لکه ماه گرفتگی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه sahar.fard

درمان لکه‌های ماه گرفتگی (خورشیدگرفتگی) و انواع خال‌های مادرزادی

به این مطلب امتیاز دهید

لکه‌های ماه گرفتی (خورشید گرفتگی) و خال‌های مادرزادی، همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست یک اتفاق شایع است که از بدو تولد یا در سال‌های ابتدایی تولد کودک ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است به صورت لکه‌های قرمز، صورتی، بنفش یا قهوه‌ای به نظر برسند و اندازه‌های آن‌ها متفاوت باشد. این مقاله را به درمان لکه‌های ماه گرفتگی (خورشیدگرفتگی) و انواع خال‌های مادرزادی اختصاص داده‌ایم با ما همراه باشید.

برای بسیاری افراد، حضور این لکه‌ها به یک عامل ناخوشایند و آزاردهنده تبدیل شده است و آن‌ها را به فکر پیداکردن راه‌های درمان انداخته است. ما در این مطلب قصد داریم راهنمایی کامل از عوامل ایجاد، انواع مختلف، رنگ‌ها و درمان‌های متنوع و اثرگذار لکه های ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی به شما ارائه دهیم. تا پایان همراه ما در مجله بهداشتی کیوت مگ بمانید.

لکه‌های ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، وقتی نام هریک از این عارضه‌های ایجاد شده پوستی را می‌شنویم، اولین چیزی که درباره‌ی آن به ذهن خطور می‌کند این است که سابقه‌ حضور این لکه‌ها در بدن، از بدو تولد یا با فاصله‌ی اندکی از تولد است. بعضی از لکه‌های ماه‌گرفتی ممکن است به مرور کوچک و کمرنگ شوند و بعضی دیگر پررنگ‌تر و در ابعاد بزرگ‌تر، کاملاً جلب توجه می‌کنند.

در این شرایط این لکه‌ها می‌توانند تبدیل به یک عامل مهم در کاهش اعتمادبه‌نفس افراد شود. به همین دلیل است که افراد به سراغ راه‌های درمان، محو یا کم‌رنگ کردن این لکه‌ها می‌روند اما پیش از پیدا کردن راه‌های درمان، بهتر است با انواع مختلف این لکه‌ها و عواملی که ممکن است در ایجاد آن‌ها دخیل باشند آشنا شویم.

انواع ماه گرفتگی
زنان باردار را درباره نگاه کردن به ماه و خورشید در هنگام گرفتگی و تاثیرات و عارضه‌هایی که روی جنین باقی می‌ماند، هشدار داده است.

انواع ماه گرفتگی

یک باور عامیانه درباره‌ ماه گرفتگی در بسیاری از فرهنگ‌ها و اسطوره‌های باستانی وجود دارد به عنوان افسانه ماه گرفتگی روی بدن شناخته می‌شود. افسانه ماه گرفتگی روی بدن اعتقاد دارد که در مدت زمانی که فرد جنین بوده است، ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی رخ داده است و این، نشانه‌ آن اتفاق روی بدن است.

افسانه ماه گرفتگی، زنان باردار را درباره نگاه کردن به ماه و خورشید در هنگام گرفتگی و تاثیرات و عارضه‌هایی که روی جنین باقی می‌ماند، هشدار داده است.

با این حال همچنان، رابطه‌ منطقی و تحلیل علمی برای رخ دادن چنین عاملی ارائه نشده است. انواع مختلفی از ماه‌گرفتگی‌ها وجود دارد که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. عامل اصلی بروز این ضایعات پوستی، اختلالات ژنتیکی است. این علائم معمولا به رنگ قرمز، صورتی یا بنفش هستند و به دلیل ناهنجاری‌ در رگ‌های خونی پوست ایجاد می‌شوند.

لکه‌های قهوه‌ای رنگ پوست هم بیشترین علتی که برای بروز آن‌ها ارائه شده است، تجمع ملانین (رنگ‌دانه) در زیر پوست است. از آن‌ چه که گفتیم نتیجه می‌گیریم که به طور کلی دو نوع خال مادرزادی وجود دارد:

  • خال‌های عروقی
  • خال‌های رنگ‌دانه‌ای

خال‌های عروقی

گاهی اوقات تعداد زیادی از رگ‌های خونی اضافی در یک ناحیه جمع می‌شوند و در صورتی که این تجمع در زیرپوست باشد، می‌تواند به شکل خال یا یک لکه دیده شود. این خال‌ها به عنوان خال‌های عروقی در بدن شناخته می‌شوند که بیش از 1 کودک در میان 10 کودک، دارای این نوع از خال‌ها است.

لکه های ماه گرفتگی (شرابی)

بیشترین جایی که این لکه‌ها دیده می‌شوند در صورت است. علت آن‌ها رگ‌های خونی غیرطیبعی هستند و از نظر اندازه می‌توانند در ابعاد متفاوتی دیده شوند. رنگ بنفش مایل به قرمز یا آب انگور قرمز، رنگی است که این خال‌ها توسط آن، شناخته می‌شوند.

ماه گرفتگی روی بدن و خال‌های این‌چنینی به خودی خود از بین نمی‌روند، دائمی هستند و ممکن است اندازه‌ی آن‌ها با بالارفتن سن کودک بزرگ‌تر شود و سطح بیشتری از بدن را درگیر خود کند. این لکه‎ها بیشتر در صورت، پشت و قفسه‌ی سینه دیده می‌شوند.

تکه‌های سالمون (لکه‌های رنگی)

خال‌های سالمون متداول‌ترین نوع علامت عروق است. آن‌ها بعد از تولد به صورت لکه‌های صورتی یا قرمز ضعیف بر روی بدن ظاهر می‌شوند. اگر به دنبال پاسخی برای رفع شدن یا دائمی بودن این لکه‌ها بگردید، به این نتیجه خواهید رسید که لکه‌های سالمون بعد از چندماه کم‌رنگ می‌شوند اما ممکن است چندسال طول بکشد تا لکه‌ها کاملا از بین رفته و محو شوند.

لکه توت فرنگی (همانژیوم)

برجسته بودن، خال مانند و یکی از سه رنگ صورتی، قرمز یا بنفش به عنوان ویژگی‌های این خال دیده می‌شود. نامی که برای این نوع از خال‌ها گذاشته شده برگرفته از بافت و رنگ آن است. ابتلا به این خال‎‌ها نسبتا شایع هستند و حدود 5% از نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عمر حضور این خال‌ها معمولا تا رسیدن به 7 سالگی است اما قبل از این‌که کوچک شوند ابتدا بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت کاملا محو می‌شوند.

لکه های همانژیوم
برجسته بودن، خال مانند و یکی از سه رنگ صورتی، قرمز یا بنفش به عنوان ویژگی‌های این خال دیده می‌شود.

خال‌های رنگدانه‌ای

وقتی که تجمع رنگ‌دانه‌های پوست در یک ناحیه بیشتر از سایر قسمت‌های بدن اتفاق بی‌افتد؛ خال‌های رنگ‌دانه‌ای ایجاد می‌شوند. این خال‌ها اکثرا به شکل نقاط یا لکه‌هایی روی پوست مشخص می‌شوند.
برای آشنایی با انواع خال‌های رنگ‌دانه‌ای در ادامه با ما همراه باشید:

خال سیاه (مادرزادی)

عمده خال‌هایی که با نام خال‌های سیاه شناخته می‌شوند جز آن دسته از خال‌هایی هستند که به صورت مادرزادی در بدن نوزاد وجود دارد و با آن بزرگ می‌شود اما این خال‌ها همیشه مادرزادی نیستند. عواملی هم وجود دارد که می‌تواند باعث اکتسابی شدن این خال‌های مادرزادی شود. اندازه آن‌ها معمولا بیشتر از قطر مداد نیست اما گاهی ممکن است از نظر اندازه‌ای بزرگ‌تر و رنگ آن‌ها متفاوت باشد.

[su_panels panels_color=”#ffffff” border_color=”#2510f6″ text_color=”#000000″]رنگ‌های صورتی، سیاه و حتی خال‌های به رنگ پوست، می‌توانند در دسته‌ی خال‌های سیاه باشند. برخی از این خال‌ها مسطح و برخی دیگر کمی ‌برآمده هستند. در مواردی دیده شده که این خال‌ها به مرور زمان از بین رفته و از تعدادشان کاسته شده است. اما معمولا بالا رفتن سن باعث افزایش تعداد این خال‌ها در بدن می‌شود. در صورتی که متوجه تغییراتی مثل خارش یا خونریزی در خال‌های خود شدید، از توجه به آن غافل نشوید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.[/su_panels]

بیشتر بخوانید: لکه پوست چیست؟ 

خال شیرقهوه

اگر برای شما سوال شده باشد به چه علت این نام را برای خال‌های بدن انتخاب کرده‌اند، باید بگوییم که منظور از شیرقهوه، رنگ این خال است.

در صورتی که پوست کل بدن روشن باش، رنگ خال به نوعی قهوه‌ای روشن است و روی پوست‌های تیره رنگ، رنگ خال، قهوه‌ای تیره است. این خال‌ها ممکن است کوچک یا بزرگ باشند و معمولا بیضی‌شکل هستند. ممکن است با بالا رفتن سن شما به تدریج کم رنگ شوند، اما احتمالا به طور کامل محو نمی‌شوند.

خال شیرقهوه
این لکه‌های مسطح، در رنگ آبی متمایل به خاکستری هستند و معمولاً در پایین کمر یا باسن کودکانی با پوست تیره‌تر دیده می‌شوند.

خال مغولی

دیده شده است که  این لکه‌های مسطح، در رنگ آبی متمایل به خاکستری هستند و معمولاً در پایین کمر یا باسن کودکانی با پوست تیره‌تر دیده می‌شوند. در برخی موارد این خال‌ها تدریجاً محو می‌شود و در برخی موارد همچنان باقی می‌مانند.

علت‌های بروز خال مادرزادی

هیچ‌گاه نمی‌توان یک علت ثابت و مشخص برای خال‌های مادرزادی پیدا کرد. با این حال عوامل مختلفی مثل تجمع عروق در زیر پوست و رنگ‌دانه‌های پوست؛ از مهم‌ترین علت‌های بروز خال مادرزادی هستند. در مواردی هم این خال‌ها ژنتیکی بوده و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

درمان لکه خورشید گرفتگی و خال‌ های مادرزادری چیست؟

درمان‌های مختلفی برای لکه های ماه گرفتگی (خورشید گرفتگی) و خال مادرزادی وجود دارد. این درمان‌ها هم شامل درمان‌های خانگی با تاثیرگذاری کمتر و طولانی‌تر می‌شوند و هم در لیست خود، درمان‌های پزشکی و جدی‌تری را گنجانده‌اند. در این قسمت قصد داریم نگاهی بر تعدادی از این درمان‌ها داشته باشیم:

کورتیکاستروئید

 از جمله داروهایی است که برای توقف رشد خال یا لکه پوستی استفاده می‌شود. نکته‌ مهمی که در رابطه با درمان با این دارو باید در نظر داشته باشید این است که داروی استروئیدی نمی‌تواند باعث کوچک شدن خال شود؛ کاربردی که این دارو برای آن استفاده می‌شود تنها متوقف کردن رشد خال است.

اینترفرون آلفا (INTERFERON ALPHA-2A)

راه دارویی دیگری که برای متوقف کردن رشد خال‌های عروقی استفاده می‌شود، استفاده از قرص اینترفرون آلفا است. این قرص هم مانند داروی استروئیدی برای متوقف کردن خال استفاده می‌شود و تاثیری بر حجم و اندازه‌ آن نداشته، با این تفاوت که به میزان درمان با داروی استروئیدی پاسخگو نیست و فرآیند درمان طولانی‌تری دارد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

آنتی‌بیوتیک

 – در صورتی که لکه یا خال پوستی عفونت داشته باشد، آنتی‌بیوتیک خوراکی یا پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. فرآیند اثرگذاری این درمان طولانی‌تر و آرام‌تر است .

لیزردرمانی

اساس نتایج کسب شده، می‌توان گفت که لیزردرمانی، تنها روش درمانی موجود برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی یا خال‌های مادرزادی است. این روش طول درمان کمتری نسبت به درمان دارویی دارد و می‌تواند رنگ پوست را در ناحیه لکه شده روشن‌تر کند.

پاسخ‌گویی بهتر این روش معمولا برای کودکان و افراد با سن‌های پایین‌تر، بیشتر است چرا که با افزایش سن، رشد و افزایش برآمدگی خال مادرزادی دور از انتظار نیست و این مورد، کار را سخت‌تر می‌کند.

بعد از یک دوره درمان با لیزر که شامل چندین جلسه لیزر درمانی می‌شود، لیزر باعث درهم شکسته شدن رنگ‌های خال می‌شود و به این ترتیب به کمک طول موج‌های نوری مخصوص، بعد از یک دوره درمان با لیزر و بدون باقی گذاشتن جای زخم، لکه خال مادرزادی کم‎رنگ و محو می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان لکه‌های ماه گرفتگی 

IPL

آی.پی.ال روشی مشابه با روش لیزر درمانی است. این روش برای درمان پوست‌هایی که به طور غیرعادی قرمز رنگ هستند (مانند رزوسا یا خال‌های عروقی قرمز رنگ)، استفاده می‌شود.

IPL مخفف عبارت Intense Pulsed Light و به معنای پالس نوری شدید است. بر خلاف روش‌های معمول لیزر، در روش IPL از چندین طول موج مختلف استفاده می‌شود. دستگاه IPL، انرژی امواج نوری را به سلول‌های هدف می‌تاباند. انرژی تابیده شده توسط سلول‌ها جذب و باعث گرم‌شدن آن‌ها می‌شود. به همین ترتیب است که باعث می‌شود سلول‌های رنگی روی پوست از بین برود و بدون آسیب رساندن به لایه‌هایی بالایی، لایه زیرین پوست را درمان می‌کند.

کرایودرمانی

کرایو درمانی (سرما درمانی) یک روش غیرتهاجمی‌ ‌است که انجام آن به زمان کوتاهی نیاز دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. پایین بودن خطر بروز عفونت، کمترین نیاز به مراقبت از جای زخم، عدم تزریق ماده بی‌حسی و عدم استفاده بخیه، از مهم‌ترین مزایای این روش است.

سهولت انجام این روش، آن را تبدیل به یک روش درمانی محبوب‌تر نسبت به باقی روش‌های درمان لکه های ماه گرفتگی و خال مادرزادی کرده است.در این روش برای از بین بردن خال از نیتروژن مایع استفاده می‌شود.ناحیه‌ای از پوست که با نیتروژن مایع تخریب شده است، معمولا ظرف مدت ۳ تا ۶ ماه بهبود پیدا می‌کند.

کرایودرمانی
انجام درمان‌های پزشکی و دارویی همیشه انتخاب همه‌ افراد نیست.

 

جراحی پلاستیک

در نظر گرفتن گزینه‌ انجام جراحی پلاستیک (خارج کردن لک از پوست) بستگی به نوع خال مادرزادی، موقعیت آن در بدن و شدت آن دارد. علاوه بر همه‌ این‌ها، یک شرط دیگر هم وجود دارد که با توجه به آن، اهمیت انجام جراحی پلاستیک قوت می‌گیرد. آن هم این است که خال مادرزادی با نشانه‌هایی مثل درد، بدشکلی، جراحت‌ها و عفونت‌هایی در بدن بیمار ظاهر شود. در این موارد گزینه‌ جراحی به میان می‌آید تا ظاهر پوست آسیب‌دیده را درمان و ترمیم کند.

درمان‌های خانگی

انجام درمان‌های پزشکی و دارویی همیشه انتخاب همه‌ افراد نیست. بسیاری از مردم به دنبال درمان‌ گیاهی و درمان‌های خانگی به مراتب ساده‌تر و کم هزینه‌تر هستند. به همین دلیل است که انتخاب اول آن‌ها، راه‌‌های درمان گیاهی لکه های ماه گرفتگی (خورشید گرفتگی) و خال مادرزادی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانید نگاهی به راه‌حل‌های درمانی زیر بیندازید:

آب لیمو

به‌طور کلی آب لیمو دارای ترکیباتی است که پوست را به ‌طور طبیعی روشن می‌کند. با این حال، علم پزشکی و سلامت هنوز نتوانسته تاثیر این ماده روی پوست را به صورت صددرصد تایید کند. به همین دلیل است که استفاده از این محصول باید با شرایط و مراقبت‌های خاصی همراه باشد. خاصیت اسیدی لیمو ممکن است به بعضی از پوست‌ها آسیب بزند و جوش‌های قرمز و ملتهبی را از خود به‌جای بگذارد. اگر پوست شما قابلیت تحمل PH اسیدی لیمو را دارد برای استفاده از آن می‌توانید آب لیموی تازه را به مدت 20 دقیقه بر‌روی لکه قرار دهید و سپس آن را بشویید. این کار را برای چند بار در هفته تکرار کنید. به خاطر داشته باشید اگر لیمو باعث خارش پوستتان می‌شود از این روش استفاده نکنید.

روغن زیتون برای مرطوب کردن پوست

روغن زیتون مرطوب‌کننده‌ طبیعی موثری است که باعث ترمیم پوست شده و موجب می‌شود لکه‌ها صاف‌تر و نرم‌تر به نظر برسند. روغن زیتون را سه مرتبه در روز روی لکه بمالید، برای این کار می‌توانید از پنبه استفاده کنید.

استفاده از آب گوجه فرنگی

این ماده هم مانند آب لیمو، خاصیت اسیدی و ویژگی‌ سفید‌کنندگی دارد؛ پس ممکن است به محو شدن لکه‌ها کمک کند. درنظر داشته باشید پیش از انجام هرکدام از روش‌های درمان گیاهی ، بهترین کار این است که یک‌بار آن ماده را بر روی پوست دست خود امتحان کنید تا از حساسیت داشتن یا نداشتن پوستتان به آن ماده‌ طبیعی، اطمینان پیدا کنید. آب گوجه‌فرنگی گرم شده را روی محل بمالید و بگذارید تا خشک بشود. این کار را چند بار در روز به مدت یک ماه انجام دهید.

 کرم ویتامین A

ویتامین A

باعث افزایش تقسیم سلولی و تولید کلاژن (پروتئین سازنده‌ی پوست) می‌شود. اگرچه کرم ویتامین A برای درمان بیماری هیپرپیگمانتاسیون کاربرد دارد، اما تاثیر آن در مورد روشن ساختن لکه‌های مادرزادی، به اثبات نرسیده است.

 استفاده از روغن ویتامین E ممکن است ویژگی آنتی‌اکسیدان ویتامین E در زمینه‌ی درمان لکه‌های مادرزادی موثر باشد. برای نتیجه‌گیری بیشتر روغن ویتامین E و روغن پرتقال را با هم ترکیب کنید و بر روی لکه بمالید. 

جمع‌بندی

کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که در سراسر بدن خود هیچ نشانه‌ای از خال‌های مادرزادی یا لکه های ماه گرفتگی ندارد. این خال‌ها و لکه‌ها در وهله‌ اول یک اتفاق کاملا طبیعی و شایع است. آن‌ها زمانی باعث آزار خواهند شد که با درد، التهاب، سوزش و عفونت همراه شوند یا این‌ که ابعاد حضور آن‌ها در بدن بسیار گسترده و قابل دید باشد. این‌جاست که افراد به فکر استفاده از درمان‌های مختلف ماه‌ گرفتگی و خال می‌افتند.

اکنون شما برای ما بنویسید که آیا با عارضه‌های پوستی مهم این‌ چنینی در بدن خود مواجه شده‌اید؟ کدام یک از راه‌های درمانی گفته شده را تاکنون استفاده کرده‌اید؟ شما چه درمان موثر دیگری را پیشنهاد خواهید کرد؟ سوال‌ها و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

لکه‌های ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی چیست؟

لکه‌های ماه گرفتی (خورشید گرفتگی) و خال‌های مادرزادی، همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست یک اتفاق شایع است که از بدو تولد یا در سال‌های ابتدایی تولد کودک ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است به صورت لکه‌های قرمز، صورتی، بنفش یا قهوه‌ای به نظر برسند و اندازه‌های آن‌ها متفاوت باشد.

خال سیاه چگونه است؟

عمده خال‌هایی که با نام خال‌های سیاه شناخته می‌شوند جز آن دسته از خال‌هایی هستند که به صورت مادرزادی در بدن نوزاد وجود دارد و با آن بزرگ می‌شود اما این خال‌ها همیشه مادرزادی نیستند. عواملی هم وجود دارد که می‌تواند باعث اکتسابی شدن این خال‌های مادرزادی شود. اندازه آن‌ها معمولا بیشتر از قطر مداد نیست اما گاهی ممکن است از نظر اندازه‌ای بزرگ‌تر و رنگ آن‌ها متفاوت باشد.

کرایودرمانی برای خال مادرزادی چیست؟

سهولت انجام این روش، آن را تبدیل به یک روش درمانی محبوب‌تر نسبت به باقی روش‌های درمان لکه های ماه گرفتگی و خال مادرزادی کرده است.در این روش برای از بین بردن خال از نیتروژن مایع استفاده می‌شود.ناحیه‌ای از پوست که با نیتروژن مایع تخریب شده است، معمولا ظرف مدت ۳ تا ۶ ماه بهبود پیدا می‌کند.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای درمان لکه‌های ماه گرفتگی (خورشیدگرفتگی) و انواع خال‌های مادرزادی

سلام دخترم ۱۷ سالمه از وقتی بدنیا اومدم یه لک قهوه ای روی نصف بینیم و چشمم هست تاحالا درخواستی برای درمانش نکردم بجز لیزر درمانی درمان دیگه ای اگر داره بگید لطفا
09309467668داخل واتساپ لطفا بگید❤

سلام
وقت بخیر
پسر خاله خانمم نصف صورتش ماه گرفتگی سیاه سیاه هستش
ایا راه درمانی وجود دارد ممنون میشم
راهنمایی کنید09178431160

آیا لیزردرمانی ک بشه لیزروخریدوتوخونه درمان کرد وجوددارد?وچ نوع لیز رخانگی بایدتهیه کنیم¿¿جواب بدید لطفا

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی