عوارض خطرناک تتو
۱ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

عوارض تاتو و خالکوبی؛ آتش بازی خطرناک روی پوست!

1/5 - (1 امتیاز)

به نظر می‌رسد که خالکوبی امروزه بیش از هر زمان دیگری محبوبیت دارد. شما می‌توانید در عرض چند ساعت طرحی که نشان‌دهنده‌ای از شخصیت شماست یا طرحی که خاطره‌ای از یک دوست را برایتان مرور می‌کند، روی پوست خود تاتو کنید درحالی‌که از عوارض تاتو و خالکوبی روی پوست غافل هستید! رنگ‌های تاتو می‌توانند منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک روی پوست شوند که ممکن است سال‌ها بعد از انجام تاتو ایجاد شوند. برای تاتو‌کردن باید جوهر به‌کمک سوزنی مخصوص زیر لایه‌ای از پوست به‌نام دِرم یا دِرمیس قرار بگیرد. این حرکت باعث تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی می‌شود. با چنین روندی می‌توانید هر طرح و شکلی را روی پوست به‌ وجود بیاورید. تاتوکردن نسبت به گذشته‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ 

آیا هنوز هم به خالکوبی فکر می‌کنید؟ شاید بهتر باشد تا پایان مقاله با کیوت مگ همراه باشید تا عوارض تاتو روی پوست را آسان نپذیرید.

تاتو بدن چگونه انجام می شود؟

خالکوبی روی قسمت های مختلف بدن را باید توسط یک فرد ماهر و تاتو آرتیست حرفه ای انجام دهید. برای انجام این کار تاتو آرتیست از دستگاه مخصوصی استفاده می کند که به صورت ماشین دستی است. این ماشین های دستی شباهت زیادی به چرخ خیاطی دارند و مانند آن سوزن هایی را به طور مکرر و تند تند وارد پوست می کنند.

عوارض خالکوبی روی پوست
عموماً خالکوبی بدون بیهوشی انجام می‌شود اما ممکن است با کمی خونریزی و دردی جزئی(شاید قابل‌ توجه!) همراه باشد.


جوهر و رنگ از طریق این سوزن ها وارد پوست می شود و تاتو آرتیست طرح مورد نظر شما را روی بدن حک می کند. رنگدانه های تاتو به خارجی ترین و سطحی ترین لایه پوست وارد می شوند. انجام این کار همراه با درد، قرمزی پوست و کمی خونریزی است که در اثر سوراخ شدن پوست به وجود می آید.

درد تاتو برای قسمت های مختلف بدن یکسان نیست؛ برخی قسمت ها مانند قفسه سینه، روی پا، پشت زانو، کف دست ها، اطراف ناف، روی گودی کمر و … درد بیشتری دارند و قسمت ران ها، روی بازو، روی ساعد دست، کنار ترقوه و مچ دست کمتر درد دارند.

قبل تاتو کردن بدانید

قبل از اینکه خال کوبی کنید، مطمئن شوید که واقعاً می‌خواهید چه طرحی را روی بدن خود انجام دهید. نگران نیستید که ممکن است روزی از آن پشیمان شوید؟ پس زمان بیشتری برای فکر کردن به آن به خود بدهید. تحت فشار قرار نگیرید، و در اثر الکل یا مواد مخدر خالکوبی نکنید.

اگر تصمیم دارید که جلوتر بروید، محل خال کوبی را به دقت انتخاب کنید. آیا می خواهید آن معلوم باشد یا در زیر لباس مخفی اش کنید؟ همچنین به خاطر داشته باشید که افزایش وزن ممکن است خالکوبی را تحریف کرده و یا ظاهر آن را تحت تاثیر قرار دهد.

قبل از اینکه خال کوبی کنید، مطمئن شوید که واقعاً می‌خواهید چه طرحی را روی بدن خود انجام دهید
به پوستت جون تازه بده

۹ عوارض تاتو و خالکوبی روی پوست

تاتو یک نقش یا طرح دائمی است که رنگدانه‌­هایی را به کمک سوزن‌های کوچک مخصوص به لایه بالایی پوست وارد می‌کند. به‌طورمعمول هنرمند خالکوبی به کمک یک ماشین دستی(که تقریباً شبیه چرخ‌خیاطی دستی است)، پوست را با یک یا چند سوزن سوراخ می‌کند، هر سوزن قطرات ریزی از جوهر را وارد پوست می‌کند.

عموماً خالکوبی بدون بیهوشی انجام می‌شود اما ممکن است با کمی خونریزی و دردی جزئی(شاید قابل‌ توجه!) همراه باشد. اگرچه ممکن است این فرایند ساده به نظر برسد اما اگر به‌ درستی انجام نشود می‌تواند با عوارض زیادی چون عفونت‌های جدی مثل HIV، هپاتیت و همچنین واکنش‌های آلرژیک همراه شود که بسیاری از افراد این خطرات را در نظر نمی‌گیرند. در لیست زیر برخی از عوارض تاتو روی پوست را باهم مرور می‌کنیم:

شاید فرایند خالکوبی ساده به نظر برسد اما اگر به‌درستی انجام نشود می‌تواند با عوارض زیادی چون عفونت‌های جدی مثل HIV، هپاتیت و همچنین واکنش‌های آلرژیک همراه شود.

۱. واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است بعد از خالکوبی دچار واکنش‌های آلرژیک شوند که عموماً به جوهر تاتو مربوط می‌شود- خصوصاً اگر حاوی پلاستیک باشد.

رنگدانه‌­های قرمز، سبز، زرد و آبی بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث واکنش‌های پوستی آلرژیکی مانند بثورات قرمز، کهیر، تورم و خارش شدید شوند. این واکنش‌ها حتی ممکن است سال‌ها بعد از انجام تاتو ایجاد شوند!

واکنش‌های آلرژیک از تتو
رنگدانه‌­های قرمز، سبز، زرد و آبی بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث واکنش‌های پوستی آلرژیکی مانند بثورات قرمز، کهیر، تورم و خارش شدید شوند.

۲. عفونت‌های پوستی

عفونت‌های پوستی یکی دیگر از عوارض تاتو روی پوست است که عموماً لایه بالایی(اپیدرم) و لایه میانی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر برای حل کردن رنگ جوهر از آب غیر استریل استفاده شود بروز این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود.

علائم عفونت شامل قرمزی، خارش و ترشحات شدید است. همچنین ممکن است منطقه خالکوبی‌شده متورم شود. در صورت گسترش عفونت ممکن است علائم دیگری مانند تب نیز داشته باشید. در موارد شدیدتر عفونت‌ها می‌توانند مزمن و مداوم شوند!

دو هفته نخست پس از تاتوکردن، مدت‌زمانی است که احتمال بروز عفونت پوستی بیشتر از مواقع دیگر خواهد بود. علائم آن هم شامل موارد زیر است:

  • قرمزی پوست؛
  • خارش پوستی؛
  • ترشحات از پوست.

 ۳. بیماری‌های منتقله از طریق خون

هنگام تاتو بدن حتما باید ناحیه مورد نظر بدن شما به خوبی استریل شود و سوزن هایی که استفاده می‌شوند هم استریل شده باشند و فقط یک بار استفاده شوند.

در غیر این صورت شما در خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت از نوع c هستید. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها و در امان نگهداشتن جان خود حتما به یک مرکز یا تاتو آرتیست معتبر و حرفه ای مراجعه کنید که کلیه نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کند.

اگر تجهیزات مورداستفاده برای ایجاد خالکوبی آلوده به خونِ آلوده باشد می‌تواند بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و C و HIV را انتقال دهد. 

۴. پنهان شدن سرطان پوست با خالکوبی

از دیگر عوارض تاتو و خالکوبی روی پوست این است که می‌تواند علائم احتمالی سرطان پوست یا دیگر بیماری‌های پوستی را پنهان کند. این موارد شامل خال‌های گوشتی، لکه‌های قرمز و علائم دیگری است که ممکن است با یک مشکل پوستی همراه بوده اما هنوز تشخیص داده نشده است.

جوهر تاتو ممکن است تغییرات خال‌ها را پنهان و شناسایی آن‌ها را دشوار کند. این جوهر همچنین می‌تواند به بافت‌های زیرین حرکت کرده و شبیه به گسترش ملانوم متاستاتیک به نظر برسد.

آیا تتو باعث تداخل در تعریق میشود؟
این جوهر همچنین می‌تواند به بافت‌های زیرین حرکت کرده و شبیه به گسترش ملانوم متاستاتیک به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: ۷ روش پاک کردن تتو از پوست

 ۵. زخم های خطرناک پوستی

از دیگر عوارض تاتو بدن می توان به ایجاد زخم های پوستی ناخوشایند و ماندگار در اطراف تاتو یا روی آن اشاره کرد. البته برخی از این زخم ها پس از مدت کوتاه و با استعمال پمادهای موضعی از بین می‌روند. اما برای برخی ممکن است این زخم ها تا همیشه روی پوستشان بماند.

زخم های کلوئیدی یکی از این زخم ها هستند که ممکن است در اطراف ناحیه تاتو دیده شوند. کلوئیدها در اثر تجمع کلاژن های پوست ایجاد می‌شوند و ظاهر برجسته و زننده دارند. البته نمی‌توان به طور حتم گفت که یکی از عوارض تاتو بدن قطعا ایجاد زخم هایی چون کلوئید است؛ اما این یک احتمال است که خوب است قبل از تاتو کردن ابتلا به آن را به جان بخرید.

گاهی اوقات ناحیه‌ای از التهاب به نام گرانولوم می‌تواند در اطراف جوهر تاتو ایجاد شود. خالکوبی همچنین می‌تواند منجر به کلوئیدها(مناطقی که ناشی از رشد بیش‌ازحد بافت اسکار است) شود.

۶. تداخل در تعریق

خالکوبی ممکن است در تعریق پوست تداخل ایجاد کند؛ تحقیقات نشان داده است که پوست خالکوبی‌شده تا 50 درصد کمتر عرق آزاد می‌کند. همچنین سدیم موجود در عرق پوست‌های تاتو شده غلظت بیشتری دارد. معمولاً پوست، سدیم و الکترولیت‌های آزادشده هنگام تعریق را دوباره جذب می‌کند اما داشتن تاتو ممکن است تا حدی مانع از این جذب مجدد شود.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که خالکوبی یا تاتو بر روی بدن، باعث کاهش توانایی بدن برای تولید عرق و در نتیجه دفع بیشتر سدیم می‌شود به همین دلیل بدن در برابر تغییرات دمایی ناتوان شده و احتمال گرفتگی عضلات افزایش می‌یابد.

. معمولاً پوست، سدیم و الکترولیت‌های آزادشده هنگام تعریق را دوباره جذب می‌کند اما داشتن تاتو ممکن است تا حدی مانع از این جذب مجدد شود.

 ۷. عوارض MRI

زمانی که تصمیم به خالکوبی می‌گیرید احتمالاً به فکر MRI نیستید! اما مطالعات نشان داده است تاتوهایی که جوهرشان بر پایه فلز است می‌توانند در برابر اشعه‌های مغناطیسی MRI واکنش نشان دهند.

به‌ندرت ممکن است حین MRI در مناطق آسیب‌دیده‌ای که خالکوبی یا تاتو دائم دارند تورم یا سوزش ایجاد شود. در برخی موارد نیز رنگدانه­های خالکوبی می‌توانند در کیفیت تصویر تداخل ایجاد کنند. 

مسئله دیگر به اجزای رنگدانه­‌های تاتو مربوط می‌شود؛ مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ ردپایی از نیکل، سرب و سایر عوامل ایجادکننده سرطان را در برخی جوهرهای خالکوبی گزارش کرده است.

طبق سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) ممکن است برخی واکنش‌های آلرژیک و عوارض شدیدتر مثل تب و لرز یا تعریق شدید پس از انجام تاتو ایجاد شود که به درمان با آنتی‌بیوتیک یا حتی جراحی نیاز داشته باشد.

بروز بثورات پوستی نیز می‌تواند نشان‌دهنده حساسیت به جوهر باشد که ممکن است مزمن و ادامه‌دار شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه واکنش‌های نامطلوب به خالکوبی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات احتیاطی قبل از تتو
بنابراین در صورت مشاهده هرگونه واکنش‌های نامطلوب به خالکوبی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۸. کبودی‌های ناخوشایند 

در صورتی کـه سوزن در حین وارد کردن جوهر یک رگ خونی را سوراخ کند، ممکن اسـت هماتوم روی پوست‌شان رخ بدهد. هماتوم اساسا بدین معنا اسـت کـه رگ خونی زیر پوست دچار پارگی شده و لخته خون زیر پوست تشکیل می‌شود. اگر چـه با گذشت زمان، کبودی‌ها ممکن اسـت محو شوند، اما ایده‌ي خوبی اسـت کـه آنرا بررسی کنید تا بعد ها نگرانی و مشکل خاصی ایجاد نشود.

۹. فشار روی سیستم لنفاوی

تاتو ممکن اسـت باعث ایجاد فشار نامناسبی روی سیستم لنفاوی شود. این پیامد طبق معمول زمانی رخ میدهد کـه التهاب در اطراف منطقه‌ي خالکوبی یا تاتو وجود داشته باشد. تجمع گره‌ها کـه در اطراف ناحیه خال کوبی ظاهر میشوند، بعنوان گرانولوم شناخته می‌شوند.

در موارد شدید، گرانولوم‌ها یک اثر جانبی دائمی هستند. آن‌ها طبق معمول در قسمت‌هایي از پوست ظاهر می‌شوند کـه در آن سیستم لنفاوی یک ماده‌ي خارجی را روی بدن تشخیص میدهد – بعنوان مثال، جوهر خالکوبی. ممکن اسـت رشد بافت غیرطبیعی در اطراف این ناحیه وجود داشته باشد، و نتیجه می‌تواند بسیار دردناک باشد.

جوهر تاتو بی‌خطر است؟

این روزها جوهرهایی که برای تاتوکردن استفاده می‌شوند در مقایسه با گذشته‌ها ایمن‌ترند. منتها باید بدانید برخی از رنگ‌های جوهرها (به‌ویژه رنگ‌های روشن‌تر) ممکن است حساسیت‌زا باشند. یکی دیگر از نکات مهم درباره امنیت جوهر تاتو استریل‌بودن آن است. جوهرهای غیراستاندارد و استریل‌نشده خطرناک‌اند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۰ در دانمارک انجام شد و نشان داد ردپای مواد خطرناکی مانند نیکل، سرب و عناصر سرطان‌زای دیگری در بعضی از جوهر تاتوها وجود داشته است. به‌گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، در برخی از جوهرهای تاتو موادی مانند مواد شیمیایی موجود در جوهر پرینتر یا رنگ خودرو هم دیده شده است.

برای دوری از عوارض تاتو به نکات زیر دقت کنید

  • قبل از اینکه اقدام به تاتوکردن کنید، حتما باید درباره کیفیت و بهداشت کار مطمئن شوید. بی‌ گدار به آب نزنید. تاتوکردن بی‌ عارضه نیست و باید همه خطرات احتمالی‌اش را بدانید و بعد تصمیم‌گیری کنید؛
  • محیط مکانی که کار تاتو در آن انجام می‌شود نیز نشانه مهمی است. اگر دیدید که فضا کثیف است و کارکنان سالن بهداشت را جدی نمی‌گیرند، باید از آنجا خارج شوید و تاتو نکنید؛
  • تیغ‌ها و سوزن‌هایی که برای تاتو استفاده می‌شود باید برای هر فرد نو و تمیز باشد. شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی‌کردن آنها برای شروع کار تاتو ضروری است. اگر دیدید که تاتوآرتیست به این نکات دقت ندارد، از تصمیمتان صرف‌نظر کنید؛
  • محوطه تاتو باید با مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل تمیز شود. به این نکته هم دقت کنید تا از عوارض تاتو دور بمانید؛
  • لازم است که تاتوی تازه را با پَد استریل یا باند بپوشانید.
اگر دیدید که فضا کثیف است و کارکنان سالن بهداشت را جدی نمی‌گیرند، باید از آنجا خارج شوید و تاتو نکنید؛

اقدامات احتیاطی برای کاهش عوارض خالکوبی روی پوست

برای اینکه خیالتان بابت خالکوبی ایمن، راحت شود بهتر است قبل از انجام تتو به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • چه کسی خالکوبی می‌کند؟ برای خالکوبی به یک مرکز معتبر که تاتوکاران حرفه‌ای و آموزش‌دیده دارد مراجعه کنید و مطمئن شوید که مجوز لازم برای انجام این کار را دارند.
  • آیا تاتو کار از دستکش استفاده می‌کند؟ اطمینان یابید که هنرمند خالکوبی دستان خود را قبل از انجام کار می‌شوید و یک جفت دستکش تازه می‌پوشد.
  • آیا از تجهیزات مناسبی برای خالکوبی استفاده می‌شود؟ قبل از شروع کار مطمئن شوید که تاتوکار سوزن و سایر لوازم موردنیاز برای تاتو زدن را از بسته‌های مهروموم‌شده خارج کرده است. توجه کنید که نباید از هر رنگدانه و جوهری استفاده شود بنابراین برای کاهش عوارض خالکوبی روی پوست حتماً در مورد نوع جوهری که استفاده می‌شود اطلاعاتی به دست آورید.
  • آیا دستگاه تاتو و سایر لوازم تاتو ضدعفونی شده‌اند؟ اطمینان حاصل کنید که تاتوکار تمامی ابزارهای موردنیاز خود را استریل کرده است. حتی لازم است صندلی، روشویی، سینی و سایر وسایلی که در تماس با بدن یا خون فرد قرار گرفته‌اند کاملاً با محلول‌های ضدعفونی‌کننده، تمیز شوند.

آیا شـما اهداکنندۀ خون هستید؟

بـه افرادی کـه بطور مرتب خون اهدا می‌کنند، باید هشدار داد کـه یک دوره‌ي زمانی خاصی وجوددارد کـه پس از زدن طرح با جوهر نمیتوانند خون بدهند. این دوره‌ي زمانی طبق معمول یک هفته یا بیش‌تر طول می‌کشد، اما بعضی مراکز حتی ممکن اسـت از فرد بخواهند کـه یک ماه صبر کند و بعد خون بدهد.

علاوه بر این، مرکز خالکوبی باید تحت قوانین تدوین شده باشد. اگر مرکز تحت این قوانین نباشد، ممکن اسـت فرد هرگز مجاز بـه اهدای خون خود نباشند. بنابر این، برای افرادی کـه تاتو می‌کنند یا میخواهند خون اهدا کنند، لازم اسـت قبل از خالکوبی از همه‌ي قوانین مطلع باشند.

بـه افرادی کـه بطور مرتب خون اهدا می‌کنند، باید هشدار داد کـه یک دوره‌ي زمانی خاصی وجوددارد کـه پس از زدن طرح با جوهر نمیتوانند خون بدهند.

نکات مراقبت از تاتو را یاد بگیرید

حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا لایه سطحی پوست بهبود یابد. برای کاهش احتمال عفونت نباید به تاتو دست بزنید. فقط در مواردی خاص می‌توانید نواحی تاتوشده را لمس کنید. درباره مراقبت های بعد از تاتو به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

  • پوست تاتوشده را با آب و صابون بشویید و به‌آرامی با حوله خشک کنید؛
  • از پوشیدن لباس‌هایی که به پوست بدن در ناحیه تاتو می‌چسبند بپرهیزید؛
  • در طول روز، پوست تاتوشده را با کرم مرطوب‌کننده‌ بی‌بو و ملایم مرطوب و چرب کنید؛
  • در هفته‌های نخستِ بعد از تاتوکردن، از قراردادن پوستتان در معرض نور خورشید بپرهیزید؛
  • بعد از تاتوکردن، در هفته نخست نباید به استخر بروید. از ورود به آب رودخانه، دریا و… نیز بپرهیزید و دور سونا را هم برای مدتی خط بکشید؛
  • تاتوها باید فقط در ۱ تا ۲ ساعت نخست باندپیچی شوند. پس از برداشتن باندها نیز از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید تا عفونتی ایجاد نشود؛
  • حدود ۲ هفته به‌سراغ ناحیه تاتوشده نروید و اگر زخم و پوسته‌ای دارد، به آنها دست نزنید (چون در غیر این صورت، شاهد زخم و خراب‌شدن طرح تاتو خواهید بود).

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر تب و یا تراوش غیرطبیعی یا پوسته پوسته شدن در اطراف ناحیه تاتو شده را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. زیرا اینها علائم شایع عفونت هستند. اگر عفونت به سرعت درمان نشود یا به دلیل مقاوم شدن باکتری به آنتی بیوتیک به درستی قابل درمان نباشد، ممکن است آبسه ایجاد شود.

برای تخلیه آبسه ممکن است نیاز به درمان های خاص کلینیکی و بیمارستانی وجود داشته باشد. همچنین اگر جوش یا تورم در ناحیه مورد نظر بیش از یک هفته طول بکشد، نیاز به بررسی بیشتر دارد. در صورتی که احساس خارش ناراحت کننده در اطراف ناحیه خالکوبی شده داشته باشید و یا اگر از ناحیه چرک یا مایع ترشح شود، در آن زمان نیز  باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است به جوهر تاتو واکنش آلرژیک داشته باشید.

اگر تب و یا تراوش غیرطبیعی یا پوسته پوسته شدن در اطراف ناحیه تاتو شده را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

یک واکنش آلرژیک همچنین می‌تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک شود. این شوک باعث می‌شود گلوی شما بسته شود و فشار خون شما به طور خطرناکی پایین بیاید. در صورت بروز این نوع واکنش آلرژیک، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

کلام آخر اینکه اگر همچنان برای خالکوبی پافشاری می‌کنید پیشنهاد می‌کنم یک‌بار دیگر در مورد آن خوب فکر کنید! اگر مطمئن نیستید یا نگران هستید زمان بیشتری به آن اختصاص دهید. اگرچه می‌دانیم خالکوبی کاملاً بی‌خطر نیست اما اطلاعات داشتن در مورد اثرات احتمالی آن می‌تواند عوارض تاتو روی پوست را کاهش دهد. آیا تجربه خالکوبی داشتید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تاتو بدن چگونه انجام می شود؟

برای انجام این کار تاتو آرتیست از دستگاه مخصوصی استفاده می‌کند که به صورت ماشین دستی است. این ماشین های دستی شباهت زیادی به چرخ خیاطی دارند و مانند آن سوزن هایی را به طور مکرر و تند تند وارد پوست می‌کنند.

آیا از عوارض تاتو عفونت پوستی است؟

عفونت‌های پوستی یکی دیگر از عوارض تاتو روی پوست است که عموماً لایه بالایی(اپیدرم) و لایه میانی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر برای حل کردن رنگ جوهر از آب غیر استریل استفاده شود بروز این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود. علائم عفونت شامل قرمزی، خارش و ترشحات شدید است.

اهدا کنندگان خون میتوانند تاتو بزنند؟

بـه افرادی کـه بطور مرتب خون اهدا می‌کنند، باید هشدار داد کـه یک دوره‌ي زمانی خاصی وجوددارد کـه پس از زدن طرح با جوهر نمیتوانند خون بدهند. این دوره‌ي زمانی طبق معمول یک هفته یا بیش‌تر طول می‌کشد، اما بعضی مراکز حتی ممکن اسـت از فرد بخواهند کـه یک ماه صبر کند و بعد خون بدهد.

۱ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی