فواید آب برنج برای مو
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه sahar.fard

فواید آب برنج برای مو؛ آیا آب برنج باعث رشد مو می‌شود؟

1/5 - (1 امتیاز)

آب برنج، همان آب نشاسته‌ی حاصل از برنج پخته شده و یا برنج خیس خورده شده است. تصور برخی این است که آب برنج موها را صاف و براق می‌کند و به رشد سریع‌تر آن نیز کمک می‌کند.شستشوی مو با آب برنج یک درمان زیبایی سنتی است که در بسیاری از مناطق آسیا محبوب است. بسیاری از مردم آب برنج را به عنوان درمانی موثر برای زیبایی مو می‌شناسند. در ادامه این مقاله به خواص، مزایا و فواید آب برنج برای مو خواهیم پرداخت، با کیوت مگ همراه باشید.

آب برنج حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید و لازم برای حفظ زیبایی و هماهنگی بدن است بنابراین فواید آب برنج یا عصاره برنج در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است، زیرا نه تنها برای پوست و مو بسیار مفید است، بلکه برای سلامتی هم پر از مزایا می‌باشد. برای مثال، به از بین بردن اختلالاتی مانند اسهال کمک می‌کند.

فواید آب برنج برای مو

آب برنج همان آب سفید رنگ و سرشار از نشاسته­‌ای است که پس از آبکش‌ کردن یا خیس کردن برنج، باقی می­‌ماند. چینی‌ها معتقدند که این آب، موهای آن‌ها را نرم و براق کرده و به رشد سریع‌­تر آن­ کمک می‌­کند.

به نظر می‌رسد که آب برنج خیلی ساده است، اما دارای چند تنوع می‌باشد:در حال حاضر آب برنج ساده و مخمر آب رنج خوب و مفید شناخته شده است.pH آب برنج ساده از موهای شما بیشتر است.مخمر آب برنج سطوح pH آب را به میزان موهای شما کاهش می‌دهد و باعث می‌شود، کوتیکول‌های مو را می‌بندد و از این طریق مو را محافظت می‌کند.

مخمر آب برنج، موجب افزایش ویتامین‌های موجود و سطوح مواد مغذی می‌شود، که فولیکول مو را تقویت می‌کنند. این باعث رشد موهای سالم می‌شود و وضعیت کلی موهای شما را بهبود می‌بخشد.

آب برنج
آب برنج همان آب سفید رنگ و سرشار از نشاسته­‌ای است که پس از آبکش‌ کردن یا خیس کردن برنج، باقی می­‌ماند.

امروزه از فواص فواید آب برنج برای مو به‌عنوان یک ماده معجزه‌آسا برای رشد مو یاد می‌شود اما آیا این ادعا واقعی است یا تخیلی بیش نیست؟! اگرچه بیشتر اطلاعات در مورد رابطه برنج و رشد مو بر اساس حکایت‌هاست اما این بدان معنا نیست که آب برنج بی‌فایده است.

این ماده سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند برای پوست سر و موهایتان مفید باشد. در این نوشتار هر آنچه را که در مورد فواید آب برنج برای مو باید بدانید باهم مرور می‌کنیم.

به پوستت جون تازه بده

فواید آب برنج برای مو و رشد آن

  • روشن کننده مو
  • لطیف و نرم شدن بیشتر مو
  • براق کردن مو
  • تقویت استحکام ریشه مو
  • تقویت و افزایش طول مو
  • رشد بیشتر مو

بیشتر بخوانید: تاثیر کافئین بر پوست و مو؛ 

چرا آب برنج باعث رشد مو می‌شود؟

ما همیشه به دنبال گزینه‌های طبیعی برای رشد مو بوده‌ایم و از روغن کرچک تا روغن سیاه‌دانه را امتحان کرده‌ایم اما وقتی آب برنج به صحنه آمد دنیای زیبایی برای تبلیغ مزایای آن دست‌به‌کار شد.

اما آیا واقعاً آب برنج به رشد مو کمک می‌کند؟ باید بگویم بله؛ یک لیوان آب برنج تمام آنچه برای موهایتان نیاز است را فراهم می‌کند! این بهترین راز باستانی آسیایی‌هاست که باید استفاده کنید تا به معجزه آن پی ببرید. بهترین قسمت آن این است که به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید!

فواید آب برنج برای مو بسیار است و به از بین بردن شوره سر، تقویت ریشه و تحریک رشد مو، تازگی و بهبود ظاهر مو کمک می‌کند. آب برنج پوست و سلامت موهای شما را بهبود می‌بخشد. این ماده همچنین گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد، به رشد سلول‌های پوستی کمک می‌کند و پوستتان را جوان نگه می‌دارد. عالی به نظر می‌رسد این‌طور نیست؟ آیا می‌خواهید بدانید که چگونه ممکن است؟

استفاده منظم از آب برنج فواید زیادی برای مو دارد و به از بین بردن شوره سر، تقویت ریشه و تحریک رشد مو، تازگی و بهبود ظاهر مو کمک می‌کند.
چرا آب برنج باعث رشد مو می‌شود؟
آب برنج سرشار از ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین B و C است

آب برنج سرشار از ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین B و C است و همچنین حاوی عناصر کمیابی چون پتاسیم، ید، منیزیم، روی، سلنیوم، منگنز و مقدار زیادی فیبر است؛ یک گنجینه واقعی از مواد مغذی که فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

با توجه به اینکه از فواید آب برنج برای مو خاصیت آنتی‌اکسیدانی است می‌توان به آزادسازی سمومی که در پوست سر جمع شده‌اند کمک کند و درنتیجه از آلوپسی زودرس و سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

مطالعات نشان داده است که آب برنج حاوی اینوزیتول نوعی کربوهیدرات است که موهای آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند. این ماده حتی بعد از شستشوی آب برنج نیز در مو می‌ماند و به‌عنوان محافظ عمل کرده و از مو در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. آب برنج همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که ریشه مو را تقویت می‌کند، حجم مو را افزایش می‌دهد و به براق شدن و صافی مو کمک می‌کند.

آب برنج برای از بین بردن شپش

این موجودات کوچک آرامش شما را به هم می‌ریزد و خون شما را می‌مکند. نگران نباشید، زیرا آب برنج به راحتی می‌تواند آن‌ها را برطرف کند. نشاسته‌ای که در آب برنج وجود دارد، می‌تواند فوراً شپش‌ها را بکشند. آب برنج باعث می‌شود قبل از اینکه این مشکل گسترش یابد و بدتر شود، از بین برود.

نشاسته‌ای که در آب برنج وجود دارد، می‌تواند فوراً شپش‌ها را بکشند. آب برنج باعث می‌شود قبل از اینکه این مشکل گسترش یابد و بدتر شود، از بین برود.

آب برنج برای کاهش مو خوره

برای جلوگیری از ایجاد موخوره، نیاز به پروتئین دارید که آب برنج به مقدار زیادی پروتئین دارد. علل اولیه مو خوره، نگهداری نامناسب و آلودگی است که منجر به نابودی کلی سلامت مو می‌شود. اسید‌های آمینه موجود در آب برنج نیز به شما کمک می‌کنند و این آسیب را ترمیم خواهند کرد.

به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مو‌های‌تان را با آب برنج خیس کنید و سپس بشویید، این کار به تدریج باعث بهبود وضعیت مو‌های‌تان خواهد شد.

آب برنج برای بهبود رشد مو

هیچ چیزی بهتر از آب برنج برای کاهش ریزش مو و کمک به افزایش موثر نخواهد بود. اسید آمینه‌هایی که در آب برنج وجود دارد، به ترمیم مو و رشد سریع مو کمک میکند.

آب برنج همچنین حاوی ویتامین‌های E، B و C است که رشد مو را تحریک می‌کند. بهترین راه استفاده از آب برنج برای رشد مو این است که مو‌های خود را با آن شستشو دهید و حداقل دو بار در هفته این روند را تکرار کنید، تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

آب برنج برای درمان شوره سر

شوره سر یک مشکل رایج و تهدیدی برای طاعون است که به سر حمله می‌کند و گاهی اوقات باعث خارش و سوزش میشود. فواید آب برنج برای مو این است که از شر شوره سر محافظت می‌کند و با استفاده منظم از آن می‌توانید به طور کامل شوره سر را از بین ببرید. برای اینکه این اتفاق بیفتد باید مو‌های خود را با آب برنج به طور منظم شستشو دهید.

آب برنج مو را ابریشمی و براق میکند

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به عنوان یک ماسک مو برای ۲۰ دقیقه روی سر خود بگذارید و سپس بشویید و در نهایت با یک شامپوی ملایم و نرم کننده شستشو دهید برای بهتر عمل کردن می‌توانید حتی مقداری گلاب نیز به محلول آب برنج خود اضافه کنید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

۳ دستورالعمل ساده برای تهیه آب برنج

از هر لحاظ آب برنج برای موهایتان عالی است زیرا طبیعی است و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد. درواقع آب برنج موهایتان را به روشی سالم بهبود می‌بخشد. به ۳ روش می‌توانید آب برنج را در خانه درست کنید:

۱- روش خیساندن

خیساندن، آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تهیه آب برنج است. تمام آنچه نیاز دارید نصف پیمانه برنج خام و ۲ تا ۳ پیمانه آب گرم است. همچنین می‌توانید برای مزایای بیشتر و اسانس بهتر، از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

برای بهره مندی از فواید آب برنج برای مو ابتدا برنج‌ها را با آب گرم درون یک کاسه بریزید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را از صافی عبور داده و آب صاف‌شده را درون یک بطری بریزید. اکنون آب برنج شما آماده است می‌توانید آن را روی موهای تمیز بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس موهایتان را آبکشی کنید.

از هر لحاظ آب برنج برای موهایتان عالی است زیرا طبیعی است و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد.

۲- روش جوشاندن

این روش هم شبیه خیساندن است اما گرما در آن دخیل است. ابتدا نصف فنجان برنج نپخته را درون قابلمه ریخته و حدود ۱ تا ۲ فنجان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب بجوشد و برنج شروع به پختن کند. در این مرحله آب اضافی بالای برنج را برداشته و درون بطری بریزید.

می‌توانید چند قطره روغن رزماری، اسطوخودوس یا بابونه به آن اضافه کنید. بعدازاینکه موهایتان را با شامپو تمیز شسته‌اید می‌توانید آب برنج را روی موهایتان اسپری کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مو بماند. در این مدت پوست سر خود را آرام ماساژ دهید. در انتها موهایتان را با آب بشویید.

آب برنج معمولی از PH موهای شما بالاتر است. تخمیر باعث کاهش سطح PH آب برنج شده و آن را با PH موهای شما متعادل می‌سازد، ازاین‌رو به بسته شدن کوتیکول­ها کمک کرده و درنتیجه از مو محافظت می‌کند. تخمیر آب برنج ویتامین و سطح مواد مغذی موجود در آن (که غده‌های مو از آن تغذیه می‌کنند) را افزایش می‌دهد بنابراین وضعیت کلی موهایتان بهبودیافته و رشد مو افزایش می‌یابد.

همچنین در زمان تخمیر ماده‌ای به نام “Pitera” در آب برنج شکل می‌گیرد که غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدآمینه و اسیدهای آلی است. این ماده به بازسازی سلول‌ها کمک کرده و پوست و موهای شما را سالم نگه می‌دارد. آب برنج تخمیر شده اسیدی است و وقتی موهای خود را با آن آبکشی می‌کنید PH موهایتان بازیابی و متعادل می‌شود.

۳- روش تخمیر

برخلاف دو روش اول که بسیار آسان و کارآمد هستند روش تخمیر به وقت و حوصله بیشتری نیاز دارد.بعضی از کسانی که آب برنج استفاده می‌کنند، عقیده دارند آب برنج تخمیرشده، نسبت به آب برنج معمولی، خواص بیشتری دارد.

برای تهیه آب برنج تخمیر شده ابتدا برنج نپخته و آب گرم را در یک کاسه بریزید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه خیس بخورد. حال این ترکیب را از صافی عبور داده و درون بطری شیشه­ای بریزید، سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای اتاق بگذارید

با بلند شدن بوی ترشی از شیشه، تخمیر را متوقف و شیشه را به یخچال منتقل کنید. بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز می‌توانید از آن استفاده کنید اما قبل از استفاده مجدداً ۱ تا ۲ فنجان آب گرم به آن اضافه کرده، سپس روی موهایتان اسپری کنید.

نحوه استفاده از آب برنج برای مو

ار دیگر فواید آب برنج برای مو اینکه به‌جای حالت‌دهنده‌ها می‌توانید استفاده کنید، به این صورت:

  • موهای خود را با شامپو بشویید؛
  • با آب دوش به‌طور کامل آب‌کشی کنید؛
  • آب برنج را روی موهایتان بریزید؛
  • موها و کف سر را با آب برنج ماساژ بدهید؛
  • بگذارید ۲۰ دقیقه بماند؛
  • موهای خود را با آب گرم دوش به‌طور کامل آب‌کشی کنید.

نکته: اگر هر روز موهای خود را نمی‌شویید یا جنس موهایتان خشک است، بهتر است مرحله شامپو کردن را حذف کنید و مستقیما از آب برنج برای شستشوی روزانه استفاده کنید.

پس از شستشو موهای خود را با آب برنج خیس کنید. برای ریختن آب برنج روی موهایتان از یک پیمانه یا بطری اسپری استفاده کنید. از کف سر تا پایین موهایتان را با آب برنج خیس کنید.

شستن و شانه کردن موی سر 

آب برنج برای مو را به طور منظم به روتین شستشوی موهای خود اضافه کنید. شستشو با آب برنج را می‌توانید هر روز، هر چند روز یک بار یا یک بار در هفته انجام دهید. این زمان می‌تواند مطابق با نظر شخصی شما و نتایجی که می‌خواهید بدست آورید تغییر کند.

این روش پس از آنکه مورد توجه وب‌سایت‌های حوزهٔ زیبایی قرار گرفت، در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد.

سخن پایانی

شستن موها با آب برنج، یکی از روش‌های سنتی مراقبت از مو است که در بسیاری از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا محبوبیت فراوانی دارد. این روش پس از آنکه مورد توجه وب‌سایت‌های حوزهٔ زیبایی قرار گرفت، در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد.

خیلی‌ها به خواص آب برنج برای مو اعتقاد دارند. نمونه‌های تاریخی و شواهد ادعایی حاکی از آن هستند که آب برنج، بافت و رشد موها را تقویت می‌کند. بیشتر شواهد علمی دربارهٔ خواص آب برنج برای مو قطعیت چندانی ندارند، بنابراین برای اثبات آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

هرچند فواید آب برنج برای مو ثابت نشده‌اند، اما استفاده از آن برای شستن موها در منزل ضرری هم ندارد و می‌توان برای پوست هم از آن استفاده کرد. ثابت شده که آب برنج برای افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما مفید است.

به‌طورکلی استفاده از آب برنج می‌تواند به بهبود سلامت موهای شما کمک کند و هیچ عارضه جانبی اثبات‌شده‌ای در مورد آن وجود ندارد. مهم نیست از کدام روش برای تهیه آب برنج استفاده می‌کنید اما برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است هفته‌ای یک‌بار آن را روی موهایتان بمالید. اگر از آب برنج برای رشد موهایتان استفاده کرده‌اید لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: فواید گلاب برای پوست و مو

آب برنج شامل چه چیزی است و چه کاربردی دارد؟

آب برنج حاوی اینوسیتول، یک کربوهیدرات است که موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند. آب برنج همچنین حاوی اسید آمینه است، که باعث تقویت ریشه‌های مو، افزایش حجم مو و داشتن موهای براق و صاف می‌شود.

فواید اب برنج برای مو چیست؟

آب برنج می‌تواند رشد مو را تحریک کند، تارهای مو را تقویت کند، و سلامت پوست سر را بهبود ببخشد. افزون بر این، آب برنج ریشه‌های مو را تقویت می‌کند، در شرایطی که حجم و درخشش بیشتری به آن می‌بخشد.

آیا اب برنج برای از بین بردن شپش نیز مناسب است؟

این موجودات کوچک آرامش شما را به هم می‌ریزد و خون شما را می‌مکند. نگران نباشید، زیرا آب برنج به راحتی می‌تواند آن‌ها را برطرف کند. نشاسته‌ای که در آب برنج وجود دارد، می‌تواند فوراً شپش‌ها را بکشند. آب برنج باعث می‌شود قبل از اینکه این مشکل گسترش یابد و بدتر شود، از بین برود.

نحوه استفاده از آب برنج برای مو چگونه است؟

برای استفاده از آب برنج برای شستشوی موها، مخلوط ۱ فنجان آب برنج تخمیر شده و ۱۰ تا ۱۲ فنجان آب گرم است. تنظیم دقیق نسبت این مخلوط به نوع موی فرد بستگی دارد اگر مو‌های شما چرب‌تر باشد، غلظت آب برنج کمتر می‌شود در هر صورت آب برنج بایستی همواره به صورت رقیق استفاده شود. هنگام شستن مو‌ها با آب برنج آن را کم کم روی سر خود بریزید و مو‌های خود را ماساژ دهید و بعد از حدود ۲۰ دقیقه با آب و یک شامپوی ملایم بشویید.

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

20 دیدگاه برای فواید آب برنج برای مو؛ آیا آب برنج باعث رشد مو می‌شود؟

مرسی از مطلب مفیدتون
فقط میخواستم بدونم کدومش برای رشد سریع مو مفید تره؟!

از مطالب عالی وامونده ی شما درخصوص خواص برنج ،متشکرم!من ،امتحان کردم ودو نمونه از فوایدش که رفع شوره وریزش سر می باشد ،دیدم

عالیه ، میخام از فردا شروع کنم!
امیدوارم جواب بده^_^

آب برنج باعث پرپشتی مو میشود خودم نتیجه گرفتم

ریشه موهام رو تقویت کرد..حس کردم حجم موهام بهتر شده..

میشه اب برنجو رو موهام بریزم و همینجوری بمونه مثلا یک روز؟

عالیه امتحان کنید حداقل ۲ساعت رو پوست سر بمونه کافیه،فقط بعدش شامپو نزنید فقط آبکشی کنید

من قبلا موهامو کراتینه کردم و الان حدود ۱۰ سانت بلند شده، کراتینه ساقه باقی مونده ولی ریشه موهام مواجه، نمیخوام با سشوار موهام آسیب ببینه، چند روزه بعد از حمام،. ریشه موها و پوست سرم رو به آب برنج آغشته و موهامو جمع می کنم تا خشک بشه، بعد از یه ربع که خشک شد باز می کنم تا دفعه ی بعدی که موهامو بشورم موهام لخت، حجیم و خوش حالته، اولش می ترسیدم موهام بوی برنج بده ولی به هر کسی گفتم گفتند بویی نمیده، جالب اینکه تو همین فاصله ریزش موهام قطع شده

یعنی وقتی آب برنج میزنی آب کشی نمیکنی دیگه?

سلام ببخشید برای بوی نامطبوع آب برنج باید چکار کنیم ؟
من استفاده میکنم خییلی خوبه ولی بوی خوبی نداره

آب برنج و حتما باید آبکشی کنیم ?

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی