رایج ترین بیماری های پوستی
۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

رایج‌ترین بیماری‌های پوستی و علت آن‌ها

به این مطلب امتیاز دهید

اگر شما به بیماری پوستی دچار شده باشید باید با انواع بیماری‌های پوستی آشنایی داشته باشید تا بهتر بتوانید راه درمان آن را برای خودتان پیدا کنید و با توجه به شناخت بیماری پوستی اقدامات لازم را انجام دهید. بیماری‌های پوستی بسیار متنوع می‌باشند و هر یک از آنها دارای ویژگی‌های مختلفی است که برخی از افراد شاید به این بیماری دچار شوند، بر همین اساس شما باید با انواع آن آشنایی داشته باشید تا برای درمان آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

آشنایی با انواع بیماری‌های رایج پوستی

همانطوری که بیان نمودیم بیماری پوستی انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها هم دارای ویژگی‌های متنوعی می‌باشد، که برخی از بیماری‌های رایج پوستی عبارت می‌باشد از:

بیماری‌های پوستی بسیار متنوع می‌باشند و هر یک از آنها دارای ویژگی‌های مختلفی است

بیشتر بخوانید: درمان جوش سر؛

درماتیک سبوره‌ای

یکی از انواع بیماری‌های پوستی بیماری درماتیک سبوره‌ای می‌باشد که این بیماری پوستی را در نوزادان به عنوان بیماری کلاه گهواره نیز می‌شناسند. این بیماری به طور معمول بی خطر می‌باشد و بعد از مدتی خود خود محو می‌گردد.

پدید آمدن این بیماری پوستی اصولا بر روی سر نوزادان می‌باشد که پوست سر آنها به صورت لکه لکه چربی می‌شود. اما این بیماری پوستی زمانی که در بزرگسالان به وجود آید ممکن است در هر قسمت بدن ظاهر شود و در طول زندگی هر فردی گاهی اوقات آنها را مشاهده کند. روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که این بیماری پوستی را درمان می‌کند.

خال

شاید بسیاری از افراد گمان نکنند که خال از انواع بیماری‌های رایج پوستی به شمار می‌رود، ولی باید بدانید که خال ها زائده‌های پوستی هستند که به وجود آمدن آنها روی پوست زمانی می‌باشد که سلول های پوست با بافت اطراف خود ترکیب شوند و به حالت انباشته گردند.

بیشتر انسان خال روی صورت خود خال دارند و گاهی اوقات تعداد آنها بیشتر هم می‌شود. خال ها نشانه‌های خاصی ندارند، ولی اگر مشاهده نمودید آنها روز به روز بیشتر می‌شوند باید تحت نظر پزشک باشید تا آنها را درمان کنید.

ملانوما

ملانوما یکی دیگر از انواع بیماری‌های رایج پوستی به شمار می‌رود که خال‌های غیر طبیعی را در پوست به وجود می‌آورد، در واقع باید بدانید این بیماری پوست خطرناک است و از جمله سرطان های پوستی به شمار می‌رود.

اگر این نوع از خا‌لها شکل های نامتقارن داشته باشند و کناره‌های آنها دندانه‌دار و یا ناصاف باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا آنها را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. درمان این نوع از خال ها بیشتر با عمل‌های جراحی و شیمی درمانی انجام می‌شود که شما به محض اینکه این نوع از خال ها را در صورت خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه نمایید.

آکنه روزاسه

یکی از شایع ترین اختلال‌های پوستی که همراه آن قرمزی وجود دارد و از انواع بیماری‌های رایج پوستی به شمار می‌رود آکنه روزاسه می باشد. این بیماری انواع مختلفی دارد و در برخی از نواحی صورت خود را نشان می‌دهد، به عنوان مثال در چشم هم این بیماری به وجود می‌آید و همچنین روی پوست هم قرمزی و علامت‌هایی وجود دارد که بیشتر شبیه آکنه می‌باشد.

این آکنه ها موجب می‌شوند که پوست ناصاف شود و ضخیم تر گردد. برا درمان این عارضه هیچگونه درمانی شناخته نشده است، اما اگر شما این علائم را مشاهده کردید باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد تا درمان شوید.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی سلیاک؛ 

لوپوس

یکی دیگر از انواع بیماری‌های پوستی بیماری لوپوس می‌باشد که این بیماری تا حدودی پیچیده می‌باشد و امکان دارد که از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این بیماری یکی از ویژگی‌هایی که دارد این است که به سیستم بدنی افراد حمله می‌کند و التهاب و درد را در صورت تا حدودی بیشتر می‌کند.

داروهایی که برای درمان این بیماری پوست پیشنهاد می‌شود بسیار قوی است و به خوبی می تواند این بیماری را درمان کند. قدرت های که در داروهای مورد استفاده برای این بیماری وجود دارد متفاوت است و هر یک از آنها دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشند.

یکی دیگر از انواع بیماری‌های پوستی بیماری لوپوس می‌باشد که این بیماری تا حدودی پیچیده می‌باشد و امکان دارد که از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

پسوریازیس

یکی از اختلال های خود ایمنی این نوع از بیماری‌های رایج پوستی می‌باشد که علائم آن تکه های غیر طبیعی است که روی پوست ایجاد می‌شود. پوست آسیب دیده در این بیماری ضخیم و قرمز می‌شود و خارش زیادی در آن به وجود می‌آید، باید بدانید که در نواحی مختلف پوست اندازه و شدت این بیماری تا حدودی متفاوت است و شما در هر ناحیه پوست احساس متفاوتی خواهید داشت.

در واقع این بیماری 5 نوع دارد که هر یک از انواع آن دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشد و در صورت علائم جداگانه ای دارد، شما به محض اینکه در صورت خود این علائم را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید تا هرچه سریعتر درمان گردید.

اگزما

از جمله بیماری‌های رایج پوستی که بیشتر در صورت کودکان و نوزادان خود را نشان می‌دهد، بیماری اگزما است که تا بزرگسالی هم این بیماری ادامه دارد. این بیماری پوستی در پوست کف سر، راش روی صورت، روی گردن، پشت آرنج، مچ پا، مچ دست و … خود را نشان می‌دهد.

اختلال اصلی که در این بیماری وجود دارد این است که با خارش زیادی همراه می‌باشد و در بیشتر قسمت های بدن این خارش وجود دارد و پوست شما خشک و بسیار حساس می‌گردد، همچنین شما مدام احساس خارش در بدن خود خواهید داشت.

از جمله بیماری‌های رایج پوستی که بیشتر در صورت کودکان و نوزادان خود را نشان می‌دهد، بیماری اگزما است که تا بزرگسالی هم این بیماری ادامه دارد.

اگزما در انواع متفاوتی است و هر یک از آنها نشانه‌های خاص خودشان را دارند. درمانی که برای این بیماری شناخته شده باشد وجود ندارد و این بیماری یا خود به خود درمان می‌شود و یا اینکه با دارو و کرم‌های خاص درمان می‌گردد.

بیشتر بخوانید: ویتیلیگو چیست؟ 

ویتیلیگو

از دیگر بیماری‌های رایج پوستی که می‌توانیم معرفی کنیم این بیماری می‌باشد که خاصیت این بیماری از بین بردن رنگدانه‌های پوست است. نشانه اصلی که در این بیماری وجود دارد این است که لکه‌های سفید روی پوست ایجاد می‌شود و در بیشتر نواحی و مناطق صورت می‌توانید این لکه ها را مشاهده کنید.

بیشترین نواحی که دچار این علامت ها می‌شود، نواحی است که در معرض نور خورشید قرار دارد. کسانی که به این بیماری پوست دچار می‌شوند به طور معمول رنگ موهای بدن خود را سریع از دست می‌دهند.

دقت داشته باشید که نشانه‌های این بیماری که از انواع بیماری‌های رایج پوستیشناخته می‌شود در ابتدا از یک ناحیه شروع می‌شود و گاهی اوقات این نشانه ها تا چند سال روی صورت رشد می‌کند و گسترش زیادی دارد. درمان شناخته شده‌ای برای درمان این بیماری پوست وجود ندارد و همچنین گزینه‌های درمانی هم که برای این بیماری معرفی می‌شود برای هر فردی مناسب نمی‌باشد و به همین دلیل استفاده از آن جایز نیست.

آیا خال بیماری پوستی است؟

شاید بسیاری از افراد گمان نکنند که خال از انواع بیماری‌های رایج پوستی به شمار می‌رود، ولی باید بدانید که خال ها زائده‌های پوستی هستند که به وجود آمدن آنها روی پوست زمانی می‌باشد که سلول های پوست با بافت اطراف خود ترکیب شوند و به حالت انباشته گردند.

خاصیت بیماری ویتیلیگو چیست؟

خاصیت این بیماری از بین بردن رنگدانه‌های پوست است. نشانه اصلی که در این بیماری وجود دارد این است که لکه‌های سفید روی پوست ایجاد می‌شود و در بیشتر نواحی و مناطق صورت می‌توانید این لکه ها را مشاهده کنید.

اگزما چیست؟

این بیماری پوستی در پوست کف سر، راش روی صورت، روی گردن، پشت آرنج، مچ پا، مچ دست و … خود را نشان می‌دهد. اختلال اصلی که در این بیماری وجود دارد این است که با خارش زیادی همراه می‌باشد و در بیشتر قسمت های بدن این خارش وجود دارد و پوست شما خشک و بسیار حساس می‌گردد، همچنین شما مدام احساس خارش در بدن خود خواهید داشت.

۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی