رفع خستگی چشم
13 اردیبهشت 1400 ۳۰ دیدگاه

چگونه خستگی چشم را از بین ببریم؟

مطالب مرتبط:
رفع خستگی چشم

خستگی چشم که اغلب از آن تحت عنوان سندرم بینایی رایانه‌ای یاد می‌شود، مشکل شایعی است که معمولاً در اثر استفاده زیاد از چشم، مثلاً حین رانندگی در مسافت‌های طولانی یا خیره شدن به صفحه مانیتور و تلفن همراه آن را تجربه می‌کنیم. اگرچه خستگی چشم می‌تواند آزاردهنده باشد اما معمولاً جدی نیست و با مراقبت چشم و استراحت آن، از بین می‌رود. به‌طورکلی برای رفع خستگی چشم می‌توان از روش‌های ساده و غیرتهاجمی کمک گرفت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ با مجله سلامت کیوت اسکین همراه باشید.

  • ۹ نکته برای مراقبت چشم و جلوگیری از خستگی آن

۹ نکته برای مراقبت چشم و جلوگیری از خستگی آن

در عصر دیجیتال افراد مدت‌زمان بیشتری را از دستگاه‌های دیجیتال همچون تلفن هوشمند یا کامپیوتر استفاده می‌کنند و این مسئله می‌تواند با خستگی چشم مرتبط باشد زیرا هنگام تماشای این صفحات، چشم برای تمرکز بیشتر تمایل دارد کمتر پلک بزند! در حالت عادی افراد در هر دقیقه، ۱۸ بار پلک می‌زنند اما مطالعات نشان داده است که افراد هنگام مشاهده کامپیوتر یا دیگر دستگاه‌های دیجیتال فقط نصف این مقدار پلک می‌زنند و این می‌تواند منجر به خستگی، خارش و سوزش چشم شود. از دیگر علائم خستگی چشم می‌توان به مشکل در تمرکز، آبریزش یا خشکی چشم، تاری یا دوبینی، سردرد، افزایش حساسیت به نور یا درد در گردن، شانه و پشت اشاره کرد. خستگی چشم در برخی از افراد ممکن است از یک بیماری زمینه‌ای ناشی شود و نیاز به

در حالت عادی افراد در هر دقیقه، ۱۸ بار پلک می‌زنند اما مطالعات نشان داده است که افراد هنگام مشاهده کامپیوتر یا دیگر دستگاه‌های دیجیتال فقط نصف این مقدار پلک می‌زنند و این می‌تواند منجر به خستگی، خارش و سوزش چشم شود.

درمان داشته باشد. به‌طورکلی برای جلوگیری یا رفع خستگی چشم می‌توانید تغییرات ساده ای در عادت‌های روزانۀ خود ایجاد کنید و نکاتی را زمان کار با رایانه یا تلفن همراه خود در نظر بگیرید. نکاتی که برای کاهش یا جلوگیری از خستگی چشم باید در نظر بگیرید، عبارت­اند از:

تنظیم نور محیط

۱.نور محیط را تنظیم کنید

اولین قدم برای مراقبت چشم زمان تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر این است که نور اتاق را تنظیم کنید. زمان مطالعه یا کار سعی کنید منبع نور را پشت سر خود قرار دهید و نور را به سمت صفحه یا کاری که در حال انجام آن هستید هدایت کنید تا نور مستقیماً به چشمان شما نتابد.

۲.زمان استفاده از تلویزیون، مانیتور یا تلفن همراه را محدود کنید

این امر برای رفع خستگی چشم به‌ویژه برای کودکانی که مدت زمان زیادی به کنسول‌های بازی خیره می‌شوند یا تلویزیون نگاه می‌کنند، بسیار مهم است.

۳.به چشمانتان استراحت دهید

هنگام کار با تلفن همراه یا مانیتور گاها چشم از آن بردارید و با نگاه کردن به نقطه‌ای دورتر به چشمان خود استراحت دهید. قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را امتحان کنید: هر ۲۰ دقیقه، حداقل ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوت(۶ متر) نگاه کنید.

رفع خستگی چشم با اشک مصنوعی

۴.از اشک مصنوعی استفاده کنید

برای جلوگیری و رفع خشکی چشم می‌توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید. این قطره‌ها را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه و حتی اگر احساس خوبی در چشمتان دارید برای رفع خستگی چشم از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای رفع خستگی چشم یک دستمال آغشته به آب گرم را روی چشمان خود قرار دهید.

۵.بهبود کیفیت هوای محیط

برای مراقبت چشم و کمک به جلوگیری از خشکی چشم در داخل خانه یا محیط کار می‌توانید از یک تمیز کننده و مرطوب‌کننده هوا برای افزایش رطوبت محیط استفاده کنید. همچنین از استعمال دخانیات در این محیط‌ها جداً خودداری کنید. ممکن است تغییر مکان نشستن حین کار بتواند به کاهش میزان هوای خشک و متحرک روی چشم، کمک کند.

۶.عینک مناسب انتخاب کنید

عینک یا لنزهایی که مخصوص کار با کامپیوتر طراحی شده‌اند به میزان زیادی می‌توانند در جلوگیری و رفع خستگی چشم کمک‌کننده باشند.

۷.برای رفع خستگی چشم اغلب پلک بزنید

بسیاری از افراد هنگام کار با کامپیوتر کمتر پلک می‌زنند که این امر می‌تواند در خشکی چشم نقش داشته باشد. پلک زدن باعث ایجاد اشک‌هایی می‌شود که چشمان شما را مرطوب و شاداب می‌کند بنابراین سعی کنید هنگام کار با مانیتور یا تلفن همراه خود مرتباً پلک بزنید.

۸.بررسی نور مانیتور و کاهش روشنایی زننده آن

نور روشن و زننده مانیتور می‌تواند چشم شما را خسته و دیدن اشکال و حروف را بروی مانیتور دشوار کند. این خستگی خصوصاً زمانی که نور خورشید یا فلورسنت پشت یا بالای سرتان قرار گیرد بیشتر و بدتر خواهد بود. اگر برای نوشتن یا خواندن به نور نیاز دارید می‌توانید از یک چراغ مطالعه استفاده کنید. پرده‌ها را بکشید و از قراردادن مانیتور مقابل پنجره یا دیوار سفید جداً خودداری کنید. استفاده از یک پوشش ضد نور روی صفحه‌نمایش نیز می تواند از چشمتان در مقابل نور مانیتور محافظت کند.

مراقبت چشم با تنظیم مانیتور

۹.مانیتور خود را تنظیم کنید

مانیتور را تقریباً در فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متری مقابل خود قرار دهید به‌طوری‌که بالای صفحه مانیتور در راستای سطح چشم یا کمی پایین‌تر از آن قرار گیرد. به‌طور مرتب گردوغبار و اثرانگشت باقی مانده روی صفحه مانیتور را پاک کنید چراکه این آلودگی‌ها کنتراست نور را کاهش می‌دهند و مشکلاتی را در تابش و بازتاب نور ایجاد می‌کنند. مانیتوری را انتخاب کنید که صفحۀ آن دارای شیب بوده و قابلیت چرخش داشته باشد. همچنین استفاده از صندلی‌های قابل تنظیم می‌تواند در تنظیم فاصله مانیتور با شما کمک‌کننده باشد. یک نگهدارنده سند در کنار صفحه مانیتور قرار دهید تا تنظیم مجدد چشم‌ها و تعداد دفعات حرکت سر و گردن هنگام کار با کامپیوتر، کاهش یابد.

کلام آخر اینکه اگر خستگی چشمتان با رعایت نکات فوق برطرف نشد حتماً برای معاینه چشم به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما اطمینان دهد که علائم شما با مشکلی مانند عدم تعادل عضله چشم یا خشکی چشم ارتباط ندارد. همچنین بررسی می‌کند که لنز یا عینکی که برای مراقبت چشم زمان کار با مانیتور از آن استفاده می‌کند برایتان مناسب است یا خیر.
13 اردیبهشت 1400 ۳۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.