برای ترمیم مو آسیب دیده چه باید کرد؟

همه ما دوست داریم با تغییر رنگ و استایل موها ظاهر بهتری برای خودمان ایجاد کنیم اما حواسمان نیست که ممکن است موهایمان تحمل این‌ همه فشار را نداشته باشند. تغییر رنگ، دکلره، صاف و یا فرکردن‌های مکرر می‌توانند به مرور زمان به بافت موها آسیب رسانده و باعث خشکی، شکنندگی و دوشاخه شدن نوک موها شوند. در این شرایط اگر به موقع به داد موهایمان نرسیم ممکن است برای جبران دیر شود و مجبور شویم آن‌ها را به مقدار زیاد کوتاه کنیم. وقتی موها آسیب می‌بینند باید شرایطی برای آن‌ها فراهم شود که دوباره سالم و قوی رشد کنند. ترفندهای مختلفی برای ترمیم مو وجود دارند که می‌توانند سلامت موها را بازگردانند. همراه ما باشید تا به بررسی آن‌ها بپردازیم:

بخش اول: کمک به ترمیم مو

 تغییر و دستکاری موها ممنوع!

بسیاری از متدهای آرایشی و رنگ کردن، چربی طبیعی مو را از بین برده و به ساقه آن آسیب می‌رسانند. اگر خواستار ترمیم مو خود هستید باید کمتر بافت و رنگ طبیعی آن‌ها را تغییر دهید. در غیر این صورت بازگرداندن سلامت موها کار دشواری خواهد بود. پس تا جایی که می‌توانید حالت طبیعی موهای خود را حفظ کنید. همچنین نکات زیر نیز می‌توانند به شما کمک بسیاری کنند:

  • رنگ مو‌های شیمیایی را کنار بگذارید و اگر به رنگ کردن موهای خود علاقه دارید، یک رنگ‌دهنده طبیعی مانند چای یا قهوه را انتخاب کنید که در واقع نه تنها به موهای شما آسیب نمی‌رساند بلکه به ترمیم مو شما نیز کمک می‌کنند.
  • دکلره یا سفید کردن اصلاً برای موها خوب نیست. از بین بردن رنگ طبیعی مو، آسیب زیادی به ساقه آن وارد می‌کند و باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود.
  • صاف‌کننده و فرکننده‌های شیمیایی که موهای فر را صاف و موهای صاف را به فر تغییر حالت می‌دهند، صدمه زیادی به بافت موهای شما وارد می‌کنند.

ترمیم مو

موهای خود را با ملایمت شسته و خشک کنید

مو بافتی ظریف و شکننده دارد که باید با احتیاط از آن مراقبت کرد به ویژه زمانی که خیس است. موهای مرطوب به آسانی کشیده شده و قطع می‌شوند بنابراین مهم است که زمان شستن و خشک کردن موها با آن‌ها با ملایمت رفتار کنید. به موهایتان مثل یک پیراهن ابریشمی نگاه کنید. شما هنگام شستن پارچه لطیف و حساسی مثل ابریشم بسیار مراقب هستید که به بافت پارچه آسیبی نرسد. پس برای موهای خود نیز به همان اندازه محتاط باشید.

  • برای شستن موها، به جای اینکه شامپو را با حرکات تند و خشن بر روی موها بمالید، پوست سر را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ داده و شامپو را در میان موها پخش کنید. همین کار را برای نرم‌کننده نیز انجام دهید.
  • پس از اتمام شستشوی موها، چند دقیقه بگذارید تا آب اضافی از موها خارج شود سپس با یک حوله میکروفایبر و یا یک تیشرت تمیز موها را به آرامی خشک کنید. از حوله حمام برای خشک کردن موها استفاده نکنید زیرا می‌تواند باعث کشیدگی و شکستن موها شود.

 بیش از یک یا دو بار در هفته از شامپو استفاده نکنید

پوست سر، چربی طبیعی به نام سبوم (sebum) تولید می‌کند که مانع خشک شدن پوست و موی سر می‌شود. شستن بیش از حد موها باعث می‌شود که این چربی قبل از اینکه فرصت حرکت کردن به سمت ساقه مو را داشته باشد، از بین برود. در این شرایط موها درخشندگی خود را از دست داده و مستعد خشکی می‌شوند.

  • هنگامی که دفعات شستشو موها را به چند بار در هفته کاهش می‌دهید، در ابتدا پوست سر شما بیش از حد چربی تولید می‌کند چون هنوز به روال قبل یعنی شستشو در هر 24 ساعت عادت دارد، اما بعد از یک هفته شرایط متعادل خواهد شد و دیگر موهایتان به سرعت چرب نخواهد شد. اما اگر پوست و مو چربی دارید این پروسه 3 تا 4 ماه طول می‌کشد.
  • اگر نگران چرب به نظر رسیدن موهایتان در بین هر بار شستشو هستید، از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت و نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین یک شامپو برای خودتان درست کنید. آن را بر روی نواحی چرب اسپری کرده و پس از 5 دقیقه موهایتان را شانه بزنید.

 بگذارید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند

ممکن است کنار گذاشتن عادت استفاده از سشوار و یا ابزار‌های حرارتی دیگر برای عده‌ای سخت باشد، اما وقتی که هدف شما بازگرداندن سلامتی موهایتان باشد، استفاده از گرما شما را یک قدم به عقب برمی‌گرداند. اجازه دهید موهایتان توسط هوا خشک شوند و خودشان حالت بگیرد تا فرصت برای بهبود داشته باشند.

  • از محصولات حالت‌دهنده استفاده کنید و یا قبل از خشک شدن موها آن‌ها را شانه کنید تا پس از خشک شدن حالت بهتری داشته باشند. همچنین می‌توانید قبل از خشک شدن آن‌ها را به شکل دلخواه فرم دهید تا پس از خشک شدن حالت بگیرند.
  • اگر در شرایط خاصی نیاز داشتید که از یک وسیله حرارتی استفاده کنید، آن را روی درجه پایین تنظیم کنید. همچنین کرم‌ها یا اسپری‌های محافظ حرارت نیز می‌توانند به شما کمک کنند.
  • از آن‌جا که ممکن است مدتی طول بکشد تا موهایتان به طور کامل ترمیم شود، احتمال دارد که در طول این دوره وسوسه شوید تا از دست فرهای ریز یا حالت بد موهایتان خلاص شوید. اما اراده خود را از دست ندهید، اگر صبور باشید خواهید دید که موهایتان چطور دوباره سالم و فوق‌العاده خواهند شد.

از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید

شانه کردن موها وقتی که خیس هستند به راحتی به آن‌ها صدمه می‌زند زیرا رطوبت، آسیب‌پذیری آن‌ها را دوچندان می‌کند. گره‌ موها را با یک شانه دندانه پهن باز کنید. شانه کردن موها را به آرامی از نوک آن‌ها شروع کنید و به تدریج به سمت بالا حرکت کرده و گره‌ها را باز کنید. تا زمانیکه بتوانید بدون هیچ کشیدگی موها را از بالا تا پایین شانه کنید، به کار خود ادامه دهید. هنگامی که موهایتان کاملاً خشک شد می‌توانید با یک برس مویی موهای خود را شانه کنید تا صاف و مرتب شوند.

  • شانه کردن موها با برسی‌ که موهای پلاستیکی دارد برای مو مضر است و باعث کشیدگی و شکستن ساقه موها می‌شود. به خصوص زمانی که سعی می‌کنید با آن پیچ‌خوردگی‌ و گره موها را‌ باز کنید. سعی کنید از برس‌ با موی گراز و یا شانه‌های چوبی استفاده کنید.
  • اگر موهایتان فر است هرگز آن را برس نکشید و تنها به یک شانه دندانه پهن اکتفا کنید.

 موهایتان را با مدل موهای خاص اذیت نکنید

برخی از مدل‌ها با کشیدگی که در موها ایجاد می‌کنند باعث تضعیف و شکستن آن‌ها می‌شوند. به خصوص اکستنشن‌ها و بافت‌هایی که به موها دوخته یا چسبانده می‌شوند، بسیار مضر هستند و ممکن است منجر به آسیب‌های جدی مانند طاسی نقطه‌ای یا تکه‌ای شوند. اگر در تلاش هستید که موهای خود را ترمیم کنید بهتر است آن‌ها را با این مدل‌ها تحت فشار قرار ندهید.

بخش دوم: آبرسانی موها

 نرم‌کننده فراموش نشود!

شامپو برای تمیز کردن مو و نرم‌کننده برای آبرسانی، حالت‌پذیری و درخشنگی آن فرموله شده است. بهتر است پس از شستشوی موها با شامپو، مقداری از نرم‌کننده را در کف دست خود ریخته و آن را با فاصله از ریشه‌ها در بین موها پخش کنید. دقت کنید که نوک موها کاملاً به نرم‌کننده آغشته شوند زیرا خیلی سریع‌تر از سایر قسمت‌ها خشک می‌شوند. هنگامی که کارتان تمام شد موهای خود را آبکشی کنید.

  • در مصرف نرم‌کننده زیاده‌روی نکنید. مقدار زیاد آن موهایتان را کم حجم کرده و باعث می‌شود چرب به نظر برسند. اما در صورتی که نوک موهایتان خشک است می‌توانید از نرم‌کننده بیشتری برای آن ناحیه استفاده کنید.
  • موهایتان را با آب سرد شستشو دهید. زیرا باعث می‌شود که ساقه موها صاف و براق‌تر از زمانی که از آب داغ استفاده می‌کنید به نظر برسد.

هفته‌ای یک بار از نرم‌کننده‌های عمیق استفاده کنید

نرم‌کننده‌ عمیق به درون مو نفوذ کرده و در طول هفته آن‌ را مرطوب نگه می‌دارد. به اندازه یک قاشق غذاخوری از نرم‌کننده را به وسیله یک شانه بر روی تمام مو پخش کنید. دقت کنید که با فاصله یک اینچی از ریشه موها کار خود را شروع کنید. سپس موهای خود را با یک کلیپس بالای سر جمع کرده و با یک کلاه حمام آن را بپوشانید. اجازه دهید نرم‌کننده حداقل 1 ساعت بر روی موهایتان بماند و در آخر موهایتان را با شامپو شستشو دهید.

  • اگر تمایل به خریدن نرم‌کننده‌ ندارید، از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن زیتون که در بیشتر مواقع در خانه یافت می‌شوند نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • بیش از یک بار در هفته از یک نرم‌کننده عمیق استفاده نکنید زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.

 از یک ماسک خانگی استفاده کنید

در مواقعی که موهایتان کدر، بی‌حالت و یا پر از گره است، یک ماسک مو می‌تواند لطافت و درخشش موهای شما را بازگردانده و باعث خوش حالتی آن‌ها شود. بعد از خیس کردن موها، ماسک مو را مالیده و سپس آن را با شامپو شستشو دهید. ماسک‌های خانگی بهترین گزینه هستند که علاوه بر بهبود موهای آسیب‌دیده برای پوست سر نیز مفید هستند. از ترکیب مواد زیر می‌توانید به راحتی یک ماسک عالی برای موهای خود درست کنید:

  • موهای کدر: یک قاشق غذاخوری عسل یا سفیده یک تخم‌مرغ
  • موهای فر و وز: یک موز یا آووکادو مخلوط شده
  • موهای خشک: یک قاشق غذاخوری شیر یا ماست

 پس از شستشو از یک روغن یا سرم مو استفاده کنید

بعد از خشک شدن موها یک روغن یا سرم مو از وز شدن موها جلوگیری کرده و آن‌ها در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کند و  همچنین باعث ترمیم مو می‌شود. به دنبال یک سرم مو ضد وز مو و یا روغن‌ مو ترکیبی باشید و چند قطره از آن را با انگشتان خود بین موهایتان پخش کنید. اگر نمی‌خواهید یک سرم مو مخصوص خریداری کنید می‌توانید از روغن‌های زیر استفاده کنید:

  • روغن آرگان
  • روغن مراکشی
  • روغن جوجوبا
  • روغن تخم‌مرغ

سلامت مو

بخش سوم: کمک به رشد مو

 پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ باعث افزایش چرخش خون در پوست سر شده و به رشد مو کمک می‌کند. پس عادت کنید هر روز پوست سر خود را ماساژ دهید. برای این کار انگشتان خود را روی سر خود قرار داده و با استفاده از حرکات دایره‌ای به آرامی آن را مالش دهید. این کار به کاهش استرس و سردرد نیز کمک می‌کند.

  • ماساژهای روغنی مفیدتر هستند. از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن جوجوبا یا روغن زیتون در ماساژهایتان استفاده کنید و در آخر موهایتان را شامپو بزنید.
  • برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن درخت چای، روغن تخم‌مرغ، اسطوخودوس یا روغن درخت سرو باعث افزایش رشد مو شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

 از محصولات طبیعی استفاده کنید

ترکیباتی که در شامپو یا نرم‌کننده شما وجود دارد ممکن است به جای آن‌که به موهای شما کمک کند باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها شوند. از شامپو و نرم‌کننده‌هایی استفاده کنید که به جای تمیز کردن بیش از حد موها و بد حالت کردن آن‌ها، با ترکیبات طبیعی موهای شما را تغذیه کنند.

  • به دنبال شامپویی باشید که فاقد سولفات باشد. سولفات‌ها پاک‌کننده‌های قوی هستند که در اکثر محصولات، از مایع ظرفشویی گرفته تا شوینده‌های لباس استفاده می‌شوند و برای مو آسیب‌دیده اصلاً مناسب نیستند.
  • از نرم‌کننده‌های فاقد سیلیکون استفاده کنید. این سیلیکون‌ها هستند که باعث می‌شوند موها براق و صاف به نظر برسند اما با گذشت زمان بر روی موها تجمع کرده و باعث می‌شوند که آن‌ها کم حجم و کدر به نظر برسند.

 خود را از درون تقویت کنید

عادات غذایی به طور قطع در سلامت موها تأثیر دارند. اگر رژیم غذایی سالمی ندارید و آب کافی نمی‌نوشید، این مسئله مطمئناً در سلامت موهایتان نیز تأثیر می‌گذارد. پس به تغذیه خود توجه کنید.

  • مواد غذایی مصرف کنید که حاوی پروتئین، اسیدهای چرب امگا3، آهن و روی باشند. همچنین ماهی سالمون، ساردین، آووکادو، آجیل و بذر کتان برای تقویت رشد مو بسیار عالی هستند.
  • سعی کنید با نوشیدن آب کافی بدن خود را هیدراته نگه دارید. هنگامی که بدنتان دهیدراته می‌شود موهایتان مستعد خشکی و شکنندگی خواهند شد.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید. دود سیگار موها را خشک و کدر می‌کند و می‌تواند منجربه ریزش و سفیدی زودرس موها شود.

 از موهای خود در برابر عوامل محیطی محافظت کنید

عوامل محیطی مانند آفتاب و هوای خیلی سرد علاوه بر پوست می‌توانند بر روی موها نیز تأثیر بگذارند. هنگامی که برای مدت طولانی در خارج از منزل هستید به وسیله روسری یا کلاه از موهای خود محافظت کنید.

  • آب استخرها حاوی مواد شیمیایی است که برای موهای شما مضر هستند. پس قبل از ورود به آب استخر، موهای خود را زیر یک کلاه شنا بپوشانید.
  • حتی آلودگی هوا هم می‌تواند بر روی موها تأثیر بگذارد. اگر اغلب در نزدیکی محلی پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنید که ترافیک ماشین‌ها سنگین است، تا زمانی که به مقصد برسید موهای خود را بپوشانید.
  • سعی کنید موهایتان را به گونه‌ای جمع کنید که کمتر در معرض عوامل محیطی قرار بگیرند و از گره خوردن آن‌ها نیز جلوگیری شود. بافتن و گوجه کردن موها مدل‌های ساده و زیبایی هستند که می‌توانید برای این منظور از آن‌ها استفاده کنید.

 

 مرتب موهایتان را کوتاه کنید

با رشد مو سالم و جدید، موهای پیر و آسیب‌دیده خود را کوتاه کنید. با کوتاه کردن موها از شر تارهای دوشاخه شده خلاص خواهید شد و ظاهری شاداب به موهایتان خواهید داد.

مو آسیب‌دیده

توصیه نهایی

  • نرم‌کننده را با فاصله از ریشه‌ها به ساقه موها مالیده و با ملایمت شانه کنید‌، سپس بگذارید 5 تا 10 دقیقه بر روی موهایتان بماند. این مدت زمان به خواست شما بستگی دارد که خواستار چه مقدار نرمی در موهایتان هستید. به هنگام آبکشی موها اجازه دهید مقداری از نرم‌کننده بر روی آن‌ها بماند تا رطوبت موها را حفظ کند.
  • سعی کنید وقتی می‌دانید که در معرض عوامل محیطی قرار خواهید گرفت موهایتان را جمع کرده و بپوشانید.
  • موهایتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست سر بسته شده و رطوبت موهایتان حفظ شود.
  • تا جایی که می‌توانید با موهای خود با ملایمت رفتار کنید.
  • از حرارت دادن و رنگ کردن موهایتان بپرهیزید زیرا وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر خواهند کرد.
  • برخی از انواع موها مانند موهای فر و لطیف بیش از سایر انواع مو مستعد آسیب هستند.

 

کلمات کلیدی: ترمیم مو _ مو آسیب‌دیده _ سلامت مو _ رشد مو

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *