بهترین و بدترین غذا برای پوست
25 اسفند 1399 ۱۱ دیدگاه

بهترین و بدترین غذا برای پوست شما

بهترین و بدترین غذا برای پوست

وقتی نوبت به حفظ یک رژیم غذایی سالم می رسد، شما احتمالاً تلاش می‌کنید تا جایی که می‌توانید از نظرغذایی سالم غذا بخورید.همانطور که متخصص پوست، دکتر جانت اچ.پریستوسکی  توضیح می‌دهد ، “پوست ما سلامت کلی ما را نشان می‌دهد، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل به بهبود و درخشش طبیعی پوست شما کمک می‌کند.”

برخی از این غذاها، مانند میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید در محصولات زیبایی پیدا کنید، بنابراین می‌توانید بیشتر آن ها را بخورید، یا حتی آنها را مستقیماً روی منافذ پوست خود نیز بمالید!

بهترین غذاها برای پوست شما

۱.سالاد

طبق یک مطالعه اخیر، ترکیب دو ویتامین E و C می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب UV محافظت کند.به همین دلیل است که تغییر دادن مواد اولیه سالاد در طول تابستان نه تنها برای شکم، بلکه برای پوست صورت، می تواند یک ایده هوشمندانه باشد. ریزو پیشنهاد می‌کند معجونی از مواد غنی از ویتامین مانند دانه های آفتابگردان (که ویتامین E زیادی دارند) و اسفناج (منبع ارزشمند ویتامین C تهیه کنید.)

 دکتر پریستوفسکی می‌گوید بسیاری از میوه ها ویتامین C دارند که علاوه بر مبارزه با اشعه های مضر آفتاب، به پوست شما نیز کمک می‌کند تا جوانی خود را حفظ کند. 

کلاژن برای حفظ ساختار پوست مانند داربست مهم است. در صورت عدم وجود کافی، رگ های خونی پشتیبانی خود را از دست داده و شروع به خونریزی می‌کنند. ویتامین C در مرکبات با غلظت بالا مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت یافت می شود. “دکتر جوشوا زایکنر، مدیر تحقیقات آرایشی و بالینی در پوست، اضافه کرد که سبزیجات برگ سبز غنی از آنتی اکسیدان هستند که آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می‌کنند. وی می‌گوید: “آنها مانند خاموش كننده های آتش، التهاباتی را در پوست ایجاد می كنند كه منجر به آسیب كلاژن و پیری زودرس پوست می‌شود.”

بهترین غذاها برای پوست

۲.ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال خالی

اگر اولین پاسخ شما به  سوال “غذای مورد علاقه شما چیست؟” همیشه “غذای دریایی” است، از نظر مراقبت از پوست، خوش شانس هستید. از آنجا که بسیاری از گونه های پرورش یافته در اقیانوس سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ هستند، ریزو توضیح می دهد که آنها پوست شما را سالم، محفوظ و مرطوب نگه می‌دارند. در حقیقت، یک مطالعه اخیر نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در پیشگیری از سرطان پوست غیر ملانوم نیز نقش داشته باشد.

۳.قهوه یا چای

دکتر پریستوسکی برای نوشیدن قهوه توصيه مي‌كند به مقدار لازم قهوه بنوشید، و در برابر زياده روي كردن مقاومت كنيد. در حالی که وی می‌گوید قهوه (یا چای) به دلیل وجود پلی فنول هایی که رادیکال های آزاد اکسیژن تولید شده در پوست ما از اشعه ماورا بنفش جذب می‌کند، می‌تواند از آسیب خورشید جلوگیری کند. کافئین زیاد می‌تواند دست و پا گیر باشد. چطور؟ می تواند باعث پف کردن شود! حتی یک فنجان قهوه یا چای مورد علاقه شما در صبح؟

۴.روغن زیتون

شاید کشورهای حاشیه مدیترانه – از یونان و کرواسی گرفته تا اسپانیا و ایتالیا – وقتی تصمیم گرفتند روغن زیتون را در هر وعده غذایی بگنجانند، ایده درستی داشتند. ریزو خاطرنشان كرد كه تحقيقات اخير نشان داده است كه گنجاندن روغن زيتون در رژيم غذايي شما به مقابله با علائم پيري پوست نيز كمك مي‌كند و نه تنها يك سس سالاد، بلکه براي سلامت قلب نیز مفید است.

بدترین غذاها برای پوست شما

۱.غذاهای سرخ شده و چرب

همه ما هر از گاهی برای غذا چیزی سرخ شده و خوشمزه دلپذیری داریم، اما ممکن است پوست شما از بال مرغ سرخ شده شما چندان خوشحال نباشد. همانطور که متخصص تغذیه، ناتالی ریزوتوضیح می دهد، زیرا این غذاها می توانند باعث بسته شدن پوست و افزایش التهاب شوند، همچنین پوست شما نیز تحریک پذیر می‌شود.

 “خوردن غذای چرب باعث ایجاد آکنه نمی‌شود. هرچند، چرب شدن صورت شما قطعاً می تواند یک یا دو منافذ را مسدود کند. “ 

بدترین غذاها برای پوست

۲.لبنیات

شما احتمالاً دوستی (یا دوست یکی از دوستان) دارید که گزارش داده است هنگامی که لبنیات را به طور کامل از رژیم غذایی خود خارج کردند، پوست آنها پاک شد. متخصص پوست، دکتر شین هاوس، می‌گوید: مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف لبنیات و شراره های آکنه را نشان داده است.

اگرچه پاسخ همه به پنیر، بستنی، ماست و شیر متفاوت خواهد بود، اما وی توضیح می‌دهد که بیشترین مقصر، در مصرف شیر بدون چربی است. او می گوید این حکم هنوز منتفی است، اما بسیاری از متخصصان پوست علت این امر را به هورمون های رشد و فاکتورهای رشد موجود در خود شیر مرتبط می‌دانند که می‌تواند منجر به شکست مداوم شود. وی افزود: بیشتر شیر از گاوهای شیری باردار تهیه می‌شود كه دارای مقادیر زیادی پروژسترون در گردش خون، فاكتور رشد انسولین مانند و سایر هورمون هایی هستند كه بدن انسان به دی هیدروتستوسترو تبدیل می‌كند. این هورمون ها می‌توانند غدد روغنی را به بیش از حد رانش بدهند، که می‌تواند باعث ایجاد آکنه در افراد مستعد شود.

برای آزمایش این تئوری روی پوست خود، سعی کنید لبنیات را به مدت یک ماه قطع کرده و به تدریج آن را دوباره اضافه کنید تا ببینید آیا میزان رشد و ضعف بدن شما کاهش می‌یابد یا افزایش می‌یابد. و شاید متوجه شدید که شیر دوست پوست شما نیست، بلکه یک دشمن است.

دکتر شین هاوس پیشنهاد می‌کند به جای آن شیر بادام یا برنج را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که یک مکمل ویتامین D به آن اضافه می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنوز مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنید.

۳.الکل

گرچه احتمالاً غیرمنطقی است که شما الکل را برای همیشه قطع کنید، اگر پس از یک سری از ساعت های شاد پشت سر هم، مرتبا شاهد شکستگی شدید، دکترشین هاوس می گوید ممکن است مشروبات الکلی مقصر باشد. چرا؟ به چند دلیل: اول، الکل پوست شما را دهیدراته میکند، که باعث می شود حساسیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی و عوامل موضعی داشته باشد.و اگر از آکنه روزاسه رنج می برید، الکل همچنین می تواند پوست شما را قرمزتر و مستعد ضایعات آکنه کند.

مصرف کربوهیدرات

۴.شکر

ممکن است قبلاً شنیده باشید که پزشکان به غذاهای پر قند بسیار توجه می‌کنند، اما آیا می دانید بخاطر چیست؟ دکتر شین هاوس توضیح داد که آنها غذاهایی هستند که از نظر محتوای قندی بسیار بالا هستند. ممکن است فوراً به کوکی ها، آب نبات ها و شیرینی های دیگر فکر کنید، اما کربوهیدرات هایی را که هنگام پردازش به شکر تبدیل می‌شوند، مانند نان، غلات و ماکارونی فراموش نکنید. این گروه غذایی می تواند التهاب را در بدن شما افزایش دهد، که به نوبه خود، می تواند شعله ور شدن آکنه را تشویق کند. مشابه تشخیص اینکه لبنیات ایده خوبی است یا بد، سعی کنید مقدار غذاهای پر قند را برای مدت یک ماه محدود کنید تا ببینید آیا پوست شما پاک می‌شود یا خیر. او همچنین یادداشت کرد که همیشه برچسب های تغذیه ای را بررسی کند تا بفهمید با هر لقمه، چه مقدار قند دریافت می‌کنید.

۵.پروتئین آب پنیر

وقتی می‌خواهید وزن کم کنید یا عضله بسازید، ممکن است یک بدنساز به شما پیشنهاد کند که پروتئین آب پنیر را امتحان کنید تا مدت بیشتری سیر شوید. اگرچه ممکن است برای کمک به شما در رسیدن به هیکل مورد نظر شما مفید باشد، دکترپریستوفسکی توضیح می‌دهد که این امر همچنین می‌تواند شما را از پا در آورد. “مشکل آب پنیر این است که حاوی یک فاکتور رشد انسولین مانند است که باعث تولید انسولین و آندروژن در بدن می‌شود. افزایش تولید انسولین و آندروژن باعث افزایش تولید سبوم در پوست و در نتیجه ایجاد آکنه می‌شود. “اگر می خواهید هضم آب پنیر را به عنوان بخشی از رژیم خود ادامه دهید، وی توصیه می‌کند برای تسکین آکنه های خود به پروتئین غیرشیری بروید. و اگر این کار نمی‌کنید؟ شاید مجبور شوید این عادت را به کلی ترک کنید.

کلام اخر اینکه آنچه که می‌خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد. با گنجاندن مواد غذایی مناسب در رژیمتان و مصرف روزانه‌ی آنها بدن سالم تری خواهید داشت و احساس بسیار بهتری نسبت به بدن و پوست خود خواهید داشت.فقط حتما اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی لازم برای محافظت از پوست خود را دریافت می‌کنید.
25 اسفند 1399 ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.