خارش بدن
۲۹ تیر ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

خارش بدن را چه کنیم؟ تحمل کنیم یا مداوا! چگونه؟

به این مطلب امتیاز دهید

خارش بدن یکی از مشکلاتی می‌باشد که بسیاری از افراد را تا حد زیادی آزار می‌دهد. در برخی از زمان ها اگر شما قسمتی را که خارش دارید را با ناخن‌های خود بکشید، شاید اوضاع بدتر از آنچه که بوده بشود، به همین دلیل باید گاهی اوقات خارش پوست را تحمل کرد. شما باید برای خارش به نکاتی دقت داشته باشد و در برخی از موارد به هیچ وجه به خارش خود پاسخ ندهید. در برخی از موارد که باید نسبت به خارش بدن بی اعتنا باشید، در واقع به صلاح خودتان است، برای اینکه با این موارد آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه این شرایط را بیان خواهیم کرد تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر شود و در این مواقع اقدام به خارش بدن خود نکنید.

خارش پوست چیست؟

خارش پوست، حسی آزاردهنده است که شما را وادار به خاراندن پوست می‌کند. گاهی نیز موجب حسی شبیه به درد می‌شود. خارش اغلب موضعی بوده و شما در یک ناحیه از بدن احساس خارش می‌کنید.

در برخی از زمان ها اگر شما قسمتی را که خارش دارید را با ناخن‌های خود بکشید، شاید اوضاع بدتر از آنچه که بوده بشود، به همین دلیل باید گاهی اوقات خارش پوست را تحمل کرد.

اما گاهی نیز در تمام بدن احساس می‌شود. همچنین گاهی همراه با خارش راش‌های پوستی یا کهیر نیز دیده می‌شود. خارش ممکن است به حدی شدید باشد که خواب شب را مختل کند. علل خارش ممکن است مهم نبوده اما گاهی نیز به دنبال بیماری‌های جدی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: خاراندن پوست ممنوع!

به پوستت جون تازه بده

علائم خارش پوست چیست؟

شما ممکن است خارش را در ناحیه خاصی از بدن مانند دست‌ها، پاها یا کل بدن احساس کنید. گاهی اوقات خارش به صورت طولانی‌مدت با فرد همراه است و یا به مرور تشدید می‌شود. همانطور که شما پوست را می‌خارانید یا مالش می‌دهید، خارش ممکن است بدتر شود و توقف خارش ممکن است سخت باشد. همچنین ممکن است خارش بدون هیچ‌گونه تغییری در پوست همراه باشد یا همراه با هر کدام از علائم زیر دیده شود:

  • قرمزی
  • برجستگی پوست، لکه‌های پوستی یا تاول
  • خشکی و ترک‌خوردگی پوست
  • پوست زبر و چرب
فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

چه زمانی نباید به خارش بدن پاسخ داد و راه درمان آنها

همانطوری که بیان نمودیم در برخی از مواقع شما هرگز نباید به خارش پوست خود پاسخ بدهید و از روش‌های درمانی متنوع که برای آن استفاده می‌شود، شما هم استفاده کنید تا خارش بدن شما از بین برود. برخی از مواقع که هرگز نباید به احساس خارش خود پاسخ بدهید عبارت است از :

خارش بدن
همانطوری که بیان نمودیم در برخی از مواقع شما هرگز نباید به خارش پوست خود پاسخ بدهید

۱. پوست خشک دارید

یکی از اصلی‌ترین و شایع ترین علت خارش بدن خشکی پوست است، در واقع شما اگر پوست خشکی داشته باشید، امکان دارد که هر لحظه بدنتان خارش داشته باشد. کسانی که پوست خشک دارند شاید با خارش مقداری از نیاز بدن خود را پاسخ دهند، ولی آنها باید بدانند با این اقدام لایه‌های پوستی بدن خود را از بین می‌برند و همین امر موجب می‌شود آبرسانی پوست شما هم بسیار کمتر شود.

اگر شما پوست خشکی دارید و می‌خواهید خارش بدن را از بین بین ببرید باید دوش آب گرم بگیرید، البته باید دقت داشته باشید که آب حمام زیاد داغ نباشد، چرا که رطوبت پوست شما را از بین می‌برد. بعد از اینکه از حمام هم خارج شدید با کرم‌های آبرسان و پمادهای مرطوب کننده پوست خود را به خوبی ماساژ دهید.

۲. نیش حشرات

یکی از علت های اصلی دیگری که موجب خارش بدن می‌شود نیش حشرات است. این حشرات با نیش خود به بافت آزاد پوست ضربه وارد می‌کنند و آن بافت اصلی که در پوست وجود دارد را از بین می‌برند، به همین دلیل سلول‌های پوستی و اطرافش به طور کلی از بین می‌رود و همین امر موجب می‌شود که پوست به خارش بیفتد.

اگر پوست شما به وسیله نیش حشرات نیاز به خارش داشت، به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهید، چرا که به دیگر بافت‌های پوست شما آسیب جدی وارد می‌شود.

خارش پوست
یکی از علت های اصلی دیگری که موجب خارش بدن می‌شود نیش حشرات است.

برای از بین بردن خارش بدن که علت اصلی آن نیش حشرات است، بهترین راه درمانی که می‌توانیم معرفی کنیم، این است که یک بسته یخ روی جای نیش حشرات بگذارید و یا اینکه از محصولات متنوع بهداشتی برای از بین بردن خارش جای نیش حشرات استفاده کنید. محصولاتی که برای مراقبت از پوست برای از بین بردن خارش نیش حشرات وجود دارد بسیار متنوع است و شما باید با مشورت یکی از بهترین آنها را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

۳. زخم ها

گاهی اوقات خارش بدن شما از جایی شروع می‌شود که بدنتان زخم شده است، در واقع باید بدانید زمانی که زخم بدن شما رو به بهبودی می‌باشد امکان دارد دچار خارش شود. زخم ها زمانی که شروع به خارش می‌کنند، باید بدانید واکنش التهابی بدن شروع شده است، و زمانی که خارش را شروع می‌کنید، در واقع به اعصاب پوست خود صدمه وارد نموده‌اید.

درمان خارش بدن
محصولاتی که برای مراقبت از پوست برای از بین بردن خارش نیش حشرات وجود دارد بسیار متنوع است

شما با خارش بدن خود به بافت نازک پوست هم آسیب می‌رساند و میکروب‌هایی را که در لای ناخن‌هایتان وجود دارد را به آن لایه نازک پوست می‌رسانید، بنابراین هرگز نباید این اقدام را انجام دهید. برای اینکه خارش بدنخود را که بر اثر زخم روی بدنتان به وجود آمده است را از بین ببرید، بهتر است از حس خنکی و سرما استفاده کنید، محصولات متنوعی هستند که حس خنکی به پوست شما می‌دهند و شما می‌توانید با استفاده از آنها خارش پوست خود را به طور کلی از بین ببرید.

۴. بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی چرخه زندگی خود را سریع‌تر از حد معمول پیش بگیرند. به دنبال این بیماری، سلول‌های روی سطح پوست به شکل پوسته‌پوسته و لکه‌های قرمز انباشته می‌شوند. این علائم به غیر از خارش، در برخی موارد دردناک هم هستند.

در برخی مواقع درمان‌های موضعی می‌تواند موجب بهبود پوست و علائم شود اما در بیماری‌های پیشرفته، پزشک به سراغ درمان‌های دیگر و از درون بدن یعنی دارو‌های خوراکی می‌رود. در دارو‌های بیولوژیک سلول‌های ایمنی سطح پوست متوقف می‌شوند.

۵. آفتاب سوختگی

خارش بدن که در اثر آفتاب سوختگی به بدن وارد می‌شود بسیار سخت است و به آن خارش جهنمی نیز می‌گویند. بسیاری از کسانی که پوستشان بر اثر آفتاب سوختگی دچار خارش می‌شود، باید بسیار مراقب خود باشند و به هیچ وجه به نیاز خارش خود پاسخ ندهد، چرا که خارش پوست آفتاب سوخته ضرر بسیاری دارد و بافت‌های آسیب دید پوست را بسیار بیشتر می‌کند.

برای از بین بردن خارش بدن که در اثر آفتاب سوختگی برای افراد به وجود می‌آید روش‌های متنوعی وجود دارد که استفاده از کمپرس سرد، استفاده از ژل آلوئه ورا، استفاده از کرم‌های متنوع و … بهترین روش درمانی به شمار می‌رود و شما می‌توانید از این روش‌ها برای از بین بردن خارش پوست خود استفاده کنید.

البته زمانی که پوست شما خارش زیادی داشته باشد و علت اصلی آن هم آفتاب سوختگی باشد، باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین کرم و پماد را برای درمان خارش بدن شما معرفی کند.

بیشتر بخوانید: 18 درمان خانگی خارش پوست سر

۶. اگزما

زمانی که فردی دچار اگزما شود، موانع پوستی آن فرد دیگر به درستی کار نمی‌کند، لکه‌های زیادی روی پوست به وجود می‌آید که آن لکه ها حساسیت زیادی در بدن فرد می‌آورد و همچنین خارش بدن او بر اثر این لکه ها و حساسیت ها بسیار بیشتر می‌شود. نادیده گرفتن این خارش بسیار سخت است، ولی باید بدانید با خارش هم اوضاع را بسیار بدتر می‌کنید و در نهایت این لکه ها را بسیار بیشتر و مزمن‌تر می‌نمایید.

خارش بدن
برای درمان خارش بدن که علت اصلی آن اگزما می‌باشد باید از کمپرس‌های سرد استفاده کنید، کرم‌های ضد حساسیت بسیار زیادی هم وجود دارد.

برای درمان خارش بدن که علت اصلی آن اگزما می‌باشد باید از کمپرس‌های سرد استفاده کنید، کرم‌های ضد حساسیت بسیار زیادی هم وجود دارد که آنها هم می‌توانند خارش بدن را تا حد بسیار زیادی از بین ببرند. اگر خارش پوست شما بسیار زیاد است و نمی‌توانید آن را تحمل کنید باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که پزشک در این امر تخصص بسیار بیشتری دارد و بهترین داروها و کرم را برای درمان خارش به شما معرفی خواهد کرد.

۷. پسوریازیس

یکی از دیگر علت‌های خارش بدن پسوریازیس می‌باشد که در این علت سیستم ایمنی افراد بسیار فعالی می‌شود و سلول‌های پوستی تا حد بسیار زیادی تولید می‌شوند و سلول‌های جدید زیادی روی پوست حضور پیدا خواهند کرد. از آنجایی که بدن نمی‌تواند و زمان کافی ندارد سلو‌های مرده را بیرون بریزد، آنها مرده و قرمز می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که خارش پوست آنها بسیار بیشتر شود.

شما باید بدانید مبارزه با آنها از خارش آنها امر بسیار مهمترین می‌باشد. به همین دلیل باید برای اینکه آنها را از بین ببرید به فکر چاره باشید. یکی از بهترین روش‌های از بین بردن خارش بدن که در اثر پسوریازیس به وجود آمده، این است که به پزشک مراجعه کنید، از آنجایی که این امر بسیار تخصصی می‌باشد شما هم باید بدون شک به پزشکی که در این زمینه تخصص دارد مراجعه کنید تا هرچه سریعتر بیماری و خارش شما را درمان کند.

۸. بیماری کبد

کبد هم مانند کلیه در تصفیه سموم بدن نقش دارد. پس مشکلاتی که در کبد ایجاد شود هم می‌تواند موجب خارش پوست شود؛ این خارش می‌تواند خفیف یا شدید و محدود به یک نقطه خاص (خارش کف دست و پا) یا در سرتاسر بدن باشد.

خارشی که در اثر بیماری کبد به وجود می‌آید، پیش از دوران قاعدگی و در شرایط استرس‌زا بیشتر می‌شود. خارش بدن در شب هم یکی دیگر از عوارض مشکل کبدی است. خارش‌های خفیف پوستی با مرطوب کننده‌ها و همچنین دوش آب ولرم تسکین پیدا می‌کند.

از آنجایی که بدن نمی‌تواند و زمان کافی ندارد سلو‌های مرده را بیرون بریزد، آنها مرده و قرمز می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که خارش پوست آنها بسیار بیشتر شود.

۹. درماتیت

درماتیت یکی از انواع اگزما می‌باشد که وضعیت خارش پوست را به وجود می‌آورد، ولی شما باید بدانید علت اصلی آن استفاده بیش از حد از الکل و یا روغن های سمی می‌باشد. این مواد پوست را تا حد بسیار زیادی تحریک می‌کنند و همین تحریک کنندگی باعث از بین بردن موانع پوستی می‌شود، و پوست می‌سوزد.

برای از بین بردن خارش پوست که در اثر این بیماری در افراد به وجود می‌آید، نباید به هیچ وجه اقدام کنید، چرا که سلول‌های پوستی را به طور کلی از بین خواهید برد و این مسئله موجب می‌شود پوست شما به طور کلی از بین برود.

یکی از بهترین روش‌های درمان خارش بدن که در اثر این بیماری وجود دارد این است که پوست خود را با موادی که معمولی هستند شستشو ندهید. در واقع مواد بسیار زیادی وجود دارند که در بدن افراد حساسیت به وجود نمی‌آورند و به همین دلیل بهتر است از آنها استفاده کنید که پزشک به شما بهترین نوع آن را معرفی خواهد کرد.

 ۱۰. بیماری تیروئید

کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند باعث خارش پوستی شود. هنوز علت این مسأله مشخص نیست اما ممکن است در اثر تغییرات غدد عرق باشد که باعث خشک شدن پوست می‌شود. خشکی و خارش پوست در افرادی که تیروئید کم کار دارند شایع تر است، چون در بافت پوست گیرنده های هورمون تیروئید وجود دارد که با فقدان هورمون تیروئید، فعالیت سلولی آن ها کاهش پیدا می‌کند.

آیا کم‌آبی بدن می‌تواند باعث خارش پوست شود؟

بله، خشکی پوست یکی از علائم رایج کم‌آبی بدن است. افراد ممکن است متوجه لکه هایی روی پوست، پوسته پوسته شدن پوست و خارش آن شوند. این علائم ممکن است با برخی دیگر از علائم کم آبی مانند تشنگی، خستگی یا تیره شدن ادرار همراه باشد.

بیشتر بخوانید: مضرات خاراندن پوست 

برای درمان خارش پوست چه بخوریم؟

یکی از نکات مهمی که در درمان خانگی خارش بدن باید به آن توجه شود این است که فقط استفاده از داروهای موضعی یا خوراکی برای کنترل خارش کافی نیست، بلکه فرد بیمار باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند.

مصرف غذاهایی مانند ماهی، بادمجان، تخم مرغ یا مواد غذایی دارای افزودنی و ادویه‌های تند می‌تواند علائم خارش دست و صورت و بدن را تشدید کند. همچنین کسانی که مبتلا به خارش پوست بدن هستند باید مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنند.

خارش پوست چه زمانی خطرناک‌ است؟

به‌طورمعمول نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد و این مشکل ممکن است بین ۲ روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود. اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛ حتی در بعضی از موارد نباید درباره خارش‌ها بی تفاوت باشید، چون ممکن است سلامت عمومی بدن تان را با تهدید جدی مواجه کند.

مراجعه به پزشک ضروری است زیرا اگرچه دلیل خارش بدن در بعضی موارد نامشخص است اما پزشک، راه درمان را می‌داند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک ضروری است زیرا اگرچه دلیل خارش بدن در بعضی موارد نامشخص است اما پزشک، راه درمان را می‌داند. در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر علت خارش بدن را نمی‌دانید؛
  • اگر خارش شدید است؛
  • تمام بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • به طور ناگهانی پدیدار می شود و به آسانی قابل توضیح نیست.
  • اگر شما را از روال روزانه ی خود منحرف می کند یا مانع از خواب شما می شود.
  • اگر با علائم و نشانه های دیگر مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تغییر در عادات دفع یا دفعات دفع ادرار، تب یا قرمزی پوست همراه است.

شما درباره‌ علت خارش بدن چه اطلاعاتی دارید؟ آیا تا به حال دچار چنین خارش‌هایی شده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته‌اید، برای کنترل این مشکل و مقابله با آن، چه کارهایی انجام داده‌اید؟ علت خارش‌ پوستتان چه چیزی بوده است؟ به غیر از مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، چه روش‌های دیگری برای کنترل یا درمان خارش پوست می‌شناسید؟ تجربیات‌تان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

خارش پوست چیست؟

خارش پوست، حسی آزاردهنده است که شما را وادار به خاراندن پوست می‌کند. گاهی نیز موجب حسی شبیه به درد می‌شود. خارش اغلب موضعی بوده و شما در یک ناحیه از بدن احساس خارش می‌کنید. اما گاهی نیز در تمام بدن احساس می‌شود. همچنین گاهی همراه با خارش راش‌های پوستی یا کهیر نیز دیده می‌شود.

بیماری کبدی چگونه موجب خارش پوست میشود؟

کبد هم مانند کلیه در تصفیه سموم بدن نقش دارد. پس مشکلاتی که در کبد ایجاد شود هم می‌تواند موجب خارش پوست شود؛ این خارش می‌تواند خفیف یا شدید و محدود به یک نقطه خاص (خارش کف دست و پا) یا در سرتاسر بدن باشد. خارشی که در اثر بیماری کبد به وجود می‌آید، پیش از دوران قاعدگی و در شرایط استرس‌زا بیشتر می‌شود. خارش بدن در شب هم یکی دیگر از عوارض مشکل کبدی است. خارش‌های خفیف پوستی با مرطوب کننده‌ها و همچنین دوش آب ولرم تسکین پیدا می‌کند.

خارش پوست چه زمانی خطرناک‌ است؟

به‌طورمعمول نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد و این مشکل ممکن است بین ۲ روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود. اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛

۲۹ تیر ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

8 دیدگاه برای خارش بدن را چه کنیم؟ تحمل کنیم یا مداوا! چگونه؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی