15 راز پاکسازی پوست صورت
۳ آبان ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

15 راز پاکسازی پوست صورت؛ شفاف و درخشان بمانید!

به این مطلب امتیاز دهید

از اصلی‌ترین نشانه‌های سلامت پوست، درخشش طبیعی آن است اما دلایلی مانند کمبود خواب، استرس، سن یا حتی آنچه که می‌خورید و می‌آشامید می‌تواند درخشندگی چهره را از ما بگیرد! اگرچه مشکلات و تغییرات پوستی زیادی وجود دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم اما پوست کدر به‌راحتی و فقط با چند تغییر ساده در سبک زندگی و روتین مراقبت از پوست، به پاکسازی پوست خود را شفاف، سالم و درخشان خواهید کرد.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای درخشان کردن پوست صورت وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید. کافی است نکات تخصصی مراقبت و پاکسازی پوست در مورد چگونگی درخشش طبیعی صورت را دنبال کنید تا درخشش را بعد از چند ماه، یا چند هفته یا حتی بلافاصله در صورتتان ببینید!

15 روش برای پاکسازی پوست صورت

زمانی که پوست حجم، لطافت، نرمی، رنگ، قابلیت ارتجاعی و به‌طورکلی درخششی که همۀ ما عاشقش هستیم را از دست می‌دهد اغلب مات و کدر به نظر می‌رسد. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث تیرگی پوست شود مثل افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، خشکی و استفاده از محصولات نامناسب.

در بیشتر موارد تیرگی و کدری فقط به یک مورد برنمی‌گردد بلکه ترکیبی از چندین مورد را شامل می‌شود. در لیست زیر روش‌های ساده‌ای برای درخشان کردن پوست صورت ارائه شده است:

به پوستت جون تازه بده

۱. به‌طور منظم پوستتان را تمیز کنید

زدودن هرگونه گردوغبار و چربی از روی صورت اولین قدم برای درخشان کردن پوست صورت است چراکه این آلودگی‌ها می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث تیرگی شود. برای خلاص شدن از شر این آلودگی‌ها، صبح و شب صورتتان را با یک شوینده ملایم بشویید.

انتخاب یک شوینده ملایم برای دستیابی به درخشش بسیار مهم است. پاک‌کننده‌های خشن، پوست را از روغن‌های طبیعی پاک می‌کنند و باعث خشکی و تحریک پوست می‌شوند. برای درخشندگی و پاکسازی عمیق‌تر می‌توانید از برس­‌های شستشوی صورت استفاده کنید.

زدودن هرگونه گردوغبار و چربی از روی صورت اولین قدم برای درخشان کردن پوست صورت است چراکه این آلودگی‌ها می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث تیرگی شود.

۲.هفته‌ای یک‌بار ماسک بگذارید

ماسک‌های صورت درمان‌های هدفمندی هستند که برای تغذیه و درخشش فوری پوست استفاده می‌شوند و یک راه‌حل ایده­آل برای تیرگی پوست به شمار می‌روند. هر کدام از انواع ماسک‌ها با هدف خاصی تولید می‌شوند، برخی از آن‌ها برای جوانسازی و روشن‌کنندگی پوست استفاده می‌شوند و برخی دیگر برای کوچک کردن منافذ و از بین بردن لکه‌های پوستی مفیدند.

همچنین می‌توانید از ماسک‌های خانگی برای رفع مشکلات پوستی خود کمک بگیرید. به‌طور مثل ماسک ماست می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده و لطافت پوست کمک کند یا ماسک عسل شامل مواد مغذی بی‌شماری است که علاوه بر حفظ زیبایی پوست، یک درمان طبیعی شگفت‌انگیز برای پوست مستعد آکنه به شمار می‌رود. ماسک خانگی خود را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی صورت بگذارید و از درخشش پوستتان پس از آن لذت ببرید!

در فرایند لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند بنابراین سطح پوست صاف‌تر و شفاف‌تر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی تونیک ها و کرم های پوست طبیعی

۳. لایه‌برداری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پاکسازی پوست صورت و افزایش درخشش آن در درازمدت، لایه‌برداری است که متأسفانه اغلب توسط افراد نادیده گرفته می‌شود. در فرایند لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند بنابراین سطح پوست صاف‌تر و شفاف‌تر دیده می‌شود.

می‌توانید از لایه‌بردارهای فیزیکی مثل اسکراب، هفته‌ای ۲ تا ۳ بار یا لایه‌بردار شیمیایی مثل پیلینگ صورت یک‌بار در هفته استفاده کنید؛ اگر پوست خشک یا حساسی دارید بیشتر مراقب باشید.

با افزایش سن، نرخ تولید سلول‌های پوستی نسبت به دهه 20 زندگیمان کندتر می‌شود و بدون اسکراب‌ها، لایه‌بردارها و حتی لیف‌های حمام، سلول‌های مرده‌ای که بر روی صورت و بدن ایجاد می‌شوند منافذ پوست را مسدود کرده و از نفوذ محصولات جلوگیری می‌کنند، در نتیجه از تأثیرگذاری آن‌ها کاسته و باعث می‌شوند چهره شما کسل و گرفته به نظر برسد. توصیه می‌شود تا دو بار در هفته صورت، دست‌ها و زیر گردن خود را لایه‌برداری کنید. مدل‌های موفق معتقدند که لایه‌برداری، راز بهبود چرخش خون در پوست و کاهش پف صورت در صبح است.

۴. هیدراته بمانید و پوستتان را مرتباً مرطوب کنید

احتمالاً قبلاً شنیده‌اید که کلید درخشیدن، مرطوب ماندن است! بنابراین همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشد و مرتباً از آن بنوشید زیرا اگر بدنتان را هیدراته نکنید پوستتان آن را نشان می‌دهد.

برای درخشندگی بیشتر، حداقل یک‌بار در روز صورت خود را با یک مرطوب‌کننده خوب آبرسانی کنید. برای پاکسازی پوست صورت و آبرسانی بیشتر خصوصاً در فصل زمستان می‌توانید از ماسک‌های ورقه‌ای مرطوب‌کننده که حاوی سرم هیالورونیک اسید هستند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش پاکسازی صورت؛

۵. صورتتان را ماساژ دهید

ماساژ برای شل شدن عضلات صورت مفید است و باعث افزایش گردش خون می‌شود، همچنین فواید بی‌شماری برای پوست دارد. ماساژ باعث لیفت، سفت و نرم شدن پوست می‌شود و به جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست کمک می‌کند. می‌توانید با چند حرکت رو به بالا صورتتان را ماساژ دهید یا از آیون ماساژور برای ماساژ صورت کمک بگیرید.

۶. از سرم ویتامین C استفاده کنید

ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای پوست معجزه می‌کند و برای پاکسازی پوست صورت مفید است. این ماده از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از ذرات شیمایی، تابش بیش‌ازحد آفتاب و حتی نور صفحه موبایل یا مانیتور محافظت می‌کند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

۷. عادت‌های خود را تغییر دهید

برای داشتن ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر سعی کنید غذاهای غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بخورید زیرا آنچه می‌خورید می‌تواند در درخشش پوست شما تأثیر بگذارد! فست­فود و غذاهای ناسالم را با پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات کامل که حاوی فیبر و سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری هستند، جایگزین کنید.

انگور، انواع توت و مغزها مانند گردو که غنی از پلی فنون هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سلامت پوست در درجه اول به سلامت بدن برمی‌گردد. سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و با انجام چند تمرین ساده در طول هفته گردش خون در پوست را افزایش دهید.

عادات خوب را در خودتان پرورش دهید

همه ما در آرزوی پاکسازی پوست و داشتن یک پوست شفاف هستیم. اما برای بسیاری از ما رسیدن به آن سخت است، به خصوص زمانیکه با مشکلاتی مثل پوست خشک، چرب و یا آکنه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم .اما امید خود را از دست ندهید، تقریباً هرکسی می‌تواند پوست خوبی داشته باشد، تنها لازم است برای آن وقت بگذارید.

متخصصان پوست، کارشناسان زیبایی و حتی مدل‌های موفق رازهای خود را برای داشتن پوستی بی‌نقص با ما به اشتراک گذاشته‌اند. پس برای داشتن پوست شفاف و پاکسازی پوست همراه ما باشید.

اول از همه به برنامه مراقبت روزانه و عادات خود مراجعه کنید و آن‌ها را متناسب با نوع پوست خود تغییر دهید. عادات خوب را در خودتان پرورش دهید، برای مثال به خود یادآوری کنید که بعد از هربار شستشوی صورت از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین از محصولات با کیفیت استفاده کنید و از مصرف نمونه‌های تاریخ گذشته خودداری کنید.

البته سلامت و زیبایی پوست فقط به استفاده از محصولات مناسب و روش‌های مراقبت از آن بستگی ندارد، بلکه رژیم غذایی، ورزش و خواب کافی بسیار مؤثر هستند. توجه داشته باشید در صورتیکه در مراقبت از پوست خود کوشا نباشید و برای آن وقت صرف نکنید، تمام ترفندها بی‌فایده خواهند بود. یک تغییر بزرگ یک‌ شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن تلاش کرد.

۸. آب‌رسانی را فراموش نکنید

متخصصان معتقدند که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند این است که برای استفاده از مرطوب‌کننده، زمان زیادی را پس از شستشو و پا‌ک‌سازی پوست منتظر می‌مانند.

شما تا قبل از تبخیر رطوبت پوست فرصت دارید تا از محصولات آب‌رسان استفاده کنید. اگر اجازه بدهید پوستتان کاملاً خشک شود، آب موجود روی پوست به علاوه رطوبت باقی‌مانده درون آن، توسط هوا جذب خواهند شد. همچنین متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به مدت طولانی در معرض آب نباشید.

پوست شفاف
همچنین متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به مدت طولانی در معرض آب نباشید

دوش‌گرفتن‌های طولانی مدت باعث می‌شوند تا چربی‌های طبیعی پوست از بین بروند. به همین دلیل است که برخی افراد دچار خارش‌های مزمن در پوست به ویژه پشت خود می‌شوند.

علاوه بر روش‌های موضعی آب‌رسانی پوست، با نوشیدن آب نیز می‌توانید از درون، پوست خود را آب‌رسانی کنید. نوشیدن آب روشی راحت و کم‌هزینه برای حفظ سلامت کلی بدن و زیبایی پوست است، پس این عادت خوب را در خود پرورش دهید.

۹. در مراقبت از پوست خود به روز باشید

یک روند همیشگی را برای پوست خود دنبال نکنید و با توجه به شرایط و زمان آن را به روز کنید. برای مثال در ماه‌های سرد سال که پوست شما بیشتر مستعد حساسیت و خشکی است، از ماسک‌های آب‌رسان و برخلاف فصل تابستان که بهتر است از مرطوب‌کننده‌های با پایه آب استفاده شود، از مرطوب‌کننده‌‌های با پایه روغن استفاده کنید.

۱۰. ابزار‌های مراقبت از پوست را امتحان کنید

امروزه ابزار‌ها و دستگاه‌های متفاوتی برای همه انواع پوست عرضه شده‌اند که مراقبت از پوست را راحت‌تر کرده‌ و می‌توانند میزان تأثیر‌گذاری محصولات پوستی را افزایش دهند. یکی‌از این ابزار‌ها که این‌ روز‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است فیس براش‌ها هستند که کاربردهای مختلفی دارند.

با کمک فیس براش‌ها می‌توانید پوست خود را لایه‌برداری کرده و تا عمق منافذ پوست را به طور کامل از همه آلودگی‌ها پاک کنید. اما لازم است فیس‌براشی که انتخاب می‌کنید مناسب نوع پوست شما باشد.

پوست شفاف
یکی‌از این ابزار‌ها که این‌ روز‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است فیس براش‌ها هستند

اگر نسبت به پوست خود حساس هستید، با فیس براش‌های کیوت اسکین دیگر لازم نیست نگران باشید. فیس براش شارژی سونیک مدل Fit کیوت اسکین با دو براش جداگانه و قابلیت تنظیم سرعت و تایمر موضعی، پاسخگوی نیاز کاربران با هر نوع پوستی است. همچنین به کمک قابلیت اتصال براش میک‌آپ این دستگاه، می‌توانید کرم‌ها و لوسیون‌های خود را راحت‌تر و سریع‌تر روی پوست خود پخش کنید.

۱۱. ضدآفتاب خود را دوست داشته باشید

پوست شفاف
اما SPF با درجه 30 معمولاً برای انواع پوست مناسب است

همه ما می‌دانیم که استفاده از ضدآفتاب از اهمیت بالایی برخوردار است، اما آیا واقعاً به طور مرتب از آن استفاده می‌کنیم؟  لازم است هر روز 15 تا 20 دقیقه قبل از اینکه به بیرون از منزل بروید به پوست خود ضدآفتاب بزنید.

متخصصان توصیه می‌کنند که هر چه  SPFضدآفتاب بالاتر باشد بهتر است اما SPF با درجه 30 معمولاً برای انواع پوست مناسب است. مهم است که ضدآفتاب خود را دوست داشته و با آن راحت باشید، در این صورت تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهید داشت.

فرقی نمی‌کند هوا آفتابی باشد یا بارانی، در هر صورت ضدآفتاب را فراموش نکنید! اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و سطح پوست را ناهموار کنند که درنتیجۀ آن درخشش پوست از بین می‌رود، بنابراین هر روز صبح قبل از بیرون رفتن از خانه ضدآفتاب بزنید. خبرای داشتن پوست نرم و صاف و زیبا نیاز به محصولات گران قیمت ندارید، کافیست از این راه‌های طبیعی و ساده برای پاکسازی پوست و داشتن صورتی زیبا و شفاف استفاده کنید.

 ۱۲. خود را از درون درمان کنید

تصویری که در آینه از خودتان می‌بینید، بخشی از درون شماست. زمانیکه از سلامت درونی برخوردار باشید، ظاهر سالم و شادابی هم خواهید داشت. بنابراین تغذیه نقش مهمی را ایفا می‌کند. یک رژیم غذایی خوب و کامل می‌تواند پوستی محکم، شفاف و بدون آکنه برای شما به ارمغان بیاورد. یکی از مواد مغذی که برای شفافیت و استحکام پوست اهمیت دارد، کلاژن است. عناصر کلاژن‌ساز مثل مس (copper) که در آجیل و دانه‌ها و لایسین (lysine) که در حبوبات و گوشت بدون چربی وجود دارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین روی (zinc) و منیزیم (mangnesium) نیز از بروز آکنه جلوگیری می‌کنند. البته مطالعات علمی وجود ندارد که ثابت کند رژیم غذایی سالم با پوست سالم در ارتباط است، اما شواهد و تجربیات بسیاری وجود دارد که این موضوع را تأیید می‌کنند. برای مثال نوشیدن آب توسط اکثر متخصصان توصیه می‌شود و باعث دفع سموم از بدن خواهد شد.

از طرفی حدوداً 60 درصد از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و کم‌آب شدن بدن می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. می‌توانید برای اینکه آب بیشتری بنوشید و نسبت به آن تمایل بیشتری پیدا کنید آن را با میوه‌ها و سبزیجاتی که دوست دارید طعم‌دار کنید، برای مثال توت‌فرنگی و نعناع می‌توانند گزینه مناسبی برای خوش‌طعم کردن آب باشند.

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

 ۱۳.از ورزش صبحگاهی غافل نشوید

داشتن یک برنامه ورزشی روزانه علاوه بر تناسب‌اند‌ام به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند، در نتیجه پوست شاداب و سالم‌تری خواهید داشت.

یکی از مهم‌ترین وظایف پوست تنظیم حرارت بدن است. زمانیکه ورزش می‌کنید، رگ‌های خونی که در پوست وجود دارند گشاد می‌شوند تا خون گرم را به سطح پوست آورده و اجازه دهند که گرمای بدن از طریق هوا به خارج از بدن هدایت شود. روزانه 30 دقیقه ورزش هوازی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری و یا بسکتبال برای سلامت بدن لازم است.

تقویت جریان خون باعث می‌شود تا پوست شما، اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز خودش را دریافت کند. پوست آخرین اولویت بدن شما است. خون ابتدا به مغز و‌اند ام‌های اصلی می‌رود، بنابراین سرشار از مواد مغذی شده و سپس به تمام پوست شما پمپاژ می‌شود که این اتفاق در صبح به معنای شروع یک روز خوب و سرشار از انرژی است پس ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید.

پوست شفاف
خمیازه و انحراف چشم‌ها که ناشی از کم‌خوابی هستند، می‌توانند باعث شکستن کلاژن و الاستین در اطراف چشم‌ها شوند.

 ۱۴.خواب کافی و کاهش استرس

به گفته متخصصان، پوست شما در شب و زمانیکه که می‌خوابید ترمیم می‌شود، بنابراین هر چه بیشتر بخوابید مدت زمان بیشتری برای جوان‌سازی چهره شما وجود دارد. تأثیر خوابی که داشته‌اید را صبح روز بعد می‌بینید. با خواب بیشتر به آرایش کمتری نیاز خواهید داشت چون پوست شما به طور طبیعی شاداب و با طراوت می‌شود، اما در مقابل نداشتن خواب کافی تأثیرات بدی روی چهره شما می‌گذارد و می‌تواند منجربه افزایش سطح کورتیزول (cortisol) بدن و در نتیجه پف زیر چشم‌ها شود.

این یک مسئله بی‌اهمیت نیست و همه افراد به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند. نداشتن خواب کافی باعث افزایش هورمون کورتیزول (cortisol) یا همان هورمون استرس هم می‌شود که افزایش این هورمون باعث تجزیه کلاژن شده و منجربه ظاهر شدن تورم‌های کیسه‌ای در زیر چشم‌ها می‌شود. همچنین خمیازه و انحراف چشم‌ها که ناشی از کم‌خوابی هستند، می‌توانند باعث شکستن کلاژن و الاستین در اطراف چشم‌ها شوند.

خواب کافی به پوست کمک می‌کند تا عملکرد طبیعی و بهتری داشته باشد. وقتی به‌اندازه کافی نمی‌خوابید بهای آن را پوستتان می‌پردازد بنابراین مطمئن شوید که حداقل هفت ساعت در شب می‌خوابید. استرس نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد.

برای کاهش استرس تکنیک‌های ریلکسیشن مثل مراقبه و یوگا را به روتین‌های هفتگی خود اضافه کنید. این روش‌ها نه تنها به کنترل استرس کمک می‌کنند بلکه باعث افزایش جریان خون و اکسیژن­رسانی به پوست می‌شوند و می‌توانند در درخشان کردن پوست صورت مؤثر باشند.

۱۵. به برنامه مراقبت از پوست خود پایبند باشید

هیچ میانبری برای پاکسازی پوست و رسیدن به یک پوست شفاف و زیبا وجود ندارد. اراده و تلاش شما است که اهمیت دارد. اگر حتی یک شب از برنامه خود غافل شوید، مثلاً فراموش کنید که آرایش خود را قبل از خواب بشویید، می‌تواند باعث ایجاد جوش، التهاب و شکست شما در رسیدن به هدفتان شود.

بنابراین علاوه بر استراتژی‌های ذکر شده در این مقاله، دنبال کردن یک برنامه مراقبتی روزانه و پایبند بودن به آن یکی از بهترین تاکتیک‌ها برای دستیابی به پوستی سالم‌تر و زیباتر است، پس از همین حالا شروع کنید.

اکنون که می‌دانید چرا پوستتان کدر و خسته به نظر می‌رسد وقت آن است از راهکارهای فوق برای پاکسازی پوست صورت کمک بگیرید. اگر از راه­های دیگری برای درخشان کردن پوست صورت استفاده کرده‌­اید، خوشحال می­‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ماسک صورت چه فوایدی دارند؟

ماسک‌های صورت درمان‌های هدفمندی هستند که برای تغذیه و درخشش فوری پوست استفاده می‌شوند و یک راه‌حل ایده­آل برای تیرگی پوست به شمار می‌روند. هر کدام از انواع ماسک‌ها با هدف خاصی تولید می‌شوند، برخی از آن‌ها برای جوانسازی و روشن‌کنندگی پوست استفاده می‌شوند و برخی دیگر برای کوچک کردن منافذ و از بین بردن لکه‌های پوستی مفیدند.

آیا ابزار‌های مراقبت از پوست را باید امتحان کرد؟

امروزه ابزار‌ها و دستگاه‌های متفاوتی برای همه انواع پوست عرضه شده‌اند که مراقبت از پوست را راحت‌تر کرده‌ و می‌توانند میزان تأثیر‌گذاری محصولات پوستی را افزایش دهند. یکی‌از این ابزار‌ها که این‌ روز‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است فیس براش‌ها هستند که کاربردهای مختلفی دارند.

آیا پایبند بودن به روتین مراقبت از پوست مهم است؟

هیچ میانبری برای پاکسازی پوست و رسیدن به یک پوست شفاف و زیبا وجود ندارد. اراده و تلاش شما است که اهمیت دارد. اگر حتی یک شب از برنامه خود غافل شوید، مثلاً فراموش کنید که آرایش خود را قبل از خواب بشویید، می‌تواند باعث ایجاد جوش، التهاب و شکست شما در رسیدن به هدفتان شود.

۳ آبان ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی