5 اسفند 1398 ۰ دیدگاه

نکاتی برای نجات پوست از آکنه بعد از ورزش

آکنه بعد از ورزش

شاید برخی افراد از فوایدی که ورزش برای پوست دارد بی‌خبر باشند اما ورزش علاوه بر تناسب اندام و سلامت بدن از بسیاری جهات می‌تواند برای پوست ما نیز مفید باشد. ورزش چرخش خون را در سلول‌های پوستی افزایش داده و ترکیبات مغذی و اکسیژن را به آن‌ها می‌رساند و در مقابل ضایعات را خارج می‌کند که این می‌تواند به سلامت و بهبودی پوست کمک شایانی کند. با فعالیت بدنی و ورزش و به دنبال آن تعریق، شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی که باعث ایجاد آکنه بر روی پوست می‌شوند، فراهم می‌شود. اما متخصصان پوست راه‌کارهایی را برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه بعد از ورزش ارائه کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مراقبت‌های پوستی بعد از ورزش

  1. پیش از ورزش آرایش خود را پاک کنید.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند پیش از ورزش پوست خود را از مواد آرایشی پاک کنید. در طول تمرین چرخش خون در بافت پوست افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود تا منافذ پوست باز شوند. مواد آرایشی می‌توانند باعث شوند تا عرق و باکتری‌ها در منافذ بزرگ پوست، گیر کنند و در طول زمان باعث بسته شدن منافذ پوست و درنتیجه آکنه شوند.

مراقبت‌های پوستی بعد از ورزش

آکنه بعد از ورزش

همچنین آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند در صورتی که گزینه‌ای برای شستشو وجود نداشت می‌توانید از دستمال آرایش پاک‌کن برای پاک کردن آرایش و تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

  1. موهای خود را جمع کنید.

بهتر است اگر موهای بلندی دارید، هنگام ورزش آن‌ها را جمع کنید تا روی صورتتان نریزد. چربی طبیعی موها و محصولاتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید می‌تواند به پوستتان منتقل شود. همچنین موها با محبوس کردن رطوبت در پوست و بستن منافذ پوست باعث رشد قارچ‌ها و در نتیجه بروز جوش‌ می‌شوند.

آکنه بعد از ورزش

مراقبت‌های پوستی بعد از ورزش

  1. وسایلی که با صورتتان در تماس است را تمیز کنید.

تمام وسایلی که قرار است در طول ورزش با پوست شما تماس پیدا کنند را تمیز کنید. اگر از گوش دادن به موسیقی در طول ورزش لذت می‌برید، تمیز کردن هدفونتان را از یاد نبرید. همچنین سایر تجهیزاتی مانند کلاه و عینک که با صورت شما در تماس هستند را نیز تمیز کنید. تمیز کردن آن‌ها چربی، آلودگی و باکتری‌هایی که منجربه جوش می‌شوند را از بین می‌برد.

  1. تجهیزات ورزشی مشترک را تمیز کنید.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که وسایل ورزشی مشترک را پیش از استفاده تمیز کنید. البته خیلی عالی می‌شد اگر همه به اندازه ما توجه داشتند و بعد از هربار استفاده از وسایل، آن‌ها را تمیز می‌کردند. اما نمی‌شود همیشه روی دیگران حساب کرد و باید خودمان به فکر باشیم.

 پاک کردن تجهیزات پیش از استفاده باعث می‌شود تا جلوی ورود برخی از باکتری‌ها، آلودگی‌ها و چربی‌های مشکل‌ساز که ممکن است راه خود را به پوست شما باز کنند را بگیرید. 
  1. از تماس دست‌ها با صورتتان خودداری کنید

سعی کنید این عادت را در خودتان ایجاد کنید که در طول ورزش به صورتتان دست نزنید. هر باکتری، آلودگی و چربی که روی دستتان وجود دارد می‌تواند خیلی راحت به پوست صورتتان نیز منتقل شود و باعث عفونت و گرفتگی منافذ پوست شود.

  1. لباس‌های گشاد و جاذب رطوبت بپوشید

لباس‌های تنگ و آغشته به عرق باعث می‌شوند تا پوست مرطوب بماند که شرایط مناسبی را برای بروز آکنه‌ها فراهم می‌کند. نوعی مخمر به نام مالاسزیا (Malassezia) که معمولاً روی پوست یافت می‌شود، می‌تواند در شرایط مرطوب و گرم مانند لباس‌های ورزشی رشد کند.

هنگامی‌که این مخمر روی پوست شما رشد کرده و زیاد شود می‌تواند منجربه نوعی آکنه قارچی شود. این نوع آکنه اغلب با عنوان آکنه باکتریایی تشخیص داده می‌شود که این تشخیص نادرست باعث می‌شود تا درمان نادرستی هم برای آن در نظر گرفته شود. جوش‌های پوستی که به دلیل رشد زیاد مخمرها ایجاد شده‌اند نیازمند داروهای ضدقارچی خوراکی هستند.

  1. بعد از ورزش فوراً لباس‌های خود را عوض کنید.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که بعد از ورزش حتماً لباس‌های خود را که مطمئناً آغشته به عرق هستند را به دلایلی که در بالا ذکر شد، عوض کنید. حتماً قبل از این‌که دوباره لباس خود را بپوشید آن را بشویید زیرا آلودگی‌ها و چربی‌ها در بافت آن گیر کرده‌اند و دفعه بعد که آن را برای ورزش می‌پوشید به پوست شما منتقل خواهند شد.

  1. بعد از ورزش دوش بگیرید.

در صورت امکان بعد از ورزش دوش بگیرید تا هرگونه عرق، چربی و آلودگی‌ که ممکن است در منافذ پوست تجمع کنند، از روی آن شسته شوند. متخصص پوست توصیه می‌کند از پاک‌کننده‌های صورت و بدن حاوی بنزوئیل پراکسید (benzoyl peroxide) استفاده کنید تا پوست‌های مستعد آکنه را تمیز کند. بنزوئیل پراکسید می‌تواند میزان باکتری‌های ایجادکننده آکنه که کوتی‌باکتریوم (Cutibacterium) نام دارند را کاهش دهد.

آکنه بعد از ورزش

مراقبت‌های پوستی بعد از ورزش

اگر بنزوئیل پراکسید برای پوست شما خیلی خشن است، می‌توانید از یک پاک کننده ملایم و فاقد چربی یا محلول‌های با پایه آب برای پاک‌کردن پوست از باکتری‌ها و چربی‌ها بعد از ورزش استفاده کنید. اگر امکان دوش گرفتن بعد از ورزش برایتان وجود ندارد حداقل صورت خود را بشویید.

  1. از رتینوئید استفاده کنید.

رتینوئیدها از مشتقات ویتامین A هستند که اغلب برای درمان آکنه‌ها و بهبود چین و چروک‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً به صورت کرم یا ژل در داروخانه‌ها موجود هستند و در غلظت‌های مختلف عرضه می‌شوند. رتینوئیدهایی که بدون نسخه عرضه می‌شوند مانند آداپالن (adapalene) می‌توانند روند تقسیم سلول‌های پوستی را افزایش داده و درصورت استفاده روزانه التهاب را کاهش دهند. همچنین باعث می‌شوند تا منافذ پوست پاک شده و آکنه‌ها از بین بروند.

برای آکنه‌های شدیدتر، رتینوئیدهای قوی‌تر مانند تازاروتن (tazarotene) یا تازوراک (Tazorac) و ترتینوئین (tretinoin) یا رتین A (retin-A) می‌توانند توسط پزشک تجویز شوند.

  1. درصورت مؤثر نبودن اقدامات مراقبتی، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر اقدامات خودمراقبتی نمی‌تواند آکنه‌هایتان را کنترل کند، به یک متخصص پوست خوب مراجعه کنید. یک متخصص پوست می‌تواند نسخه‌ای برایتان تجویز کند که آکنه‌های شما را درمان کند.  همچنین می‌تواند تعریق بیش از حد که در برخی افراد باعث ایجاد آکنه بعد از ورزش می‌شود را درمان کند. در آخر یک متخصص پوست می‌تواند به شما درصورتی که پوستتان در اثر جوش‌های آکنه‌ای تغییر رنگ داده و دچار اسکار شده است کمک کند

توصیه نهایی

توصیه‌های بالا در کنترل آکنه‌های بعد از ورزش بسیار مؤثر هستند و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌کنند. اما برخی مواقع آکنه‌ها وخیم هستند و به راحتی از بین نمی‌روند. در این شرایط بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با اقدامات درمانی مناسب به بهبود آن‌ها کمک کند. فراموش نکنید که از دستکاری جوش‌ها و آکنه‌های خود خودداری کنید زیرا می‌تواند منجربه تغییر رنگ پوست و بروز اسکار شود.

5 اسفند 1398 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.