مراقبت از پوست چرب
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست چرب؛ از سیر تا پیاز نگهداری از پوست چرب!

به این مطلب امتیاز دهید

همه پوست‌ها به مراقبت نیاز دارند. بسته به نوع پوست، نوع مراقبت متفاوت خواهد بود. افرادی که پوست چرب دارند برای مراقبت از پوست چرب خود باید بیشتر وقت بگذارند. این نوع پوست بیشتر از پوست‌های دیگر مستعد جوش‌های بزر و جوش‌های سرسیاه است. با یک برنامه منظم روزانه سعی کنید از پوست چرب خود مراقبت کنید و اجازه ندهید چرب‌تر شود.

پوست چرب به پوست‌هایی گفته می‌شود که بدون استفاده از هرگونه کرم و یا مرطوب کننده‌ای چرب و براق به نظر بیایند. پوست‌های چرب به سبب تولید غدد چربی در طولانی مدت باعث جوش و لک می‌شوند چرا که چربی‌ها به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و با بستن منافذ سبب ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند.

مراقبت از پوست چرب روش درمانی و مراقبتی مخصوصی دارند که باید به آن توجه ویژه‌ای شود به این دلیل که با رعایت نکردن برخی نکات، به جای کنترل چربی باعث تولید بیش از‌اند ازه‌ی آن شوید.

پوست چرب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوست چرب نوعی از پوست است که چربی زیادی تولید می‌کند. تقریبا همیشه ظاهری براق دارد و حتی پس از شستشو هم هنوز کمی چربی در خود دارد. افرادی که دارای پوست چرب هستند معمولا بیشتر از دیگران جوش می‌زنند و این جوش‌ها معمولا ملتهب و مشخص هستند. در این افراد منافذ صوت اغلب باز است و جوش‌های سرسیاه وجود دارد. پوست چرب در دوران نوجوانی و بلوغ بیشتر خود را بروز می‌دهد.

مراقبت از پوست چرب
مهم‌ترین علت چرب بودن پوست عامل وراثت است

علائم چرب بودن پوست

برای اینکه بدانید شما پوست چرب دارید یا نه باید نشانه‌های آن را بشناسید که ممکن است شامل صورت کاملاً براق، منافذ مسدود شده و جوش‌ها باشد. پوست چرب اغلب تأثیرات خود را بر روی صورت نشان می‌دهد. علائم آن  شامل موارد زیر است:

  1. ظاهری براق یا چرب
  2. منافذ بسیار بزرگ یا آشکار بر روی پوست صورت
  3. پوستی که ضخیم یا خشن به نظر می‌رسد
  4. جوش‌های گاه به گاه یا مداوم
  5. گرفتگی منافذ و جوش‌های سر سیاه
به پوستت جون تازه بده

علت چربی بیش از حد پوست چیست؟

مهم‌ترین علت چرب بودن پوست عامل وراثت است. تغییرات هورمونی هم می‌تواند باعث افزایش تولید چربی در پوست شود به همین علت در خانم‌های باردار و نیز در نوجوانانی که تازه به بلوغ رسیده‌اند پوست چرب را بیشتر مشاهده می‌کنیم . مصرف داروهای هورمونی از جمله قرص‌های ضد بارداری نیز از عواملی هستند که پوست را چرب می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب و استفاده زیاد از مواد آرایشی هم باعث چرب شدن بیشتر پوست می‌شود. البته با افزایش سن، میزان تولید چربی‌ها در پوست کاهش می‌یابد و پوست خشک‌تر می‌شود.

برای مراقبت از پوست چرب چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای مراقبت از پوست چرب راهکارهایی وجود دارند که کمک می‌کنند از پوست خود مراقبت کنیم و اجازه ندهیم چربی بیشتری تولید کند. در ادامه این مقاله در مورد این راهکارها صحبت خواهیم کرد

شستشوی روزانه پوست

برای مراقبت از پوست چرب باید حداقل روزی دو بار صورت خود را شستشو نمایید و حداقل هفته‌ای چهار بار حمام کنید. هر روز صورت خود را با آب گرم و صابون بشویید.البته مراقب باشید که بیش از حد صورت خود را نشوئید این کار باعث می‌شود غدد چربی در زیر پوست شما چربی بیشتری تولید کند و بیشتر جوش بزند. از صابون‌های خیلی قوی برای شستشوی صورت استفاده نکنید. 

از ورزش غافل نمانید

اگر مراقبت از پوست چرب‌تان برایتان مهم است از ورزش غافل نشوید. ورزش روزانه و منظم منافذ پوست شما را پاکسازی می‌کند. با ورزش کردن تولید چربی در پوست شما کاهش می‌یابد و کمتر جوش می‌زنید.

تغذیه مناسب داشته باشید

بسیاری از افراد همچنین می‌گویند رژیم غذایی آنها دلیلی است که باعث می‌شود پوستشان از عملکرد مناسبی برخوردار نباشد. در واقع پوست شما یک ارگان پیچیده است که به مقدار زیادی از مواد مغذی نیاز دارد تا بهینه کار کنند. یکی از راه‌های مراقبت از پوست چرب، تغذیه مناسب است. برای داشتن رژیم کارآمد در حل این معضل این مواد غذایی را فراموش نکنید:

  • خیار: خیار فوق العاده مرطوب کننده است و حاوی ویتامین‌های A و E است و برای صاف نگه داشتن پوست و محافظت از آسیب‌ها کمک می‌کند. می‌توانید آن را به همه چیز از سالاد گرفته تا ساندویچ و یا حتی به طعم دادن آب خود اضافه کنید و شاهد بهبود اوضاع پوست چرب خود باشید.
  • آووکادو: در حال حاضر این میوه به عنوان منبع سالم چربی ها، ویتامین E و امگا شناخته می‌شود و استفاده موضعی آن در کنار خوردن آووکادو می‌تواند به شما در جذب مواد مغذی مورد نیاز پوست کمک کند. آووکادو در واقع حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است و سرشار از فیبر می‌باشد و به پوست شما برای قوی و سالم ماندن کمک می‌کند.
  • گردو: گردو یک گزینه عالی از امگا 3 است که می‌تواند به تقویت پوست شما، حذف سموم و عوامل بیماری زا کمک کند. این چربی‌های سالم حتی می‌توانند التهاب و احتمال ابتلا به لکه‌ها و جوش‌ها را کاهش دهند و پوست چرب را التیام بخشد.

افرادی که پوست چرب دارند باید بیشتر از بقیه مراقب تغذیه خود باشند. غذاهای سرخ کردنی، چرب و یا شیرین وضعیت پوست شما را بدتر می‌کند. شکلات و نوشابه‌ها برای شما مضر است. از مواد غذایی دارای ویتامین‌های A، B و C استفاده نمایید و به‌اند ازه کافی آب بنوشید.

از سرم استفاده کنید

ممکن است تصور کنید چرب کردن پوست صورت یک کار چالش برانگیز است اما باید بدانید که این کار به نتایج مثبتی همراه است. استفاده از سرم‌هایی که بر پایه روغن تهیه شده‌اند باعث حفظ، تعادل پوست، درخشندگی، و شادابی آن خواهد شد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

بیشتر بخوانید: 7 دلیل چرب شدن پوست

استفاد ه از اسکراب و لایه بردارها به صورت هفتگی

برای مراقبت از پوست چرب باید از اسکراب استفاده کنید. لایه برداری با کمک اسکراب‌ها به صورت هفتگی یکی از راه‌هایی است که به سلامت پوست چرب کمک می‌کند. لایه برداری با حذف سلول‌های مرده پوست باعث شفافیت پوست می‌شود و لک‌های پوستی و همچنین جای جوش را تا حد زیادی از بین می‌برد.

نکته مهمی که در هنگام خرید لایه بردارها باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید تحریک کننده پوست باشد و باعث عوارض مانند خشکی و یا قرمزی در پوست شود.

مراقبت از پوست چرب
ماسک‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با استعمال آن‌ها بر روی پوست چرب خود، از آن مراقبت نمایید

ماسک‌های خانگی برای پوست چرب

ماسک‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با استعمال آن‌ها بر روی پوست چرب خود، از آن مراقبت نمایید. این ماسک‌ها به کاهش چربی پوست و کاهش جوش‌ها و منافذ کمک می‌کنند.برخی از ماسک‌های صورت ممکن است برای درمان پوست چرب مفید باشد. در ادامه به چند مورد از این ماسک‌ها اشاره می‌شود:

  • ماسک شیر: شیر را به تنهایی یا همراه با آبلیمو به صورت بزنید. شیر پوست را نرم و مرطوب می‌کند اما اجازه تولید چربی اضافه نمی‌دهد.
  • ماسک گلاب: گلاب را روی پنبه‌ای بریزید و سپس به آرامی صورت خود را با پنبه پاک نمایید. گلاب صورت شما را پاکسازی می‌کند و به آن طراوت می‌بخشد.
  • ماسک خاک رس: یکی از ماسک‌های رایج برای پوست چرب ماسک خاک رس است. خاک رس را می‌توانید با گلاب یا آب خمیر کنید. این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس با آب شستشو دهید. ماسک خاک رس به راحتی می‌تواند چربی‌های روی پوست شما را از بین ببرد و سلول‌های مرده را نیز حذف کند. اگر هفته‌ای یک بار از ماسک خاک رس استفاده نمایید، منافذ پوست شما بسته‌تر می‌شود.
  • ماسک گوجه فرنگی: گوجه فرنگی را در مخلوط کن بریزید و آب آن را به پوست خود بزنید. آب گوجه فرنگی چربی پوست شما را می‌گیرد.
  • لیمو و ماست: اسید سیتریک موجود در لیمو به رفع چربی و کنترل تولید آن در پوست کمک می‌‌نماید. از سوی دیگر ماست حاوی اسید لاکتیک است که به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می‌‌کند و به رفع چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست که باعث بروز آکنه می‌‌شوند کمک خواهد کرد.
  • لیمو و زردچوبه: می‌توانید از این ماسک به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست‌های چرب استفاده کنید. در این ماسک از آرد نخود استفاده می‌شود که به رفع سلول‌های مرده پوست، رفع چربی تجمع یافته، و باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند. زردچوبه دارای خواص آنتی باکتریال و ضد آکنه است و به روشن شدن پوست کمک می‌نماید. شیر نیز حاوی اسید لاکتیک است که به عنوان یک پاک کننده عمل می‌‌کند، لیمو به کنترل تولید چربی پوست می‌‌پردازد.
  • موز: موز علاوه بر تامین انرژی لازم برای ساعات صبح به حفظ سلامت پوست نیز کمک می‌نماید. این میوه ارزشمند حاوی ویتامین A, B, E و پتاسیم است که به حفظ رطوبت پوست، رفع آسیب دیدگی پوست، و مبارزه با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌‌شوند می‌‌پردازد. ترکیب موز با لیمو و عسل با کنترل سطح تولید چربی پوست از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

از محصولات پاک کننده مناسب استفاده کنید

برای پاکسازی پوست چرب لازم است از محصولات پاک کننده مناسب استفاده شود. اگر آرایش به مدت طولانی روی پوست چرب بماند حتما باعث آسیب به آن می‌شود. برای پاک کردن آرایش صورت خود از پاک کننده‌هایی استفاده نمایید که در ترکیبات خود سولفات ندارند زیرا سولفات باعث تولید بیشتر چربی در پوست می‌شود.

بهتر است به جای شستشوی چند باره پوست در طول روز، تعداد شستشوها را کاهش دهید و در عوض از پاک کننده‌ها استفاده کنید تا آلودگی و چربی اضافه پوست شما را رفع کند.

برای مراقبت از پوست چرب می‌توانید دوبار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید. لایه بردارهای حاوی BHA و AHA برای پوست چرب گزینه‌های مناسبی هستند. پیشنهاد ما به شما فوم پاک کننده و ضد جوش لانسون است که مخصوص پوست چرب است.

از تونر استفاده کنید

استفاده از تونر یک روش عالی برای اطمینان از برطرف شدن همه مواد زائد روی پوست است. علاوه برخی از تونرها می‌‌توانند به تعدیل سطح PH پوست و لطیف شدن بافت آن کمک کنند. سعی کنید از تونری استفاده کنید که باعث خشکی پوست شما نشود و برای پوست‌های چرب تهیه شده باشد. پد خود را در مایع فرو ببرید و به آرامی آن را روی تمام صورت خود به غیر از چشم‌ها بکشید.

بیشتر بخوانید: چرا ژل شستشوی صورت پوست چرب مهم است!؟

از ضد آفتاب و مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید

شاید فکر کنید چون پوست چربی دارید نیاز به استفاده از مرطوب کننده ندارید. اما باید بدانید که همه پوست‌ها به مرطوب کننده نیاز دارند.

افرادی که پوست چرب دارند باید از مرطوب کننده‌های فاقد چربی یا سرم‌ها استفاده کنند که بیشتر جنبه آبرسانی به پوست را دارند. این افراد معمولا برای مراقبت از پوست چرب هنگام استفاده از مرطوب کننده احساس سنگینی در صورت خود دارند.

این افراد می‌توانند تنها نواحی از صورت را که چربی کمتری دارد مرطوب کننده بزنند. فراموش نکنید که ضد آفتاب فاقد چربی استفاده نمایید و از راه رفتن زیر آفتاب اجتناب کنید که پوستتان را چرب‌تر می‌کند. می‌توانید از یک تونر فاقد الکل به صورت روزانه استفاده نمایید.

از رتینول استفاده کنید

رتینول یک ترکیب بسیار عالی است که می‌‌توانید در برنامه مراقبت از پوست چرب خود در هنگام عصر از آن استفاده کنید زیرا رفع علائم حاصل از پیری پوست و بافت زبر پوست کمک می‌‌نماید. از آنجایی که رتینول یک ترکیب بسیار قوی است باید گاهی اوقات از آن استفاده کنید تا شاهد عوارض معکوس حاصل از آن نباشید.

اگر کرم شب شما حاوی رتینول یا AHAs است قبل از استفاده از رتینول روی پوست خود خوب فکر کنید. در ابتدا مقدار کمی‌ رتینول استفاده کنید سپس به آرامی تحمل پوست خود را بالا ببرید، استفاده از رتینول می‌‌تواند باعث افزایش حساسیت پوست شما در برابر نور خورشید شود. بدین منظور بهتر است در طول روز از رتینول و کرم ضد آفتاب به صورت همزمان استفاده کنید.

اگر پوست چرب دارید، از ژل‌های شستشو استفاده کنید

اگر چربی پوستتان آزارتان می‌دهد و با شستشو با صابون رفع نمی‌شود پیشنهاد می‌کنیم از ژل‌های شستشو را هم امتحان نمایید. محلول‌های شستشوی فاقد صابون برای بعضی از پوست‌های چرب از صابون موثرتر عمل می‌کند و باعث کاهش تولید چربی در پوست می‌شود. به علاوه شستشوی بیش از‌اند ازه صورت با صابون، علاوه بر فعال‌تر کردن غدد چربی، باعث ایجاد چین و چروک هم می‌شود.

مراقبت از پوست چرب
هر روز صبح صورت خود را بشویید تا هرگونه آلودگی یا چربی اضافی که در طول شب تولید شده است از بین برود.

برای شستشوی صورت از براش شستشو استفاده نمایید

 هر روز صبح صورت خود را بشویید تا هرگونه آلودگی یا چربی اضافی که در طول شب تولید شده است از بین برود. هرچه چربی، آلودگی، و باکتری مدت بیشتری روی پوست باقی بماند احتمال آسیب ‌دیدگی پوست بیشتر خواهد شد.

سعی کنید از صابون یا سایر محصولات شوینده ملایم استفاده کنید که باعث خشکی پوست شما نشوند. برای شستشوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید سپس با حوله به آرامی آن را خشک کنید.

اگر پوست چربی دارید می‌توانید برای شستشوی صورت خود از براش‌های مخصوص شستشوی صورت استفاده نمایید. این براش‌ها کمک می‌کنند تا چربی‌های صورت شما بهتر شسته شوند.

مزیت‌های پوست چرب

تا اینجا در مورد مراقبت از پوست چرب صحبت کردیم. شاید باورتان نشود ولی پوست چرب مزیت‌هایی نسبت به پوست خشک دارد:

  • پوست چرب دیرتر چروک می‌شود.
  • آرایش بهتر روی پوست می‌نشیند.
  • برنزه کردن پوست چرب بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • پوست چرب معمولا نرم‌تر و ضخیم‌تر است.

سخن انتهایی اینکه اگر در شناخت نوع پوستتان عاجز هستید و یا دلیل چربی پوستتان را درک نمی‌کنید بهتر است به یک کلینیک معتبر و همچنین متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا از آسیب‌ها و خطرات احتمالی و راه درست درمان آن شما را آگاه کند.

لایه برداری برای پوست چرب چند روز یک بار باید انجام شود؟

پوست چرب چون معمولا ضخیم است استفاده از لایه بردارها را می‌توانید هفته‌ای دو بار در فصول سرد و در فصول گرم ماهی 3 بار انجام دهید. مصرف ضد آفتاب را در طول مدت زمان استفاده از لایه بردارها فراموش نکنید.

پوست چرب نیاز به مرطوب کننده دارد؟

بله برعکس تصورعموم استفاده از مرطوب کننده‌ها برای پوست چرب ضرورت دارد. مرطوب کننده پوست چرب باید فاقد چربی بوده و هیچ گونه رد چربی بر روی پوست به جا نگذارد.

مزیت‌های پوست چرب چیست؟

1. پوست چرب دیرتر چروک می‌شود. 2. آرایش بهتر روی پوست می‌نشیند. 3. برنزه کردن پوست چرب بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. 4. پوست چرب معمولا نرم‌تر و ضخیم‌تر است.

علت چربی بیش از حد پوست چیست؟

مهم‌ترین علت چرب بودن پوست عامل وراثت است. تغییرات هورمونی هم می‌تواند باعث افزایش تولید چربی در پوست شود به همین علت در خانم‌های باردار و نیز در نوجوانانی که تازه به بلوغ رسیده‌اند پوست چرب را بیشتر مشاهده می‌کنیم . مصرف داروهای هورمونی از جمله قرص‌های ضد بارداری نیز از عواملی هستند که پوست را چرب می‌کنند.

 

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

16 دیدگاه برای مراقبت از پوست چرب؛ از سیر تا پیاز نگهداری از پوست چرب!

بابت اطلاعات خوب و مفیدتون، تشکر فراوان….

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی