مراقبت از پوست در هوای آلوده
۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست در هوای آلوده

به این مطلب امتیاز دهید

 امروزه از آنجایی که هوا بسیار آلوده است باید به مراقبت از پوست در هوای آلوده اهمیت بسیاری دهید تا به پوست شما آسیبی وارد نشود. اگر در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنید حتما در معرض هوای آلوده هستید. مراقبت از پوست در هوای آلوده بیشتر از هر زمان دیگری مهم است؛ از آنجایی که پوست یکی از مهمترین عضو بدن به شمار می‌رود باید به آن رسیدگی و دقت بیشتری داشته باشید، به همین دلیل در مورد نکاتی که درباره مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌باشد باید اطلاعات خود را بیشتر کنید. از آنجایی که امروزه بیشتر روزهای هفته هوای آلوده‌ای در سطح شهر وجود دارد باید برای مراقبت از پوست در هوای آلوده نکات مهمی را رعایت کنید، برای اینکه با این نکات مراقبتی آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه برخی از مهمترین نکات را برای شما بیان می‌کنیم.

آلودگی هوا چگونه رخ می‌دهد؟

آلودگی هوا زمانی رخ می‌دهد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر وارد اتمسفر زمین می‌شوند.آلودگی هوا می‌تواند در فضای آزاد و حتی در محوطه‌های سر بسته وجود داشته باشد و با تنفس وارد بدن شود و یا بر پوست و مو نفوذ کرده و در سلامت آنها اختلال ایجاد کند.

از آنجایی که پوست یکی از مهمترین عضو بدن به شمار می‌رود باید به آن رسیدگی و دقت بیشتری داشته باشید، به همین دلیل در مورد نکاتی که درباره مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌باشد باید اطلاعات خود را بیشتر کنید.
به پوستت جون تازه بده

هوای آلوده چگونه به پوست آسیب می‌رساند؟

تحقیقات نشان می‌دهند آلودگی هوا مانند اشعه‌های مضر خورشید، به پوست ما آسیب می‌زند. آلاینده‌‎های هوا باعث ‎پیری زودرس پوست ، آکنه ، سرطان پوست ، آلرژی ، تیره شدن پوست و آسیب‌های دیگر می‌شوند. آلودگی هوا سد طبیعی و محافظ پوست را از بین می‌برد و تولید کلاژن را مختل می‌کند. از بین رفتن کلاژن، باعث چروک شدن پوست می‌شود.

محققان آلمانی در تحقیقی که 24 سال طول کشید، تاثیر آلودگی هوا بر پوست افراد مختلف را بررسی کردند. یکی از یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان داد لک و چروک پوست افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر است.

منافذ پوست اندازه‌ای بین ۵۰-۷۰ میکرون دارند در حالی که آلاینده‌های نامبرده از ذرات بسیار کوچکی بین ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند، بنابراین به راحتی می‌توانند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند و آنها را مسدود سازند.

آلودگی هوا قاتل نامرئی پوست

آلاینده‌های هوا 20 برابر از منافذ پوست کوچکترند! پس وقتی با پوست ما در تماس باشند، به لایه‌های عمیق آن نفوذ می‌کنند. این آلاینده‌ها بعد از نفوذ به پوست، آن را خشک و ملتهب می‌کنند، پوست را شل می‌‎کنند و منافذ پوست را مسدود می‌کنند. در نتیجه پوست به سختی می‌تواند تنفس کند و شادابی و سلامت آن دچار اختلال می‌شود.

نج نوع آلودگی هوا وجود دارد که بر سلامت و ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارد. انواع آلودگی هوا که بر روی پوست شما تأثیر می‌گذارد:

  • اگزوز کامیون و اتومبیل
  • دود سیگار
  • فتالات پلاستیک
  • یک ذره کوچک که شامل ترکیبات آلی فرار (VOCs) به شکل آزبست نیز می‌باشد.
  • دود

تأثیرات دیگر آلودگی هوا بر پوست

تماس طولانی پوست ما با هوای آلوده باعث بیماری‌‎ها و آسیب‌های پوستی متفاوتی می‌شود:

  • کهیر
  • پیری پوست
  • لک‌های تیره
  • منافذ باز (پوست پرتقالی)
  • پوست کدر و خشک
  • از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست
  • آکنه، جوش‌های سر سیاه و ریز
  • اگزما (آماس پوست)
  • تیره شدن رنگ پوست یا هایپرپیگمانته شدن آن (Hyperpigmentation)
  • سرطان پوست
  • پسوریازیس (این بیماری باعث ایجاد لکه‌‎های نقره‌ای یا قرمز ضخیم بر پوست می‌شود.)
این سد، رطوبت پوست ما را نگه می‌دارد و آلاینده‌های محیطی را خارج می‌کند. اما، با توجه به میزان زیاد آلودگی هوا، این مکانیسم به‎ تنهایی کافی نیست.

البته، پوست ما برای مقابله با تاثیر آلودگی هوا بر پوست، سازوکار دفاعی دارد و با ترشح چربی، لایه‌ای محافظ در برابر آن می‌سازد. پوست ما به چربی نیاز دارد تا نرم بماند و سد محافظ آن حفظ شود.

این سد، رطوبت پوست ما را نگه می‌دارد و آلاینده‌های محیطی را خارج می‌کند. اما، با توجه به میزان زیاد آلودگی هوا، این مکانیسم به‎ تنهایی کافی نیست. پس خود ما هم باید از پوست‎مان در مقابل آلودگی‌ها مراقبت کنیم. خوشبختانه، با کارهای کوچک و ساده می‌توانیم از اثرات بد آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

نکاتی مهم در مورد مراقبت از پوست در هوای آلوده

همانطوری که بیان کردیم بسیاری از افراد امروزه به دنبال نکاتی در مورد مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌باشند تا از این طریق پوست خود را از آلاینده‌ها و مواد مضری که در هوا وجود دارد ایمن نگه دارند، برای آشنای بیشتر برخی از نکات مهمی را که در هوای آلوده باید برای مراقبت کردن از پوست خود رعایت کنید را بیان می‌کنیم که آنها عبارتند از :

۱. شستشوی عمیق صورت را جدی بگیرید

مهم ترین کاری را که باید برای پوست انجام داد، تمیز نگه داشتن هر روزه آن است و با استفاده از محصولات پاک کننده مناسب نوع پوست، می‌توان این کار را انجام داد.پاکسازی پوست، اصلی ترین بخش مراقبت از پوست است و تمام آلودگی ها و روغن های اضافی که داخل منافذ پوست می‌شوند را از روی پوست تمیز می‌کند.

شستشوی صورت به صورت منظم و روزانه(روزی 2 بار) اهمیت زیادی دارد. سعی کنید صورتتان را از هر گرد و غباری تمیز کنید. برای این کار نیاز به یک ژل شستشوی صورت مناسب پوستتان دارید. در ضمن پس از شستشو، استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

۲. مرطوب کننده‌ها

یکی از مهمترین کرم‌هایی که شما می‌توانید برای مراقبت از پوست در هوای آلوده استفاده کنید مرطوب کننده ها می‌باشند، این مرطوب کننده‌ها خاصیت آبرسانی به پوست دارند و به همین دلیل اگر پوست شما خشک باشد به عنوان آبرسانی بسیار قوی برای پوست عمل می‌کند.

آلاینده‌هایی که وارد پوست شما می‌شوند بعد از مدتی امکان دارد به پوست ضربه جدی وارد کنند، در صورتی که پوست شما خشک باشد این آلاینده‌ها به صورت قوی‌تری پوست شما را تخریب می‌کنند، به همین دلیل سعی کنید از موادی که مرطوب کننده هستند استفاده کنید.

۳. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

هرچه بر اهمیت این نکته تأکید کنیم، باز هم کم است. استفاده از کرم ضد آفتاب خیلی مهم است.اشعه ‎های فرابنفش خورشید نه فقط به پوست آسیب‌ می‎زنند، بلکه تاثیر آلودگی هوا بر پوست را تشدید می‎کنند. کرم ضد آفتاب علاوه بر اشعه‌های مضر، در برابر آلودگی هوا و رادیکال‎های آزاد از پوست محافظت می‎کند.

استفاده کردن از ضد آفتاب یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اقداماتی می‌باشد که شما در هر صورت باید به آن بی توجه نباشید. ولی باید بدانید برای مراقبت از پوست در هوای آلوده به ضد آفتاب خود و استفاده مداوم از آن باید حساسیت بیشتری نشان دهید، چرا که موادی که درون ضد آفتاب می‌باشد بسیار قوی است و مانع ورود مواد دیگر مانند آلاینده‌های آلوده می‌گردد.

مراقبت از پوست
استفاده کردن از ضد آفتاب یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اقداماتی می‌باشد که شما در هر صورت باید به آن بی توجه نباشید.

بیشتر بخوانید: فواید ضد آفتاب؛

همه ما به خوبی می‌دانیم هوای آلوده لایه ازن را تخریب می‌کند و به همین دلیل اگر درون پوست وارد شود اثرات مخرب‌تری را به وجود می‌آورد. بر این اساس توصیه جدی ما به شما این است که در هوای آلوده به استفاده کرده از این کرم ها دقت بیشتری داشته باشید و حتی در روزهایی که هوا ابری است و آفتابی در آسمان وجود ندارد از این کرم استفاده کنید. بسیاری از پزشکان و متخصصانی که در این زمینه تجربه و دانش زیادی دارند به افراد توصیه می‌کنند که برای مراقبت از پوست در هوای آلوده حتما از ضد آفتاب استفاده نمایند.

همچنین، قرار گرفتن در معرض اشعۀ ماورا بنفش (UV) باعث سرطان پوست می‌شود. برای حفظ سلامت خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۳. نوشیدن آب

مصرف آب موجب می‌شود که مواد سمی از بدن خارج شده و همچنین به جذب مواد مغذی توسط سلول ها، کمک کند. همچنین مصرف آب باعث می‌شود که دستگاه گوارش بدن به درستی کار کند.

در هر صورت نوشیدن آب یکی از الزامی‌ترین اقداماتی می‌باشد که شما باید آن را جدی بگیرید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید، ولی در هوای آلوده و برای مراقبت از پوست در هوای آلوده باید به این نکته توجه بیشتری نشان دهید. زمانی که شما آب زیادی را در روزهای آلوده بنوشید آبرسانی به پوست شما با کیفیت بهتری انجام می‌شود و از این طریق رشد سلول‌های پوست و گردش خون در پوست را بسیار بیشتر می‌کند.

از آنجایی که نوشیدن برخی از آب‌های آلاینده دار امکان دارد به پوست شما آسیب جدی‌تری را وارد کند، بر همین اساس سعی کنید از آب‌هایی که سالم هستند استفاده کنید. به طور کلی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پزشکان نوشیدن آب را توصیه می‌کنند که برای مراقبت از پوست در هوای آلوده هم به این نکته بسیار مهم اهمیت می‌دهند.

مراقبت از پوست در هوای آلوده
در هر صورت نوشیدن آب یکی از الزامی‌ترین اقداماتی می‌باشد که شما باید آن را جدی بگیرید

۴. یک پاک‌کنندۀ مناسب انتخاب کنید

هوای آلوده پوست را خشک می‌کند. بدتر اینکه، آلاینده‌‎های هوا به پوست خشک، راحت‌تر نفوذ می‌کنند. پس، باید برای مراقبت از پوست‎مان، آن را مرطوب نگه داریم.

به همین‌خاطر باید یک پاک‌ کننده‌‎ صورت خوب را انتخاب کنیم که در کنار پاکسازی پوست، رطوبت پوست‎مان را نگه دارد و چربی‌های طبیعی آن را هم از بین نبرد. اگر بعد از شستن صورت خود، احساس خشکی و کشیدگی دارید، این پاک‌کننده صورت، مناسب شما نیست. پس در اولین فرصت آن را عوض کنید.

۵. از تونر غافل نشوید

هوای آلوده، پوست را اسیدی می‌کند. اسیدی شدن پوست، موجب خشکی، قرمزی و کشیدگی آن می‌شود. پس، لازم است از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که این اثر را خنثی کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای متعادل کردن اسیدیته (pH) پوست استفاده از تونر است. تونر آلودگی و گرد و غبار صورت را پاک می‌کند. کافی است یک بار در روز از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید اثری از آلاینده‌های اسیدی در پوست‎تان نیست.

تونر پس از ژل شستشو و قبل از مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. این محصول منافذ پوستی را به طور کامل تمیز می‌کند و برای مراقبت از پوست در آلودگی هوا محصولی ضروری است. با تونر می‌توانید مواد آلوده و آرایشی را که به عمق پوست رفته‌اند و با ژل شستشو پاک نمی‌شوند، به راحتی تمیز کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۶. شب‌ها، از ماسک صورت استفاده کنید

استفاده از ماسک‌‎های صورت، می‌تواند مواد مغذی از دست‌رفته را به پوست برگرداند. ماسک های صورت درخشندگی قابل توجهی را به پوست شما هدیه می‌دهند به دلیل آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مفید پوست شما را تغذیه و آبرسانی می‌کنند. مثلاً، ماسک آووکادو سرشار از انواع ویتامین و آنتی‌اکسیدان است. ماسک زردچوبه پوست را صاف و یکدست می‌‎کند. ماسک سیب‌زمینی هم سیاهی دور چشم را رفع می‌‎کند.

اگر از ماسک‌هایی استفاده می‌کنید که خودتان آن‌ها را با مواد مختلف در خانه تهیه می‌کنید فقط فراموش نکنید که ابتدا مقدار کمی از مواد را پشت گوش خود بگذارید تا واکنش‌های ناخواسته را آزمایش کنید. سپس برای 24 ساعت صبر کنید و بعد اگر واکنشی مانند سوزش، خارش، التهاب یا قرمزی نداشتید می‌توانید برای پوستتان استفاده کنید.

ماسک های صورت درخشندگی قابل توجهی را به پوست شما هدیه می‌دهند به دلیل آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مفید پوست شما را تغذیه و آبرسانی می‌کنند.

۷. مواد لایه بردار

یکی دیگر از مهمترین موادی که استفاده کردن از آن برای مراقبت از پوست در هوای آلوده تاثیر بسیاری دارد و بیشتر متخصصان پوست و پزشکان آن را توصیه می‌کنند مواد لایه بردار و یا همان اسکراب می‌باشد. از آنجایی که آلودگی هوا حساسیت و بستر عفونت‌های پوستی را بسیار بیشتر می‌کند باید از موادی استفاده کنید که آلاینده‌های پوستی را به طور کلی از بین ببرد. شما باید هر روز صورت خود را با مواد و پاک کننده‌هایی که مخصوص هستند شستشو دهید تا از این طریق از پوست شما مراقبت شود.

لایه‌برداری در 2 نوع سطحی و عمقی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از اسکراب‌های مناسب نوع پوستتان، آلودگی‌هایی را که وارد منافذ پوست شده‌اند، پاک کنید. لایه‌ برداری یکی از مهم‌‎ترین راه‌ها برای مراقبت از پوست در هوای آلوده است. اگر به‌طور مرتب پوست‌تان را لایه‌برداری کنید، آلودگی‌ها و باکتری‌ها روی هم انباشته نمی‌شوند. همچنین محصولات مراقبت از پوست وقتی بعد از لایه‌‎برداری استفاده می‌شوند، جذب بهتری دارند و مؤثرتر عمل می‌‎کنند.

۸. مواد مکمل

یکی از مهمترین موادی که در بدن با آلاینده‌ها و آلودگی‌های پوستی مقابله می‌کند و آنها را از بدن دور می‌کند ویتامین سی می‌باشد، به همین دلیل شما می‌توانید در روزهایی که هوا آلودگی بیشتری دارد برای مراقبت از پوست در هوای آلوده مصرف ویتامین سی خود را نسبت به روزهای دیگر بیشتر کنید.

در برخی از موارد ویتامین سی که شما از غذاها و خوراکی‌هایی خود دریافت می‌کنید بسیار کمتر از حد مجاز می‌باشد، به همین دلیل باید تحت نظر پزشک و متخصص مصرف آن را بیشتر کنید تا به خوبی این ویتامین بتواند از آلاینده‌های پوستی که در بدن شما به وجود می‌آیند دفاع کند.

آلودگی هوا
یکی از مهمترین موادی که در بدن با آلاینده‌ها و آلودگی‌های پوستی مقابله می‌کند و آنها را از بدن دور می‌کند ویتامین سی می‌باشد

ویتامین ای با افزایش استحکام دیواره‌ی مویرگی و افزایش رطوبت و خاصیت کشسانی پوست، مانند یک ماده‌ی ضد پیری عمل می‌کند و تأثیر مثبتی بر پوست می‌گذارد. مصرف ویتامین E و ویتامین C بعد از قرار گرفتن زیر اشعه ماورای بنفش از التهاب پوست جلوگیری می‌کند و در کاهش علائمی مانند جوش و اگزما هم مفید است.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین E روی پوست؛ 

۹. سیگار کشیدن ممنوع

جالب است بدانید که اثر سیگار کشیدن بر روی پوست مانند اثر آلودگی هوا بر روی پوست می‌باشد، بر همین اساس اگر می‌خواهید به خوبی نکات مراقبت از پوست در هوای آلوده را رعایت کنید بهتر است  سیگار کشیدن خود را کنار بگذارید.

دود سیگار نه تنها برای خود فردی که آن را مصرف می‌کند بلکه برای افرادی که در کنار او هم هستند بسیار ضرر دارد و موجب چین و چروک‌های بسیاری در سطح پوست آنها می‌شود. کلاژن یکی از مهمترین فیبرهای پوستی می‌باشد که با آلودگی‌ها از بین می‌رود و اگر سیگار هم به این آلودگی اضافه شود سرعت از بین رفتن کلاژن بسیار بیشتر می‌گردد.

۱۰. خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

برخی از خوراکی ها هستند که آنتی اکسیدان بسیاری در آنها وجود دارد، آنتی اکسیدان از آنجایی که قدرت بسیاری برای مراقبت از پوست در هوای آلوده دارد، بهتر است بیشتر خوراکی‌هایی را در هوای آلوده استفاده کنید که آنتی اکسیدان دارند.

خوراکی‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند بسیار متنوع می‌باشند و هر یک از آنها ویژگی‌های متنوعی دارند، برخی از این خوراکی‌ها شامل بادمجان، سیر، ماهی، تخم مرغ، بروکلی و … می‌باشد که هر یک از آنها ویژگی‌های گوناگونی دارد. شما باید برخی از خوراکی‌هایی را که آنتی اکسیدان بیشتری دارند را انتخاب کنید و روزانه از یکی از آنها استفاده نمایید.

مراقبت از پوست صورت
برخی از خوراکی ها هستند که آنتی اکسیدان بسیاری در آنها وجود دارد

پزشکان و متخصصانی که در زمینه مراقبت از پوست در هوای آلوده اطلاعات و دانش بیشتری دارند بهتر می‌توانند به شما کمک کنند، به همین دلیل بهتر است برای مراقبت از پوست خود با پزشکان و متخصصانی که تجربه بیشتری دارند مشورت کنید تا آنها بهترین مواد و خوراکی ها را در آلودگی‌ هوا به شما معرفی کنند.

۱۱. بخور دادن صورت

بخور پوست صورت یک راه ساده و موثر مراقبتی در آلودگی هوا به حساب می‌آید. پاک‌سازی عمقی پوست باعث باز شدن منافذ پوست، خارج کردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست می‌شود. در نهایت شما پوستی شفاف و تمیز خواهید داشت که به‌زیبایی می‌درخشد. آب‌رسانی نتیجه دیگر بخور است که به‌خوبی عوارض ناشی از تردد در هوای آلوده را از بین خواهد برد.

 ۱۲. امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب امگا3 و امگا 6، برای پوست، بهترین می باشند. اسیدهای چرب امگا 3 برای مراقبت از پوست بسیار ضروری هستند و در رشد غشاء های سلولی برپایه لیپید که می توانند مواد مغذی و آب را به پوست برسانند، موثر هستند.

این لیپیدها روی پوست، سپری روغنی ایجاد کرده و از رسیدن اشعه های ماوراء بنفش به پوست پیشگیری می‌کند. این اسید چرب در ماهی های آب های سرد مانند قزل آلا و سالمون، گردو، لوبیا قرمز و اسفناج دیده می‌شود. امگا 6 در خوراکی هایی مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، غلات، دانه ها و روغن های پخت و پز یافت می‌شود.

همانطور که در مقاله بالا اشاره کردیم، برای اینکه مضرات و نتایج منفی زندگی در شهر را به حداقل برسانید، باید مراقبت از پوست در آلودگی هوا را در اولویت قرار دهید. فراموش نکنید که قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده هوا، گاهی نتایج غیر قابل بازگشتی به همراه می‌آورد؛

پس اگر با مشکلاتی مثل منافذ باز پوست، لکه‌ها، چروک، آکنه یا تیرگی پوست مواجه شدید، آن‌ها را به‌عنوان یک زنگ خطر جدی بگیرید. برای مراقبت از پوست در آلودگی هوا یک روتین مناسب با نوع پوستتان داشته باشید تا نتایج منفی آلودگی هوا را به حداقل برسانید. آیا شما هم تا به‌حال تاثیر آلودگی هوا بر پوست خود را حس کرده‌اید؟ 

برای حفظ سلامت و مراقبت از پوست دربرابر آلودگی هوا چه باید کرد؟

اول از همه تا جای ممکن، کم‌تر در معرض هوای آلوده باشید. همچنین از مصرف سیگار و غذای ناسالم پرهیز کنید. در پایان هرروز صورت‌تان را بشویید و در طول روز هم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. مصرف ویتامین‌های ث و آنتی‌اکسیدان نیز فراموش نشود.

چرا استفاده از کرم ضدآفتاب بسیار مهم است؟

باید بدانید برای مراقبت از پوست در هوای آلوده به ضد آفتاب خود و استفاده مداوم از آن باید حساسیت بیشتری نشان دهید، چرا که موادی که درون ضد آفتاب می‌باشد بسیار قوی است و مانع ورود مواد دیگر مانند آلاینده‌های آلوده می‌گردد. توصیه جدی ما به شما این است که در هوای آلوده به استفاده کرده از این کرم ها دقت بیشتری داشته باشید

چرا باید بخور صورت انجام بدیم؟

بخور پوست صورت یک راه ساده و موثر مراقبتی در آلودگی هوا به حساب می‌آید. پاک‌سازی عمقی پوست باعث باز شدن منافذ پوست، خارج کردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست می‌شود. در نهایت شما پوستی شفاف و تمیز خواهید داشت که به‌زیبایی می‌درخشد. آب‌رسانی نتیجه دیگر بخور است که به‌خوبی عوارض ناشی از تردد در هوای آلوده را از بین خواهد برد.

۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی