درمان خشکی پوست
۶ بهمن ۱۴۰۰ ۲۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان خشکی پوست؛ 10 روش‌ مرسوم خانگی و ساده!

به این مطلب امتیاز دهید

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج ایجاد شده در فصل‌های سرد سال است که می‌توان با تغییرات برنامه غذایی و استفاده از چند ماسک طبیعی آن را برطرف کرد.پوست خشک می‌تواند بر روی تمام قسمت‌های بدن شما تأثیر بگذارد. معمولا روی دست، بازوها و پاها تاثیر بیشتری می‌گذارد. در این مقاله به 10 راه حل درمان خشکی پوست پرداخته‌ایم، با کیوت مگ همراه باشید.

(خشکی خون) یک بیماری شایع است که دلایل زیادی دارد. خشکی پوست می‌تواند علامتی باشد که نشان دهنده تشخیص جدی‌تر است. اما در بیشتر موارد، خشکی پوست ناشی از عوامل محیطی است که رطوبت پوست را از بین می‌برد.گاهی اوقات هیچ کرم و مرطوب‌کننده‌ای خشکی پوست را برطرف نمی‌کند. هر کسی ممکن است دچار خشکی پوست شود؛ حتی افرادی که پوست معمولی یا چرب دارند. خشکی پوست در اثر از دست رفتن آب لازم لایه‌ی فوقانی پوست رخ می‌دهد.

گرما، دوش آب گرم، آب و هوای خشک و صابون‌های خشن می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خوشبختانه، شما می‌توانید از درمان‌های خانگی برای رفع علائم خشکی پوست و بازگرداندن رطوبت پوست استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مارو دنبال کنید.

خشکی پوست چیست؟

پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می‌شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می‌شود. پوست حالت سوختگی پیدا می‌کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است.

برای درمان خشکی پوست ابتدا باید علت ایجاد آن را بیابید تا بتوانید انتخاب درستی برای درمان آن داشته باشید.
به پوستت جون تازه بده

علائم خشکی پوست

برای درمان خشکی پوست ابتدا باید علت ایجاد آن را بیابید تا بتوانید انتخاب درستی برای درمان آن داشته باشید. خشکی و پوسته پوسته شدن پوست به عوامل زیادی بستگی دارد؛ عواملی مانند محل زندگی، فصل، محصولات شوینده مورد استفاده و ژنتیک، بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارند.

در برخی از افراد، خشکی پوست بدن و صورت یک مشکل دائمی‌ست؛ درمان خشکی پوست به‌طور کامل انجام نمی‌شود و صرفا می‌توان با محصولات مراقبتی و درمانی، پوستگی را کنترل کرد یا از شدت آن کاست. خشکی پوست غالبا با علائم زیر ظاهر می‌شود:

  • احساس کشیدگی در پوست به‌خصوص پس از حمام‌کردن یا شنا
  • حساس‌ و خشن‌شدن سطح پوست
  • احساس خارش شدید
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ایجاد ترک روی پوست
  • قرمزشدن پوست

۱.روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی دارد. نرم کننده‌ها فضای بین سلول‌های پوست را پر می‌کنند و یک سطح صاف ایجاد می‌کنند. به همین دلیل اسیدهای چرب اشباع شده که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارند می‌توانند پوست را آبرسانی و صاف کنند.

می‌توانید روزانه حتی در حساس‌‌ترین قسمت‌های بدن خود از روغن نارگیل استفاده کنید. این شامل ناحیه زیر چشم و اطراف دهان است. یکی دیگر از مزایای روغن نارگیل این است که نیازی نیست آن را با هر چیزی مخلوط کنید.

نارگیل برای استفاده به صورت روزمره به‌اند ازه کافی ملایم است. روغن نارگیل یک آبرسان فوق العاده به پوست است و خاصیت نفوذ به منافذ پوستی و بیرون کشیدن آلودگی‌ها را دارد. در عین حال، بافت پوست را تغذیه می‌کند. به همین راحتی، شما یک رطوبت رسان گیاهی و فوق العاده قوی برای پوست خود دارید.

۲. ژله نفتی یا وازلین

طبق یک مطالعه منبع معتبر، محصولات ژله نفتی می‌توانند پوست را در بزرگسالان ترمیم کنند. ژله نفتی که به روغن معدنی نیز معروف است، پوست را در یک لایه محافظ می‌پوشاند. رطوبت را در زیر پوست به دام می‌اندازد. این کمک می‌کند تا لکه‌های پوستی خشک و تحریک شده بهبود یابد.

وازلین رطوبت پوست را حفظ می‌کند و جلوی از دست رفتن رطوبت آن را می‌گیرد. این ترکیب پوست را چرب می‌کند، بنابراین بهتر است شب قبل از خواب از آن استفاده کنید. یادتان نرود که روی بالش خود یک تکه پارچه بگذارید تا چرب و لکه‌‌دار نشود. هر روز پوستتان را با وازلین ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه درمان خشکی پوست زانو و آرنج

۳.از آلوئه ورا استفاده کنید!

آلوئه ورا قرمزی و خارش پوست را که ناشی از خشکی پوست است کاهش می‌دهد. پیش از استفاده از ژل آلوئه ورا، اول بخش کوچکی از پوست خود را با آلوئه ورا پوشش دهید. اگر بعد از یک ساعت، حساسیتی نداشتید، می‌توانید از این ژل برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.

پس بهتر است پیش از استفاده از آلوئه ورا روی ناحیه گسترده‌ای از پوست، آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید.

مراقب باشید! پوست برخی افراد در تماس با آلوئه ورا از خود حساسیت نشان می‌دهد؛ پس بهتر است پیش از استفاده از آلوئه ورا روی ناحیه گسترده‌ای از پوست، آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید.

برگ‌های تازه آلوئه ورا را برش بزنید و ببرید و ژل آن را خارج کنید. ژل روی پوست خشک خود بزنید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشورید و این کار را دو بار در روز انجام دهید.

یا نصف فنجان آووکادو رسیده را له کنید و با نصف فنجان عسل مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی پوست خشک خود بزنید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

این ماسک هیدراته و آبرسان را یک یا دو بار در هفته به صورتتان بزنید. فرآیند بیشتر از این انجام ندهید. همچنین می‌توانید هر روز یک لیوان اسموتی آوکادو بنوشید، به منظور افزایش دریافت چربی‌های سالم که باعث حفظ هیدراته و آبرسانی و رطوبت پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید : درمان خشکی پوست در تابستان

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۴.ماسک صورت زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که خواص زیادی دارد. این ترکیب سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. زردچوبه خواص ضدپیری دارد و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد. استفاده‌ی موضعی از زردچوبه روی پوست می‌تواند سلول‌های پوستی را مرطوب و جوان کند.

فواید زردچوبه می‌تواند پوست شما را احیا و آب رسانی کند، در حالی که علائم خشکی پوست را نیز کاهش می‌دهد. این ادویه می‌تواند فرایند ریختن سلول‌های مرده از پوست شما را سرعت ببخشد و پوستی سالم و درخشان به شما هدیه کند. این در حالی است که زردچوبه به خوبی از پوست شما محافظت خواهد کرد.

این موضوع باعث بهبود بافت پوست و همچنین روشن شدن رنگ پوست می‌شود. یک تا دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. حواستان باشد که ماسک روی لباستان نریزید، وگرنه لکه می‌شود.هنگامی که زردچوبه به خمیر تبدیل شود، قادر خواهد بود تا به لایه‌های پوست شما نفوذ کند تا عملکرد سلول‌های پوستی شما را بهبود دهد.

۵. حمام‌های جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی از داروهای رایج برای پوست تحریک شده است. یک مطالعه ۲۰۱۵ منبع معتبر نشان داد که چرا مادربزرگ‌ها قرن هاست که این داروی خانگی را توصیه می‌کنند زیرا بسیار موثر است.

بلغور جو دوسر دارای خاصیت آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی است که پوست تحریک شده را تسکین می‌دهد. این روش درمانی به ویژه در صورت رفع خارش موثر است. بعد از اینکه حمام بلغورجو دوسر گرفتید، مطمئن شوید که پوست خود را حتما مرطوب کرده اید.

بعد از اینکه حمام بلغورجو دوسر گرفتید، مطمئن شوید که پوست خود را حتما مرطوب کرده اید.

می توانید در خانه حمام بلغور جو دوسر درست کنید. با استفاده از یك غذاساز، بلغور جو دوسر را به صورت پودر ریز خرد كرده، سپس آن را در آب گرم هم بزنید. همچنین می‌توانید یکی از محصولات تجاری موجود را برای تهیه خیساندن بلغور جو دوسر امتحان کنید.

۶. آنتی اکسیدان و امگا 3

وقتی پوست شما خشک است، به این معنی است که شما آن را در معرض عناصری قرار می‌دهید که سریعتر از آنکه بدن شما قادر به ترمیم سلول‌های پوست باشد، آسیب می‌رسانند. طبق کلینیک مایو، برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند صدمات ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساختن سلول‌های سالم کمک کنند. برخی از غذاهایی که به سلامت پوست کمک می‌کنند عبارتند از:

  • بلوبری
  • گوجه فرنگی‌ها
  • هویج
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی قزل آلا نیز ممکن است به یک رژیم غذایی با پوست درخشان کمک کنند.

۷. دستکش

دست‌ها تمایل دارند مستقیم‌ترین تماس را با عوامل تحریک کننده محیط داشته باشند. این‌ها شامل صابون،مایع ظرفشویی و شوینده لباس است.

وقتی دستانتان در آب است عادت کنید دستکش بپوشید. هنگامی که دما کاهش می‌یابد و شما در سرما کار می‌کنید، دستان شما نیز سو استفاده می‌کند.استفاده از دستکش عایق درهنگام انجام کارهای منزل، یا هنگامی که در دمای شدید در خارج از خانه هستید، می‌تواند پوست خشک و تحریک شده را کاهش دهد.

۸.مقدار زیادی آب بنوشید

افزایش میزان آب مصرفی، به آبرسانی بدن کمک کرده و پوست را از داخل مرطوب می‌کند. یک فرد با پوست خشک معمولاً پس از نوشیدن حجم زیاد آب، تفاوتی در پوست خود مشاهده خواهد کرد و احساس نرمی و شادابی در پوست خود حس می‌کند.

نوشیدن مقدار زیاد آب می‌تواند منجر به سایر مشکلات و به خطر افتادن سلامتی شما شود اما دقت کنید نیاز روزانه بدنتان به آب اشامیدنی سالم را برطرف نمایید و برای خشکی پوست توصیه می‌کنیم از آب غنی شده از اکسیژن استفاده کنید. زیرا نوشیدن این نوع آب باعث بالا رفن سطح اکسیژن خون شما می‌شود.

۸.دمای دوش خود را تنظیم کنید

آکادمی پوست آمریکا یادآوری می‌کند که تسکین خشکی پوست گاهی اوقات به سادگی تغییر روال دوش گرفتن است. حمام کردن مکرر و یا شستشو با آب خیلی داغ خطر ابتلا به خشکی پوست را بسیار افزایش می‌دهد.

در حالی که بیشتر مردم تمایل به دوش آب گرم دارند، این می‌تواند پوست را سوزانده و باعث آسیب شود و برخی از صابون‌هایی که ادعا می‌کنند پوست را مرطوب و ترمیم می‌کنند می‌توانند نتیجه معکوس ایجاد کنند. آنها می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند و با مواد شیمیایی سخت پوست را نازک کنند.

آکادمی پوست آمریکا یادآوری می‌کند که تسکین خشکی پوست گاهی اوقات به سادگی تغییر روال دوش گرفتن است.

دوش‌های کوتاه با آب گرم و خیلی گرم نگیرید. و به دنبال صابون‌هایی باشید که عطر و بوی آن لطیف‌تر از صابون‌های سنتی باشد.

۹.از مرطوب کننده استفاده کنید.

نگه داشتن یک مرطوب کننده در خانه می‌تواند به حداقل رساندن خشکی ناشی از سیستم‌های گرمایش منزل کمک کند. طبق دانشکده پزشکی هاروارد، گاز و نوار گرمایی الکتریکی از هوا رطوبت می‌گیرد، یک رطوبت‌ ساز تنظیم شده، ۶۰ درصد برای جبران این اثر کافی است.

۱۰.لایه برداری کنید

شکر می‌تواند لکه‌های کثیف مانند جوش، جوش‌های سرسیاه و آکنه از روی پوست از بین ببرد. همچنین سلول‌های مرده روی پوست را نیز می‌تواند از بین ببرد و لایه برداری می‌تواند جریان خون را افزایش و بهبود دهد. کرم‌های لایه بردار نیز در این امر بسیار موثر هستند و می‌توانند باعث هیدراته نگه داشتن پوست شوند.

طبق تحقیقات انجام شده لایه برداری سلول‌های مرده، خشک و آسیب دیده‌ی پوست را از بین می‌برد. می‌توانید با محصولات کیوت اسکین این کار را انجام دهید. همچنین، می‌توانید با روغن زیتون و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر دانه ریز، یک محلول خانگی بسازید و با کمک آن پوست خود را لایه برداری کنید.

بروز ناگهانی خشکی پوست ممکن است به لباسی که می‌پوشید یا آنچه پوست خود را در معرض آن قرار داده‌اید مرتبط باشد.

۱۰. از مواد حساسیت زا و تحریک کننده خودداری کنید

بروز ناگهانی خشکی پوست ممکن است به لباسی که می‌پوشید یا آنچه پوست خود را در معرض آن قرار داده‌اید مرتبط باشد.نشستن در کنار شومینه، گذراندن وقت در آب کلر یا شیمیایی یا حتی پوشیدن لباس پشمی می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و باعث ایجاد خشکی کند. آنچه را که بر روی پوست خود قرار داده‌اید بررسی کنید و سعی کنید به آرامی با آن رفتار کنید.

بیشتر بخوانید: خشکی پوست و مصرف قرص راکوتان

جلوگیری از آن

حفظ پوست سالم مهم است. پوست شما اولین خط دفاعی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است. هنگامی که پوست شما با خارش آسیب ببیند، ممکن است عفونت ایجاد شود. حتی اگر پوست شما را آزار ندهد، باید یک مرطوب کننده خوب را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

در حقیقت، حفظ یک روتین پوستی سالم روزانه یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع خشکی پوست است. یکی دیگر از نکات ضروری مراقبت از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب مرطوب کننده هر روز برای جلوگیری از آسیب و خشکی پوست است.هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا یا شرایط تحریک کننده پوست، حتماً لباس نخی و گشاد بپوشید که عرق را از آن دور می‌کند.

حفظ پوست سالم مهم است. پوست شما اولین خط دفاعی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

در ادامه مرور راه حل‌های درمان خشگی پوست باید گفت بیشتر موارد خشکی پوست بدن به درمان‌های خانگی و اصلاح سبک زندگی واکنش مثبت نشان می‌دهند. با وجود این، اگر دچار وضعیت‌های زیر هستید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • علی رغم تلاش زیاد، وضعیت پوست‌تان بهبود نیافته است.
  • خشکی پوست بدن‌تان با قرمزی همراه است.
  • خارش و خشکی شدید پوست باعث ایجاد اختلال در خواب شده است.
  • نواحی بزرگی از پوست بدن‌تان پوسته پوسته یا فلسی شکل شده‌اند .
  • دچار عفونت شده‌اید یا در اثر خارش، شکاف‌های پوست‌تان باز شده‌اند .

به یاد داشته باشید که پوست بسیار خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. اگر درمان‌های خانگی کمکی به شما نمی کنند، ممکن است لازم باشد که برای از بین بردن خشکی پوست خود به پزشک مراجعه کنید تا یک نسخه درمانی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک؛ 

تاکنون از کدام مواد طبیعی برای درمان خشکی پوست‌تان استفاده کرده اید؟از تجربه خود یا دیگر دوستان و آشنایان‌تان برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید. آیا پیشنهاد دیگری به جز موارد گفته شده دارید تا ما و سایر مخاطبان نیز از آن استفاده کنیم؟

منبع: +

در صورتی که به خشک بودن پوست اهمیت ندهیم و مراقبت‌های لازم را رعایت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که پوست بر اثر خشکی ترک برمی دارد، باکتری‌ها وارد منافذ پوست می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. این عوارض زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم‌های محافظت از پوست مختل شده باشند.

چگونه خشکی پوست را از بین ببریم؟

استفاده از مرطوب کننده باعث باقی ماندن رطوبت و آب کافی در پوست می‌شود. پوست را زیاد در تماس با آب قرار ندهید. در مدت زمانی حدود 15 الی 20 دقیقه دوش بگیرید. حرارت آب زیاد بالا نباشد و با آب ولرم یک بار در روز حمام کنید. سعی کنید به جای صابون از کرم یا ژل شستشو استفاده کنید. صابون به خودی خود عامل خشکی پوست می‌باشد. همچنین هنگام مصرف مواد شوینده حتما از دستکش استفاده نمایید تا از آسیب به پوست دستان خود جلوگیری کنید.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علیرغم مراقبت‌های فراوان پوست واکنشی برای بهبودی نشان ندهد و خشک شدن پوست با قرمزی همراه باشد و در نهایت زخم و عفونت ایجاد کند. خشکی همراه با خارش مانع آرامش و خواب شب گردد.

آیا الوئه ورا برای خشکی پوست مفید است؟

آلوئه ورا قرمزی و خارش پوست را که ناشی از خشکی پوست است کاهش می‌دهد. پیش از استفاده از ژل آلوئه ورا، اول بخش کوچکی از پوست خود را با آلوئه ورا پوشش دهید. اگر بعد از یک ساعت، حساسیتی نداشتید، می‌توانید از این ژل برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.

۶ بهمن ۱۴۰۰ ۲۶ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی