آبله مرغان چیست؟
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه sahar.fard

آبله مرغان چیست؟ دلایل، علائم و راه‌های درمان جای لکه‌های آن

1.7/5 - (4 امتیاز)

بیماری‌های زیادی در دنیا وجود دارد که پس از برطرف شدن، آثار و یادگاری‌هایشان را روی پوست بر جای می‌گذارند. لکه‌های پوستی، زخم‌ها و چاله‌های ریزی که در پوست ایجاد می‌شود، می‌تواند عوارض پس از یک نوع بیماری باشد. اما بیماری خفیف و بسیار شایعی که فرورفتگی‌ها و لکه‌های کوچکی روی پوست بدن ایجاد می‌کند، آبله مرغان است. بسیاری از ما پس از ابتلای به این بیماری، سعی می‌کنیم جای آن را از بین ببریم و لکه‌های ناشی از آن را درمان کنیم.

آیا تا به حال به این چالش برخورد کرده‌اید؟ اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توان جای آبله مرغان را از برد و روش‌های این کار چیست، ما را در کیوت مگ همراهی کنید:

آبله مرغان یا Chickenpox یک بیماری واگیردار است و بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود ولی بعضی مواقع در بزرگسالان مشاهد می‌شود که بسیار دوز آن شدیدتر است و باعث می‌شود تا بدن شما پر شود از دانه های قرمز رنگ که خارش بسیار شدید دارند و همراه تب، سردرد و خستگی می‌باشد و کسانی که در برابر آن واکسناسیون شده اند بسیار مقاوم می‌باشند و ما در این مقاله در مورد بیماری آبله مرغان صحب خواهیم کرد و علائم، نشانه ها، روش درمان و عوارض آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آبله مرغان چیست

آبله مرغان یا به انگلیسی Chickenpox از بیماری‌های خفیف اما بسیار شایعی است که به مقدار بیشتر در کودکان دیده می‌شود. اما بزرگسالان نیز در برخی مواقع به آن مبتلا خواهند شد.

آبله مرغان چیست
این دانه‌های قرمز رنگ، به شکل آبدار و بیشتر شبیه به تاول هستند و رنگ روشنی دارند.

این بیماری که تنها انسان را درگیر می‌کند، بثورات پوستی قرمز رنگی را ایجاد می‌کند که با خارش‌های شدید همراه است. این دانه‌های قرمز رنگ، به شکل آبدار و بیشتر شبیه به تاول هستند و رنگ روشنی دارند.

این جوش‌ها پس از چند روز شروع به خشک شدن می‌کنند و از بین می‌روند. اما در بسیاری از موارد، جای آن‌ها بر روی بدن و صورت، به شکل چاله‌ها و فرورفتگی‌های ریز و کوچک باقی می‌ماند و چالشی که پس از درمان این بیماری پیش می‌آید، از بین بردن جای لکه‌هاست.

از دیگر عوارض این بیماری باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • سردرد
  • بی‌اشتهایی
  • عفونت ویروسی چشم
  • التهاب یا عفونت مغز (به ندرت)
  • سینه پهلو
  • التهاب عضله قلب
  • التهاب مفصل (به صورت گذرا)
  • خستگی مفرط
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • بروز زونا در بزرگسالان
آبله مرغان
اما بیماری خفیف و بسیار شایعی که فرورفتگی‌ها و لکه‌های کوچکی روی پوست بدن ایجاد می‌کند، آبله مرغان است.

عامل بروز آبله مرغان چیست؟

عامل این بیماری، که بیشتر در فصل بهار و زمستان بروز می‌کند، یک نوع عفونت با ویروس واریسلا زوستر است. این ویروز، از راه تنفس ذرات و قطرات ریز موجود در هوا منتقل می‌شود. علاوه بر این، تماس پوستی با فردی که این بیماری را دارد نیز می‌تواند علت بروز آن باشد. بیماری مسری آبله مرغان بیشتر در کودکان 5 تا 10 سال بروز می‌کند و دوره نهفتگی آن بین 7 تا 21 روز است.

پیشگیری از آبله مرغان

واکسن آبله مرغان (واریسلا) بهترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان است. متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برآورد می‌کنند که این واکسن، تقزیبا 90% از بروز این بیماری حفاظت می کند.

حتی اگر واکسن حفاظت کامل را تامین نکند، اما شدت بیماری را کاهش می دهد.

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برآورد می‌کنند که این واکسن، تقزیبا 90% از بروز این بیماری حفاظت می کند.

آبله مرغان از چه طریقی منتقل می شود؟

آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که به راحتی از افراد مبتلا به افرادی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا هرگز واکسن نزده‌اند سرایت می‌کند. اگر یک نفر در خانواده به این بیماری مبتلا شود، تا 90 درصد افراد نزدیک به بیمار که در برابر این بیماری مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این ویروس عمدتا از طریق تماس نزدیک با فردی که آبله مرغان دارد منتشر می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

درمان آبله مرغان

در اکثر موارد نیاز به درمان ضد ویروسی نیست و فقط درمان حمایتی انجام می‌شود که شامل تجویز آنتی هیستامین برای کاهش خارش یا تجویز استامینوفن برای کنترل تب می‌شود.

درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، به جز استراحت و دادن داروها برای پایین آوردن تب و کاهش خارش.

برای پایین آوردن تب، می‌توان این کارها را انجام داد:

  • آب و مایعات فراوان بنوشید. می‌توانید یخ نیز بمکید.
  • با آب ولرم حمام کنید.
  • لباس‌های نازک و نخی به تن کنید و از لباس‌های زبر و گرم دوری کنید.
  • داروها را به موقع مصرف کنید.

درمان لکه‌های آبله مرغان با روش‌های خانگی

درمان لکه‌های بیماری Chickenpox از راه‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که یکی از راحت‌ترین بدون عوارض‌ترین آن‌ها، درمان به وسیله کارهای طبیعی و خانگی است.

۱- آلوئه‌ورا و ویتامین E

دو ماده معجزه‌گر برای درمان‌های پوستی و خصوصا بهبود یافتن جای زخم و لکه، آلوئه‌ورا و ویتامین E هستند. هر دو این  مواد، در کاهش خارش بسیار موثرند و خاصیت تسکین‌دهندگی بالایی دارند.

برای استفاده از این دو ماده، باید ژل طبیعی آلوئه‌ورا را با مقداری روغن ویتامین E مخلوط کنید و سپس آن را بر روی جای زخم‌ها و قسمت‌های آسیب‌دیده پوست بمالید. این کار را هر روز تکرار کنید تا کم‌کم لکه‌ها کمرنگ‌تر بشوند و از ماندگاری زخم‌ها جلوگیری شود. بهتر است پیش از استفاده از این راه، آن را بر روی یک قسمت کوچک از بدن امتحان کنید تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: خواص آلوئه‌ ورا برای پوست؛ 

۲- ترکیب عسل و آبلیمو

آبلیمو، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از اسیدستریک و همچنین ویتامین C یک راه بسیار موثر برای ترمیم مشکلات پوستی است. برای استفاده از این ترکیب، یک نصفه از لیمو را با دو قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و بر روی جای زخم‌ها بگذارید. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را با آب خنک بشویید.

آبلیمو، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از اسیدستریک و همچنین ویتامین C یک راه بسیار موثر برای ترمیم مشکلات پوستی است.

۳- عسل

عسل، به تنهایی می‌تواند مثل یک درمانگر قوی و موثر عمل کند. از آنجایی که در عسل پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کلاژن‌سازی و ترمیم پوست کمک می‌کنند، بهترین راه درمان خانگی این بیماری شناخته می‌شود.

خواص ضدعفونی کننده این ماده نیز تاثیر بسیاری را بر روی درمان زخم‌ها دارد و از این نظر بسیار مفید است. مقداری از عسل را بر روی جای جوش‌های این بیماری بگذارید و پس از چند دقیقه آن را بشویید. عسل را به خصوص زمانی که زخم‌ها هنوز به طور کامل خوب نشده‌اند استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید.

۴- جوش شیرین

بروز بیماری آبله مرغان و سر برآوردن جوش‌ها، با خارش و سوزش همراه است. برای کاهش خارش و سوزش محل جوش‌ها و همچنین جلوگیری از قرمزتر شدن و ماندگاری جای زخم‌ها از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب کنید و مایعی خمیری مانند به دست آورید. سپس آن را بر روی جای جوش و زخم‌ها قرار دهید تا از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

۵- خیار

خاصیت خنکی خیار، تاثیر زیادی بر درمان زخم‌ها و جوش‌های آبله مرغانی دارد. این میوه را رنده کرده و با چند قطره آب لیمو ترش ترکیب کنید. سپس آن را روی قسمت‌های لک شده و جوش‌زده قرار دهید و هر روز این کار را تکرار کنید.

۶- جوی دوسر

باید بگوییم که جوی دوسر، معجزه می‌کند! به ازای هر فنجان جو یک لیتر آب نیاز است. پس از آنکه آب و جوی دوسر را با هم مخلوط کردید، آنقدر هم بزنید تا خمیری یک دست به وجود آید. سپس آن را روی بخش‌های آسیب‌دیده، به مدت ۳۰ دقیقه ماساژ دهید. و بعد از آن با آب سرد بشویید.

۷- روغن نارگیل

این روغن خوش عطر و بو نیز تاثیر زیادی در درمان جای جوش‌های بیماری دارد. به اندازه یک قاشق غذاخوری از این روغن را بر روی جای لکه‌ها و جوش‌ها بزنید و این کار را به آرامی انجام دهید. پس از نیم ساعت، روغن را به وسیله پنبه پاک کنید.

در نهایت فراموش نکنید که اگر چه درمان‌های خانگی برای رفع اسکار و مشکلات پوستی موثر است، اما ضروری است که محدودیت سنی را برای آن‌ها در نطر بگیرید. برخی از راه‌های درمان در خانه می‌تواند عوارض و خطرارتی را برای کودکان و خردسالان به وجود آورد. پس بهتر است پیش از هر اقدامی، ابتدا درباره آن خوب مطالعه کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۸- هویج و گشنیز

در حقیقت هویج و گشنیز حاوی ویتامین C و ویتامین A هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری می باشند. علاوه بر این ، سوپ سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که واقعا ً برای مبارزه با عفونت و فرآیند التیام موثر هستند.

  • یک مقدار هویج خرد شده و نصف فنجان گشنیز تازه را به در قابله ای بریزید و 21/4 فنجان آب را نیز اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید تا اینکه آب به نصف کاهش یابد.
  • سوپ را هر روز برای مدت یک ماه بخورید.

۹- آب لیمو

آب لیمو سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است که به مقابله با جای زخم و تغییر رنگ پوست کمک خواهد کرد. اگر پوست حساسی دارید یا می خواهید این درمان را برای کودکانتان اعمال کنید، یک آبلیموی نصفه را با دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روی صورتتان بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید .

آب لیمو سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است که به مقابله با جای زخم و تغییر رنگ پوست کمک خواهد کرد.

۱۰- روغن یا خمیر چوب صندل 

یک قاشق چای خوری پودر چوب صندل، شیر و عسل را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس به آرامی روی قسمت های آسیب دیده صورت و پوستتان اعمال نمایید.

  • یک قاشق چای خوری زرد چوبه و حدود 5 قطره روغن اسانس چوب صندل را در فنجان بریزید.
  • خمیر را روی مناطق آسیب دیده بپوشانید.
  • بگذیرید به مدت نیم ساعت بماند و سپس بشویید.
  • این روش را به طور مرتب انجام دهید.

درمان جای جوش‌های آبله مرغان با روش‌های پزشکی و شیمیایی

گاهی اوقات پیش می‌آیند که جای زخم‌ها و جوش‌ها بسیار شدید است و با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود. یا حتی برخی از افراد، ترجیح می‌دهند مشکلات پوستی ناشی از این بیماری را با راه‌های شیمیایی و توسط پزشک درمان کنند. بر همین اساس، مواردی از درمان‌های شیمیایی و پزشکی را برایتان می‌گوییم.

۱- لیزر درمانی

یک راه بسیار موثر که تاثیر آن نیز در کوتاه‌ترین زمان مشخص می‌شود، لیزر درمانی است. با استفاده از این روش می‌توانید چاله‌ها و لکه‌های باقی مانده آبله مرغان را بر روی پوست از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: لیزر درمانی چیست؟

درمان لکه‌های آبله مرغان با روش‌های خانگی
در نهایت فراموش نکنید که اگر چه درمان‌های خانگی برای رفع اسکار و مشکلات پوستی موثر است، اما ضروری است که محدودیت سنی را برای آن‌ها در نطر بگیرید.

۲- لایه‌برداری شیمیایی

زمانی که جای لکه‌ها ماندگار می‌شوند، یک روش بسیار کاربردی، انجام لایه‌برداری‌های شیمیایی است. این کار که توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد، به دلیل وجود ماده‌ای به نام اسید گلوکولیک، اسکارها و جای آبله مرغان را به خوبی از بین می‌برند.

۳- میکرونیدلینگ

اگر می‌خواهید جای لکه‌ها و فرورفتگی‌های ناشی از بیماری را برطرف کنید، میکرونیدلینگ روش خوبی برای شماست. این روش به وسیله یک غلتک دارای سوزن‌های بسیار ریز انجام می‌گیرد که پس از برخورد با پوست، باعث تولید کلاژن می‌شود.

کلاژن‌های تولید شده به مقدار بسیار زیادی در ترمیم لکه‌ها، جوش‌ها و زخم‌های پوستی مفید است. روش میکرونیدلینگ با درمان اسکارها و جای لکه‌های این بیماری، پوست را به حالت اولیه خودش نزدیک می‌کند.

۴- فیلر پوستی

یک روش درمان پزشکی دیگر که آن‌ هم تاثیر زیادی در بهبود جای زخم‌ها و فرورفتگی‌های این بیماری دارد، فیلر پوستی است. در این نوع رمان، قسمت‌های فرو رفته پوست را با روش خاصی پر می‌کنند. تا جایی که چاله‌ها، با پوست هم‌سطح شوند. در این روش، اگر چه رنگ‌پریدگی قسمت‌های فرورفته، تفاوتی‌ نمی‌کنند، اما یکدستی پوست به شکل موثری اتفاق می‌افتد.

درمان جای جوش‌های آبله مرغان با روش‌های پزشکی و شیمیایی
یک روش درمان پزشکی دیگر که آن‌ هم تاثیر زیادی در بهبود جای زخم‌ها و فرورفتگی‌های این بیماری دارد، فیلر پوستی است .

۵- میکرودرم ابریژن

با استفاده از این روش‌ها، لایه سطحی پوست برداشته شده و مجدداً ساخته می‌شود. میکرودرم ابریژن معمولاً عوارض و حالت تهاجمی کمتری در مقایسه با لایه‌برداری با مواد شیمیایی دارد.

۶- تزریق ژل و عمل انتقال چربی

از تزریق چربی یا ژل می‌توان برای پر کردن فرورفتگی‌هایی که در اثر تاول‌های آبله مرغان بر روی پوست باقی مانده است، استفاده کرد. با استفاده از این روش‌ها، مشکل ظاهری این زخم‌ها تا حد زیادی اصلاح می‌شود.همچنین ممکن است پزشک برای کمک به کاهش درد و آثار زخم ناشی از تاول‌های آبله مرغان، استفاده از کرم، ژل یا بانداژهای حاوی سیلیکون را به شما توصیه کند.

۷-جوان سازی فوتوفیشال

یکی دیگر از روش ها برای از بین بردن جای اسکار آبله مرغان جوان سازی فوتو فیشال است که نوعی لیزر درمانی محسوب می‌شود و روی ضایعات پوستی تمرکز دارد .بافت ها و مویرگ ها با انرژی شدید نور به جوان سازی سلول های سطح پوست کمک می‌کند، این درمان همچنین میزان کلاژن سازی را تقویت می‌کند و در نهایت موجب صافی سطح پوست خواهد شد .همچنین این درمان باعث کاهش قرمزی و چین و چروک نیز می‌شود . 

سخن آخر

مراقبت از پوست و اهمیت به آن، یکی از معیارهای مهم زیبایی و سلامت پوست است. جوش‌ها، لکه‌ها و فرورفتگی‌هایی که اثر عوامل مختلف روی پوست صورت و یا بدن ظاهر می‌شوند، می‌توانند افراد را دچار مشکل کنند و یا اعتماد به نفس آن‌ها را برای حضور در اجتماع از بین ببرند. بنابراین مهم است که در صورت بروز مشکلات، برای درمان آن‌ها اقدام کنید.

مشکلات پوستی ناشی از این بیماری نیز اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند در ظاهر پوست شما، دردسر ایجاد کند و برای همیشه بر روی آن باقی بماند. پس اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، هر چه زودتر راه‌های طبیعی و شیمیایی درمان آن را به کار ببندید و پوستی سالم، زیبا و شاداب را به خودتان هدیه کنید.

شما برای ما بنویسید

آیا تا به حال به بیماری آبله مرغان مبتلا شده‌اید؟ برای درمان و از بین بردن جای زخم‌ های آبله مرغانی از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید؟ پیشنهاد شما برای درمان مشکلات پوستی ناشی از این بیماری چیست؟

ما در کیوت مگ، منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما درباره از بین بردن جای آبله مرغان هستیم. آن را با ما در میان بگذارید.

آبله مرغان چیست و چه علائمی دارد؟

آبله مرغان یا Chickenpox یک بیماری واگیردار است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود و بیشتر در کودکان مشاهده می شود ولی بعضی مواقع در بزرگسالان مشاهد می شود که بسیار دوز آن شدیدتر است و باعث می شود تا بدن شما پر شود از دانه های قرمز رنگ که خارش بسیار شدید دارند و همراه تب، سردرد و خستگی می باشد.

آبله مرغان از چه طریقی منتقل می شود؟

آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که به راحتی از افراد مبتلا به افرادی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا هرگز واکسن نزده‌اند سرایت می‌کند. اگر یک نفر در خانواده به این بیماری مبتلا شود، تا 90 درصد افراد نزدیک به بیمار که در برابر این بیماری مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این ویروس عمدتا از طریق تماس نزدیک با فردی که آبله مرغان دارد منتشر می‌شود.

عامل بروز آبله مرغان چیست؟

عامل این بیماری، که بیشتر در فصل بهار و زمستان بروز می‌کند، یک نوع عفونت با ویروس واریسلا زوستر است. این ویروز، از راه تنفس ذرات و قطرات ریز موجود در هوا منتقل می‌شود. علاوه بر این، تماس پوستی با فردی که این بیماری را دارد نیز می‌تواند علت بروز آن باشد. بیماری مسری آبله مرغان بیشتر در کودکان 5 تا 10 سال بروز می‌کند و دوره نهفتگی آن بین 7 تا 21 روز است.

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

18 دیدگاه برای آبله مرغان چیست؟ دلایل، علائم و راه‌های درمان جای لکه‌های آن

رنگ آبله مرغان روی صورت اگه بعد سه روز سفید زرد بشن مشکلی نداره؟

دقیقا برای منم این مشکل پیش اومده آیا برای شما بهبود یافت؟

سلام من چندروزه تب و لرز و سرگیجه و بدن درد داشتم و امروز وقتی از خواب بیدار شدم متوجه شدم آبله مرغان گرفتم۳۰ سالمه ایا لازمه به دکتر مراجعه کنم؟ چیکار کنم جای زخمها نمونه؟ ممنونم اگه جواب بدین

جای جوش ها از روی
صورت شما رفت؟؟چقد رو پوستتون بود؟
من یک هفته است ک مبتلاشدم

سلام آمید کی خوب باشین
ببخشین خواستم از شما سوال کنم جای جوشها زخم ها در صورت بدن دست پا شما به جا ماننده اگر حواب بهدی ممنون میشم

داداش تو زونا گرفتی

سلام منم همینطور شدم چی‌ کار دارم به دکتر مراجعه کنم یا نه ؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی