بهترین و بدترین غذا برای پوست شما
۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه sahar.fard

بهترین و بدترین غذا برای پوست شما

به این مطلب امتیاز دهید

وقتی نوبت به حفظ یک رژیم غذایی سالم می رسد، شما احتمالاً تلاش می‌کنید تا جایی که می‌توانید از نظرغذایی سالم غذا بخورید.همانطور که متخصص پوست، دکتر جانت اچ.پریستوسکی  توضیح می‌دهد ، «پوست ما سلامت کلی ما را نشان می‌دهد، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل به بهبود و درخشش طبیعی پوست شما کمک می‌کند.» راز داشتن پوست درخشان، موهای زیبا و ناخن سالم همیشه استفاده از مواد و لوازم آرایش‌های گران قیمت و لوکس نیست. در ادامه این مطلب از کیوت مگ با بررسی بهترین و بدترین غذا برای پوست همراه باشید.

بهترین و بدترین غذا برای پوست

ما سلامت پوست، مو و ناخن شما به سبک زندگی و مواد غذایی که می‌خورید نیز بستگی دارد. برخی از این غذاها، مانند میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید در محصولات زیبایی پیدا کنید، بنابراین می‌توانید بیشتر آن ها را بخورید، یا حتی آنها را مستقیماً روی منافذ پوست خود نیز بمالید!

پوست ما سلامت کلی ما را نشان می‌دهد، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل به بهبود و درخشش طبیعی پوست شما کمک می‌کند.
به پوستت جون تازه بده

بهترین غذاها برای پوست شما

۱.سالاد

طبق یک مطالعه اخیر، ترکیب دو ویتامین E و C می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب UV محافظت کند.به همین دلیل است که تغییر دادن مواد اولیه سالاد در طول تابستان نه تنها برای شکم، بلکه برای پوست صورت، می تواند یک ایده هوشمندانه باشد. ریزو پیشنهاد می‌کند معجونی از مواد غنی از ویتامین مانند دانه های آفتابگردان (که ویتامین E زیادی دارند) و اسفناج (منبع ارزشمند ویتامین C تهیه کنید.)

دکتر پریستوفسکی می‌گوید بسیاری از میوه ها ویتامین C دارند که علاوه بر مبارزه با اشعه های مضر آفتاب، به پوست شما نیز کمک می‌کند تا جوانی خود را حفظ کند.

کلاژن برای حفظ ساختار پوست مانند داربست مهم است. در صورت عدم وجود کافی، رگ های خونی پشتیبانی خود را از دست داده و شروع به خونریزی می‌کنند. ویتامین C در مرکبات با غلظت بالا مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شود.

دکتر جوشوا زایکنر، مدیر تحقیقات آرایشی و بالینی در پوست، اضافه کرد که سبزیجات برگ سبز غنی از آنتی اکسیدان هستند که آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می‌کنند. وی می‌گوید: آنها مانند خاموش كننده های آتش، التهاباتی را در پوست ایجاد می كنند كه منجر به آسیب كلاژن و پیری زودرس پوست می‌شود.”

بیشتر بخوانید: 50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم

بهترین غذاها برای پوست
ویتامین C در مرکبات با غلظت بالا مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شود.

۲.ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال خالی

اگر اولین پاسخ شما به  سوال “غذای مورد علاقه شما چیست؟” همیشه “غذای دریایی” است، از نظر مراقبت از پوست، خوش شانس هستید.

از آنجا که بسیاری از گونه های پرورش یافته در اقیانوس سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 هستند، ریزو توضیح می دهد که آنها پوست شما را سالم، محفوظ و مرطوب نگه می‌دارند. در حقیقت، یک مطالعه اخیر نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در پیشگیری از سرطان پوست غیر ملانوم نیز نقش داشته باشد.

۳.قهوه یا چای

دکتر پریستوسکی برای نوشیدن قهوه توصيه مي‌كند به مقدار لازم قهوه بنوشید، و در برابر زياده روي كردن مقاومت كنيد. در حالی که وی می‌گوید قهوه (یا چای) به دلیل وجود پلی فنول هایی که رادیکال های آزاد اکسیژن تولید شده در پوست ما از اشعه ماورا بنفش جذب می‌کند، می‌تواند از آسیب خورشید جلوگیری کند.

کافئین زیاد می‌تواند دست و پا گیر باشد. چطور؟ می تواند باعث پف کردن شود! حتی یک فنجان قهوه یا چای مورد علاقه شما در صبح؟

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۴.روغن زیتون

شاید کشورهای حاشیه مدیترانه (از یونان و کرواسی گرفته تا اسپانیا و ایتالیا) وقتی تصمیم گرفتند روغن زیتون را در هر وعده غذایی بگنجانند، ایده درستی داشتند. ریزو خاطرنشان كرد كه تحقيقات اخير نشان داده است كه گنجاندن روغن زيتون در رژيم غذايي شما به مقابله با علائم پيري پوست نيز كمك مي‌كند و نه تنها يك سس سالاد، بلکه براي سلامت قلب نیز مفید است.

۵. تخم مرغ

داشتن ناخن سالم و قوی رویای دست نیافتنی نیست و با خوردن روزانه تخم مرغ می‌توانید بخشی از مواد لازم برای رشد و تقویت ناخن را دریافت کنید. مواد مغذی موجود در تخم مرغ علاوه بر پروتئین شامل ویتامین A، ویتامینE، آهن، ویتامین B7 و ویتامین B12 است و سلامت پوست، مو و ناخن به تمامی این مواد برای سلامتی نیاز دارد.

داشتن ناخن سالم و قوی رویای دست نیافتنی نیست و با خوردن روزانه تخم مرغ می‌توانید بخشی از مواد لازم برای رشد و تقویت ناخن را دریافت کنید.

۶. اسفناج

سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، و بروکلی حاوی هیچ روغنی نیستند. آن ها غنی از فیبر اند، و به تمیز کردن پوست کمک می‌کند و تولید روغن را تنظیم می‌کند. یک فنجان اسفناج حاوی 164 گرم آب است. پوست برای سالم ماندن به آب نیاز دارد. بدون آب کافی، بدن خشک، سفت و پوسته پوسته خواهد شد. 

بروکلی نیز مغذی است. حاوی ویتامین ث، منیزیم و ویتامین آ است که از مسدود کردن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. هم چنین ضد التهاب و تسکین دهنده پوست است. به کنترل تولید چربی کمک می‌کند که خطر آکنه و دیگر مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛

بدترین غذاها برای پوست شما

۱.غذاهای سرخ شده و چرب

همه ما هر از گاهی برای غذا چیزی سرخ شده و خوشمزه دلپذیری داریم، اما ممکن است پوست شما از بال مرغ سرخ شده شما چندان خوشحال نباشد.

همانطور که متخصص تغذیه، ناتالی ریزوتوضیح می دهد، زیرا این غذاها می توانند باعث بسته شدن پوست و افزایش التهاب شوند، همچنین پوست شما نیز تحریک پذیر می‌شود.

“خوردن غذای چرب باعث ایجاد آکنه نمی‌شود. هرچند، چرب شدن صورت شما قطعاً می تواند یک یا دو منافذ را مسدود کند.

بدترین غذاها برای پوست
همه ما هر از گاهی برای غذا چیزی سرخ شده و خوشمزه دلپذیری داریم، اما ممکن است پوست شما از بال مرغ سرخ شده شما چندان خوشحال نباشد.

۲.لبنیات

شما احتمالاً دوستی (یا دوست یکی از دوستان) دارید که گزارش داده است هنگامی که لبنیات را به طور کامل از رژیم غذایی خود خارج کردند، پوست آنها پاک شد. متخصص پوست، دکتر شین هاوس، می‌گوید: مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف لبنیات و شراره های آکنه را نشان داده است.

اگرچه پاسخ همه به پنیر، بستنی، ماست و شیر متفاوت خواهد بود، اما وی توضیح می‌دهد که بیشترین مقصر، در مصرف شیر بدون چربی است. او می گوید این حکم هنوز منتفی است، اما بسیاری از متخصصان پوست علت این امر را به هورمون های رشد و فاکتورهای رشد موجود در خود شیر مرتبط می‌دانند که می‌تواند منجر به شکست مداوم شود.

وی افزود: بیشتر شیر از گاوهای شیری باردار تهیه می‌شود كه دارای مقادیر زیادی پروژسترون در گردش خون، فاكتور رشد انسولین مانند و سایر هورمون هایی هستند كه بدن انسان به دی هیدروتستوسترو تبدیل می‌كند. این هورمون ها می‌توانند غدد روغنی را به بیش از حد رانش بدهند، که می‌تواند باعث ایجاد آکنه در افراد مستعد شود.

برای آزمایش این تئوری روی پوست خود، سعی کنید لبنیات را به مدت یک ماه قطع کرده و به تدریج آن را دوباره اضافه کنید تا ببینید آیا میزان رشد و ضعف بدن شما کاهش می‌یابد یا افزایش می‌یابد. و شاید متوجه شدید که شیر دوست پوست شما نیست، بلکه یک دشمن است.

دکتر شین هاوس پیشنهاد می‌کند به جای آن شیر بادام یا برنج را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که یک مکمل ویتامین D به آن اضافه می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنوز مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مواد غذایی که طبع سرد و گرم دارند

۳.الکل

گرچه احتمالاً غیرمنطقی است که شما الکل را برای همیشه قطع کنید، اگر پس از یک سری از ساعت های شاد پشت سر هم، مرتبا شاهد شکستگی شدید، دکترشین هاوس می‌گوید ممکن است مشروبات الکلی مقصر باشد.

چرا؟ به چند دلیل: اول، الکل پوست شما را دهیدراته می‌کند، که باعث می‌شود حساسیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی و عوامل موضعی داشته باشد. و اگر از آکنه روزاسه رنج می‌برید، الکل همچنین می‌تواند پوست شما را قرمزتر و مستعد ضایعات آکنه کند.

مصرف کربوهیدرات
و اگر از آکنه روزاسه رنج می‌برید، الکل همچنین می‌تواند پوست شما را قرمزتر و مستعد ضایعات آکنه کند.

۴. میان وعده های نمکین و شور

نمک اضافی می‌تواند منجر به از دست رفتن آب و التهاب شود همچنین باعث افزایش سطح چربی پوست به هنگام مبارزه با خشکی ناشی از نمک شود. ازمصرف خیار شور، آجیل، سس سالاد، گوشت کنسرو شده، چیپس و کراکر خود داری کنید.

همانقدر که شکرها در چرب شدن پوست تاثیر دارند و عاملی بر تسریع پیری و افتادگی آن هستند، نمک ها هم جزو موادغذایی و خوردنی های مضر برای جوانی و زیبایی پوست چرب هستند. 

۵.شکر

ممکن است قبلاً شنیده باشید که پزشکان به غذاهای پر قند بسیار توجه می‌کنند، اما آیا می دانید بخاطر چیست؟ دکتر شین هاوس توضیح داد که آنها غذاهایی هستند که از نظر محتوای قندی بسیار بالا هستند. ممکن است فوراً به کوکی ها، آب نبات ها و شیرینی های دیگر فکر کنید، اما کربوهیدرات هایی را که هنگام پردازش به شکر تبدیل می‌شوند، مانند نان، غلات و ماکارونی فراموش نکنید.

این گروه غذایی می‌تواند التهاب را در بدن شما افزایش دهد، که به نوبه خود، می‌تواند شعله ور شدن آکنه را تشویق کند. مشابه تشخیص اینکه لبنیات ایده خوبی است یا بد، سعی کنید مقدار غذاهای پر قند را برای مدت یک ماه محدود کنید تا ببینید آیا پوست شما پاک می‌شود یا خیر. او همچنین یادداشت کرد که همیشه برچسب های تغذیه ای را بررسی کند تا بفهمید با هر لقمه، چه مقدار قند دریافت می‌کنید.

۵. پروتئین آب پنیر

وقتی می‌خواهید وزن کم کنید یا عضله بسازید، ممکن است یک بدنساز به شما پیشنهاد کند که پروتئین آب پنیر را امتحان کنید تا مدت بیشتری سیر شوید. اگرچه ممکن است برای کمک به شما در رسیدن به هیکل مورد نظر شما مفید باشد، دکترپریستوفسکی توضیح می‌دهد که این امر همچنین می‌تواند شما را از پا در آورد.

مشکل آب پنیر این است که حاوی یک فاکتور رشد انسولین مانند است که باعث تولید انسولین و آندروژن در بدن می‌شود. افزایش تولید انسولین و آندروژن باعث افزایش تولید سبوم در پوست و در نتیجه ایجاد آکنه می‌شود.

اگر می خواهید هضم آب پنیر را به عنوان بخشی از رژیم خود ادامه دهید، وی توصیه می‌کند برای تسکین آکنه های خود به پروتئین غیرشیری بروید. و اگر این کار نمی‌کنید؟ شاید مجبور شوید این عادت را به کلی ترک کنید.

مشکل آب پنیر این است که حاوی یک فاکتور رشد انسولین مانند است که باعث تولید انسولین و آندروژن در بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی برای رفع جوش و آکنه

۶. گوشت های چرب

گوشت قرمز و چرب مانند بره، گوشت خوک ، ژامبون و گوشت گاو غنی از چربی اشباع هستند. این چربی ها تاثیر بر چربی های مرتبط با پوست شما پوست شما دارند . سعی کنید برای محدود کردن و یا کاهش چربی پوست بایستی مصرف این دسته از مواد غذایی را محدود کنید.

گوشت حاوی مقادیر بسیار بالایی از سدیم است که منجر به از دست رفتن آب می شود. این باعث التهاب و چربی پوست می شود.

کلام اخر اینکه آنچه که می‌خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر مواد غذایی مفید و مضر را برای سلامتی پوست، مو و ناخن شرح دهیم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم. بهتر است بدانید آنچه در طول روز می‌خورید تاثیر مستقیمی روی سلامت شما دارد و باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید.

با گنجاندن مواد غذایی مناسب در رژیمتان و مصرف روزانه‌ی آنها بدن سالم تری خواهید داشت و احساس بسیار بهتری نسبت به بدن و پوست خود خواهید داشت. فقط حتما اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی لازم برای محافظت از پوست خود را دریافت می‌کنید.

کدام سبزیجات برای پوست مناسب است؟

سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، و بروکلی حاوی هیچ روغنی نیستند. آن ها غنی از فیبر اند، و به تمیز کردن پوست کمک می‌کند و تولید روغن را تنظیم می‌کند. یک فنجان اسفناج حاوی 164 گرم آب است. پوست برای سالم ماندن به آب نیاز دارد. بدون آب کافی، بدن خشک، سفت و پوسته پوسته خواهد شد. 

چرا الکل برای پوست خوب نیست؟

الکل پوست شما را دهیدراته می‌کند، که باعث می‌شود حساسیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی و عوامل موضعی داشته باشد. و اگر از آکنه روزاسه رنج می‌برید، الکل همچنین می‌تواند پوست شما را قرمزتر و مستعد ضایعات آکنه کند.

خوردن روزانه تخم مرغ چه کمکی به پوست میکند؟

داشتن ناخن سالم و قوی رویای دست نیافتنی نیست و با خوردن روزانه تخم مرغ می‌توانید بخشی از مواد لازم برای رشد و تقویت ناخن را دریافت کنید. مواد مغذی موجود در تخم مرغ علاوه بر پروتئین شامل ویتامین A، ویتامینE، آهن، ویتامین B7 و ویتامین B12 است و سلامت پوست، مو و ناخن به تمامی این مواد برای سلامتی نیاز دارد.

۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی