قارچ پوست سر
۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه admin

قارچ پوست سر چیست؟ تشخیص و درمان انواع قارچ پوست سر

4/5 - (3 امتیاز)

قارچ پوست سر یکی از بیماری‌هایی به شمار می‌رود که شاید برخی از افراد به این بیماری دچار شوند و به دنبال روش‌های درمانی آن باشند. شما باید بدانید اگر این بیماری پوستی را درست در زمان مشخص شده درمان نکنید، امکان دارد که موهای خود را از دست بدهید و طاس شوید به همین دلیل باید به این بیماری اهمیت بسیاری دهید. این بیماری واگیردار می‌باشد و به همین دلیل از فردی به فرد دیگر منتقل می‌گردد. به طور کلی باید بدانید قارچ کف سر انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن ویژگی‌های مختلفی دارد، شما باید برای اینکه آنها را از بین ببرید آشنایی لازم را در مورد آنها به دست آورید که در ادامه توضیحات بیشتری را در این مورد بیان می‌کنیم.

قارچ پوستی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عفونت قارچی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر دنیا است که بثورات قرمز و خارش‌دار آن می‌تواند بسیار ناخوشایند و دیوانه کننده باشد. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن مانند ناخن، کشاله ران و باسن ظاهر شوند. قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمزرنگ یا تاول می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علائم و گزینه‌های درمان قارچ پوستی تا پایان مقاله با ما همراه باشید.آن‌چه خواهید خواند…

  • قارچ پوستی چیست؟
  • انواع قارچ پوستی و علائم آن
  • تشخیص و درمان قارچ پوستی
به پوستت جون تازه بده

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی که مایکوز نیز نامیده می‌شود یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند.

وقتی پوستتان با یک قارچ مضر تماس پیدا کند، عفونت قارچی می‌تواند باعث تحریک، پوسته‌پوسته شدن، ظاهر شدن بثورات قرمزرنگ، خارش، تورم و تاول پوست شود. این بثورات غالباً از طریق تماس مستقیم انتقال می‌یابند، به‌عنوان‌مثال اگر شخصی کفش شخص مبتلا به قارچ پوستی را بپوشد، این قارچ در تماس با پای او قرارگرفته و می‌تواند او را آلوده کند.

قارچ پوستی که مایکوز نیز نامیده می‌شود یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث تحریک، پوسته‌پوسته شدن، ظاهر شدن بثورات قرمزرنگ، خارش، تورم و تاول پوست شود.

انواع قارچ پوستی و علائم آن

قارچ پوستی که با نام علمی تینآ(Tinea) شناخته می‌شود انواع متفاوتی دارد:

  •  عفونت قارچی پای ورزشکار(tinea pedis) : متداول‌ترین نوع قارچ پوستی است و اغلب برای ورزشکاران یا افرادی اتفاق می‌افتد که مدت‌زمان طولانی پاهایشان در کفش قرار دارد یا پابرهنه در مکان‌های عمومی مثل استخر، رختکن و حمام‌های عمومی راه می‌روند. در این عفونت قارچی، پوست بین انگشتان پا سفید شده و شروع به پوسته کردن می‌کند. گاهی نیز ممکن است با علائمی مثل قرمزی، تاول، خارش و سوزش همراه باشد. این عفوت می‌تواند کف پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این عفونت در آب‌وهوا و ماه‌های گرم سال بیشتر دیده می‌شود زیرا قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب به‌سرعت تکثیر می‌یابند.
  •  قارچ ناخن:  این عفونت یک مشکل شایع پوستی است که عموماً ناخن‌های پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در اثر رشد این قارچ، ناخن‌ها زرد و ضخیم شده و به‌راحتی می‌شکنند.
  •  خارش ژوک یا تینآ کروریس:  یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی است که به شکل جوش خارش‌دار در ناحیه ران، کشاله ران و باسن ظاهر می‌شود. این قارچ پوستی در مردان بیشتر از زنان دیده شده است. این عفونت قارچی مسری است و اغلب از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده یا جسم حامل قارچ منتقل می‌شود. از شایع‌ترین علائم این عفونت قارچی می‌توان به قرمزی در ران، کشاله ران یا باسن، برفک، خارش یا سوزش در ناحیه آلوده، بثورات قرمز دایره‌ای شکل با لبه‌های برجسته، ترک و پوسته‌پوسته شدن اشاره کرد.
قارچ پوستی که مایکوز نیز نامیده می‌شود یک بیماری پوستی است

بیشتر بخوانید: آبرسانی به مو و پوست سر

  •  عفونت قارچی واژن:  یک نوع قارچ پوستی رایج در بانوان است که معمولاً از نوعی قارچ انگلی به نام کاندیدا آلبیکنس ناشی می‌شود. رشد بیش‌ازحد کاندیدا تعادل طبیعی باکتری‌ها و PH واژن را برهم می‌زند و منجر به بروز عفونت می‌شود. این عدم تعادل ممکن است به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک­ها، استرس و عدم تعادل هورمون‌ها یا عادت غذایی نامناسب باشد. خارش و تورم در اطراف واژن، احساس سوزش یا درد هنگام ادرار یا مقاربت، قرمزی و درد در واژن و اطراف آن و ترشحات غیرمعمول واژینال ازجمله علائم شایع این عفونت قارچی به شمار می‌روند.
  •  عفونت قارچی پوست سر(کچلی پوست سر):  این بثورات بیشتر در کودکان رخ می‌دهد و باعث ریزش مو می‌شود اما با درمان مناسب، معمولاً مو دوباره رشد می‌کند.
  • کرم حلقوی یا تینآ کورپوریس:این اصطلاح کلی که متخصصان از آن به‌عنوان بثورات یاد می‌کنند به عفونت قارچی دستها، میان تنه و پاها اشاره دارد. این نوع از قارچ پوستی اغلب در بافت‌های مرده پوست، مو و ناخن ظاهر می‌شود. کرم حلقوی به دلیل شکلی که دارد معمولاً به‌راحتی دیده می‌شود؛ یک تکه قرمز که ممکن است خارش داشته باشد یا پوسته‌پوسته شود و با گذشت زمان به یک تکه پوست حلقه‌ای شکل برجسته تبدیل شود، حتی ممکن است به چندین حلقه گسترش یابد. قسمت بیرونی این حلقه قرمز و گاهی برجسته یا ناهموار به نظر می‌رسد در حالی که قسمت داخلی حلقه کاملاً شفاف باقی می‌ماند یا پوسته‌پوسته می‌شود. این نوع از قارچ پوستی بسیار مسری است و اغلب از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا از تماس با حیوانات خانگی مانند سگ منتقل می‌شود. این قارچ همچنین ممکن است روی حوله، لباس یا برس زنده بماند.

تشخیص و درمان قارچی پوستی

عفونت‌های سطحی پوست و ناخن به‌عنوان شایع‌ترین شکل عفونت قارچی شناخته شده‌اند که سالانه 20 تا 25 درصد جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگرچه هرکسی می‌تواند در معرض قارچ پوستی قرار گیرد اما ضعیف بودن سیستم ایمنی، دیابت، بارداری، بی‌اختیاری ادراری، اضافه وزن، تعریق زیاد، و مصرف طولانی مدت یا دوز بالای آنتی بیوتیک می‌تواند فرد را بیشتر در معرض خطر عفونت‌های قارچی قرار دهد. 

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

یک پزشک ممکن است با نگاه کردن به پوست و علائم ظاهرشده بثورات قارچی را تشخیص دهد اما برای تأیید، معمولاً بافت آلوده را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. گاهی اوقات نیز برای شناسایی یک قارچ خاص لازم است که آزمایش کشت قارچ انجام شود. طی آزمایش کشت قارچ ممکن است پزشک بخواهد نمونه کوچکی از پوست یا چرک روی زخم را بگیرد و زیر میکروسکوپ بررسی کند. برای عفونت‌های شدیدتر ممکن است به آزمایش خون نیاز باشد. برای درمان قارچ پوستی می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • کرم‌های موضعی ضد قارچ که بسیاری از آن‌ها مانند کلوتریمازول، میکونازول(میکاتین) و تربینافین را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.
  •  داروهایی با دوز قویتر مثل آمفوتریسین، آنیدولافونگین و فلوسیتوزین که اغلب توسط پزشک تجویزشده و سریعتر عمل می‌کنند. 
  • اگر عفونت قارچی شدید باشد اغلب داروهای خوراکی مانند آنتروکونازول، فلوکونازول و تربینافین تجویز می‌شود.

معرفی انواع قارچ پوست سر

همانطوری که بیان نمودیم قارچ کف سر انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها در ناحیه مشخص پوست سر رشد می‌کنند. این قارچ‌ها عبارت می‌باشند از :

قارچ پوست سر
این نوع از قارچ پوستی بسیار مسری است و اغلب از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا از تماس با حیوانات خانگی مانند سگ منتقل می‌شود.
  1. قارچ در داخل ساختمان مو

یکی از انواع قارچ پوست سر که در بین برخی از افراد رایج می‌باشد، قارچ در داخل ساختمان مو است. این نوع قارچ به مدت مرور زمان رشد بیشتری خواهد داشت و کل ساختار مو را در بر می‌گیرد، به همین دلیل زمانی که شما در ساختار موی خود علائم قارچ را مشاهده کردید باید سریعتر به فکر درمان آن باشید.

  1. تجمع قارچ

از جمله دیگر انواع قارچ کف سر تجمع پیدا کردن قارچ در اطراف ساقه مو، سطح مو و بین بافت مو است. افرادی که به این نوع از قارچ مبتلا می‌شوند، امکان دارد که تمامی پوست سر آنها درگیر شود، به همین دلیل اگر شما علائم قارچ را موهای سر خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه نمایید.

یکی از نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که به محض مشاهده علائم قارچ در پوست سر خود برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت امکان دارد با درمان‌های خانگی این بیماری خود را بسیار بیشتر کنید و نتوانید آن را درمان کنید.

قارچ پوست سر
از جمله دیگر انواع قارچ کف سر تجمع پیدا کردن قارچ در اطراف ساقه مو، سطح مو و بین بافت مو است.
  1. قارچ شدید

 زمانی که قارچ کف سر شما شدت بسیار بیشتری پیدا کند، شما آنها را به صورت رشته‌هایی در بین موهایتان مشاهده خواهید کرد. در واقع بیشتر کسانی که به‌ای نوع از قارچ مبتلا می‌شوند، اگر به درمان آن اهمیت ندهند به طاسی و کچلی مبتلا می‌گردند، به همین دلیل باید آن را سریعتر درمان نمایید. پزشکانی که در زمینه درمان قارچ پوست سرتخصص دارند می‌توانند برای درمان قارچ که در سر شما به وجود آمده است بهترین داروها را تجویز کنند تا شما بتوانید پوست سر خود را از قارچ‌ها نجات دهید.

  1. قارچ خفیف
[su_panels panels_color=”#fadef0″ border_color=”#fef9f8″ text_color=”#000000″] یکی دیگر از انواع قارچ کف سر که احتمال دارد بسیاری از افراد به آن دچار شده باشند، قارچ خفیف در پوست سر می‌باشد. از جمله مهمترین علائمی که در این نوع از قارچ وجود دارد این است که ریزش مو خواهید داشت و همچنین نقطه‌های سیاهی در پوست سر شما به وجود خواهد آمد. شما اگر به این نوع از قارچ مبتلا شوید باید بدانید که پوست سرتان مانند مرغ پرکنده می‌شود و همین مسئله زیبایی موهای شما را از بین خواهد برد.[/su_panels]
  1. فاووس

یکی از مهمترین انواع قارچ پوست سر که خطرات بسیاری برای افراد به بار می‌آورد و باید مراقب آن باشید، فاووس می‌باشد. این بیماری زخم‌های بسیار زیادی هم روی پوست به وجود می‌آورد و بر همین اساس سطح پوست با علائم آن کاملا مشهود می‌باشد. از آنجایی که بهداشت در سطح ایران بسیار رشد کرده است، این بیماری و این نوع قارچ هم در ایران بسیار کمتر است. این بیماری در انواع قارچ کف سر بر اثر عدم رعایت بهداشت به وجود می‌آید که دیگر کشورهای عقب افتاده هستند که بهداشت سطحی را رعایت نمی‌کنند، به همین دلیل نیازی نیست نگران این بیماری باشید.

قارچ سر
میکروسپورم یکی از انواع قارچ پوست سر به شمار می‌رود
  1. عفونت اکتوتریکس

میکروسپورم یکی از انواع قارچ پوست سر به شمار می‌رود که اگر به سر و پوست سر حمله کند موجب بیماری افراد می‌شود. ساقه و با این میکروب و یا همان قارچ به طور کلی پوشش داده می‌گردد و آسیب جدی امکان دارد که به مو و پوست سر وارد سازد. شما باید بدانید که این نوع از قارچ تنها به وسیله برخی از دستگاه‌هایی که اشعه ماوراء بنفش ویژه دارند نشان داده می‌شود. بر همین اساس شما اگر قارچ کف سر را در سر خود احساس کردید باید به پزشک مراجعه کنید تا این بیماری را تشخیص داده و بهترین روش را برای درمان آن به شما معرفی کند تا با استفاده از آن روش قارچ سر خود را درمان کنید.

  1. عفونت‌اند وتریکس

حمله تریکوفیتون موجب به وجود آمدن این قارچ در سر شما می‌شود. در این بیماری بیشتر قسمت‌هایی که در ساقه مو و شاخه مو وجود دارد به طور کلی از بین می‌رود و به پوست سر هم آسیب وارد می‌سازد. شما باید برای درمان این بیماری هم به پزشک مراجعه کنید تا یکی از بهترین روش‌های درمانی را به شما معرفی کند. دقت داشته باشید که درمان هر یک از انواع قارچ کف سر بستگی به نظر پزشک دارد و بر همین اساس شما باید برای درمان آن به پزشک که در این زمینه تخصص بسیاری دارد مراجعه کنید تا بیماری شما را بهبود ببخشد.

قارچ کف سر
ریزش مو از جمله دیگر علائم قارچ کف سر است و به همین دلیل بسیاری از پزشکان از آن به عنوان کچلی نام می‌برند.

علائم بیماری قارچ پوست سر

قارچ کف سر طرحی مانند کرم‌های حلقوی دارد، البته باید بدانید انواع آن دارای شکل‌های متنوع می‌باشند که تنها پزشک می‌تواند آنها را به خوبی تشخیص دهد و بهترین راه درمان را برای آنها به شما معرفی کند. از جمله علائم اصلی که در قارچ‌های پوست سر وجود دارد قرمزی پوست و خارش است که البته علائم دیگری هم نیز دارد و این دسته از علائم عبارت هستند از:

  1. گاهی اوقات امکان دارد که قارچ پوست سر شما مانند شوره باشد و شما آن را به صورت پوسته در سر خود مشاهده نمایید. در این حالت امکان دارد که پوست سر پوسته پوسته شود و شوره‌هایی هم در سر مشاهده گردد. خارش که در این قسمت‌ها وجود دارد بسیار زیاد است و برخی از مواقع امکان دارد که جای آن زخم شود
  2. ریزش مو از جمله دیگر علائم قارچ کف سر است و به همین دلیل بسیاری از پزشکان از آن به عنوان کچلی نام می‌برند. پوست سر در این حالت به رنگ خاکستری در می‌آید و نقاط سیاه دیگری سر را پوشش می‌دهد. در واقع باید بدانید قارچ‌هایی خطرناک‌تر هستند که کچلی به همراه داشته باشند، در صورتی که شما این علائم را در سر خود مشاهده نمودید بدون شک باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که پزشک در زمینه شناخت قارچ‌ها تخصص بیشتری دارد و بر همین اساس بهترین روش درمان را برای کچلی و از بین بردن قارچ سر به شما معرفی خواهد کرد.
گاهی اوقات امکان دارد که قارچ پوست سر شما مانند شوره باشد و شما آن را به صورت پوسته در سر خود مشاهده نمایید.

 درمان افراد مبتلا به قارچ سر

بیشتر پزشکانی که این بیماری  را درمان می‌نمایند داروهای مخصوصی را که ضد قارچ هستند را معرفی می‌کنند تا افراد از آنها استفاده نمایند. خوراکی‌ها و داروهایی که افراد باید برای از بین بردن قارچ مورد استفاده قرار دهند بسیار خاص و ویژه است و به همین دلیل پزشک بعد از اینکه شدت قارچ کف سر شما را تشخیص دهید یکی از آنها را به شما معرفی می‌کند تا با مصرف آن قارچ‌های سر شما از بین برود.

بیشتر بخوانید: اگزما پوستی چیست؟

کلام آخر اینکه مدت زمان درمان قارچ پوستی در افراد مختلف متفاوت است اما معمولاً چند روز تا چند هفته طول می‌کشد تا یک عفونت قارچی درمان شود. توجه داشته باشید که یک عفونت قارچی ممکن است مجدداً ایجاد شود بنابراین برای جلوگیری از بازگشت عفونت با پزشک خود در مورد اقدامات پیشگیرانه صحبت کنید.

[su_panels panels_color=”#ffffff” border_color=”#9883c6″ text_color=”#000000″]برخی از موارد که شدت قارچ کف سر شما بسیار بیشتر باشد، پزشک داروهای مکمل دیگری را برای شما تجویز می‌کند و شما باید در کنار آن داروهای تجویز شده این داروها را هم استفاده کنید. مدت زمانی که شما باید درمان قارچ کف سر خود را دنبال کنید تا 2 ماه است و به همین دلیل باید تا دو ماه به صورت مداوم به پزشک مراجعه کنید تا قارچ‌های پوست سر شما را و کچلی‌تان را درمان نماید.[/su_panels]
قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی که مایکوز نیز نامیده می‌شود یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند.

قارچ خفیف چگونه است؟

یکی دیگر از انواع قارچ کف سر که احتمال دارد بسیاری از افراد به آن دچار شده باشند، قارچ خفیف در پوست سر می‌باشد. از جمله مهمترین علائمی که در این نوع از قارچ وجود دارد این است که ریزش مو خواهید داشت و همچنین نقطه‌های سیاهی در پوست سر شما به وجود خواهد آمد. شما اگر به این نوع از قارچ مبتلا شوید باید بدانید که پوست سرتان مانند مرغ پرکنده می‌شود و همین مسئله زیبایی موهای شما را از بین خواهد برد.

قارچ شدید چگونه است؟

زمانی که قارچ کف سر شما شدت بسیار بیشتری پیدا کند، شما آنها را به صورت رشته‌هایی در بین موهایتان مشاهده خواهید کرد. در واقع بیشتر کسانی که به‌ای نوع از قارچ مبتلا می‌شوند، اگر به درمان آن اهمیت ندهند به طاسی و کچلی مبتلا می‌گردند، به همین دلیل باید آن را سریعتر درمان نمایید. پزشکانی که در زمینه درمان قارچ پوست سرتخصص دارند می‌توانند برای درمان قارچ که در سر شما به وجود آمده است بهترین داروها را تجویز کنند تا شما بتوانید پوست سر خود را از قارچ‌ها نجات دهید.

۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

24 دیدگاه برای قارچ پوست سر چیست؟ تشخیص و درمان انواع قارچ پوست سر

سلام من قارچ فاووس گرفتم وقتی بچه بودم شروع شد تاالان که بزرگ شدم
اگه نخارونم نمیشه خارش شدیدی داره وفتیم بخارم خون میاد یاهم یه مایع ابکی نمیدونم چیکارکنم پول دکتر هم ندارم نگران هزینه هاشم
کسی راهکاری چیزی داره بگه لطفا یاهم اگه میدونه هزینه درمانش چقدمیشه

از کجا فهمیدی قارچ فاووسه؟ با شامپو کل تار سه بار در هفته سرتو بسور خوب میشی

جز اینک باید بریپ دکتر متاسفانه هیچ راهی نیست منم قارچ دارم و خارش سر ولی نه در حد شما و اینک برای من اصلا خون نمیاد ولی الان سه هفتست مدام دارم میرم دکتر

سلام دخترم ۱۱ سالش وبشت سرش مدتی مسل شور درومد وخلی مخار بنزرتون جهست

حتما پیش متخصص پوست ببرید

سلام وعرض ادب دوستان اولین سوال من ازهمه کسانی که دچارخارش یاریزش موهستن محل خشک کردن حوله مورداستفاده است ومیدونم بدلیل آپارتمان نشینی درمحیط منزل اینکاررومیکنیدکه کاملا مرتبط است دوستان همین الان حوله شخصی تون رودرمعرض نورخورشیدقراربدیدتمامی باکتری موجوددرسرتون درمحیط نورکم ورطوبت رشدمیکنندلطفاسریع حوله خودتون رودرمعرض نورخورشیدقراربدیدوبعدازآن ازسرکه سیب وشامپومناسب استفاده کنیداولین اقدامتون حتمامورداول باشه این تجربه رونشربدید

سلام نمیدونم چرامطلب درسایت نمیادعزیزان سعی کردم اطلاع رسانی کنم من خودم تجربه کردم علت وجودقارچ وخارش سروحتی ریزشش اول چرایی وجودقارچ هستش اطلاع رسانی کنیدحوله شخصی روحتمادرمعرض تابش مستقیم نورخورشیدقراربدیداندازه ای که مهمه بیشترازشستن حوله است

باسلام من یکنفرهستم وسعی کردم نشربدم دوستان وهموطنان چراهمه دنبال درمان خارش، ریزش، ووجودقارچ درسرتون هستید؟؟ چرادنبال چرایی وعلت وجودقارچ درسرتون نیستید؟ قارچ درمحل سایه ورطوبت، تکثرمیشودتنهاوتنهاموردوجودقارچ وانتشارش حوله شخصی شماست وقارچ فقط درنورمستقیم خورشیدازبین میرودخواهش میکنم نشربدیدحوله شخصی روهرچه سریعترازمحل حمام دورکنیدوبرای خشک کردنش حتمادرمعرض نورمستقیم خورشیدقراربدید

سلام.شامپو سلنیوم سولفاید با قطره بتا متازون استفاده کن با مکمل زینک

سلام وقت بخیر امروز ی چیز غیر عادی دیدم بعد حموم ب موهام شونه زدم زیاد شانه نمیزدم با دست حالت میدم وقتی شانه میزدم ی چیزای سفید ب نوک شانه میچسبیدن خارش هم نداشت پوست سر هم قرمز یا سفید نبود که بدونم چیه میشه راهنماییم کنید

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی