چگونه ناخن‌ سالم و زیبا داشته باشیم؟!
۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه admin

چگونه ناخن‌ سالم و زیبا داشته باشیم؟! 17 نکته و ترفندهای ساده و خانگی

5/5 - (1 امتیاز)

ناخن‌ نگهبانان فداکاری هستند که علاوه بر وظیفه محافظت از بافت نوک انگشتان، نقش یک تکیه‌گاه را در برداشتن اجسام ایفا می‌کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را به یک آینه درون‌نما نیز تشبیه کرد چون می‌توانند سرنخ‌هایی از وضعیت داخلی بدنمان به ما بدهند. ناخن‌ها می‌­توانند سرنخ‌هایی در مورد سلامت بدن به شما بدهند با تغییر رنگ، حالت و بافت ناخن می‌­توانید به اطلاعاتی در مورد سلامتی‌تان دست پیدا کنید.

داشتن ناخن‌های سالم و زیبا، یکی از دغدغه‌های خانم‌هایی‌ست که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می‌دهند. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای ناخن‌ها بیفتد، ترک خوردن و یا شکستن‌شان است. به طور معمول اصلی‌ترین دلیل این حادثه خشک بودن ناخن است. مراقبت از سلامت ناخن‌ها را باید همیشه جدی بگیریم. امروز در این مطلب قصد داریم به شما چند نکته موثر در سلامت و زیبایی ناخن‌ها معرفی کنیم. با کیوت مگ همراه باشید.

لکه‌های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

بیشتر لکه‌های سفید روی ناخن به دلیل ضربه‌های خفیف و در نتیجه زخمی شدن محل تکثیر سلول‌های ناخن ظاهر می‌شوند اما در صورتی که به طور ناگهانی تعداد زیادی از این لکه‌های سفید را روی ناخن سالم مشاهده کردید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید زیرا این لکه‌ها ممکن است نشان دهنده یک عفونت یا بیماری باشد اما بر خلاف تصور بیشتر مردم، بروز این مشکل ربطی به کمبود کلسیم و یا سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ندارد.

داشتن ناخن‌های سالم و زیبا، یکی از دغدغه‌های خانم‌هایی‌ست که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می‌دهند.
به پوستت جون تازه بده

چگونه ناخن‌های سالمی داشته باشیم

امروزه جنبه زیبایی ناخن‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این باعث شده است که توجه اکثر خانم‌ها به متدهای آرایش و فرم‌دهی ناخن‌ها جلب شود. اما در واقع اولین گام زیبایی سلامتی است و ناخن‌های سالم، زیبا نیز هستند. بنابراین مهم است که قبل از هر اقدامی به فکر سلامتی آن‌ها باشیم. در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که به سلامت و در عین حال زیبایی ناخن‌هایتان کمک می‌کنند:

بیشتر بخوانید: 26 نکته مراقبت از ناخن

۱. ناخن‌ها را آبرسانی کنید

آبرسانی ناخن‌ها بسیار مهم است زیرا از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای این کار تنها کافی است هر روز قبل از رفتن به رختخواب یا هر زمان که احساس خشکی در ناخن‌هایتان داشتید مقدار کمی وازلین بر روی ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌‌ها بمالید. وازلین یک مرطوب‌کننده و آبرسان عالی است که باعث لطافت پوست اطراف ناخن‌ها و درخشش آن‌ها می‌شود.

همیشه مقداری از آن را درون کیف و ماشین خود داشته باشید تا هر جایی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. اگر وازلین را ترجیح نمی‌دهید می‌توانید از روغن کرچک که غلیظ و حاوی ویتامین E است و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید.

ناخن‌ها از قسمت‌هایی از بدن به شمار می‌آیند که بسیار آسیب پذیر هستند و با ضربه‌های آرام نیز حتی آسیب می‌بینن از این رو باید دستانتان را به طور مرتب چرب کرده و با کرم‌های مرطوب کننده ناخن‌هایتان را چرب کنید زیرا مطالعات اخیر نشان می‌دهند ناخن‌های خشک آسیب پذیر‌تر هستند.

۲. از ناخن‌ها محافظت کنید

به هنگام انجام کارهای منزل و شستشوی ظروف مراقب باشید که ناخن‌هایتان کمتر دچار ساییدگی و ضربه شوند. اکثر امور خانه‌داری از باغبانی گرفته تا شستن ظروف و سرویس بهداشتی همگی قاتل سلامتی ناخن‌ها و همچنین پوست دست شما هستند پس پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. همچنین برای لطافت بیشتر دست‌ها، قبل از پوشیدن دستکش به دست‌هایتان کرم مرطوب‌کننده بزنید. علاوه بر این دستکش می‌تواند از مانیکور ناخن‌هایتان نیز محافظت کند.

ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بدون دستکش، ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند. در هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی هم به‌ این دلیل که گل و خاک زیادی لای ناخن‌ها می‌رود، تمیز کردن‌شان دشوار می‌شود. به همین شکل در روزهای سرد زمستانی هم با پوشیدن دستکش از ناخن‌هایتان مراقبت کنید و اجازه ندهید مواد مرطوب‌کننده‌ای که به دست‌هایتان زده‌اید، به هدر برود.

به هنگام انجام کارهای منزل و شستشوی ظروف مراقب باشید که ناخن‌هایتان کمتر دچار ساییدگی و ضربه شوند.

۳. با کوتیکول‌ها مهربان باشید

در زمان مانیکور نیازی نیست که کوتیکول‌ها را بردارید. تنها کافی است پوشر کوتیکول را در زاویه 45 درجه نگه دارید و با ملایمت آن‌ها را به عقب هل دهید. مراقب باشید که این کار را به درستی انجام دهید زیرا ممکن است به کوتیکول‌ها آسیب زده و موجب ضعیف شدن بافت اطراف ناخن‌ها شوید.

توصیه می‌شود که مطمئن شوید کاتیکل هایتان را فقط به عقب ماساژ می‌دهید، آنها را نباید بچینید. همچنین مرطوب کردن انشگتان و ناخن‌ها بیش از یک بار در روز نیز ایده آل است. پیشنهاد می‌شود که همیشه در کیفتان کرم دست و کاتیکل بهمراه داشته باشید. همچنین بهتر است که هیچگاه صورتتان را بدون استفاده از مرطوب کننده بشویید، با دستانتان هم باید به همین شکل رفتار نمایید.

۴. ناخن‌ها را به شیوه صحیح کوتاه کنید

ممکن است گرفتن ناخن‌ها کار ساده‌ای به نظر بیاید اما اگر این کار به درستی انجام نشود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند فرو رفتن ناخن در گوشت شود. بهتر است ناخن‌ها را به صورت صاف کوتاه کنید تا گوشه‌های آن پس از رشد به درون گوشت فرو نروند.

همچنین بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها بعد از حمام است زیرا نرم‌تر شده و با فشار کمتری قطع می‌شوند. صحیح کوتاه کردن ناخن‌ها به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از ایجاد زخم و عفونت‌ جلوگیری می‌کند.

هیچگاه از ناخن هایتان بعنوان ابزار استفاده نکنید، در اینصورت ناخنتان را در معرض خطر شکستن قرار می‌دهید. بخش سفید ناخن که بعنوان ناحیه ی استرس نیز شناخته می‌شود هم، سرانجام سست شده و خواهد شکست. 

ناخن
بهتر است ناخن‌ها را به صورت صاف کوتاه کنید تا گوشه‌های آن پس از رشد به درون گوشت فرو نروند.

۵. دستان خود را خشک کنید

دستان خود را حداقل دو دقیقه پس از شستن خشک کنید. همچنین مطمئن شوید که پاهایتان پس از شنا یا حمام کردن کاملاً خشک شوند زیرا خیس ماندن آن‌ها خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش داده و باعث تخریب ناخن‌های شما می‌شود.

۶. کفش مناسب بپوشید

کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی راحت باشد، ناخن‌ را تحت فشار قرار ندهد و موجب انحراف انگشت‌ها نشود. زیرا یکی دیگر از علل فرو رفتن ناخن در گوشت، کفش نامناسب است.

همچنین بهتر است دو جفت کفش داشته باشید تا پس از یک روز طولانی که کفش‌ها گرم و مرطوب هستند آن‌ها را با کفش‌های جدید و خشک تعویض کنید. با این روش کفش‌های قبلی فرصت خشک شدن را پیدا خواهند کرد و برای روز بعد آماده خواهند شد. فراموش نکنید که پاهای عرق کرده و مرطوب مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی به ویژه در بین انگشتان و ناخن‌ها هستند.

۷. جوراب با کیفیت بپوشید

پا یک عضو بسیار ارزشمند است که لقب قلب دوم انسان را نیز دارد. جوراب‌هایی بخرید که 100 درصد از جنس نخ باشند زیرا رطوبت را بهتر جذب کرده و مانع از بروز عفونت‌‌های قارچی می‌شوند.

همچنین جوراب از ساییده شدن کف پا به کفی کفش جلوگیری می‌کند. این مورد نیز یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این پوشینه است. جوراب، البته در صورتی که نخی و با کیفیت باشد، مانع از ایجاد اصطکاک اضافی کف پا با کفی کفش می‌شود. به این ترتیب حتی با وجودی که کفش را برای مراقبت از پا به هنگام راه رفتن می‌پوشیم، باید جوراب را نیز پایمان کنیم تا از آسیب خود کفش به کف پا جلوگیری کرده باشیم.

۸. بیش از حد مانیکور نکنید

مانیکور کردن بیش از حد می‌تواند باعث شکنندگی و لایه‌لایه شدن ناخن‌ها شود اما اگر به مانیکور کردن علاقه دارید می‌توانید هر روز با استفاده از تاپ‌کت (top coat)، مانیکورهایتان را پوشش دهید. با این روش، ماندگاری مانیکورها بیشتر شده و دیرتر خراب می‌شوند در نتیجه دیگر لازم نیست دائماً برای اصلاح آن‌ها به آرایشگاه بروید.

۹. بیوتین مصرف کنید

برای این‌که ناخن‌ انعطاف‌پذیر و قوی‌تری داشته باشید، لازم است میزان بیوتین بدن خود را در سطح کافی نگه دارید. برای این منظور بهتر است که هر روز بیوتین مصرف کنید. چندی پیش دامپزشکان متوجه شدند که بیوتین باعث تقویت سم اسب‌ها می‌شود، سم اسب‌ها از کراتین تشکیل شده است و این همان ماده موجود در ناخن‌های انسان است.

علاوه بر این محققان سوئیسی دریافتند افرادی که روزانه 5/2 میلی‌گرم بیوتین به مدت 5/5 ماه مصرف می‌کردند، ناخن‌های محکم‌تر و سخت‌تری داشته‌اند. براساس مطالعه‌ای در کشور آمریکا، 63 درصد از افرادی که بیوتین را برای شکننده بودن ناخن‌هایشان مصرف کردند، به نتایج رضایت‌بخشی دست یافته‌اند.

۱۰. از مصرف شیر غافل نشوید

شیر برای سلامت ناخن‌‌ها بسیار مفید است. یک لیوان شیر و یک تخم‌مرغ آب‌پز که سرشار از روی است را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این دو ماده غذایی برای تقویت ناخن‌های شما فوق‌العاده خواهند بود مخصوصاً اگر لک‌های سفید بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید که نشانه کمبود روی است.

شیر به تنهایی تضمینی برای ناخن‌های قوی و بلند نیست. بدن برای افزایش جذب کلسیم به ویتامین‌ها و موادمعدنی دیگری نیز نیاز دارد. بنابراین نسبت به دریافت میزان کافی از ویتامین D، ویتامین K، منیزیم و فسفر اطمینان حاصل کنید.

۱۱. ناخن‌ را به درستی سوهان بکشید

برای این‌که ناخن‌‌های قوی‌تری داشته باشید، آن‌ها را تنها در یک جهت سوهان بکشید و همچنین از سوهان کشیدن آن‌ها پس از حمام خودداری کنید زیرا ناخن‌های خیس به آسانی شکسته می‌شوند.

برای اینکه ناخن‌ها سطح براقی داشته باشند بهتر است از بافر ناخن استفاده کنید, ماهی یکبار بافر ناخن بزنید کافیست. حالا با برق ناخن یا لاک‌های خوش رنگ زیبایی ناخن‌ها را تکمیل کنید.

۱۲. ناخن‌ را ماساژ دهید

ناخن‌ خود را ماساژ دهید تا قوی و درخشان شوند. برای این کار می‌توانید از روغن کوتیکول و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. همچنین بافر کردن، جریان خون را در ناخن‌ها افزایش داده و باعث بهبود رشد آن‌ها می‌شود. البته در بافر کردن ناخن‌ها زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند منجر به نازکی و ضعیف شدن آن‌ها شود.

سلامت ناخن
برای این کار می‌توانید از روغن کوتیکول و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید.

 اگر در گوشه ناخنهایتان رشته‌های باریک جدا شده و آویزان است سعی به کندن آن نکنید. یا آنها را با ناخن گیر بگیرید و یا به حال خود باقی بگذارید تا خودشان جدا شوند که در صورت کندن امکان زخم و التهاب وجود دارد.

۱۳. لاک بزنید

پولیش کردن ناخن‌ آن‌ها را در برابر ضربه و ساییدگی محافظت می‌کند. امروزه بسیاری از ترکیبات شیمیایی مضر از لاک‌ها حذف شده‌اند به همین دلیل می‌توانید به مدت طولانی‌تری آن‌ها را بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید.

اما با این حال دقت کنید محصولی که خریداری می‌کنید فاقد ترکیبات شیمیایی مضر مانند دی‌بوتیل فتالات (Dibutyl Phthalate)، تولوئن (Toluene)، کافور (Camphor)، زایلن (Xylene)، فرمالدئید (Formaldehyde)، فرمالدئید رزین (Formaldehyde resin)، تری فنیل فسفات (Triphenyl Phosphate)، کلوفونیوم (Colophonium)، هالیدهای آلی (Organic halides) و سیلیکون (Silicone) باشند.

همچنین بهتر است بین هر دوره پولیش کردن مدتی فاصله باشد تا بتوانید کمی به ناخن‌هایتان رسیدگی کنید. در این فاصله می‌توانید آن‌ها را با روغن‌های طبیعی ماساژ دهید.

درست مانند برندهای متفاوت لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست، همهٔ برندهای مراقبت از ناخن‌ها کیفیت یکسانی ندارند؛ پس حتما سعی کنید محصولات و برندهای مطمئن را تهیه کنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات نامرغوب باعث شکنندگی، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن ناخن‌ها می‌شوند.

۱۴. در انتخاب لاک پاک کن خود دقت کنید

از مصرف لاک پاک کن‌های حاوی استن (Acetone) و فرمالدئید (Formaldehyde) خودداری کنید. این ترکیبات ناخن‌‌های شما را به شدت خشک می‌کنند. در عوض از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که بر پایه استات (Acetate) هستند.

استون به سبب ساختار مولکولی اش، باعث خشکی ناخن‌ها و پوست اطرافشان می‌شود. بهتر است که از محلول‌هایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

ناخن
از مصرف لاک پاک کن‌های حاوی استن (Acetone) و فرمالدئید (Formaldehyde) خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: لایه‌ لایه شدن ناخن؛ 

۱۵. ناخن نجوید

ناخن جویدن مخصوصا در شرایط استرس‌زا از جمله عادت‌های ناسالم و آسیب زننده برخی افراد است. برخورد ناخن‌ها با بزاق دهان سبب پوسته پوسته و شاخی شدن ناخن‌ها می‌شود. این در حالی است که در حین جویدن ناخن پوست اطراف آن هم آسیب می‌بیند و علاوه بر ظاهر ناخوشایند باعث جمع شدن میکروب و آلودگی در اطراف ناخن هم می‌شود.

۱۶.  به ناخن‌هایتان استراحت بدهید

طراحی‌ ناخن با رنگ‌های شاد و طرح‌های ظریف را برای آخر هفته‌ها بگذارید و در طول هفته فقط از همان لایهٔ پوششی یا برق ناخن استفاده کنید. متخصصان مراقبت از ناخن می‌گویند که اگر پشت سر هم لاک بزنید و ناخن‌ها را طراحی کنید، آنها به‌مرور زمان خشک و زرد و حتی ضعیف می‌شوند.

استفاده بیش‌از‌اند ازه از لاک‌پاک‌کن‌ها هم باعث خشک و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. شاید گاهی طبیعی بودن ناخن‌ها دقیقا همان چیزی است که برای مراقبت از ناخن‌ها به آن نیاز دارید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۱۷.  از ابزار مراقبت از ناخن‌ها به‌خوبی مراقبت کنید

ضدعفونی کردن ابزار مراقبت از ناخن‌ها هم به‌اندازه تمیز کردن بُرس‌های آرایشی اهمیت دارد. دلیلش هم ساده است: خلاص شدن از شر باکتری‌ها. برای اینکه ناخن‌هایتان را تمیز نگه دارید، بهتر است ابزارهای مراقبت از ناخن‌ها را با آب و صابون بشویید و سپس آنها را با الکل مالشی تمیز کنید و فراموش نکنید سوهان‌های ناخن‌تان را هر چند وقت یک بار عوض کنید.

توصیه نهایی

اگر دوست دارید ناخن‌های زیبا و جذابی داشته باشید، قبل از این‌که با انواع و اقسام مواد و رنگ‌ها آن‌ها را آرایش کنید، زمینه سلامتی آن‌ها را فراهم آورید. ناخن‌ها علاوه بر عوامل خارجی تحت تأثیر رویدادهایی که درون بدن رخ می‌دهند نیز هستند. بنابراین سلامت بدن خود را جدی بگیرید تا ناخن‌هایتان نیز سالم و زیباتر جلوه کنند.

در ضمن به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده هرگونه علائم خاص بر روی ناخن‌ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است ریشه در یک عارضه داخلی داشته باشند. هر تغییری در ناخن که در طی چند هفته بهبود پیدا نکند و محرکی باعث ایجاد آن نشده باشد، باید به پزشک نشان داده شود. علاوه بر آن هر نوع درد، تورم و یا قرمزی باید به موقع ارزیابی شود.

چرا باید از دستکش استفاده کنیم؟

ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بدون دستکش، ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند. در هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی هم به‌ این دلیل که گل و خاک زیادی لای ناخن‌ها می‌رود، تمیز کردن‌شان دشوار می‌شود. به همین شکل در روزهای سرد زمستانی هم با پوشیدن دستکش از ناخن‌هایتان مراقبت کنید و اجازه ندهید مواد مرطوب‌کننده‌ای که به دست‌هایتان زده‌اید، به هدر برود.

چرا بیوتین برای ناخن‌ها مناسب است؟

برای این‌که ناخن‌ انعطاف‌پذیر و قوی‌تری داشته باشید، لازم است میزان بیوتین بدن خود را در سطح کافی نگه دارید. برای این منظور بهتر است که هر روز بیوتین مصرف کنید. چندی پیش دامپزشکان متوجه شدند که بیوتین باعث تقویت سم اسب‌ها می‌شود، سم اسب‌ها از کراتین تشکیل شده است و این همان ماده موجود در ناخن‌های انسان است.

آیا ماساژ برای ناخن مناسب است؟

ناخن‌ خود را ماساژ دهید تا قوی و درخشان شوند. برای این کار می‌توانید از روغن کوتیکول و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. همچنین بافر کردن، جریان خون را در ناخن‌ها افزایش داده و باعث بهبود رشد آن‌ها می‌شود.

۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

12 دیدگاه برای چگونه ناخن‌ سالم و زیبا داشته باشیم؟! 17 نکته و ترفندهای ساده و خانگی

خیلی سخنان ارزش مند بود ممنون از شما

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی