11 تیر 1399 ۰ دیدگاه

آیا مزایای خام خواری بر پوست را می‌دانید؟

بر کسی پوشیده نیست که یک بشقاب پر از میوه و سبزیجات بیشتر از محصولات گوشتی و فرآوری­شده برای سلامت بدن مفید است، اما شاید کمتر از مزایای خام خواری بر سلامت پوست شنیده باشید. تحقیقات نشان داده است اگر ۶۰ درصد از رژیم غذایی خود را به خام‌خواری اختصاص دهید در عرض سه هفته تغییرات چشمگیری را در پوستتان مشاهده خواهید کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۵ دلیل به شما بگوییم که چرا باید غذاهای خام بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید.

۵ دلیل برای خام خواری

تقریباً تمام مشتریانی که به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند معمولاً از کرم‌های معجزه‌گر و سایر درمان‌های کلینیکی شکایت داشته و اظهار دارند که فایده‌ای برایشان نداشته و با کمال تعجب دریافته‌اند که راز داشتن پوستی لطیف و درخشان در رژیم غذایی آن‌ها نهفته است. با ۵ دلیل به شما اثبات می‌کنیم که چرا با خام‌خواری می‌توان از آکنه، پیری زودرس، چین‌وچروک ظاهری پوست یا سایر بیماری‌های پوستی جلوگیری کرد:

غذاهای خام آنزیم بیشتری دارند

در تمام واکنش‌های بیوشیمیایی‌ای که در بدن اتفاق می‌افتد از تولید انرژی و جذب مواد مغذی گرفته تا تولید هورمون‌های سم‌زدا، آنزیم‌ها نقش مؤثری دارند و همه این‌ها در تضمین سلامتی و زیبایی پوست شما بسیار مهم هستند. آنزیم‌ها حتی می‌توانند به ترمیم DNA و RNA کمک کنند که سبب سرزندگی، افزایش عملکرد و ترمیم سلول‌های پوستی ما می‌شوند. کمبود آنزیم در رژیم غذایی سبب بروز سم در بدن می‌شود که می‌تواند رنگ‌پریدگی چهره، کاهش متابولیسم و جایگزینی سلول‌های پوستی را کاهش داده و درنتیجه به پیری زودرس منجر شود

مزایای خام خواری

زمانی که شما غذایی را می‌پزید بسیاری از آنزیم‌هایی که به‌طور طبیعی در غذاهای خام یافت می‌شوند از بین می‌روند. با دمای زیاد و از بین رفتن آب مواد غذایی، بسیاری از این آنزیم‌های دوستدار پوست از بین می‌روند. با خوردن مواد غذایی خام آنزیم‌های بیشتری را برای کمک به فرایندهای اساسی سوخت‌وساز بدن و کاهش بار دستگاه گوارش در اختیار داریم. البته این بدان معنا نیست که آشپزی را کنار بگذارید. درواقع پخت‌وپز، به هضم آسان‌تر لیکوپن و مواد معدنی موجود در سبزیجاتی مثل گوجه‌فرنگی یا کلم بروکلی و همچنین جذب بتاکاروتن موجود در هویج به شما کمک می‌کند که همه این‌ها می‌تواند در زیبایی شما مؤثر باشد. سعی کنید بیشتر سبزیجات را خام مصرف کنید یا برای حفظ آنزیم بیشتر آن‌ها را با دمای بسیار کم بپزید.

اما چگونه می‌توان از تأثیر خام خواری بر پوست استفاده کرد؟

می‌دانیم که همه میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنزیم هستند اما وقتی پای زیبایی به میان می‌آید رعایت توصیه معمول برای خوردن سبزیجات دشوار می‌شود. سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ چغندر، شاهی و کلم پیچ به دلیل داشتن آنزیم و مواد معدنی غنی، بهترین سبزیجات برای پوست شما هستند. زمانی که صحبت از غذاهای پرآنزیم می‌شود آناناس در دسته میوه‌ها یک فوق ستاره است! این میوه سرشار از بروملین است که پروتئین را تجزیه می‌کند، سبب کاهش التهاب و بهبود زخم‌های پوستی می‌شود. یک روش عالی برای بهبود جذب آنزیم و افزایش باکتری‌های مفید روده‌ای مصرف غذاهای ترش است. می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری‌ترشی کلم(یا ترشی هر سبزی دیگری) به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خام خواری فواید قابل توجهی برای سلامت بدن دارد که از جمله آن می‌توان به انرژی بیشتر، پوست روشن‌تر و هضم بهتر اشاره کرد.

 

غذاهای خام سرشار از فیتواستروژن­ها هستند:

فیتواستروژن­ها موادی هستند که در غذاهای گیاهی یافت شده و اثرات استروژن را تقلید می‌کنند. در حالی که بحث بر سر عملکرد فیتواستروژن­ها زیاد است اما برخی مطالعات درزمینۀ تاثیر خام خواری بر پوست نشان داده است که آن‌ها می‌توانند با از دست دادن استروژن مقابله کرده و از سرعت کاهش کلاژن و الاستین بکاهند؛ که هر دو برای پوست سالم بسیار مهم هستند.

غذاهایی مانند تخم کتان، لوبیا سبز، انار، آجیل و دانه‌ها سرشار از فیتواستروژن هستند. تخم کتان منبع غنی لینگین­ها، نوعی فیتواستروژن است که ازنظر خاصیت، ضدالتهابی بی نظیر است. می‌توانید بذر کتان را به اسموتی موردعلاقه خود اضافه کنید یا با آن یک شیرینی سالم تهیه کرده و به‌عنوان میان وعده میل کنید.

خام‌خواری سبب بهبود عملکرد کبد می‌شود:

یکی از ارگان‌های کلیدی بدن که نقش بسیاری در سلامت و زیبایی پوستمان دارد کبد است چراکه وظیفه پاکسازی بدن از سموم و ذخیره و توزیع مواد مغذی ضروری در بدن را بر عهده دارد. زمانی که کبد شما بیش‌ازحد کار می‌کند تمایل دارد سموم اضافی را از طریق پوست از بین ببرد. یکی از مزایای خام خواری این است که کار کمتری از کبد می‌کشد زیرا مثل محصولات حیوانی حاوی سموم، هورمون و آنتی‌بیوتیک نیست و این بدان معناست که از فیلتری مثل کبد کمتر کار کشیده می‌شود.

تاثیر خام خواری بر پوست

چغندر، سبزیجات تند، لیمو، سیر، پیاز و به‌خصوص سیب دوست کبد هستند. این مواد سبب بهبود عملکرد کیسه صفرا( که به از بین بردن سموم کمک می‌کند) شده و به کبد که وظیفه سم‌زدایی را بر عهده دارد کمک می‌کنند. این مواد را می‌توان در سالاد و دسر استفاده کنید یا یک اسموتی فوق‌العاده با سبزیجاتی مثل چغندر، سیب، انواع توت‌ها، تخم کتان و آناناس درست کنید تا از تمام مزایای خام خواری بهره‌مند شوید.

غذاهای خام آب زیادی دارند:

هیدراتاسیون یکی از مهمترین فاکتورها در سلامت و شادابی پوست است. حدود ۶۴ درصد پوست را آب تشکیل می‌دهد بنابراین رسیدن آب کافی به پوست و هیدارته بودن آن بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از مزایای خام خواری این است که آب و هیدراتاسیون بیشتری به پوست وارد می‌کند چراکه آب موجود در مواد غذایی بر اثر حرارت(زیاد) از بین نمی‌رود. حتی خیساندن مواد غذایی مانند آجیل و دانه‌ها سبب افزایش غلظت آب آن‌ها شده که در نتیجه می‌تواند تأثیر مستقیمی روی پوستتان داشته باشد. البته که نوشیدن آب زیاد برای سلامت پوستتان بسیار مهم است اما با خام‌خواری نیز می‌توانید مقدار زیادی آب وارد بدنتان کنید. خیار، هندوانه، کرفس، توت‌فرنگی، کاهو، کلم پیچ و گوجه‌فرنگی از جمله مواد غذایی با بیشترین میزان آب هستند که به شما کمک می‌کنند تا از تأثیر خام خواری بر پوست بی نصیب نمانید.

غذاهای خام سرشار از فیبر هستند:

فیبر یکی از بهترین موادی است که سموم، هورمون‌ها، چربی‌ها و سایر باقی‌مانده‌های ناخواسته را از روده پاکسازی می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر در پروتکل درمانی پوست بسیار مهم است زیرا باعث کاهش انسولین و تولید بیش‌ازحد استروژن شده که هر دو این موارد در تولید چربی اضافی پوست، التهاب و آکنه تاثیرگذارند.

معایب خام خواری

یک ترکیب فوق‌العاده از ماده غذایی سرشار از فیبر ترکیب دانه چیا و تخم کتان است، کافی است که یک قاشق غذاخوری از این مواد را به اسموتی یا فرنی صبحانه خود اضافه کنید. همچنین این مواد سرشار از امگا ۳ بوده و روی پوست شگفتی می‌آفرینند! این دو ماده بسیار فوق‌العاده بوده چراکه همانند سایر مواد حاوی فیبر نفاخ نیستند.

معایب خام خواری

شواهد حاکی از آن است که خام‌خواری سبب شفافیت پوست، افزایش انرژی، کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول و چربی خون می‌شود با این حال این رژیم غذایی نیز می‌تواند با معایبی همراه باشد که در ادامه باهم مرور می‌کنیم:

  • کاهش مواد مغذی بدن:

تمام افرادی که از یک رژیم غذایی مبتنی بر خام‌خواری پیروی می‌کنند باید مراقب باشند که بدنشان تمام مواد مغذی موردنیاز را دریافت می‌کند زیرا برخی از مواد مغذی­ای که در محصولات حیوانی بسیار متداول است در گیاهان کمتر وجود دارد. مواد مغذی‌ای که این افراد باید در نظر داشته باشند شامل پروتئین، ویتامین B12، آهن، کلسیم، برخی اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D است.
  • مسمومیت غذایی:

یکی از معایب خام خواری مسمومیت غذایی است، در صورتی که با پخت‌وپز برخی از سموم، باکتری‌ها و ترکیبات مضر موجود در مواد غذایی از بین می‌رود. لذا در مصرف میوه و سبزیجات خام بیشتر احتیاط کنید و قبل از خوردن حتما آن‌ها را بشویید.

  • مشکلات گوارشی:

از دیگر معایب خام خواری می‌توان به مشکلات گوارشی مثل گرفتگی روده یا جمع شدن گاز در معده اشاره کرد؛ اگرچه ممکن است بعد از مدتی بهبود یابد.

  • کاهش HDL:

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ نشان داده است که اگرچه خام‌خواری طولانی­مدت می‌تواند کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد اما ممکن است سبب کاهش کلسترول خوب(HDL) و افزایش سطح هموسیستئین(tHcy) و در نتیجه کمبود ویتامین B12 در بدن شود. افزایش tHcy می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی را افزایش دهد.

  • بی نظمی قاعدگی در بانوان:

زنانی که بیش از ۳ سال از رژیم خام‌خواری پیروی می‌کنند ممکن است بی نظمی در چرخه قاعدگی خود را تجربه کنند.

درمجموع برای اطمینان از مصرف کافی مواد مغذی و ضروری بدن، خام‌خواری نیز مانند سایر رژیم‌های غذایی به برنامه‌ریزی و سازماندهی نیاز دارد. با این حال متخصصان تغذیه همچنان تاکید دارند که افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده برای اکثر افراد سودمند است.

حال که از تاثیر خام خواری بر پوست می دانید آیا برای مبارزه با آکنه، التهاب و هرگونه بیماری‌های پوستی از طریق خام‌خواری آمادگی دارید؟ اگر تجربه‌ای از خام‌خواری و تاثیر آن بر پوست خود داشتید خوشحال می‌شویم در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.
11 تیر 1399 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.