرص استفاده کنند.
  • افرادی که به ویتامین A حساسیت دارند نباید به هیچ‌وجه از این قرص استفاده کنند زیرا این قرص مشتقی از ویتامین A می‌باشد.
  • در صورتیکه از تتراسیکلین استفاده می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا این دارو با پادزی‌ها اختلال ایجاد می‌کند.
  • افرادی که از نارسایی کبدی رنج می‌برند به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنند.

چه کسانی می توانند قرص راکوتان مصرف کنند؟

اینکه چه کسانی می‌توانند از قرص راکوتان استفاده کنند به دستور پزشک بستگی دارد و به همین دلیل اگر شما می‌خواهید به صورت خودسرانه از این قرص استفاده کنید باید دقت بسیاری داشته باشید، چرا که به هیچ عنوان این کار صحیح نمی‌باشد. پزشک در برخی از موارد مانند از بین بردن جای جوش، قبل از عملی بینی، لاغری و … استفاده از قرص راکوتان را توصیه می‌کند.

از آنجایی که هر فردی سیستم بدن متفاوتی دارد، پزشک باید تمامی موارد را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و بعد از آن استفاده از قرص راکوتان را تجویز کند. برای اینکه در مورد استفاده از قرص راکوتان اطلاعات بیشتری داشته باشید در ادامه توضیحاتی را ارائه می دهیم تا اطلاعات شما در این مورد بیشتر شود.

چگونه می توان قرص راکوتان را مصرف کرد؟

میزان استفاده و اینکه چگونه از قرص راکوتان استفاده کنید کاملا به نظر پزشک شما بستگی دارد. از آنجایی که پزشکان در این زمینه تخصص بیشتری دارند به خوبی می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و میزان مصرف قرص‌های راکوتان را برای شما مشخص نمایند.

به طور کلی بیشتر کسانی که از قرص‌های راکوتان استفاده می‌کنند، یک الی دو بار در روز از آن استفاده می‌نمایند و زمانی که بخواهند آن را مورد استفاده قرار دهند باید معده شان پر باشد. برخی از افراد امکان دارد یک روز فراموش کنند که از قرص خود استفاده کنند و شاید این اشتباه را انجام دهند که روز دوم دو عدد قرص میل کنند، که این روش بسیار اشتباه است می باشد و باید از انجام دادن آن به طور جدی خودداری کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که قرص‌های راکوتان توسط پزشک تجویز می‌شود، برای از بین بردن جوش‌های روی صورت می‌باشد.

نکاتی مهم و دانستنی قبل از استفاده از قرص راکوتان

همانطوری که بیان نمودیم پزشک در برخی از موارد استفاده از قرص راکوتان را برای برخی از افراد تجویز می‌کند تا مشکلات خود را با این قرص درمان کنند. یکی از مهمترین دلایلی که قرص‌های راکوتان توسط پزشک تجویز می‌شود، برای از بین بردن جوش‌های روی صورت می‌باشد. قبل از استفاده کردن از این قرص شما باید به برخی از نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید که این نکات عبارت هستند از

1.خانم‌های باردار

خانم‌هایی که باردار هستند به هیچ وجه نباید از این قرص استفاده کنند، بر این اساس اگر شما قصد استفاده از قرص راکوتان را دارید باید در ابتدا تست‌ها و آزمایش‌هایی که مربوط به بارداری می‌باشد را انجام دهید تا از باردار نبودن خود اطمینان کافی را به دست آورید. در صورتی که شما باردار باشید و از این قرص‌ها استفاده کنید، امکان دارد که جنین دچار مشکلات شود و در رشد او اختلالاتی به وجود آید.

بیشتر بخوانید:‌ قرص راکوتان در بارداری؛

2.کسانی که مشکل کبد دارند

برخی از افراد که مشکلاتی در کبد خود دارند هم به هیچ عنوان نباید از قرص راکوتان استفاده کنند، به همین دلیل پیش از اینکه شما اقدام به مصرف این دارو نمایید، باید برای پزشک جواب آزمایش‌های خود که مربوط به کبد می‌باشد را ببرید تا پزشک بر اساس آنها مصرف این قرص را برای شما تجویز کند.

در صورتی که شما مشکلاتی در کبد خود داشته باشید و از این قرص استفاده کنید، نارسایی کبد شما بیشتر می‌شود و امکان دارد به بیماری‌های دیگری هم دچار شوید.

در صورتی که شما مشکلاتی در کبد خود داشته باشید و از این قرص استفاده کنید، نارسایی کبد شما بیشتر می‌شود و امکان دارد به بیماری‌های دیگری هم دچار شوید.

3.افراد کهنسال

مصرف قرص راکوتان برای افرادی که سن زیادی دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، در واقع بسیاری از پزشکان این مورد را رعایت می‌کنند و مانع استفاده کردن از قرص‌های راکوتان توسط افراد کهنسال می‌شوند. کسانی که سن زیادی دارند، اگر از قرص‌های راکوتان استفاده نمایند، بدون شک سیستم بدن آنها با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

4.افرادی که چربی خون بالایی دارند

برخی از افراد که فشار خون و چربی خون بالایی دارند به هیچ وجه نباید از قرص راکوتان برای از بین بردن جوش‌های خود استفاده کنند، چرا که در این صورت چربی خون آنها بیشتر می‌شود و در پی آن مشکلاتی برای سلامتی آنها به وجود می‌آید. اگر پزشک شما دستور استفاده از قرص‌های راکوتان را به شما بدهد، باید قرص و یا داروی دیگری را در کنار آن به شما معرفی کند تا چربی خون شما کنترل شود.

 تاثیر قرص راکوتان بر روی کسانی که از آن استفاده می کنند:

همانطوری که بیان نمودیم بیشتر افرادی که از قرص راکوتان استفاده می‌کنند، برای از بین بردن جوش‌های صوت شان می‌باشد. در واقع دستور تجویز و استفاده از آن را هم باید پزشک بدهد، چرا که نکات بسیار مهمی را باید پیش از مصرف این دارو توسط بیمار مورد بررسی قرار دهد تا برای او ضرری نداشته باشد. شما اگر از جمله کسانی می‌باشید که از این دارو برای از بین بردن جوش‌های روی صورت خود استفاده می‌کنید باید بدانید که، در هفته‌های آغازین درمان احتمال دارد که جوش‌های شما شدیدتر شود.

دلیل این امر آن است که جوش ها به این دارو واکنش نشان می‌دهند و پوست چربی بیشتری را تولید می‌کند. بر این اساس اگر شما بعد از استفاده از این قرص مشاهده نمودید که جوش‌های شما بیشتر شدند، نباید نگران باشید، چرا که این امر بسیار طبیعی می‌باشد.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

بعد از سه هفته که از قرص راکوتان استفاده کردید، جوش‌هاش شما به طور شفت انگیزی درمان می‌شود و از بین می‌رود. این امر نشان دهنده این است که داروی مورد استفاده شده موثر واقع شده است، ولی باید تمامی جوانب بیمار مورد بررسی قرار گیرد و سپس از آن استفاده می نماید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از این قرص استفاده می‌کنید در برخی از شرایط باید مصرف آن را قطع کنید که این شرایط عبارت می‌باشد از :

  • اگر در طول استفاده از این دارو حامله شدید باید مصرف آن را سریعا کنار بگذارید و با پزشک در این مورد مشورت کنید.
  • یکی از نکاتی که اهمیت بسیاری دارد و باید به آن به توجه داشته باشید این است که در طول استفاده از قرص راکوتان به طور منظم آزمایش چربی خون بدهید تا چربی خون شما کنترل شود، چرا که قرص‌های راکوتان چربی خون را بسیار افزایش می‌دهند.
  • این قرص را در موارد مشابه دیگری به هیچ عنوان نباید استفاده کنید و دقت داشته باشید که به دیگران این قرص را توصیه نکنید، چرا که سیستم بدنی هر فرد با شما تفاوت بسیار زیادی دارد و پزشک باید مشخص کند که هر فرد به چه میزان از این دارو نیاز دارد.
  • برخی از افراد هستند که امکان دارد از داروهای دیگری مانند آنتی بیوتیک ها استفاده کنند، این دسته از افراد باید دقت داشته باشند که مصرف داروی های دیگر با قرص راکوتان اصلا درست نمی‌باشد و اگر می‌خواهند این اقدام را انجام دهند، بدون شک باید با پزشک در این مورد مشورت کنند. تداخل داروها موجب بیماری‌های مختلف و یا عوارض شدید این داروی می‌گردد.

قرص راکوتان به چه صورتی باید مصرف شود؟

به طور معمول این قرص یک یا دوبار در روز باید مصرف شود البته مقدار و تعداد دفعاتی که این قرص باید مصرف شود در افراد متفاوت با توجه به شرایط بدنیشان فرق می‌کند پس حتما برای مصرف قرص راکوتان از دستوراتی که پزشک به شما داده است پیروی کنید.

درصورتی که استفاده از قرص را فراموش کردید به محض به یاد آوردن، قرص را مصرف کنید اما در صورتیکه به موعد بعدی قرص نزدیک بودید قرص را در موعد خود مصرف کنید و هرگز دو قرص را با هم نخورید. فراموش نکنید که قرص را حتما باید همراه وعده‌های غذایی و یا بعد از آن با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

عوارض قرص راکوتان
فراموش نکنید که قرص را حتما باید همراه وعده‌های غذایی و یا بعد از آن با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

نکات کلیدی در رابطه با مصرف

همانطور که گفته شد مصرف این قرص می‌تواند باعث ایجاد عوارض زیاد و جدی در افراد شود پس برای مصرف قرص می‌بایست از نکات مهم در رابطه با این قرص باخبر بود تا بتوان مقداری از عوارض را کاهش داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نکات موارد زیر را مطالعه بفرمایید.

  • پزشکان این قرص را فقط برای 30 روز تجویز می‌کنند پس به هیچ عنوان این قرص را سرخود برای مدت زمان بیشتری استفاده نکنید.
  • قبل از شروع مصرف قرص راکوتان حتما تست بارداری بدهید و در صورت مثبت بودن به هیچ عنوان از این قرص استفاده نکنید.
  • سرخود این قرص را به فرد دیگری پیشنهاد ندهید.
  • افراد تا زمانی که از این قرص استفاده می‌کنند و تا چهار هفته بعد از تمام شدن درمان به هیچ عنوان نباید خون اهدا کنند.
  • هنگامی که از این قرص استفاده می‌کنید از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید و حتما در این مدت از ضد آفتاب خوب استفاده کنید. درصورتیکه در مدت زمانی که از قرص مصرف می‌کنید دچار خشکی چشم شدید حتما از قطره چشم استفاده کنید.
  • از زمانی که مصرف قرص را شروع کردید تا 6 ماه بعد از تمام شدن درمان از وکس بدن جلوگیری کنید زیرا مکن است لایه‌ی بالایی پوست را ازبین ببرد؛ همچنین از لیزر بدن نیز در این مدت زمان جلوگیری کنید زیرا ممکن است باعث به وجود آمدن زخم‌هایی بر روی بدن بشود.
  • در دوره‌ی درمانی خود به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید.
  • قرص راکوتان و کاهش وزن نمی‌توانند ربطی بهم داشته باشند پس در صورت مشاهده کاهش وزن در این دوره به پزشک مراجعه کنید

بیشتر بخوانید: قرص راکوتان و خشکی پوست؛ 

مراقبت‌های لازمه هنگام مصرف قرص راکوتان

همانطور که گفته شد از آنجایی که این قرص بسیار قوی بوده و پوست را بسیار حساس و خشک می‌کند پس می‌بایست برای کم کردن عوارض آن کارهایی را انجام داد. یکی از این کارها استفاده از مرطوب کننده قوی و مناسب برای لب و صورت می‌باشد. طبق تجربه‌ی بیماران بهترین مرطوب کننده برای برطرف کردن خشکی لب‌ها وازلین می‌باشد. برای انتخاب مرطوب کننده مناسب برای صورت شما می‌بایست حتما این نکته را در نظر بگیرید که مرطوب کننده باعث چرب شدن بیش از اندازه پوست نشود.

در این دوره هرگز کرم ضد آفتاب را از خود دور نکنید و حتما دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید تا پوستتان دچار آفتاب سوختگی نشود.

یکی دیگر از مراقبت‌های لازمه در دوره‌ی درمانی مرتبط با غذاهایی که فرد مصرف می‌کند میباشد. به دلیل اینکه قرص راکوتان حاوی مقدار زیادی ویتامین A می‌باشد بهتر است از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از این ویتامین می‌باشند مانند طالبی، هویج، کدوتنبل و … جلوگیری کرد؛ همچنین بهتر است غذاهایی که باعث بالا رفتن کلسترول و تری گلیسرید در افراد می‌شوند نیز خورده نشود.

چه کسانی می توانند قرص راکوتان مصرف کنند؟

اینکه چه کسانی می‌توانند از قرص راکوتان استفاده کنند به دستور پزشک بستگی دارد و به همین دلیل اگر شما می‌خواهید به صورت خودسرانه از این قرص استفاده کنید باید دقت بسیاری داشته باشید، چرا که به هیچ عنوان این کار صحیح نمی‌باشد. پزشک در برخی از موارد مانند از بین بردن جای جوش، قبل از عملی بینی، لاغری و … استفاده از قرص راکوتان را توصیه می‌کند.

آیا خانم های باردار میتوانند از راکوتان استفاده کنند؟

خانم‌هایی که باردار هستند به هیچ وجه نباید از این قرص استفاده کنند، بر این اساس اگر شما قصد استفاده از قرص راکوتان را دارید باید در ابتدا تست‌ها و آزمایش‌هایی که مربوط به بارداری می‌باشد را انجام دهید تا از باردار نبودن خود اطمینان کافی را به دست آورید. در صورتی که شما باردار باشید و از این قرص‌ها استفاده کنید، امکان دارد که جنین دچار مشکلات شود و در رشد او اختلالاتی به وجود آید.

جوش ها چگونه به وجود می آیند؟

جوش‌ها به دلیل فعالیت بیش از حد سبوم از غدد سباسه به وجود می‌آیند. سبوم تولید شده باعث می‌شود غده چربی مسدود شود و این مسدودیت باعث می‌شود چربی جریان مناسبی نداشته باشد و زیر پوست انباشته شود. باکتری‌هایی که باعث به وجود آمدن این آکنه‌ها می‌شوند از سبوم تغذیه می‌کنند و باعث به وجود آمدن اسید‌های چربی و ایجاد التهاب برروی پوست می‌شوند؛

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

9 دیدگاه برای قرص راکوتان چیست؟ شیوهٔ مصرف، عوارض، بایدها و نبایدها

سلام در مورد نحوه مصرف راکوتان من قبلا فقط دوبار در هفته استفاده میکردم واقعا عالی بود اولاش برون ریزی جوش داشتم که بعدش جوش هام خودبه خود خشک میشن و بعد چندماه جاشون هم محو میشه تاالانم که مجردم هفته ای یکبار یا هردوهفته یکبار استفاده میکنم و واقعا عالیه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی