فواید سرکه سیب برای پوست
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید سرکه سیب برای پوست؛ 13 فایده + 1 نکته بسیار مهم!

3/5 - (1 امتیاز)

اگر با آکنه یا حساسیت‌های پوستی دسته و پنجه نرم می‌کنید زمان آن رسیده که پاک‌کننده‌های مملو از مواد شیمیایی را کنار بگذارید و به دنبال ماده‌ای طبیعی در آشپزخانه باشید! پناه آوردن به کابینت آشپزخانه برای دستیابی به پوستی نرم و صاف چیز جدیدی نیست چراکه همۀ ما از فیشیال صورت با آووکادو تا اسکراب عسل را امتحان کرده‌ایم. اما آیا می‌توان در کابینت آشپزخانه رابطه‌ای بین سرکه سیب و پوست پیدا کرد؟ پس از خواندن خواص سرکه سیب برای پوست بدون شک شما هم تصمیم میگیرید یک شیشه سرک سیب را به محصولات بهداشتی و زیبایی خود اضافه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا دریابید که سرکه سیب پاسخی برای مشکلات پوستی شما دارد یا خیر.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب دراثر تخمیر سیب با مخمرها تولید می‌شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می‌کنند. سپس باکتری‌هایی به این مخلوط اضافه می‌شوند و الکل را به استیک اسید تبدیل می‌کنند.

فواید سرکه سیب برای پوست
آکنه زمانی ایجاد می‌شود که کراتین(پروتئین اصلی پوستتان) در منافذ جمع شده و یک جوش سرسیاه یا سرسفید ایجاد کند؛

درحدود 5 تا 6٪ سرکه‌ی سیب از استیک اسید ساخته شده است. استیک اسید در دسته‌ی اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرد. بااین‌حال مقادیر بالای آن خاصیت اسیدی نسبتا بالایی ایجاد می‌کند. سرکه سیب علاوه بر استیک اسید، محتوی آب، سایر اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

به پوستت جون تازه بده

۱۳ فایدۀ سرکه سیب برای پوست

بسیاری از ما سرکه سیب را به‌عنوان چاشنی سالاد دوست داریم و حتی برای تمیز کردن عمیق موهای خود حداقل یکبار از آن استفاده کرده‌ایم اما آیا تابه‌حال در مورد سرکه سیب و پوست چیزی شنیده‌اید؟

در سال‌های اخیر محبوبیت سرکه سیب به دلیل تأثیر آن در بهبود عفونت و زخم‌ها یا کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ افزایش یافته است ازاین‌رو اگر به ما بگویند که این چاشنی خانگی می‌تواند برای درمان آکنه یا بیماری‌های پوستی دیگر مثل اگزما، پسوریازیس یا روزاسه استفاده شود، تعجب نمی‌کنیم. سرکه سیب را روی پوستتان امتحان کنید و سال‌ها جوان‌تر به نظر برسید! در ادامه برخی از فواید سرکه سیب برای پوست را باهم مرور می­کنیم:

۱- سرکه سیب و پوست بدون آکنه

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که کراتین(پروتئین اصلی پوستتان) در منافذ جمع شده و یک جوش سرسیاه یا سرسفید ایجاد کند؛ تجزیه کراتین می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. ازآنجایی‌که سرکه سیب حاوی آلفا هیدروکسی اسید است بنابراین می‌تواند در درمان آکنه مؤثر باشد.

آلفا هیدروکسی اسید مانند اسیدسیتریک، کراتین را حل می‌کند تا منافذ باز و تخلیه شوند، همچنین به کوچک شدن منافذ و بهبود ظاهر آکنه کمک می‌کند. همچنین سرکه سیب با متعادل کردن PH لایه خارجی پوست می‌تواند عملکرد پوست(تولید مقدار مناسب چربی و مقابله با باکتری‌های آکنه ساز) را به‌طور مطلوب حفظ ‌کند.

از بین بردن لکه¬های پوستی با سرکه سیب
سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که مشابه آلفا هیدروکسی اسید عمل می‌کند.
سرکه سیب با متعادل کردن PH پوست می‌تواند عملکرد پوست را به‌طور مطلوب حفظ کرده و به کوچک شدن منافذ و بهبود ظاهر آکنه کمک کند.

سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که مشابه آلفا هیدروکسی اسید عمل می‌کند. اسید مالیک روی پوست مستعد آکنه به‌خوبی عمل می‌کند زیرا پوست را به‌آرامی لایه‌برداری کرده و بدون آسیب به منافذ، تمام آلودگی‌های محیطی، هرگونه چربی و باکتری‌های سطح پوست را از بین برده و به کاهش جوش‌های سرسیاه کمک کند. برای داشتن پوستی بدون آکنه کافی است سرکه سیب خانگی را با آب مخلوط کنید تا کمی رقیق شود.

سپس پنبه‌ای را به سرکه آغشته کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بمالید. درنهایت صورتتان را با آب گرم بشویید. برای داشتن پوستی بدون لک می‌توانید این کار را روزانه چند بار تکرار کنید تا آکنه و جوش‌ها از بین بروند. احتمالاً پوست‌های چرب تحمل بالاتری داشته و بیشتر می‌توانند از محصولات اسیدی استفاده کنند اما پوست‌های حساس و خشک بهتر است در استفاده از سرکه سیب احتیاط کنند.

۲- از بین بردن جوش‌های سرسیاه

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و در زیبایی تأثیر می‌گذارد وجود جوش‌های سرسیاه است. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد به‌راحتی این جوش‌ها را از بین می‌برد.

برای این کار بهتر است مقداری جوش‌شیرین را با کمی سرکه مخلوط کرده تا مانند یک خمیر نرم شود و مثل ماسک روی جوش‌های سرسیاه خود کمی ماساژ دهید و بعد از 5 دقیقه آن را بشویید. بعد از مدتی که از این ماسک استفاده کردید شگفت‌زده خواهید شد. البته اگر پوست خشکی دارید نباید بیش از حد جوش‌شیرین بزنید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش سرسیاه

۳- از بین بردن لکه‌های پوستی

سرکه سیب به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و می‌تواند پوستی سالم و درخشان به شما هدیه دهد. اسید مالیک موجود در سرکه سیب می‌تواند در از بین بردن رنگ‌دانه‌ها و لکه‌های تیره(هایپرپیگمانتاسیون) مفید باشد. همچنین اسید مالیک به دلیل توانایی‌اش در کاهش تولید ملانین (همان چیزی که به پوست رنگ می‌بخشد) شناخته شده است و می‌تواند در بهبود هایپرپیگمانتاسیون عالی عمل کند.

علاوه بر این، لکه‌ها و چین‌وچروک ناشی از پیری را به حداقل می‌رساند. کافی است مقداری پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را مستقیماً روی لکه‌ها بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. این روال را به مدت ۶ هفته تکرار کنید تا شاهد معجزه روی پوستتان باشید!

سرکه سیب به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و می‌تواند پوستی سالم و درخشان به شما هدیه دهد.

۴- خارش پوست

چه خارش پوست شما به علت نیش پشه یا پیچک سمی باشد چه حساسیت به برگ یک گیاه خاص، سرکه‌ سیب می‌تواند این آثار دردناک و ناراحت‌کننده را از بین ببرد. مقداری از این سرکه را روی محل خارش بمالید و منتظر بمانید که سرکه‌ سیب کارش را انجام بدهد.

۵- درمان اگزما و پسوریازیس

زمانی که به اگزما مبتلا هستید پوست محافظ خوبی ندارد، بنابراین در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و مکانیزم­های دیگر آسیب‌پذیر است و بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌گیرد. استفاده از سرکه سیب رقیق‌شده می‌تواند پوست را از شر باکتری‌ها خلاص کرده و از عفونت جلوگیری کند. فقط در استفاده از سرکه سیب مراقب باشید زیرا اگر آن را روی پوست خراشیده یا چاک رفته بمالید دیوانه‌وار می‌سوزد.

مطالعات دیگر در مورد سرکه سیب و پوست نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند در بهبود پسوریازیس مؤثر باشد. زمانی که پوست سرتان پوسته‌پوسته شده(مانند پسوریازیس) یا پوسته‌های چرب و ضخیم صورتی‌رنگ روی صورتتان دارید می‌توانید از سرکه سیب برای درمان آن استفاده کنید.

تصور می‌شود که این مشکلات به دلیل واکنش پوست به قارچ و باکتری ایجاد می‌شود لذا سرکه سفید رقیق‌شده می‌تواند در درمان آن‌ها مؤثر باشد.

۶- زگیل‌

همانطور که در مورد آکنه گفته شد، تصور می‌شود که سرکه‌ی سیب ماده‌ای طبیعی برای از میان بردن زگیل‌هاست. دلیل این موضوع، خاصیت اسیدی آن است. گرچه باید توجه داشته باشید که این روش درد زیادی به همراه دارد و برخی از افرادی که آن را امتحان کرده‌اند، از بی حسی موضعی استفاده کرده‌اند.

بر خلاف اینکه فکر می‌کنیم فقط جادوگران زگیل دارند، باید گفت که زگیل برای هر کسی اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن زگیل، از سرکه‌ سیب استفاده کنید. به این صورت که: یک گلوله‌ی پنبه را در سرکه‌ سیب بخیسانید و یک شب تا صبح روی محل زگیل بگذارید.

۷- درمان روزاسه

روزاسه ممکن است از بسیاری شرایط تحریک‌کننده ایجاد و ملتهب شود این بدان معناست که سرکه سیب می‌تواند آن را بهتر کند اما اگر به‌درستی استفاده نشود خود می‌تواند یک عامل تحریک‌کننده باشد بنابراین دقت کنید که قبل از استفاده آن را با آب کاملاً رقیق کنید.

سرکه سیب و عفونت های پوستی
سرکه سیب با خواص قابض کنندگی خود قادر است جریان خون را افزایش دهد و به کاهش منافذ پوست کمک کند، ازاین‌رو یک درمان عالی برای پوست چرب به شمار می‌رود.

۸- منگوله‌های پوستی را درمان کنید

منگوله‌های پوستی همان زائده‌های گوشتی بدون درد، خوش‌خیم و بی‌خطری هستند که در قسمت‌های مختلف بدن دیده می‌شوند. این زائده‌ها خطرناک نیستند؛ اما با این حال کسانی که این عارضه را دارند، به دلایل زیبایی، برای از بین بردن آن به‌دنبال راه درمان می‌گردند.

باور عموم مردم این است که با استفاده از سرکه سیب، منگوله‌های پوستی خشک و کنده می‌شوند. البته تا‌به‌حال هیچ مطالعه علمی استفاده از سرکه سیب را به عنوان یک روش مؤثر برای از بین بردن منگوله‌های پوستی تأیید نکرده است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که استفاده از این نوع سرکه یک روش کم‌خطر برای از بین بردن منگوله‌های پوستی محسوب می‌شود.

۹- سرکه سیب و عفونت‌های پوستی

برخی از متخصصان به بیمارانی که از عفونت‌های پوستی مزمن و حاد مانند عفونت قارچی پارونیشیا رنج می‌برند سرکه سیب را پیشنهاد می‌کنند. همچنین آن‌ها استفاده از سرکه سیب را برای درمان عفونت‌های ناخن انگشتان پا که ناشی از وجود نوعی باکتری به نام سودومونا است، بسیار مؤثر می‌دانند.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

۱۰- کاهش چین و چروک پوست

با بالا رفتن سن علاوه بر بالا رفتن تجربه، علائم فیزیکی مثل چین و چروک پوست نیز نمایان می‌شود. آنتی‌اکسیدان موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند از پیری زودرس جلوگیری کند و حتی به کاهش سرعت پیری نیز کمک کند. توانایی سرکه‌ سیب در حفظ تعادل بازی اسیدی در بدن نیز نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست با سرکه سیب؛ 

۱۱- تونر سرکه سیب و پوست

سرکه سیب با خواص قابض کنندگی خود قادر است جریان خون را افزایش دهد و به کاهش منافذ پوست کمک کند، ازاین‌رو یک درمان عالی برای پوست چرب به شمار می‌رود. می‌توان از سرکه سیب به‌ عنوان یک تونر برای پوست استفاده کرد کافی است سرکه سیب را با مقداری آب رقیق و چند قطره روغن نارگیل یا زیتون به آن اضافه کنید.

حال با استفاده از یک پنبه تونر را چند دقیقه روی پوست بمالید و سپس با آب خنک بشویید. برای نرمی و درخشانی پوستی شبیه پوست کودک آماده باشید!

سرکه سیب با خواص قابض کنندگی خود قادر است جریان خون را افزایش دهد و به کاهش منافذ پوست کمک کند، ازاین‌رو یک درمان عالی برای پوست چرب به شمار می‌رود.

۱۲.درمان آفتاب‌سوختگی با سرکه سیب

مطالعات دیگر در مورد سرکه سیب و پوست به درمان آفتاب‌سوختگی برمی‌گردد. مطالعات نشان داده است که سرکه سیب درد ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

کافی است سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و یک پارچه را در این محلول رقیق‌شده غوطه‌ور کنید. سپس آن را روی پوست آفتاب‌سوخته بمالید و مدتی ماساژ دهید. اکنون با آفتاب‌سوختگی خداحافظی و به پوست نرم خود سلام کنید!

نحوه ی مصرف:

  1. نصف فنجان سرکه سیب را با ۴ فنجان آب مخلوط کنید.
  2. پارچه ای را به این محلول آغشته کنید و آن را روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید.
  3. سپس آن را برای مدتی ماساژ دهید
  4. این کار را برای چند بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید تا وضعیت شما بهبود یابد.

 در صورتی که برای اولین بار از ماسک سرکه سیب استفاده می‌کنید مقدار کمی از آن را بر روی پوست تان آغشته نمایید و اگر به آن حساسیت نداشتید می‌توانید برای صورت تان از این ماسک استفاده کنید.

۱۳- پوست خود را لایه‌برداری کنید

لایه برداری یک فرایند مهم مراقبت از پوست است که در آن سلول‌های قدیمی و مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. لایه‌برداری شیمیایی نیز یکی از انواع لایه‌برداری است که طی آن برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، از مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود.

سرکه سیب حاوی برخی از اسیدهای میوه از جمله اسید مالیک است. اسید مالیک یک لایه‌بردار شیمیایی محسوب می‌شود و می‌تواند به از بین بردن خارجی‌ترین لایه پوست کمک کند.

عوارض جانبی سرکه سیب چیست؟

استفاده از سرکه سیب رقیق‌نشده می‌تواند باعث سوختگی پوست شود. بر اساس یک گزارش منتشر شده در مجله بالینی و زیبایی‌شناسی درماتولوژی، استفاده از سرکه سیب توسط یک نوجوان برای از بین بردن خال‌های روی بینی موجب آسیب و ایجاد جای زخم (اسکار پوست) شد.

در مورد دیگری که آکادمی پوست آمریکا گزارش کرده است، پسری بر اثر استفاده از سرکه سیب روی پوست خود دچار سوختگی شیمیایی و تب شد. حتی مخلوط‌های رقیق سرکه سیب نیز می‌توانند باعث تحریک، سوزش و خشکی پوست شوند.

بنابراین هرگز بدون تست کردن میزان مقاومت پوست خود در برابر ترکیبات اسیدی مانند سرکه و آبلیمو، این مواد را روی صورت خود استفاده نکنید. ابتدا مقداری از آن را روی پوست پشت بازوی خود تست کنید، اگر پس از چند ساعت هیچ گونه واکنشی (حتی قرمزی پوست) مشاهده نکردید، می‌توانید از آن ترکیب روی صورت خود با ملایمت استفاده نمایید.

لایه‌برداری شیمیایی نیز یکی از انواع لایه‌برداری است که طی آن برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، از مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود.

این افراد نباید سرکه مصرف کنند!

  • افرادی که درد پشت دارند.
  • افرادی که به فکر افزایش وزن هستند، نباید از سرکه سیب استفاده کنند، زیرا سرکه سیب بدن را لاغر می‌کند.
  • نیروی جنسی را ضعیف و حتی قطع می‌کند.
  • زیاده روی در مصرف سرکه سیب برای مبتلایان به سوءمزاج سوداوی، سرفه، افرادی که به ضعف بدن و ضعف اعصاب دچارند، افراد لاغر و مبتلایان به نزله، افراد کم خون، پیران و افراد سبزه رو زیان دارد.
  • افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و افسردگی هستند نیز نباید از سرکه استفاده کنند.
  • مصرف زیاد سرکه باعث ضعف دید، زردی رنگ چهره و بیماری‌های اعصاب می‌شود.

کلام آخر اینکه کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد استفاده از سرکه سفید به‌عنوان درمانی برای بیماری‌های پوستی دارند. همان‌طوری که سرکه سیب یکی از مؤثرترین روش‌ها در درمان آکنه به شمار می‌رود و بسیاری از افراد از آن به‌عنوان تونر استفاده می‌کنند اما استفاده نادرست از آن می‌تواند باعث تحریک، خشکی و آسیب به پوست شود.

این ماده شکفت انگیز یک ارتش تک نفره است که امیدواریم شما هم از خواص سرکه سیب برای پوست خود نهایت استفاده را ببرید و از آن در مصارف روزانه خود استفاده کنید. آیا تجربه‌ای در رابطه با سرکه سفید و پوست داشته‌اید، لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا شما استفاده از این ماده را برای درمان مشکلات پوستی توصیه می‌کنید یا خیر؟

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب دراثر تخمیر سیب با مخمرها تولید می‌شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می‌کنند. سپس باکتری‌هایی به این مخلوط اضافه می‌شوند و الکل را به استیک اسید تبدیل می‌کنند. درحدود 5 تا 6٪ سرکه‌ی سیب از استیک اسید ساخته شده است. استیک اسید در دسته‌ی اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرد. بااین‌حال مقادیر بالای آن خاصیت اسیدی نسبتا بالایی ایجاد می‌کند. سرکه سیب علاوه بر استیک اسید، محتوی آب، سایر اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

آیا سرکه سیب زگیل را از بین میبرد؟

همانطور که در مورد آکنه گفته شد، تصور می‌شود که سرکه‌ی سیب ماده‌ای طبیعی برای از میان بردن زگیل‌هاست. دلیل این موضوع، خاصیت اسیدی آن است. گرچه باید توجه داشته باشید که این روش درد زیادی به همراه دارد و برخی از افرادی که آن را امتحان کرده‌اند، از بی حسی موضعی استفاده کرده‌اند.

آیا آفتاب سوختگی با سرکه سیب درمان میشود؟

مطالعات دیگر در مورد سرکه سیب و پوست به درمان آفتاب‌سوختگی برمی‌گردد. مطالعات نشان داده است که سرکه سیب درد ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. کافی است سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و یک پارچه را در این محلول رقیق‌شده غوطه‌ور کنید. سپس آن را روی پوست آفتاب‌سوخته بمالید و مدتی ماساژ دهید.

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

12 دیدگاه برای فواید سرکه سیب برای پوست؛ 13 فایده + 1 نکته بسیار مهم!

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی