28 مهر 1398 ۰ دیدگاه

ترفندهای ساده برای داشتن ناخن‌ سالم و زیبا

ناخن‌ نگهبانان فداکاری هستند که علاوه بر وظیفه محافظت از بافت نوک انگشتان، نقش یک تکیه‌گاه را در برداشتن اجسام ایفا می‌کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را به یک آینه درون‌نما نیز تشبیه کرد چون می‌توانند سرنخ‌هایی از وضعیت داخلی بدنمان به ما بدهند.

چگونه ناخن‌های سالمی داشته باشیم

امروزه جنبه زیبایی ناخن‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این باعث شده است که توجه اکثر خانم‌ها به متدهای آرایش و فرم‌دهی ناخن‌ها جلب شود. اما در واقع اولین گام زیبایی سلامتی است و ناخن‌های سالم، زیبا نیز هستند. بنابراین مهم است که قبل از هر اقدامی به فکر سلامتی آن‌ها باشیم. در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که به سلامت و در عین حال زیبایی ناخن‌هایتان کمک می‌کنند:

  1. ناخن‌ها را آبرسانی کنید

آبرسانی ناخن‌ها بسیار مهم است زیرا از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای این کار تنها کافی است هر روز قبل از رفتن به رختخواب یا هر زمان که احساس خشکی در ناخن‌هایتان داشتید مقدار کمی وازلین بر روی ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌‌ها بمالید. وازلین یک مرطوب‌کننده و آبرسان عالی است که باعث لطافت پوست اطراف ناخن‌ها و درخشش آن‌ها می‌شود. همیشه مقداری از آن را درون کیف و ماشین خود داشته باشید تا هر جایی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. اگر وازلین را ترجیح نمی‌دهید می‌توانید از روغن کرچک که غلیظ و حاوی ویتامین E است و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید.

  1. از ناخن‌ها محافظت کنید

به هنگام انجام کارهای منزل و شستشوی ظروف مراقب باشید که ناخن‌هایتان کمتر دچار ساییدگی و ضربه شوند. اکثر امور خانه‌داری از باغبانی گرفته تا شستن ظروف و سرویس بهداشتی همگی قاتل سلامتی ناخن‌ها و همچنین پوست دست شما هستند پس پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. همچنین برای لطافت بیشتر دست‌ها، قبل از پوشیدن دستکش به دست‌هایتان کرم مطوب‌کننده بزنید. علاوه بر این دستکش می‌تواند از مانیکور ناخن‌هایتان نیز محافظت کند.

  1. با کوتیکول‌ها مهربان باشید

در زمان مانیکور نیازی نیست که کوتیکول‌ها را بردارید. تنها کافی است پوشر کوتیکول را در زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و با ملایمت آن‌ها را به عقب هل دهید. مراقب باشید که این کار را به درستی انجام دهید زیرا ممکن است به کوتیکول‌ها آسیب زده و موجب ضعیف شدن بافت اطراف ناخن‌ها شوید.

  1. ناخن‌ها را به شیوه صحیح کوتاه کنید

ممکن است گرفتن ناخن‌ها کار ساده‌ای به نظر بیاید اما اگر این کار به درستی انجام نشود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند فرو رفتن ناخن در گوشت شود. بهتر است ناخن‌ها را به صورت صاف کوتاه کنید تا گوشه‌های آن پس از رشد به درون گوشت فرو نروند. همچنین بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها بعد از حمام است زیرا نرم‌تر شده و با فشار کمتری قطع می‌شوند. صحیح کوتاه کردن ناخن‌ها به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از ایجاد زخم و عفونت‌ جلوگیری می‌کند.

ناخن

 

  1. دستان خود را خشک کنید

دستان خود را حداقل دو دقیقه پس از شستن خشک کنید. همچنین مطمئن شوید که پاهایتان پس از شنا یا حمام کردن کاملاً خشک شوند زیرا خیس ماندن آن‌ها خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش داده و باعث تخریب ناخن‌های شما می‌شود.

  1. کفش مناسب بپوشید

کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی راحت باشد، ناخن‌ را تحت فشار قرار ندهد و موجب انحراف انگشت‌ها نشود. زیرا یکی دیگر از علل فرو رفتن ناخن در گوشت، کفش نامناسب است.

همچنین بهتر است دو جفت کفش داشته باشید تا پس از یک روز طولانی که کفش‌ها گرم و مرطوب هستند آن‌ها را با کفش‌های جدید و خشک تعویض کنید. با این روش کفش‌های قبلی فرصت خشک شدن را پیدا خواهند کرد و برای روز بعد آماده خواهند شد. فراموش نکنید که پاهای عرق کرده و مرطوب مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی به ویژه در بین انگشتان و ناخن‌ها هستند.

  1. جوراب با کیفیت بپوشید

جوراب‌هایی بخرید که ۱۰۰ درصد از جنس نخ باشند زیرا رطوبت را بهتر جذب کرده و مانع از بروز عفونت‌‌های قارچی می‌شوند.

  1. بیش از حد مانیکور نکنید

مانیکور کردن بیش از حد می‌تواند باعث شکنندگی و لایه‌لایه شدن ناخن‌ها شود اما اگر به مانیکور کردن علاقه دارید می‌توانید هر روز با استفاده از تاپ‌کت (top coat)، مانیکورهایتان را پوشش دهید. با این روش، ماندگاری مانیکورها بیشتر شده و دیرتر خراب می‌شوند در نتیجه دیگر لازم نیست دائماً برای اصلاح آن‌ها به آرایشگاه بروید.

  1. بیوتین مصرف کنید

برای این‌که ناخن‌ انعطاف‌پذیر و قوی‌تری داشته باشید، لازم است میزان بیوتین بدن خود را در سطح کافی نگه دارید. برای این منظور بهتر است که هر روز بیوتین مصرف کنید. چندی پیش دامپزشکان متوجه شدند که بیوتین باعث تقویت سم اسب‌ها می‌شود، سم اسب‌ها از کراتین تشکیل شده است و این همان ماده موجود در ناخن‌های انسان است. علاوه بر این محققان سوئیسی دریافتند افرادی که روزانه ۵/۲ میلی‌گرم بیوتین به مدت ۵/۵ ماه مصرف می‌کردند، ناخن‌های محکم‌تر و سخت‌تری داشته‌اند. براساس مطالعه‌ای در کشور آمریکا، ۶۳ درصد از افرادی که بیوتین را برای شکننده بودن ناخن‌هایشان مصرف کردند، به نتایج رضایت‌بخشی دست یافته‌اند.

  1. از مصرف شیر غافل نشوید

شیر برای سلامت ناخن‌‌ها بسیار مفید است. یک لیوان شیر و یک تخم‌مرغ آب‌پز که سرشار از روی است را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این دو ماده غذایی برای تقویت ناخن‌های شما فوق‌العاده خواهند بود مخصوصاً اگر لک‌های سفید بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید که نشانه کمبود روی است.

  1. ناخن‌ را به درستی سوهان بکشید

برای این‌که ناخن‌‌های قوی‌تری داشته باشید، آن‌ها را تنها در یک جهت سوهان بکشید و همچنین از سوهان کشیدن آن‌ها پس از حمام خودداری کنید زیرا ناخن‌های خیس به آسانی شکسته می‌شوند.

  1. ناخن‌ را ماساژ دهید

ناخن‌ خود را ماساژ دهید تا قوی و درخشان شوند. برای این کار می‌توانید از روغن کوتیکول و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. همچنین بافر کردن، جریان خون را در ناخن‌ها افزایش داده و باعث بهبود رشد آن‌ها می‌شود. البته در بافر کردن ناخن‌ها زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند منجر به نازکی و ضعیف شدن آن‌ها شود.

سلامت ناخن

  1. لاک بزنید

پولیش کردن ناخن‌ آن‌ها را در برابر ضربه و ساییدگی محافظت می‌کند. امروزه بسیاری از ترکیبات شیمیایی مضر از لاک‌ها حذف شده‌اند به همین دلیل می‌توانید به مدت طولانی‌تری آن‌ها را بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید. اما با این حال دقت کنید محصولی که خریداری می‌کنید فاقد ترکیبات شیمیایی مضر مانند دی‌بوتیل فتالات (Dibutyl Phthalate)، تولوئن (Toluene)، کافور (Camphor)، زایلن (Xylene)، فرمالدئید (Formaldehyde)، فرمالدئید رزین (Formaldehyde resin)، تری فنیل فسفات (Triphenyl Phosphate)، کلوفونیوم (Colophonium)، هالیدهای آلی (Organic halides) و سیلیکون (Silicone) باشند. همچنین بهتر است بین هر دوره پولیش کردن مدتی فاصله باشد تا بتوانید کمی به ناخن‌هایتان رسیدگی کنید. در این فاصله می‌توانید آن‌ها را با روغن‌های طبیعی ماساژ دهید.

  1. در انتخاب لاک پاک کن خود دقت کنید

از مصرف لاک پاک کن‌های حاوی استن (Acetone) و فرمالدئید (Formaldehyde) خودداری کنید. این ترکیبات ناخن‌‌های شما را به شدت خشک می‌کنند. در عوض از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که بر پایه استات (Acetate) هستند.

ناخن

توصیه نهایی

اگر دوست دارید ناخن‌های زیبا و جذابی داشته باشید، قبل از این‌که با انواع و اقسام مواد و رنگ‌ها آن‌ها را آرایش کنید، زمینه سلامتی آن‌ها را فراهم آورید. ناخن‌ها علاوه بر عوامل خارجی تحت تأثیر رویدادهایی که درون بدن رخ می‌دهند نیز هستند. بنابراین سلامت بدن خود را جدی بگیرید تا ناخن‌هایتان نیز سالم و زیباتر جلوه کنند. در ضمن به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده هرگونه علائم خاص بر روی ناخن‌ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است ریشه در یک عارضه داخلی داشته باشند.

 

28 مهر 1398 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.