مراقبت پوست هنگام ورزش
۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت پوست هنگام ورزش +راهکارهای مراقبت از پوست برای ورزشکاران

به این مطلب امتیاز دهید

شکی نیست که ورزش مزایای بسیار زیادی برای بدن و ذهنتان به همراه دارد. اما بدانید که پوست شما هنگام ورزش نیازمند توجه مضاعف می‌شود. بعد از ورزش قاعدتا خیس از عرق شده‌اید. پوستتان قرمز شده. پاهایتان بعد از تمرین سنگین و فرد درگیر با چالش تناسب اندام نیاز به مراقبت و استراحت پیدا خواهد‌کرد. اما نمی‌دانید باید از پوستتان هم مراقبت کنید؟ مراقبت پوست هنگام ورزش قواعدی دارد که آنها را معرفی و بررسی می‌کنیم تا با آنها پوستتان را ناز پرورده کنید…

تاثیرات ورزش بر پوست

ابتدا به بررسی شش مورد که پوست را هنگام ورزش دستخوش تغییر می‌کنند می‌پردازیم. با شناختن موارد موثر راه‌های مقابله با آن‌ها به مراتب راحت‌تر خواهد شد. یکی از مواردی که به وضوح بعد از ورزش قابل مشاهده است درخشان شدن پوست است.

قلب با ضربان بیشتر خون زیادی را از طریق رگ‌ها  به ارگان‌های فعال بدنی می‌رساند.

در ادامه مطلب همه این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • بله! بعد از ورزش پوستتان می‌درخشد

وقتی تپش قلبتان شدید می‌شود و سرعت ضربان قلبتان افزایش می‌یابد قلب شما در حال پمپاژ مقادیر بیشتری نسبت از حالت عادی بدن به کل اندام‌های شماست. قلب با ضربان بیشتر خون زیادی را از طریق رگ‌ها  به ارگان‌های فعال بدنی می‌رساند.

با رسیدن خون بیشتر به اعضای بدن شما در ادامه رسیدن اکشیژن و مواد مغذی هم به آنها افزایش می‌یابد. در ادامه این روند سریع غذا و اکسیژن رسانی باعث درخشش پوست  شما خواهد‌شد. این تاثیر تا ۱ ساعت دوام داشته و قابل مشاهده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: تناسب اندام چیست؟

  • اما حواستان به تعریق و گرمای زیاد باشد!

افزایش شدید دمای بدن و همچنین تعریق می‌تواند افراد با پوست حساس را دچار حساسیت و التهاب کند. یکی از عوامل تشدید کننده روزاسه(آکنه‌های قرمز و ملتهب پوستی) افزایش دمای بدن حین فعالین بدنی و ورزش است. پس بهتر است افرد با پوست‌های آسیب‌پذیر و مستعد دمای بدن را حین ورزش معتدل نگه‌دارند.

بهتر است به جای دویدن در خیابان ظهر هنگام این کار را در منزل، روی تردمیل و به همراه سیستم تهویه مطبوع روشن انجام دهید. افراد دچار اگزما هم به کنترل دمای بدن حین ورزش دقت بیشتری داشته ‎باشند.

افزایش شدید دمای بدن و همچنین تعریق می‌تواند افراد با پوست حساس را دچار حساسیت و التهاب کند
  • شستشوی پوست بعد از ورزش

تعریق پوست با آرایش! نشستن در ماشین بعد از ورزش بدون دوش گرفتن! عوض نکردن لباس‌های تنگ ورزشی که در آن‌ها عرق کرده‌اید!… همه از دلایل مهم شیوع جوش و خارش پوستی بعد از ورزش هستند. پس در اولین فرصت ممکن بعد از ورزش دوش بگیرید. هرچه سریعتر بهتر!

اگر جوش می‌زنید و تا چند ساعت بعد از ورزش به دوش دسترسی ندارید، حوله نرم همراه داشته‌باشد. بعد از ورزش حوله را به پاک کننده‌هایی که مواد پایه آنها سالیسیک اسید، بنزوییل پراکسید یا رتینویید آغشته کنید و بدن را با آن پاک کنید.

اگر بعد از این کار شیوع جوش داشتید یا پوستتان ملتهب شد اینکار را ادامه ندهید!فکر نکنید همه این‌ها دلیل مناسبی برای ورزش نکردن است! در نگاه کلی فواید ورزش خیلی خیلی بیشتر از میزان اندک زیان‌های احتمالی آن است.

بیشتر بخوانید: انواع ابزار پاکسازی پوست را بشناسید!

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت
  • مراقبت قبل از شروع ورزش فراموش نشود!

این را بدانید و فراموش نکنید که دلیل شیوع جوش در شما خود ورزش کردنتان نیست! بلکه عادات غلط مراقبت پوست هنگام ورزش باعث آن می‌شود. اگر جوش می‌زنید، حتما منافذ پوستتان را قبل از ورزش پاک کنید. وجود چربی اضافی روی منافذ یا مواد آرایشی بسیار آسیب رسانند. اگر فکر می‌کنید مجبور به آرایش کردن هستید از مواد غیر کومدون ساز استفاده کنید. این مواد تا حد ممکن منافذ پوستی شما را نمی‌بندند.

  • مراقبت از پوست سر هنگام وررزش فراموش نشود

خب! واقع بین باشیم! شاید شامپو کردن موهای بلند بعد از هر بار ورزش کار راحتی نباشد! اگر برای شما هم سخت و غر ممکنه در مورد شامپوهای خشک کمی تحقیق کنید. اما نادیده گرفتن مرتب شستشوی موها باعث شوره زدن سر می‌شود. همچنین بدانید که شستشوی ناقص و نامناسب هم باعث رشد قارچ ها کف سر شما می‌شود. به مراتب موجب تشدید شوره می‌شود.

  • پوست عرق‌سوز شده

کشیده شدن ران‌ها روی یکدیگر موجب آن می‌شود. بین ورزشکاران این اتفاق دور از انتظار نیست. برای جلوگیری از وقوع این عارضه می‌توانید از شلوارک‌های دوچرخه سواری کمی بلندتر استفاده کنید. یا از برخی چسب‌های مخصوص ما بین زران‌ها استفاده کنید.

  • ورزش کنید و طولانی‌تر جوان بمانید

ورزش کردن اکسیر جوانی نیست! ولی دلایل بسیار مفیدی برای ورزش کردن وجود دارد. تحقیق جالبی ثابت کرده که ورزش کردن میزان تولید کلاژن پوستی را افزایش می‌دهد. کلاژن عامل اصلی حفظ ساختار سالم و منعطف پوست شماست. در تحقیقی بخصوص فرد مسن کم تحرکی را وارد چالش سه ماهه‌ی دوچرخه سواری کردند!

بعد از اتمام دوره کلاژن بیشتری در پوست شخص اندازه‌گیری شد. فکر نکنید ورزش متداوم می‌تواند چروک‌های شما را به شکل معجزه‌آسایی از بین ببرد! اما مزایای فراوانی بز ورزش مورد بررسی قرار گرفته و به اثبات رسیده. در عین حال تحقیقات محدودی پیرامون تاثیرات ورزش بر پوست انجام شده‌‎است. پس برای سلامت جسمی و روحی خود ورزش و کنید و اگر این بین پوستتان بهتر شد، این هم جایزه شما!

پس برای سلامت جسمی و روحی خود ورزش و کنید و اگر این بین پوستتان بهتر شد، این هم جایزه شما!
به پوستت جون تازه بده

مراقبت پوست هنگام ورزش

بررسی تاثیرات مختلف ورزش بر پوست انجام شد. حالا می‌خواهیم مراحل مراقبت پوست هنگام ورزش را مرحله به مرحله با هم بدانیم.

 انجام اسکراب کامل بدن قدم اول مراقبت پوست هنگام ورزش

اولین کار بعد از ورزش معمولا دوش گرفتن است. اما پاک کردن سر تا پا به طور کامل و دقیق کار زمان بریست. با انجام لایه برداری کامل پوستتان از شر آلودگی‌ها، روغن‌های اضافی و عرق که طی ورزش روی سطح پوست جمع شده‌اند خلاص شوید.

اگر شاهد شیوع جوش در سطح پوست بدنتان هستید سعی کنید استفاده از شامپو بدن حاوی ترکیبات ضد جوش مثل سیاسیلیک اسید را امتحان کنید. همچنین برای داشتن پوستی بسیار لطیف، جوان و شاداب شستشوی بدن با هد براش های مخصوص شستشوی بدن که قابل اتصال به فیس براش های کیوت اسکین هستند را امتحان کنید و شستشوی کاملا متفاوت را تجربه کنید.

این براش ها نرمی بی نظیر به همراه می‌آورند، خصوصا در نواحی شانه ها، زانوها و سایر نواحی خشک و زبر پوستتان شاهد این تغییر خواهید‌بود. براش‌ها به صورت اختصاصی برای انجام ماساژ و لایه‌برداری پوست بدن طراحی شده‌اند. سعی کنید بعد از انجام ورزش برای بهترین نتیجه با آب ولرم دوش بگیرید تا چربی‌های لازم پوستتان از بین نرود.

اسپری کردن فیشال میست برای مراقبت پوست هنگام ورزش

بعد از انجام ورزش‌های کاردیو و ایروبیک مطمئنا صورتتان هم داغ می‌شود. بهترین راه برای کاهش دما در این ناحیه اسپری کردن فیشال میست‌هاست. برای مصرف بعد از ورزش به دنبال میست صورتی باشید که حاوی مواد خنک کننده مثل آلوئه‌ورا یا خیار باشد. بعد از ورزش آن را روی پوست اسپری کنید و سریعا از آب رسان بدون روغن روی پوشت بمالید تا رطوبت در پوستتان محبوس شود.

قرمزی و تورم پوست را هنگام ورزش با ماسک ضد التهاب کم کنید

بعد از ورزش برای رفع التهاب پوستیتان از ماسک‌های التیام بخش حاوی بابونه، گل مغربی، جو مصرف شود. ابتدا پس از اتمام ورزش با فیس براش کیوت اسکین پوستتان را بشویید، آن را خشک کنید و ماسک انتخابیتان را روی پوست قرار دهید. به ماسک زمان دهید تا روی پوستتان بماند و بعد با آب ولرم آبکشی کنید. به پوست نرم و لطیفتان آب رسان و مرطوب‌کننده مناسب بمالید.

پاهایتان را غرق در لوسیون کنید

پاهایتان تمام بار سختی ورزشتان را به دوش می‌کشند و شاید پوشیدن کفش بعد از انجام تمریتی سخت آزرده‌تان کند. کرم‌های غلیظ پا به همراه داشته‌باشید. با مقدار زیادی از کرم پا، پاهایتان را ماساژ دهید. به نواحی که دچار سوزش یا تورم شده توجه بیشتری کنید. پاشنه و قوزک پا به توجه بیشتری نیازمندند.

برای مراقبت پوست هنگام ورزش خودتان را به سونای بخار خانگی دعوت کنید

یک کاسه آب داغ به همراه چند قطره روغن معطر داخلش را در محیط حمام قرار دهید. تا بخار آب و بوی روغن به طور آرامبخشی در محیط حمام پخش شود. کمی روغن نارگیل و نمک به آن اضافه کنید. وقتی آب ولرم شد باهایتان را درون کاسه ببرید و عضلات گرفته را با آن ماساژ دهید.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب

اگر عادت دارید که در فضای باز ورزش کنید انتخاب یک محصول مناسب برای محافظت از پوست در برابر آفتاب ضروری است. همیشه یک کرم ضدآفتاب همراه خود داشته باشید و هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. فراموش نکنید که کرم ضدآفتاب را به قسمت‌هایی از بدن مانند بینی، گوش، گردن و شانه‌هایتان بمالید. برخی از ضدآفتاب­ها در برابر تعریق زیاد نیز مقاوم هستند و از پوست محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: یوگا صورت چیست؟

بعد از ورزش دوش بگیرید
هیچ‌ چیز بیشتر از دوش گرفتن پس از یک تمرین طاقت‌فرسا ما را سرحال نمی‌کند!

دوش بگیرید

هیچ‌ چیز بیشتر از دوش گرفتن پس از یک تمرین طاقت‌فرسا ما را سرحال نمی‌کند! بااین‌حال هنوز هم بدن به کمی زمان نیاز دارد تا کمی بیشتر عرق کند و دمای خود را کاهش دهد. بنابراین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از ورزش صبر کنید و سپس دوش بگیرید. بااین‌حال توجه داشته باشید که انتظار طولانی‌مدت ممکن است با مشکلاتی همراه شود. ماندن عرق روی صورت و بدن می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ و شکستن پوست شود.

هرچه بیشتر برای دوش گرفتن منتظر بمانید باکتری‌ها مدت‌زمان بیشتری برای پخش شدن دارند؛ بدن خیس از عرق، بهترین محل برای پرورش این موجودات آزاردهنده است.

بنابراین هرچه سریعتر صورت خود را از عرق و کثیفی بعد از تمرین پاک کنید، سلامت پوستتان بیشتر تضمین می‌شود. به‌علاوه دوش آب گرم نیز ایده خوبی نیست، آب گرم لیپیدها و چربی‌ها را از سطح پوست شسته و آن را خشک می‌کند. بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که علاوه بر تمیز کردن، رطوبت پوست را تأمین و شادابی را به پوست هدیه دهد.

مرطوب‌کننده بزنید

مهم‌ترین مرحله مراقبت از پوست برای ورزشکاران اطمینان از رطوبت رسانی پوست است چراکه زمان تعریق، رطوبت زیادی از دست می‌رود. استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب که حاوی موادی مانند شیر است می‌تواند رطوبت را به پوست بازگرداند و به کاهش علائم پیری کمک کند.

دئودورانت بعد از ورزش

ازآنجایی‌که بعد از ورزش منافذ پوست باز می‌شوند، محصولات می‌توانند به عمق پوست نفوذ کنند و باعث تحریک پوست شوند. بنابراین اگر عادت دارید بعد از ورزش از دئودورانت استفاده کنید بهتر است نمونه‌های ملایم آن، که الکل و پارابن ندارند را انتخاب کنید.

مراقبت از پاها بعد از ورزش
بنابراین پیروی از یک روتین مراقبتی کوتاه می‌تواند معجزه کند.

به پاهای خسته خود توجه کنید!

پاهای ورزشکار چه در حال دویدن و چه پیاده‌روی، تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرد. بنابراین پیروی از یک روتین مراقبتی کوتاه می‌تواند معجزه کند. ابتدا پاهایتان را با آب ۳۷ درجه بشویید و سپس با حرکات دورانی کرم مرطوب‌کننده را به پا بمالید. یک جفت جوراب نخی بپوشید و به رختخواب بروید. صبح که از خواب بیدار شوید پاهایتان از شما تشکر می‌کنند!

بیشتر بخوانید: بعد از پاکسازی پوست چه کنیم؟

رژیم غذایی مناسب

باور کنید یا نه، آنچه می‌خورید می‌تواند بر سلامت و ظاهر پوستتان تأثیر بگذارد. مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از فعالیت‌های بدنی شدید مثل سرطان پوست کمک کند. برای داشتن پوستی صاف و درخشان خوردن میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

کلام آخر اینکه پوست بزرگترین اندام بدن است و مراقبت از آن به‌ اندازهٔ مراقبت از عضلات، استخوان‌ها و قلب مهم است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای به تأخیر انداختن نشانه‌های روند پیری، صاف و سالم به نظر رسیدن پوست و حتی کاهش خطر سرطان انجام دهید. پیروی از یک روتین مراقبت از پوست برای ورزشکاران می‌تواند به سلامت و زیبایی ظاهری پوستتان کمک کند.

ورزش چه تاثیری بر پوست دارد؟

وقتی تپش قلبتان شدید می‌شود و سرعت ضربان قلبتان افزایش می‌یابد قلب شما در حال پمپاژ مقادیر بیشتری نسبت از حالت عادی بدن به کل اندام‌های شماست. قلب با ضربان بیشتر خون زیادی را از طریق رگ‌ها به ارگان‌های فعال بدنی می‌رساند. با رسیدن خون بیشتر به اعضای بدن شما در ادامه رسیدن اکشیژن و مواد مغذی هم به آنها افزایش می‌یابد. در ادامه این روند سریع غذا و اکسیژن رسانی باعث درخشش پوست شما خواهد‌شد.

برای مراقبت از پای ورزشکارمان چه کنیم؟

پاهای ورزشکار چه در حال دویدن و چه پیاده‌روی، تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرد. بنابراین پیروی از یک روتین مراقبتی کوتاه می‌تواند معجزه کند. ابتدا پاهایتان را با آب ۳۷ درجه بشویید و سپس با حرکات دورانی کرم مرطوب‌کننده را به پا بمالید. یک جفت جوراب نخی بپوشید و به رختخواب بروید. صبح که از خواب بیدار شوید پاهایتان از شما تشکر می‌کنند!

اگر پوستمان بعد از ورزش جوش بزند باید چه کنیم؟

اگر شاهد شیوع جوش در سطح پوست بدنتان هستید سعی کنید استفاده از شامپو بدن حاوی ترکیبات ضد جوش مثل سیاسیلیک اسید را امتحان کنید. همچنین برای داشتن پوستی بسیار لطیف، جوان و شاداب شستشوی بدن با هد براش های مخصوص شستشوی بدن که قابل اتصال به فیس براش های کیوت اسکین هستند را امتحان کنید و شستشوی کاملا متفاوت را تجربه کنید.

۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

16 دیدگاه برای مراقبت پوست هنگام ورزش +راهکارهای مراقبت از پوست برای ورزشکاران

بسیار مطلوب و عالی نکات مفیدی رو متذکر شدین از زحمات شما تشکر فراوان
موفق و سلامت و شاد باشید

بنظر من این سایت بسیار تلاشگر هستند
و نکته مهم اینکه نگران سلامتی همنوع خود هستند و ازین بابت باید سپاس گفت بخاطر این حس مسئولیت پذیر بودن با تشکر فراوان

سلام
وقتتون بخیر
رضایت شما باعث خوشحالی مجموعه ماست

مطالب خیلی خوبی بود..راجع به ورزش و فوایدش زیاد صحبت میشه ..اما این مراقبت های قبل و بعد ورزش در موردش کمتر صحبت میشه که خیلی هم مهم هستن?

سلام وقت بخیر
خیلی مطالبتون خوب و مفید بود
بنده یه سوال دارم خوشحال میشم جوابم بدید خیلی دنبال جوابش هستم متاسفانه هیچ جا اشاره ای نشده اگر شما جوابم بدید خیلی ممنون میشم
بنده ۲۱سالمه و تمرینات فیتنسی انجام میدم اما متسفانه پاهام قسمت رون پاهام و پشت زانوهام پوستش ترکیده شده چیکار کنم که حین ورزش این مشکلات رو نداشته باشم اخه ناراحتم ورزش میکنم که سالم و خوش اندام بمونم و از طرفی هم بدنم اینجوری میشه لطفا کمکم کنید اگر میدونید باتشکر ازشما

سلام من هنگام ورزش نسبت به بقیه صورتم خیلی قرمز میشه چیکار کنم؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی